استقبال از «رادیوتئاتر»؛
میرطاهر مظلومی عضو هیات انتخاب بخش «رادیو تئاتر» جشنواره تئاتر فجر با اشاره به حضور هنرمندانی از شهر‌های مختلف در این بخش درباره تاثیر کرونا بر خلق آثار نمایشی توضیح داد.
به گزارش«سدید»؛ میرطاهر مظلومی عضو هیات انتخاب بخش «رادیو تئاتر» سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر درباره تاثیر کرونا بر نحوه برگزاری این رویداد گفت: کووید ۱۹ منجر به سوداگری در امور شده و فرآیند نامشخصی از فعالیت‌ها به ویژه در جشنواره تئاتر فجر را نیز به همراه داشته است. این در حالی است که تئاتر همواره مستلزم برقراری ارتباطی مستقیم، صمیمی و نزدیک با تماشاگر بوده و عکس‌العمل تماشاگران برایش مهم است.

وی افزود: رادیو تئاتر، رادیویی اجرایی است. حضور فعال هنرمندان استان‌هایی غیر از تهران مبین اهمیت و توجه به این هنر و پیشرفت آن نسبت به سال‌های گذشته است. خوشبختانه شیوع ویروس کرونا بر کیفیت آثار امسال تاثیری نداشته و چه بسا بخش عمده‌ای از آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، از سطح کیفی بسیار خوبی برخوردار هستند و این مساله نویدبخش آینده‌ای رو به پیشرفت برای تئاتر رادیویی است.

مظلومی عنوان کرد: درست است که ویروس کرونا بسیاری از فعالیت‌ها را با مشکل روبرو کرده است، اما این محدودیت‌ها منجر به نوآوری و توجه متفاوتی به موضوعات مختلف در حوزه تئاتر شده و بستری را برای پرداختن به موضوعات جدید فراهم کرده است. کرونا مولف اتفاقاتی جدید در همه جشنواره‌های فرهنگی و هنری از جمله تئاتر و فیلم است بنابراین باید به شیوه اجرای آنلاین عادت کرده و به فکر تقویت بخش‌های دیگر جشنواره به صورت آنلاین باشیم.

این بازیگر تئاتر و سینما متذکر شد: پرورش توجه تماشاگران هم نیازمند توجه به شیوه‌های اجرایی آنلاین و بهره‌مندی از پلتفرم‌های دیگر است تا به شکل بصری‌تر امکان نمایش برای مخاطبانی در دور دست فراهم شود. قطعاً همه مناطق کشور از امکانات سالن‌های نمایشی برخوردار نیستند، اما شیوه‌های نمایش آنلاین می‌تواند هر خانه را به سالنی برای تئاتر و سینما و جذب مخاطب تبدیل کرده و منجر به هم‌ذات‌پنداری آحاد جامعه با فرهنگ و هنر بشود و نتیجه‌اش همانا رونق این عرصه است.

عضو هیات انتخاب بخش «رادیو تئاتر» سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر ثبت و ضبط نمایش‌های رادیویی را عاملی برای جذب مخاطب دانست و عنوان کرد: استفاده از دوربین‌های پیشرفته میزان خطا در بهره‌مندی از میزانسن‌های نمایش را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد و منجر به تدوین و ارائه تصویری با کیفیت‌تر و دقیق‌تر می‌شود.

وی درباره وجه تمایز این دوره از جشنواره تئاتر نسبت به دوره‌های گذشته عنوان کرد: معتقدم امسال همه بخش‌های جشنواره تئاتر به نوعی ویژه هستند، زیرا هر بخشی آبستن اتفاقات جدید و محتوای موضوعی بهتری به دلیل شرایط خاصی است که در آن قرار داریم. فضای عمومی و شرایط اجتماعی بر دیدگاه هنرمندان تاثیر داشته و از سویی دیگر هنر نیز جامعه را به بهره‌گیری از موضوعات روز هدایت می‌کند و حتی آثار تجاری نیز از این تحولات مستثنی نمی‌مانند.

مظلومی ادامه داد: موضوع کرونا محتوای بسیاری از آثار هنری را به پیش‌بینی شرایط آینده هدایت کرده و منجر به رشد فضایی سوررئالیستی در آثار شده است، چون هنر هنرمند نیز متاثر از رویداد‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی حاکم بر جامعه به سمت و سویی مشخص هدایت می‌شود و به تبع آن سبک آثار هر دوره از جشنواره را نیز متفاوت‌تر می‌کند. بنده معتقدم همه آثار هنری در تاریخ ماندگار خواهند شد و جریان‌های فکری، هر دوره را برای همیشه ثبت می‌کند. کرونا نیز برهه‌ای از تاریخ جهان است و بسیاری از هنرمندان و نویسندگان بزرگ را به این سمت و سو کشانده است.

وی درباره اهمیت برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در دوران کرونا گفت: برگزاری جشنواره در شرایط کرونا بسیار لازم و امیدبخش است. امید ممکن است شفا ندهد، اما درد از دست دادن بسیاری از هموطنان و هنرمندان را تسکین می‌بخشد. این واقعیت حتی درباره اجرای بخش‌هایی از جشنواره در بستر آنلاین هم صدق می‌کند و نمایشی از تلاش و حرکت هنرمندان در همین دوران بحرانی محسوب شده و نویدی برای رونق دوباره تئاتر است. قطعاً از دست دادن هر هنرمند یک ضربه به پیکر هنر است و جبران آن مستلزم ترمیم و پویایی دوباره است.

این هنرمند تاکید کرد: مطمئنم جشنواره تئاتر فجر با تلاش مدیران ستادی به خوبی از گذرگاه سخت و بحرانی کرونا عبور خواهد کرد. با این وجود از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می‌رود با حذف بخش بین‌الملل از این دوره از جشنواره، بودجه بیشتری به بخش ملی تزریق کنند و امکان دسترسی به فضا‌های جدید و زیرساخت‌های لازم فراهم شود. همچنین لازم است در رویداد‌های فرهنگی از نکوداشت و بزرگداشت هنرمندان پیشکسوت و قدردانی از زحمات آن‌ها غافل نشویم.

وی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: به نظرم اهمیت کتاب سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بسیار زیاد است. زیرا در این شرایط می‌تواند راوی دشواری‌هایی باشد که در این دوران عجیب با آن روبرو بودیم و ثبت و ضبط آن‌ها انگیزه‌ای برای ادامه راه هنرمندان در سال‌های آتی خواهد بود.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه ۱۱ تا ۲۱ بهمن ۹۹ برگزار می‌شود. آدرس سایت جشنواره www.fitf.ir است.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

«خون غزل» از چه زاویه‌ای به زندگی شهید نواب می‌پردازد؟

جشنواره اسباب بازی؛ رویداد گمشده

تأثیر متقابل سینماونقاشی انکارشدنی نیست

خبری از برگزاری کنسرت‌ها در شهر تهران نیست.

۱۰ فیلم کنجکاو ‌برانگیز

جزییات «نون. خ۳» از زبان سعید آقاخانی

ضدحمله گاو‌های بورس تجسمی به حواشی استاد پرحاشیه

خانواده فراموش شد و همه‌چیز لاکچری شد!

تعبیر پیامبر صلوات الله علیه از یک حکم قرآنی

از شگفتی‌سازان حراج تهران تا رکوردهای تازه

سینمای ایران چرا «افسرده» است؟

به بن‌بست رسیدن راهبرد کشتن و سوزاندن!

مهم‌ترین دلیل کمبود فیلم‌های دفاع مقدس عدم‌حمایت از این فیلم‌هاست

دوست دارم مردم تلویزیون ببینند نه ماهواره!

حامیان مالی نمایندگان ملت آمریکا چه کسانی هستند؟

نقش آیت الله مصباح در تقویت بنیه فکری جوانان انقلابی

شاه، غرب را به خیانت متهم می‌کرد

از حضور ۲۳ فیلم اولی تا داور‌هایی که روزی ۴ فیلم می‌بینند

«باخانمان»، قصه تلخ و شیرین آدم‌های امیدوار

ماجرای یک ممنوع‌الکاری عجیب

اعتمادیان مصداق بارز خیراندیشی بود

چرایی حضور ایران در سوریه!

برای ساخت فیلم ملی و ضدنژادپرستی تنهایم گذاشتند

هیجان جشنواره فجر برای آشتی مردم با سینما

سهم بالای فیلم‌اولی‌ها در ویترین جشنواره سی‌ونهم

جای ادبیات کلاسیک ایران در بازار ارمنستان خالی‌ست

تکیه به دیواره فرهنگِ غلط انیمیشن‌های غربی

چرا سریال‌ها ماندگار نمی‌شوند؟

شهید سلیمانی می‌خواست دیده نشود، اما «نام‌آور» شد

چرا صدام مردم بی‌گناه را بمباران کرد؟