امسال جشنواره فیلم فجر با دوره‌های دیگر از جهات مختلف تفاوت دارد. به واسطه کرونا برگزاری این دوره از جشن سینمای ایران از ماه‌ها پیش با، اما و اگر همراه شده بود تا این‌که دبیر این رویداد در نشست خبری از برگزاری قطعی دوره سی‌ونهم در بهمن‌ماه خبر داد، اما این پایان، اما و اگر‌ها نبود. جشنواره در شکل اجرا هم تفاوت‌هایی کرده است.
به گزارش«سدید»؛ همانطور که گفتیم دوره سی‌ونهم جشنواره فیلم فجر به واسطه شیوع کرونا متفاوت از دیگر دوره‌هاست. در نشست خبری این دوره، طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره به برخی تفاوت‌ها اشاره کرد. یکی از آن‌ها درباره حضور فیلم‌ها بود. امسال برخلاف سالیان قبل که فیلم‌های متقاضی برای حضور در جشنواره پس از پر کردن فرم، توسط یک هیات انتخاب گزینش و سپس درصورت تأیید در مسابقه شرکت می‌کردند، در دوره سی‌ونهم صرف پرکردن فرم ملاک حضور و داوری فیلم‌ها خواهد بود. یعنی دیگر خبری از هیات انتخاب نیست. علت این مساله هم تعداد پایین فیلم‌های آماده برای حضور در جشنواره است. در سال جاری به‌دلیل مشکلات کرونا تعداد زیادی فیلم ساخته نشده پس به همین خاطر جشنواره مجبور به حذف فیلتر اولیه‌اش شده است.
 
با این حساب هر فیلمی که فرم پر کند در پروسه داوری قرار می‌گیرد. یکی دیگر از تفاوت‌هایی که ممکن است استثنا امسال اعمال شود، قبول حضور فیلم‌هایی است که قبل از جشنواره در خارج از کشور در قالب جشنواره‌های سینمایی اکران داشته‌اند. در سال‌های پیش همواره این مساله مورد بحث بود و مدیران جشنواره از قبول فیلم‌هایی که در دیگر رویداد‌های سینمایی شرکت کرده‌اند ممانعت می‌کردند. اما امسال ممکن است به‌دلیل بالارفتن فیلم‌های حاضر در جشنواره و داغ‌تر شدن تنور فجر این شرط برداشته شود. فقط چند روز تا پایان مهلت پرکردن فرم برای سازندگان آثار باقی مانده است. در ادامه این گزارش به تعداد از فیلم‌هایی که تا به امروز فرم جشنواره را پرکرده‌اند اشاره می‌کنیم.

«قاتل وحشی»
قاتل وحشی فیلمی در ژانر وحشت و جنایی-معمایی به کارگردانی حمید نعمت‌الله، با فیلمنامه‌ای از معصومه بیات و حمید نعمت‌الله، محصول سال‌۱۳۹۸ است. فیلم در میانه راه ساخت به علت مشکل بودجه برای مدتی متوقف شد و همچنین به‌دلیل اختلافات مالکیتی مجوز حضور در جشنواره فجر‌۹۸ را نگرفت، اما سرانجام در پاییز سال‌۱۳۹۹، با اتمام مراحل صدا و ساخت موسیقی آماده نمایش شد. تاچند روز پیش خبر‌هایی از مشکل این فیلم برای حضور در جشنواره منتشر شده بود. برخلاف گمانه‌زنی‌ها قبلی ظاهرا این مشکل ارتباطی به مسائل مالکیتی نداشت. لیلا حاتمی و امین حیایی بازیگران اصلی فیلم جدید نعمت‌الله هستند. حمید نعمت‌الله یکی از موفق‌ترین فیلمسازان ایرانی است که همواره منتقدان و مخاطبان جدی سینما آثارش را دنبال می‌کنند.

«روشن»
«روشن» به کارگردانی روح‌الله حجازی با بازی رضا عطاران، سارا بهرامی و «صحنه زنی» علیرضا صمدی با بازی مهتاب کرامتی، بهرام افشاری و مجید صالحی از دیگر فیلم‌های کنجکاو برانگیزی هستند که فرم پر کرده‌اند. گفته می‌شود عطاران، افشاری و صالحی در قالب نقش‌هایی بسیار جدی و پیچیده در این فیلم‌ها ظاهر شده‌اند. حجازی در اوایل دهه ۹۰ خودش را به‌عنوان استعدادی جدید در سینمای ایران معرفی کرد، اما در سال‌های اخیر از اوج کاری‌اش فاصله گرفت.

«بدون همه چیز»
«بدون همه چیز» که تازه‌ترین ساخته قرایی پس از فیلم «سد معبر» محسوب می‌شود از جمله تولیدات پر بازیگر و پر لوکیشن امسال سینمای ایران است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران، کندر و گرمسار جلوی دوربین رفت. این فیلم اخیرا فرم حضور در جشنواره را پر کرده است. پرویز پرستویی، هدیه تهرانی و هادی حجازی‌فر ازجمله بازیگران این فیلم هستند. قرایی با «سد معبر» خودش را به‌عنوان یکی از فیلمسازان جدی سینمای ایران در دهه ۹۰ معرفی کرد.

«ابلق»
جدیدترین فیلم سینمایی نرگس آبیار «ابلق» است. او دو سال پیش برای «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده بود. ساخته جدید آبیار درامی خانوادگی است که علاوه بر کارگردانی، نویسندگی فیلمنامه آن را در کنار «پریسا کرزیان» بر عهده داشته است، محمدحسین قاسمی همچون سایر آثار آبیار تهیه‌کنندگی این اثر را بر عهده دارد. بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و گلاره عباسی در این فیلم سینمایی ایفای نقش می‌کنند.

«راند چهارم»
جدیدترین فیلم بلند سینمایی علیرضا امینی فرم جشنواره را پر کرده است. «راند چهارم» آخرین ساخته علیرضا امینی به تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته است و از بازیگران این فیلم می‌توان به جمشید هاشم‌پور، پژمان بازغی، الهه حصاری، زهرا میرزایی، علی اوجی و آناهیتا درگاهی اشاره کرد. امینی هم‌اکنون درگیر ساخت «رقص دلفین‌ها» است.

«گیج‌گاه»
فیلم سینمایی «گیج‌گاه» نخستین ساخته سینمایی عادل تبریزی به جشنواره آمد. در «گیج‌گاه» جمشید هاشم‌پور، حامد بهداد، باران کوثری و سروش صحت بازیگران این فیلم هستند. در شعار این فیلم سینمایی آمده است: «گیج‌گاه نوستالژیک نیست، حالی است که دیگر نیست.» اولین نمایش «گیج‌گاه» در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر خواهد بود. تهیه این فیلم سینمایی را، ولی اله مدنی و حنیف سروری بر عهده دارند.

«شهربانو»
فیلم سینمایی «شهربانو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی برای ارائه به سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر آماده شد. مریم بحرالعلومی که پس از فیلم «پاسیو» امسال نخستین فیلم بلند با پروانه ساخت سینمایی خود با نام «شهربانو» را ساخته است. «شهربانو» فیلمی مادرانه با مضمونی آسیب‌شناسانه و اجتماعی است که مبتنی بر چالشی در یک خانواده روایت می‌شود. فرشته صدر عرفایی، بهناز جعفری و گلاره عباسی بازیگران این فیلم هستند.

«روزی روزگاری آبادان»
فیلم سینمایی «روزی روزگاری آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ در جشنواره حضور خواهد داشت. این اولین تجربه کارگردانی آذرنگ در سینماست. فاطمه معتمدآریا و محسن تنابنده دو بازیگر اصلی این فیلم هستند. باید دید که اولین تجربه کارگردانی آذرنگ با نظر مثبت منتقدان و مخاطبان همراه خواهد شد یانه.

«زالاوا»
فیلم سینمایی «زالاوا» نخستین فیلم بلند سینمایی «ارسلان امیری» که به تهیه‌کنندگی «روح‌الله برادری» و «سمیرا برادری» و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده، برای شرکت در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود. عنوان فیلم «زالاوا»، کردی است و در رسم‌الخط زبان کردی، به‌صورت زال ئاوا به نگارش درمی‌آید که به معنی زال‌آباد است. «زال» هم به معنای پیر سفیدمو است؛ اما عمدا در شیوه نگارش برای عنوان فیلم، آن را به‌صورت «زالاوا» درآوردیم. داستان فیلم به یک ماجرای واقعی می‌پردازد که سال‌ها پیش در روستا و پاسگاه منطقه دره سفید و زالاوا به وقوع پیوسته است. ماجرایی که احتمالا نیمی از آن از نظر اهالی این منطقه، واقعی و ترسناک است. نوید پورفرج، پوریا رحیمی‌سام وهدی زین‌العابدین ازجمله بازیگران این فیلم هستند.

«یدو»
فیلم سینمایی یدو به کارگردانی مهدی جعفری، جدیدترین فیلم سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که برای حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر آماده شده است. صاحبان این فیلم سینمایی به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح با پشت سر گذاشتن مراحل فنی و آماده شدن برای نمایش، فرم حضور در این دوره از جشنواره فیلم فجر را پر کرده‌اند. مهدی جعفری در این فیلم که در گونه دفاع مقدس و کودک و نوجوان تولید شده است، اولین ماه‌های جنگ تحمیلی در آبادان در حال محاصره را به تصویر کشیده است.

«تک تیرانداز»
دیگر فیلم متقاضی حضور در جشنواره فجر تک‌تیرانداز به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری کاری از انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی «روایت فتح» است. در این فیلم سینمایی کامبیز دیرباز ایفاگر نقش شهید عبدالرسول زرین بزرگترین تک‌تیرانداز جنگ‌های معاصر است.
 
انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha