ادامه روند کاهشی تعداد تلفات کرونا در ایران تحت تحریم در شرایطی که بسیاری از کشور‌های جهان از جمله اروپا و آمریکا در شرایط نامساعد مدیریت کرونا به سر می‌برند، نشان از برتری کشورمان در یک رقابت نابرابر دارد.
به گزارش «سدید»؛ اواسط آبان ماه بود که خبر‌هایی درباره افزایش آمار جان باختگان کرونا در کشور منتشر شد، تا جایی که ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت اعلام کرد بر اساس پیش‌بینی‌های موسسه «آی اچ ام ای» تا دو هفته دیگر میزان فوتی‌های کرونایی در کشور به ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید. بازه زمانی دو هفته آینده یعنی هفته پایانی آبان ماه و هفته نخست آذرماه؛ اعلام این خبر در شرایطی انجام شد که آمار روزانه مرگ و میر کرونا در کشور تا مرز ۵۰۰ نفر نیز رسیده بود و بر همین اساس این خطر وجود داشت که در صورت ادامه این روند، پیش‌بینی‌ها محقق شود.

بیم فرسایش نیروی انسانی سیستم بهداشت و درمان کشور و همچنین عادی انگاری کرونا از سوی برخی افراد نگرانی مسئولان کشور را افزایش داده بود تا جایی که ستاد ملی کرونا پروتکل‌های سختگیرانه‌ای را ابلاغ کرد. اجرای مواردی همچون محدودیت فعالیت مشاغل تا ساعت ۱۸ و در ادامه منع تردد درون شهری از ساعت ۲۱ و همچنین منع تردد بین شهری و اعمال محدودیت‌های دو هفته‌ای برای مشاغل غیر ضروری از جمله این پروتکل‌ها بود، هرچند شاید بهتر بود این تصمیمات و محدودیت‌های اثرگذار زودتر اتخاذ و اجرا می‌شد.

علاوه‌بر این، اجرای طرح محله محور شهید سلیمانی با مشارکت بسیج و سپاه، هلال احمر، اورژانس و مجموعه وزارت بهداشت وقتی با همکاری مردم در رعایت پروتکل‌ها همراه شد، شاهد بودیم که بار دیگر پیش‌بینی‌ها و سیاه‌نمایی‌های رسانه‌های معاند و سازمان‌های بین‌المللی درباره شرایط کرونا در ایران شکست بخورد.

کاهش حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصدی مرگ و میر کرونا در کشور
در همین باره، وزیر بهداشت دیروز در حاشیه همایش بررسی آخرین وضعیت طرح سردار شهید سلیمانی که با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران و حضور مجازی رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و فرماندهان سپاه برگزار شد، اظهار داشت: به محض ورود ویروس کرونا به کشور، با عزیزان در سپاه و بسیج جلساتی داشتیم و با کمک آن‌ها در فروردین و اردیبهشت ماه امسال توانستیم، مرگ و میر روزانه بیماران را به کمتر از ۴۰ مورد در روز برسانیم و کووید ۱۹ را به شکل قابل توجهی مهار کنیم.

سعید نمکی افزود: در طرح بسیار ارزنده شهید حاج قاسم سلیمانی، کار مشترکی را از ۲۰ آبان با سازمان بسیج در سراسر کشور آغاز کردیم و با گذشت حدود ۴۰ روز از آغاز این طرح با وجود اینکه هدف‌گذاری کرده بودیم که میزان مرگ و میر روزانه بیماران ۱۰ درصد و میزان بستری بیماران ۳۰ درصد کاهش پیدا کند، با افتخار می‌گوییم که خدا به این حرکت، برکت داد و امروز شاهد کاهش حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصدی مرگ و میر بیماران و همچنین کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی بستری بیماران هستیم.

نمکی یادآور شد: خوشبختانه روند بیماری و مرگ‌و‌میر بیماران در کشور رو به کاهش و تنزل است و این از افتخاراتی است که در اوج التهاب جهانی و سرکشی کرونا برای جهان، اما در جمهوری اسلامی ایران با همدلی و وفاق بین وزارت بهداشت، بسیج، دستگاه‌های مختلف و همراهی مردم، به دست آمد و امیدواریم که با این وفاق و همدلی و سرمایه‌گذاری عظیم ملی که شکل گرفته بتوانیم تا انتهای مهار ویروس، گام‌های موثرتری را برداریم.

وی تاکید کرد: در طرح شهید سلیمانی در سه حوزه اقدام می‌کنیم؛ مراقبت، حمایت و نظارت. در هر سه حوزه دستاورد‌های چشمگیری در کشور داشته ایم. در بخش مراقبت توانسته ایم با مراقبت خانه به خانه و مراقبت در مراکز سرپایی که به شدت گسترش پیدا کرده، ویروس را هدف قرار دهیم. در طرح شهید سلیمانی، تعداد تست‌های روزانه را بالا بردیم و بیماریابی را فعال و تقویت کردیم. در حوزه نظارت غیر از سازمان بسیج برخی دستگاه‌های دیگر از جمله هلال احمر در کنار وزارت بهداشت بوده و توانستیم با نظارت بیشتر، اجرای پروتکل‌ها را در خیلی از مناطق به بیش از ۹۰ درصد و در کشور به طور متوسط بین ۸۴ تا ۸۵ درصد برسانیم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: در طرح شهید سلیمانی، تعداد قابل توجهی از خانوار‌های دارای بیمار که نیازمند بودند، در منزل و اقامتگاه‌ها مورد حمایت قرار گرفتند که ارقام این حمایت‌ها بسیار چشمگیر و قابل توجه بوده است.

مجاهدت کادر بهداشت و درمان
علاوه‌بر این نباید از نقش تاثیرگذار کادر بهداشت و درمان کشور در مهار موج سوم کرونا چشم پوشی کرد. در شرایطی که کشور تحت فشار شدیدترین تحریم‌ها که حتی ناجوانمردانه دارو و تجهیزات پزشکی را نیز هدف گرفته قرار دارد و امکانات لازم برای مقابله با کرونا به سختی تامین می‌شود، اما طی ۱۰ ماه شیوع کرونا در کشور کادر بهداشت و درمان با مجاهدت و از خود گذشتگی کمک شایان توجه و قابل قبولی را برای مهار این بیماری ارائه کرده‌اند، تا جایی که تعداد قابل توجهی از این عزیزان جان خود را در راه خدمت از دست دادند.

در همین ارتباط، به گفته معاون پرستاری وزیر بهداشت، از ابتدای شیوع کووید۱۹ حدود ۴۵ هزار پرستار به این بیماری مبتلا شده‌اند که این آمار تایید‌کننده حضور نیرو‌های بهداشت و درمان در خط مقدم مبارزه با کرونا است. این خدمات به یاد ماندنی در شرایطی است که ایران از نظر استاندارد‌های جهانی با کمبود پرستار و پزشک مواجه است، اما طی مدت شیوع کرونا در کشور، هیچ بیماری پشت در بیمارستان‌ها و محروم از دریافت خدمات قرار نگرفت.

همکاری مردم رمز مهار کرونا
اگر چه تصمیم‌های مدیریتی و مجاهدت کادر بهداشت و درمان نقش مهمی در مقابله با کرونا داشته است، اما همکاری مردم و تبعیت از تصمیم‌های اتخاذ شده تکمیل‌کننده پازل مهار کرونا در کشور بوده است. اگر نگاهی به آمار بیاندازیم، مدیران نظام سلامت کشور در شهریور ماه از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ابراز نگرانی کرده بودند.

در همین باره سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ۳۱ شهریورماه درمورد کاهش استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هشدار داد و تاکید کرد: اکنون شرایط عادی انگاری شده و فاصله گذاری‌ها حفظ نمی‌شود و فوتی در بالای ۷۰ ساله‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد.

متاسفانه عادی انگاری کرونا از سوی برخی افراد نتایج تاسف‌آوری را در پاییز رقم زد و همین روند موجب شد تا موسسات بین‌المللی پیش‌بینی افزایش فوتی‌های کرونا در کشور تا مرز ۸۰۰ نفر را بکنند. اما تشریح شرایط و وضع موجود و بیان هشدار‌ها سبب شد تا جامعه بار دیگر پای کار مقابله با کرونا بیاید و با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی مسیر مقابله با موج سوم کرونا را هموار کند، تا جایی که ۲۲ آذر ماه سخنگوی ستاد ملی کرونا اظهار داشت: رعایت پروتکل‌ها در کشور به ۹۰ درصد رسیده است.

سبقت ایران از دنیا در مهار کرونا با وجود خباثت‌ها
نتیجه تصمیم‌های راهبردی، مجاهدت کادر بهداشت و درمان و همکاری حداکثری مردم کاهش چشمگیر آمار مبتلایان و جان باختگان شده است.

در این میان علاوه‌بر تحریم‌های سخت، با بروز برخی خباثت‌های رسانه‌ای معاندان و بنگاه‌های جنگ روانی دشمن، تلاش شد پروژه سیاه‌نمایی علیه کشورمان در ماجرای کرونا با شدت و قدرت به اجرا درآید. اما تلاش برای منبع شیوع دانستن ایران تا اتخاذ سیاست‌های رسانه‌ای با استاندارد‌های دوگانه در ماجرای کرونا در ایران و جولان کرونا در اروپا و آمریکا و در ادامه ایجاد موج مصنوعی هشتگ سازی خرید واکسن برای تحت فشار قرار‌دادن افکار عمومی و ناتوان نشان دادن سیستم بهداشت و درمان ایران همه و همه در حالی است که دست‌های پشت پرده این جریانات، از توانمندی ایران تحت تحریم برای مدیریت کرونا، تولید داخلی دارو‌های مورد نیاز درمان این بیماری، خودکفایی در تولید ماسک و اقلام بهداشتی مورد نیاز کادر درمان و مردم، قد علم کردن در بین کشور‌های محدود پیشتاز در تولید واکسن کرونا و امیدواری مردم به مثبت بودن نتیجه تلاش دانشمندان بومی و ادامه روند کاهشی تلفات بیماری در کشورمان حیرت‌زده و عصبانی هستند.

در شرایطی که کشور‌های اروپایی و آمریکایی درگیر موج‌های کرونا و حتی کرونای انگلیسی شده‌اند، ایران با مدیریت بیماری در سایه تحریم‌های ظالمانه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و البته همت جوانان و دانشمندان جهادگر خود از شرایط بسیار بهتری برخوردار است.

امید است همراهی مردم در رعایت پروتکل‌ها و تصمیم‌های کاربردی مدیران تا مهار کامل کرونا در کشور ادامه داشته باشد.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha