جهانسوز گفت: پیش از انقلاب برداشت حوزه زراعت کشور حدود 17.8 میلیون تن بود که امروز شاهد برداشت 120 میلیون تن در این بخش هستیم و این نشان‌دهنده رشد 674 درصدی هستیم.

به گزارش فرهنگ سدید، محمدرضا جهان سوز رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی صبح امروز (یکشنبه) در نهمین شنبه انقلاب با موضوع کشاورزی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در محل باشگاه خوارزم شرکت آبزی اکسیر کوثر برگزار شد، با اشاره به وضعیت زراعت در پیش از انقلاب، اظهار داشت: مهم‌ترین مشکل بخش زراعت در پیش از انقلاب مسئله عدم ارائه آمار صحیح و دقیق بود که این مشکل با تشکیل جهاد کشاورزی رفع شد و امروزه دقیق‌ترین آمار را در این حوزه داریم.

وی افزود: در پیش از انقلاب برداشت حوزه زراعت کشور حدود 17.8 میلیون تن بود که امروز شاهد برداشت 120 میلیون تن در این بخش هستیم و این نشان‌دهنده رشد 674 درصدی است.

جهان سوز گفت: ممکن است این شبهه ایجاد شود که کشور با افزایش زمین در بعد از انقلاب به این میزان برداشت رسید، اما زمین‌های زیر کشت در پیش از انقلاب حدود 9.4 میلیون هکتار بود که امروز این میزان به 11.7 میلیون هکتار رسیده است و صرفاً 24 درصد افزایش زمین داشته‌ایم.

وی تشریح کرد: بذر، عامل مهمی است و دلیلی که موجب افزایش برداشت می‌شود علم مدیریت بذر است. در بعد از انقلاب تهیه بذر اصلاح‌شده 20 درصد رشد داشته است و محصولاتی که تحت پوشش گواهی بذر قرارگرفته‌اند سه برابر شده است.

این کارشناس بخش کشاورزی تصریح کرد: در قبل از انقلاب ارقام محصول اصلاح‌شده بسیار پایین بود اما در بعد از انقلاب 350 رقم بذر اصلاح‌شده به محصولات کشاورزی اضافه شد به‌صورتی که امروز توانمندی استانداردسازی در این حوزه راداریم.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی با اشاره به کارشکنی‌ها در بحث خودکفایی کالاهای اساسی کشاورزی گفت: گندم ناموس بخش کشاورزی است؛ باید در این حوزه بسیار مراقب باشیم و افرادی که صحبت از واردات می‌کنند از روی خبث طینت است.

این تحلیل‌گر بخش کشاورزی تشریح کرد: برنج  شلتوک محصول استراتژیکی است که به‌صورت میانگین در کشور 4 تن در هکتار برداشت می‌شود اما زمین‌هایی موجود است که از آن تا 13 تن نیز برداشت‌شده است.

وی ادامه داد: ذرت نیز به همین صورت از اهمیت بالایی برخوردار است که در حال حاضر میانگین برداشت از زمین‌های کشاورزی 7.6 تن در هکتار است اما زمین‌هایی تا 19 تن برداشت را نیز داشته ایم.

جهان سوز با شاره به اهمیت بخش سلامت غذایی گفت: در قبل از انقلاب استاندارسازی در تولید وجود نداشت اما به برکت انقلاب امروز 50 محصول کشاورزی دارای استانداردهای تولید کشاورزی است.

وی در پایان گفت: آب در کشور به‌عنوان یک مشکل است اما با توان علمی و توانمندی مدیریت آب خوشبختانه باعث برداشت در حوزه‌های کشاورزی شده‌ایم.

ارسال نظر
captcha