نگاهی به برنامه‌های فرهنگی و متفاوت حوزه هنری در ایام محرم؛
چند سالی است که جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تلاش موثری برای واکنش‌‌‌های فرهنگی‌-هنری به اتفاقات مختلف و وقایع روز می‌کند؛ واکنش‌‌هایی که در قالب‌‌‌های کوتاه هنری نظیر نماهنگ، موشن‌گرافیک، فیلم کوتاه و تیزر فرهنگی بروز می‌‌کند و در پاره‌‌ای موارد به تولید آثار داستانی نیمه‌بلند هم منجر می‌‌شود.
 به گزارش «سدید»؛ محرم امسال هم که مناسبت این ایام است، شرایط خاص و منحصر به فردی را تجربه می‌کند.  هجوم بیماری کرونا و همه‌گیری و خطرات آن باعث شد مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در شرایطی خاص برگزار شود؛ اتفاقی که باعث شد دو جریان فرهنگی‌-اجتماعی به هم پیوند بخورند و شرایط خاصی را رقم بزنند.

 این اتفاق با واکنش هنرمندان هم روبه‌رو شد و عده‌ای از بدنه هنری کشور دست به کار شدند و محرم کرونایی امسال را در قالب ماندگار هنر روایت کردند. یکی از مهم‌ترین مراکزی که اقدام به تولید هنری کرده و قطعاتی بعضاً پرمخاطب را عرضه کرد، حوزه هنری انقلاب اسلامی بود.

 این مجموعه ریشه دار هنر انقلاب اسلامی ده‌ها قطعه مختلف هنری را تولید کرد و از ابتدای ماه محرم امسال عرضه و انتشار آن را در قالب پویش «سوره اشک» آغاز کرد؛ اتفاقی که قرار است تا اربعین حسینی ادامه یابد. مجموعه سوره اشک البته از حضور چهره‌های سرشناسی بهره برده و هنرمندان صاحب‌نامی در قالب این پویش، اقدام به تولید قطعات هنری مختلف با مضمون هنر عاشورایی و اوضاع کرونایی کرده‌اند؛ چهره‌هایی که محمد معتمدی، علیرضا افتخاری، رضا صادقی، امیرحسین مدرس، حاج صادق آهنگران، سید محمدرضا خردمندان، علی ملاقلی پور و... بخشی از آن‌ها هستند؛ البته هرچند تعداد این تولیدات قابل توجه بود، اما به نظر می‌رسد توجه به کمیت این آثار باعث شده بخشی از این تولیدات کیفیت لازم برای نفوذ اجتماعی را از دست بدهند و اگر تمرکز و توجهی که برای تولیدات پرتعداد شده بود، متمرکز بر تولید آثاری کم‌تعدادتر می‌شد و احتمالا بخش بیشتری از این مجموعه هنری باکیفیت و ماندگار از آب در می‌آمد.  
 
به هر حال، اما تعداد قابل توجهی از این مجموعه هنری دارای کیفیت بالایی بود و علاوه بر پخش از رسانه ملی، توانست در میان مردم و در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شود.  با هم مروری می‌کنیم بر مهم‌ترین آثار کوتاهی که در این پویش عرضه و منتشر شد.
 
مجموعه موشن «فقط برای خدا»
یکی از مجموعه آثار کوتاهی که در قالب سوره اشک روی آنتن رفت و در فضای مجازی نیز دست به دست شد، مجموعه «فقط برای خدا» بود؛ این مجموعه به همت حوزه هنری استان کرمان و با همکاری محمدرضا دوست‌محمدی، گرافیست نام‌آشنای کشور وارد چرخه تولید شد و روایت‌های کوتاهی را از زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی با تکنیک موشن کمیک ارائه می‌کرد.

این کار که نمونه‌های معدودی از آن در ماه‌های قبل توسط حوزه هنری کرمان تولید شده بود، در قالب سوره اشک به طور منظم و در قالب یک مجموعه تولید شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت؛ البته طبیعی بود که محتوای جذابی مانند زندگی شهید اسطوره‌ای هم‌روزگار ما با فرم و تصویر سازی باکیفیت و بدیعی که حاصل هنر محمدرضا دوست‌محمدی بود، ترکیب جذاب و دیدنی‌ای را خلق کند و منتج به یک اثر باکیفیت شود؛ مجموعه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بازدید قابل توجهی داشت.
 
آثار کوتاه داستانی
یکی دیگر از مجموعه‌هایی که در پویش سوره اشک اقدام به تولید اثر کرد، باشگاه فیلم سوره بود که با تولید چند اثر داستانی کوتاه در پویش سوره اشک ایفای نقش کرد. تیزر فرهنگی جای خالی به کارگردانی علی ملاقلی‌پور و تیزر فرهنگی جوشکار به کارگردانی رضا کشاورز مهم‌ترین آثاری بودند که باشگاه فیلم سوره جلوی دوربین برد و با روایت‌هایی که درباره شرایط خاص عزاداری سید و سالار شهیدان در محرم امسال و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیئات عزاداری بود، توانست مورد استقبال واقع شود.

 به هر حال قالب داستانی حتی اگر کوتاه باشد باز هم جزو ژانر‌های جذاب برای مردم است و برای همین هم بود که این دو تیزر فرهنگی داستانی با اقبال گسترده روبه‌رو شده و بار‌ها و بار‌ها در میان مردم و هنرمندان دست به دست شدند.  جوشکار و جای خالی در مجموع، نزدیک به ۷۰۰ هزار بازی در فضای مجازی داشتند.
 
از معتمدی و افتخاری تا غلامعلی و صنعتگر؛ ترکیب چند نماهنگ متوسط و قوی
قالب نماهنگ یکی از مهم‌ترین قالب‌هایی بود که حوزه هنری در آن اقدام به تولید اثر کرد؛  آثاری که عموماً با تکنیک پویانمایی و موشن کمیک تولید شده بودند و با صدای خوانندگانی مانند حمید غلامعلی، مجید اخشابی، غلامرضا صنعتگر و...  تولید و منتشر شد.  این آثار البته چنانکه باید نتوانستند موفقیت‌آمیز ظاهر شوند؛ چه‌بسا استفاده از تکنیک پویانمایی برای مفاهیم جدی عاشورایی در کنار قطعاتی که به لحاظ موسیقی چندان درخشان نبودند، مجموعاً نتوانست مردم را راغب به پیگیری این آثار کند.

در کنار اینها، اما نماهنگ تمام خاطرات من با صدای محمد معتمدی برخلاف آثار پیشین توانست موج استقبال را در فضای مجازی به وجود آورد و بار‌ها در میان مردم و هنرمندان دست به دست شده و در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد.  نماهنگ محمد معتمدی در فضای داستانی رئال روایت می‌شد و اشاره‌هایی به فضای حزن‌انگیز ماه محرم و وضعیت سخت و طاقت‌فرسای کادر درمان درگیر با بیماری کرونا داشت.  روز گذشته نیز نماهنگی با صدای استاد علیرضا افتخاری منتشر شد؛ کاری که به لحاظ موسیقی قدرتمند و قابل احترام است، هرچند می‌توانست با تصاویری بدیع‌تر و جذاب‌تر همراه شود.
 
روایت‌های نوجوانانه سوگ سالار
یکی دیگر از آثاری که حوزه هنری برای مخاطبان نوجوان و جوان عرضه و منتشر کرد، مجموعه کمیک موشن سوگ سالار بود. این مجموعه قطعاتی کوتاه با تکنیک موشن‌کمیک بود که در آن روایت مقتل شهدای دشت کربلا با زبانی ساده با صدای امیرحسین مدرس روایت می‌شد.  مجموعه «سوگ سالار» که به مقاتل شهدایی مانند قمر بنی هاشم، حضرت قاسم بن الحسن، حضرت علی‌اکبر، جناب حر و چند شهید دیگر از شهدای کربلا پرداخته بود، توانست با بهره‌گیری از زبان ساده و گیرا و لحنی دلنشین به یک اثر استاندارد در حوزه نوجوان تبدیل شود؛ چنانکه آثاری با موضوع روایت شهادت شهدای کربلا برای نسل کودک و نوجوان کمتر تولید شده و مجموعه سوگ سالار از این بابت قابل احترام است.

همانطور که در ابتدای این گزارش نیز بدان اشاره شد، پویش سوره اشک مجموعه‌ای با ده‌ها تولید بود که در میان آنها، آثار بالا را می‌توان قطعات شاخص این پویش دانست؛ البته در کنار این آثار تعداد زیاد دیگری از کار‌ها از کلیپ‌های شعرخوانی تا تعزیه و چند تیزر داستانی کوتاه و...  نیز تولید و عرضه شد که نتوانست چنانکه باید درخشان واقع شود.

 شاید اگر حوزه هنری تمرکزش را بر تولید آثاری کم‌تعداد‌تر می‌گذاشت، برآیند کیفی مجموعه آثارش نیز بالاتر قرار می‌گرفت.

 به‌هرحال، اما این مجموعه ریشه‌دار هنر انقلاب اسلامی در ماه محرم امسال توانست بعد از مدت‌ها نسبت به یکی از رویداد‌های فرهنگی‌-اجتماعی کشورمان یعنی همزمانی کرونا و ماه محرم، رویکردی فعالانه اتخاذ کند و دست به تولید بزند؛ تولیدی که با این شکل و شمایل مدت‌ها بود از این مجموعه سراغ نداشتیم. مجموعه سوره اشک قرار است با انتشار نماهنگ یک دشت تنهایی با صدای رضا صادقی و رونمایی از یک کتاب تاریخی هنر عاشورایی به قلم امیرحسین مدرس ادامه یابد.  

انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha