در عمل پیام‌های بازرگانی و برنامه‌های نمایشی صدا‌و‌سیما از جمله سریال‌های تلویزیونی، با فیلمنامه و ساختار خود "کم‌فرزندی" و تجرد را ترویج می‌کنند؛ استفاده از "مجریان مجرد" که اعتقادی به ازدواج ندارند، عدم لزوم ازدواج و فرزندآوری را القا می‌کنند!

به گزارش «سدید»؛ سازمان صدا و سیما به‌عنوان بزرگ‌ترین دستگاه فرهنگی و ارتباطی کشور همچنین بانفوذترین رسانه فرهنگ‌ساز، با حرکت در مسیر اصول و ارزش‌های اسلامی، انقلابی، ایرانی، هویتی فراتر از کارکردهای تفریحی، سرگرمی و اطلاع‌رسانی برای خویش تعریف کرده است.

مدیریت پیام و برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی در این سازمان فرهنگی براساس اصول ارزش‌ها و هنجارها با تکیه بر مفاهیمی ارزشمند و والا صورت می‌گیرد که رعایت آنها صدا و سیما را در طراز رسانه‌ای که از آن تعبیر به "رسانه پاک" می‌شود، قرار می‌دهد.

امروزه "جمعیت" به‌عنوان موضوعی استراتژیک مکرراً مورد تذکر مقام معظم رهبری قرار گرفته است علاوه بر این پژوهشگران خارجی و داخلی همگی به این مسئله اذعان دارند که کشور ایران در خطر کاهش جمعیت و نرخ رشد منفی قرار دارد.

رسانه ملی مأموریت اصلی خود را "مدیریت و هدایت فرهنگ و افکار عمومی  جامعه" اعلام می‌کند، عنایت به وجه تمایز رسانه ملی از سایر رسانه‌های صوتی و تصویری جهان ایجاب می‌کند ضوابط و رویه‌های محتوایی برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی صدا و سیما با توجه به اقتضائات، شرایط و ویژگی‌های فرهنگ اسلامی ایرانی و با در نظر گرفتن نیازهای روز آن تنظیم شود؛ با این توضیح مگر مسئله‌ای مهم‌تر از "جمعیت" وجود دارد؟!

در دستورالعمل ضوابط و رویه‌های اجرایی تولید، تأمین و پخش سازمان صدا و سیما در موضوع "جمعیت" به‌طور کلی تنها به این اکتفا شده است که در برنامه‌ها باید از "تحقیر تکثر اولاد" در راستای سیاست‌های جمعیتی کشور پرهیز شود! و غیر از این هیچ مدخلی جداگانه به بحث استراتژیک "جمعیت" پرداخته نشده است.

از طرفی، گذشته از خط‌مشی‌های تئوریک، در عمل پیام‌های بازرگانی و برنامه‌های نمایشی صدا و سیما از جمله سریال‌های تلویزیونی، با فیلمنامه و ساختار خود "کم‌فرزندی" و تجرد را ترویج می‌کنند!

حرکت نکردن در راستای سیاست‌های جمعیتی حتماً نباید به‌شکل مستقیم و عیان صورت گیرد البته در بسیاری از موارد این‌گونه است، سریال‌های تلویزیونی با عناصر خود از جمله میزانسن، تدوین و فیلمبرداری به‌طور ضمنی "فرزندنیاوری" را تبلیغ می‌کنند!

استفاده از "مجریان مجرد" که اعتقادی به ازدواج ندارند و حتی از موضع خود دفاع می‌کنند(!) مسئله دیگری است که به‌صورتی نامحسوس عدم لزوم ازدواج و فرزندآوری را به مردم القا می‌کنند.

صدا و سیما به‌عنوان یک بازوی نیرومند فرهنگی تأثیر زیادی در تشویق یا بازداری خانواده‌ها نسبت به فرزندآوری دارد؛ این سازمان در طول سال‌های1367 تا 1390، برای تحقق شعار "فرزند کمتر، زندگی بهتر" و کاهش نرخ رشد جمعیت اقدامات فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای گسترده‌ای را در دستور کار خود قرار داد اما امروز با توجه به وضعیت بحرانی کاهش جمعیت کشور عملاً منفعل‌ است و سیاست‌های صحیح و جامعی را در این رابطه در دستور کار ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

چرا سینمای دفاع مقدس «آرنولد» و «رامبو» ندارد؟

خطرناک بودن چالش‌هایی نظیر «مومو» را چقدر جدی بگیریم؟

مسئولان تئاتر لااقل همگرایی ایجاد کنند

دوئل زنانه نتفلیکس و دیزنی؛ جنگ نیابتی انتخاباتی

برخی جشنواره‌های جهانی فیلم‌های منفی را برجسته می‌کنند

سر انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها کلاه گذاشتیم!

بررسی حضور قهرمانان دفاع مقدس در سینما

پـلـیـس ایـــرانی در سلول فراموشی

«دوئت» نتوانست گره ای باز کند!

ورود پول‌های کثیف به سینما

مخاطب دوست دارد دوربین سریال‌ها از تهران بیرون برود

نخستین روز جشنواره «فیلم کودک» چگونه گذشت؟

فرمان پیامبر به حضور در سپاه اسامه

از ارزآوری بازی‌های رایانه‌ای در کشور تا مدیریت غلط

دولت و تئاتر هر دو ورشکسته هستند

«گلنار» فانتزی های یک دختر روستایی

برگزاری جشنواره فجر حیف و میل کردن بیت المال است

سبد فرهنگی خانواده‌ها خالی‌ست!

دختر رئیس‌جمهور قزاقستان اسپانسر فیلمی نژادپرستانه علیه ایران

تیزپروازی که خلبانی برایش از دوچرخه‌سواری آسان‌تر بود

شرافت شعر آیینی روزگار ما

نقش «فرماندهان جوان» دفاع مقدس در پیروزی ملت ایران

فیلمسازی در کرونا نظیر دوران جنگ است

مشکل مردم لهجه بازیگران است یا معیشت؟!

چرا سلبریتی‌ها هم در وقوع اتفاقات تلخ اقتصادی و اجتماعی امروز مقصرند؟

خاطراتی زیبا از حضور ۵ عضو خانواده در جبهه

کورسوی سینما برای بچه‌ها

بررسی رویکرد فیلم مستند «داغ قره‌باغ»

جدایی «اصغر» از اروپا!

رؤیای سیکس‌پک از جذابیت تا زورگیری!