رسولی گفت: پس از انقلاب موسسات آموزشی تاسیس شد و بنیاد‌ها گسترش یافت. حضور پر شمار دانشجویان و طلاب که از سراسر جهان به جهت فراگیری آموزش و ادامه تحصیل به ایران آمدند، موجب انتقال زبان و ادبیات فارسی به کشور‌های دیگر شد.

به گزارش فرهنگ سدید، رضا رسولی نویسنده و پژوهشگر ادبی در خصوص جهانی‌شدن زبان و ادبیات فارسی پس از انقلاب اسلامی گفت: جهانی‌شدن یک‌زبان به عوامل متفاوتی بستگی دارد. در ایران نیز عواملی همچون کشف و شناسایی استعدادهای فارسی که در حوزه علمی و فرهنگی در جهان خوش درخشیدند موجب فراگیر شدن این زبان اصیل شد.

وی گفت: از دیگر عوامل جهانی‌شدن زبان فارسی،تعدد آثار علمی و هنری زبان فارسی که در سایر کشور  منتشر شد و رونق آموزش زبان فارسی است.

رسولی افزود:پس از انقلاب مؤسسات آموزشی تأسیس شد و بنیادها گسترش یافت. حضور پرشمار دانشجویان و طلاب که از سراسر جهان به جهت فراگیری آموزش و ادامه تحصیل به ایران آمدند، موجب انتقال زبان و ادبیات فارسی به کشورهای دیگر شد.

وی در خصوص پیشتازی رهبر انقلاب در حوزه زبان فارسی و ادبیات گفت: رهبر حکیم انقلاب، فردی ادیب و کتاب‌شناس هستند و شاهد توجه ویژه ایشان در زمان حال حاضر و یا دوره ریاست جمهوری هستیم، که سخنان شاخص رهبری در مراسم پاسداشت حافظ شیرازی، حضور مؤثر در مجامع ادبی و شعری و تقریظ ایشان بر کتاب‌های با محتوا ادبیات، شعر و خاطره گواه این موضوع است.

عضو هیئت مدیره انجمن قلم گفت: تمرکز ویژه عالی‌ترین مقام عالی جمهوری اسلامی در حوزه ادبیات زمینه خیزش ادبی کشور را ایجاد کرد.

پژوهشگر ادبی در پایان در خصوص وضعیت زبان فارسی پیش از انقلاب گفت: در دوره پهلوی غلبه فرهنگ غربی بر کشور و عدم توجه به زبان و ادبیات فارسی موجب افول ادبی و گسترش ادبیات کشورهای غربی در ایران شده بود، به صورتی که اگر دوره پهلوی ادامه پیدا می‌کرد ما شاهد رشد کنونی زبان فارسی در منطقه و سایر کشورهای جهان نبودیم.

 

ارسال نظر
captcha