نقش روزافزون شبکه‌های اجتماعی در فرآیند تحولات اجتماعی و جذابیت‌های حرفه‌ای این پدیده نوظهور، بسیاری را بر آن داشته که تاسیس و مدیریت یک شبکه اجتماعی را تجربه کنند. توصیه‌های این یادداشت کمک خواهد کرد تا اولین گام‌های خود را استوارتر بردارید.

گروه رسانه و فضای مجازی- حمیدرضا خاکسار: نقش روزافزون شبکه‌های اجتماعی در فرآیند تحولات اجتماعی و جذابیت‌های حرفه‌ای این پدیده نوظهور، بسیاری را بر آن داشته که تأسیس و مدیریت یک شبکه اجتماعی را تجربه کنند. شاید شما هم به‌زودی یکی از این مشتاقان تأسیس شبکه اجتماعی باشید، در این صورت توصیه‌های زیر به شما کمک خواهد کرد تا از تجارب دیگران استفاده کرده و اولین گام‌های خود را استوارتر بردارید.

  • ایده خلاقانه و جدید خود را برای یک شبکه اجتماعی جدید به‌طور کامل تدوین کنید.
  • اهداف خود را دقیقاً تعیین کنید.
  • راهبردهای شبکه اجتماعی خود را تدوین و مطابق آن عمل کنید.
  • مرتباً از کارکرد شبکه اجتماعی خود بازخورد گرفته و راهبردهای خود را اصلاح کنید.
  • در شبکه اجتماعی زندگی کنید.
  • برای تعیین میزان موفقیت خود از ابتدا شاخص‌هایی را در نظر بگیرید.
    برای مثال: افزایش مخاطب، میزان بازدید از صفحه، لایک پست‌ها، به اشتراک گذاشته شدن، باز انتشار
  • مخاطبین خود را خوب بشناسید و رفتار آن‌ها را پیش‌بینی کنید. فراموش نکنید که بدون مخاطب، شبکه اجتماعی شما وجود نخواهد داشت.
  • در شبکه‌های اجتماعی تمرکز خود را بر اعضاء شبکه بگذارید نه مدیران و نخبگان.در شبکه اجتماعی، "خرد جمعی" شکل‌گرفته و به شما کمک می‌کند تا شبکه اجتماعی خود را بهتر اداره نمایید.
  • اعضاء باید خود را نه عضو، بلکه مالک شبکه اجتماعی بدانند. پس بگذارید حرفه‌ای خودشان را بزنند و منافع خودشان را دنبال کنند.
  • در شبکه‌های اجتماعی علایق و محتواها به اشتراک گذارده می‌شوند پس در تولید محتوا باید خود را جای اعضاء بگذارید و به زبان و سلیقه مخاطبین سخن بگویید.
  • برای تولید محتوای شبکه، جدول زمانی تهیه کنید.
  • برای سلامت روانی اعضاء در شبکه اجتماعی ارزش قائل شوید. منشور اخلاقی و برنامه نظارتی داشته باشید. اعضاء شبکه باید در حفظ سلامت شبکه، احساس مسئولیت کنند. با ترویج سواد رسانه‌ای به نگاه انتقادی مخاطبین به محتوای شبکه کمک کنید.
  • برای شبکه اجتماعی خود و با کمک اعضاء آداب معاشرت تدوین کنید و در ترویج آن بکوشید.
  • نگذارید شبکه اجتماعی شما برای مخاطب خسته‌کننده شود. دائماً برای پویایی آن برنامه‌ریزی کنید.
  • مدیر شبکه اجتماعی باید شجاع و خلاق باشد .
  • به دانش‌هایی مثل بازاریابی محتوا، تبلیغات، روابط عمومی، آمار و سئو (SEO) کاملاً آشنا شوید.
  • برای تولید محتوا و انتشار ویروسی محتوا در شبکه‌ای اجتماعی مرتباً برنامه داشته باشید.
  • در شبکه‌های اجتماعی جدید فورا عضو شوید و از توانایی‌های آن‌ها مطلع شوید.
  • اولین کسی باشید که از محتواهای مهم شبکه‌های اجتماعی دیگر باخبر می‌شوید.
  • مرتباً کمپین‌های تبلیغاتی تهیه و اجرا کنید.
  • با مخاطبین خود ارتباط روزانه داشته باشی و وفاداری آن‌ها را نسبت به شبکه اجتماعی افزایش دهید.
  • برای برند سازی برنامه داشته باشید.
  • مواظب باشید که آنچه از شبکه اجتماعی شما منعکس می‌شود دقیقاً مطابق با واقع باشد. اطلاعات غلط به اعتبار شما لطمه خواهد زد.
  • از گونه‌های مختلف هنری در شبکه اجتماعی خود استفاده کنید تا جذابیت و ماندگاری محتوای شما افزایش یابد.
  • شبکه اجتماعی شما در موتورهای جستجو باید به‌خوبی دیده شود پس با مسئول سئوی خود ارتباط خوبی داشته باشید و از مزیت‌های سئو به‌خوبی بهره‌مند شوید.
  • اطلاعات آماری به شما امکان شناخت و تصمیم‌گیری بهتری می‌دهد. مرتباً از فعالیت‌ها و میزان قوت و ضعف‌های شبکه اجتماعی خود آمارگیری کنید.
  • با سایت‌هایی که به رصد و تهیه آمار از شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کنند آشنا شوید و از آن‌ها ولو با پرداخت هزینه بهره ببرید.
  • رقبای خود را دائماً رصد کنید. ابزار، روش‌ها و راهبردهایشان را ملاحظه کرده و از میزان توانایی آن‌ها مطلع شوید. از جاسوسی و توطئه آن‌ها غافل نشوید.
  • با شبکه‌های اجتماعی دیگر تعامل‌های حرفه‌ای داشته باشید.
  • زیرساخت‌های شبکه اجتماعی خود را به‌تناسب میزان تقاضای مخاطب پیش‌بینی کنید و قبل از محدود شدن مخاطب، اقدام به توسعه زیرساخت‌ها کنید.
  • تجارب خود را به‌مرور ثبت و تدوین کنید شاید روزگاری بتوانید سبک مدیریتی خود را به علاقه‌مندان ارائه کنید.

 

ارسال نظر
captcha