یادداشت/ دکتر اصغر قاسمی
با نگاهی کوتاه و گذرا به رشد چشمگیر عرصه نشر و کتاب –به‌رغم بدخواهی‌ها- در این چله، هر بینشگر عادل و منتقد منصف را به اقرار وا می‌دارد که این انقلاب به اصلی‌ترین شعارش که همانا رشد فرهنگی جامعه و جوامع بشر است، جامه عمل پوشانده است.

گروه هنر و ادبیات فرهنگ سدید- دکتر اصغر قاسمی: سخن از قلم و کتاب که به میان می‌آید، پرنده روح با بال‌های خیال به دامنه‌های دوردست و آغاز آفرینش نخست، پر می‌گشاید. صبحگاهی که پدر آدمیان، چشم ناگشوده خطاب «علم الأسماء» را شنید. یا سحرگاهی که عقل کل با شنیدن ندا سروشی آسمانی، امر به خواندن شد.

چه قدر زیباست آنگاه‌که دروازه‌های بسته شهر دانایی باز می‌شود و چشم و دلت به افق‌های نادیده، روشن می‌شود.

...آری کتاب دروازه شهر دانایی است و اگر پیامبر(ص) فرمودند: "من شهر علمم و علی دروازه آن" یعنی همین. یعنی تمام ابعاد وجودی رسول خاص خدا در کتاب وجود برادر و خلیفه­اش-علی ابن ابیطالب(ع)- ثبت‌شده است و با خواندن آن، راه به شهر علم خواهی برد.

اندکی پیش سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب را پشت سر نهادیم و این در حالی است که چهلمین سالگرد پیروزی باشکوه انقلاب کبیر اسلامی را که گرانیگاهش، فرهنگ و فرهیختگی است در پیش روداریم.

با نگاهی کوتاه و گذرا به رشد چشمگیر عرصه نشر و کتاب به‌رغم بدخواهی‌ها در این چله، هر بینشگر عادل و منتقد منصف را به اقرار وا می‌دارد که این انقلاب به اصلی‌ترین شعارش که همانا رشد فرهنگی جامعه و جوامع بشر است، جامه عمل پوشانده است.

درحالی‌که برخی متفکران عالم سیاست بر این عقیده‌اند که هیچ یا دست کم، کمترین انقلاب‌های اجتماعی در تاریخ عمر بشر وجود دارد که پس از چهل سال دچار چرخش و دگردیسی نشده و از مواضع اولیه خود عقب‌نشینی نکرده باشد؛ کارنامه چهل ساله این انقلاب بیانگر آن است که در امور فرهنگی، رشد قابل ملاحظه و چشمگیری داشته‌ایم. از جمله: در امر کثرت عناوین کتاب، با توجه به رشد جمعیت کتابخوان و در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته، شاهد رشد 117 برابری هستیم.

در کجای تاریخ می‌توان به‌رغم تحمیل جنگ‌های نابرابر خارجی و آشوب‌های داخلی که دشمنان انقلاب طراحی کردند، کشوری بتواند از رشد 31 برابری در احداث و تکمیل کتابخانه‌های عمومی و سهل‌الوصول کشور برخوردار شود.

در جامعه‌ای که به سبب استبداد مطلق و بی‌ارزش دانستن بانوان جامعه، این قشر عظیم و پرتوان در گوشه‌های منازل، قالی بافی و نخ‌ریسی می‌کردند، یک‌باره به برکت انقلاب فرهنگی اسلامی، وارد فعالیت‌های اجتماعی شده و کارنامه رخشانی را به نام خود مزین کرده و نسبت به قبل از انقلاب و با توجه به رشد روزافزون جمعیت، به نرخ رشد 17 برابری در عرصه‌ی نویسندگی و فعالیت فرهنگی دست یابند.

آری برپایی 397 دوره نمایشگاه کتاب بین‌المللی، استانی و موضوعی گواه بی‌معارضی است که در کارنامه فرهیختگی این ملت، تابندگی ویژه‌ای دارد.

گرچه ظهور پرحجم مطالب در صفحات نمایشی، عرصه را بر کاغذ تنگ کرده است ولی ازآنجاکه روح خواندن کتاب کاغذی و بوی خاطره‌انگیز کاغذ، مشام جان را می‌نوازد، هنوز که هنوز است به یمن آزادی بیان و بنان که سوغات ارزشمند انقلاب فرهنگی اسلامی است، همچنان کتاب در بین ملت ایران جایگاه خود را حفظ کرده و یار مهربان و پنددهنده بی‌زبان این مرزوبوم است.

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با حضور 2100 ناشر داخلی ، 550 ناشر خارجی از 53 کشور و پانصد هزار عنوان کتاب، رشد 10 درصدی فروش نسبت به سال گذشته و فروش 130 میلیاردی کتاب آفتابی است دلیل آفتاب.

گذشته از وجودِ دولت‌مردان کتاب‌خوان، نویسنده، منتقد و مروج کتاب در رأس انقلاب اسلامی، حضور پرفیض و برکت رهبر فرهیخته و معظم انقلاب با تانی و تأمل تمام در چندین دوره نمایشگاه، اهمیت این پدیده فرهنگی را صد چندان کرده است و سزاوار است که به شکرانه­ی این نعمت عظیم، پیشانی تواضع بر سجده سپاس بسائیم.

دیگر از برکات انقلاب فرهنگی اسلامی، شناسایی و رشد استعداد جوانان نویسنده است که در گونه‌های مختلف ادبی نوظهور انقلاب، دفاع مقدس و پایداری و بیداری اسلامی طبع و توان خود را به نمایش گذاشته و سبب رونق بازار کتاب شده‌اند.

و اما فرجامین سخن اینکه، در این بازار پرتردد عناوین و نویسندگان از همه نوع اندیشه، سعادتمند کسی است که کتاب خوب و رهگشا برگزیند تا راه به سر منزل مقصود و قله سعادت برد.

بارخدایا!!

تا پلک می‌زنی، همه گمراه می‌شوند

بر ما مبند روی کتاب نجات را

ارسال نظر
captcha