طرح «نمایش‌نما»ی کانون هم به گردش اقتصادی تئاتر و هم به تنظیم مصرف فرهنگی خانواده‌ها کمک می‌کند.
به گزارش «سدید»؛ ‌روزهای سخت کرونایی آرام‌آرام می‌گذرند اما ما هر روز بیشتر می‌آموزیم که چطور از پس سختی‌های مقابله با آن بربیاییم. این همان اتفاقی است که برای دو سوی تئاتر کودک افتاده است: هم تئاتر و هم کودک. کرونا در مدت 6 ماه گذشته کار را هم برای تئاتری‌ها سخت کرده و مخاطبان‌شان را به شدت کاهش داده است و هم برای کودکانی که علاقه‌مند به تماشای تئاتر بودند و خانواده‌هایی که این راه را برای سرگرمی فرزندان خود برگزیده بودند؛ اما حالا تقریبا یک ماهی است که طرح «نمایش‌نما» موفق شده است بر این عارضه برای هر دو سوی ماجرا کمی مرهم بگذارد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال تصمیم گرفته است در طرحی به نام «نمایش‌نما» فیلم تئاترهای کودک را با همکاری بخش فیلم‌تئاتر تیوال در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد تا خانواده‌هایی که پیش از این کودکان خود را به تماشای تئاتر می‌بردند، از این طریق بتوانند دست‌کم به فیلم‌تئاترهایی که در گذشته اجرا شده‌اند، دسترسی داشته باشند و آن‌ها را در اوقات فراغت کودکان‌شان برای آن‌ها پخش کنند.
 
چرا کانون پرورش این طرح را اجرا می‌کند؟
چهاردهم مرداد یک روز قبل از اینکه طرح «نمایش‌نما» رسما اجرایی شود، امیر مشهدی‌عباس، مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون از آغاز این طرح خبر داد و در معرفی آن گفت: «فیلم آثار شاخص تئاتر کودک و نوجوان که سال‌های گذشته در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه رفته است، در قالب طرحی با عنوان «نمایش‌نما» در فضای مجازی نمایش داده می‌شود.» او درباره نقش مهم کانون در این قبال تئاتر کودک و نوجوان، این نکته را هم افزود که «مرکز تئاتر کانون نزدیک به نیم قرن است که فعالیت می‌کند و طی این زمان بیش از ۲۰۰ عنوان نمایش برای کودکان و نوجوانان روی صحنه برده است و به‌عنوان تنها مرکز تخصصی این حوزه، نقش مهمی را در تربیت هنرمندان صاحب‌نام و ترویج و پیشرفت این هنر در جامعه بر عهده داشته است.»
 
چقدر فرصت داریم از طرح استفاده کنیم؟
مشهدی‌عباس با بیان اینکه فیلم 38 عنوان از نمایش‌های کانون به‌عنوان آثار باکیفیت مرکز تولید تئاتر برای اکران انتخاب شده است، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس یادآور شد که این طرح از 15 مرداد آغاز شده و تا نیمه آبان ادامه خواهد داشت و بر اساس آن، بچه‌ها و والدین‌شان می‌توانند با خرید بلیت از گیشه فروش مجازی نمایش‌ها، در بخش تئاتر سایت کانون پرورش فکری به نشانی th.kpf.ir با یک‌سوم قیمت اقدام کنند و از دیدن نمایش‌هایی که در سال‌های گذشته برای آن‌ها تولید شده است، در کنار خانواده لذت ببرند. «قرار است در این بخش پورتال، هر هفته سه نمایش بارگذاری و در اختیار مخاطبان قرار بگیرد تا کودکان و نوجوانان در سراسر کشور و فارسی‌زبانان سراسر دنیا بتوانند به‌راحتی از این فرصت استفاده کنند.»


حالا نزدیک یک ماه از آغاز اجرای این طرح می‌گذرد و تعدادی از نمایش‌ها روی سایت کانون قرار دارند. اگر سری به آن سایت بزنید، خواهید دید که در کنار سایر نمایش‌هایی که طی این مدت برای اکران آنلاین روی سایت قرار گرفته‌اند، نمایش روز نیز معرفی می‌شود. نمایش‌های «خرس آرکانسا»، «کلوچه‌های خدا»، «پیرمرد و ببر»، «دینگ دینگ دنگ» و برخی دیگر از این دست نمایش‌ها هستند.
 
هزینه فیلم‌تئاترها در این طرح بالاست؟
شما با کلیک روی هر یک از آن‌ها به صفحه مربوطه در سایت تیوال منتقل می‌شوید که در آنجا در کنار آشنایی با بازیگران و عوامل هر نمایش، می‌توانید خلاصه داستان و پوستر آن را هم ببینید و آن را با هزینه‌ای معقول خریداری کنید. اغلب نمایش‌ها با بهای هشت‌هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند که برای مصرف فرهنگی خانواده‌ها، خصوصا در روزهای کرونایی که نیاز بالاتری به آن‌ها هست، قیمتی ارزان حساب می‌شوند.
 
می‌توانیم برای اطلاع از محتوا با سازندگان آشنا شویم؟
این پورتال می‌تواند برای خانواده‌های علاقه‌مند به تئاتر حاوی اطلاعات دیگری هم باشد. بسیاری از این نمایش‌ها، نمایش‌هایی هستند که از چند سال پیش فیلمبرداری و ضبط شده‌اند و سال ساخت‌شان در کنار آن‌ها نمایش داده شده است؛ بنابراین می‌توانید با دنبال ‌کردن نام کارگردان‌‌ها و نویسندگان این نمایش‌ها، افراد پرکارتر را بشناسید و حتی سبک و شاخه آن‌ها را هم دنبال کنید چرا که در میان آثار متعدد تئاتر کودک، برخی کارهای عروسکی، برخی دیگر کارهای داستانی اقتباسی و بسیاری انواع دیگر تئاتر را شامل می‌شوند که اغلب هر کارگردان یا نویسنده شاخه خاصی را دنبال می‌کند.


 کیفیت فیلم‌ها خوب است؟
امیر مشهدی‌عباس درباره کیفیت فیلمبرداری این تئاترها هم توضیح داده است: «در سال‌های گذشته تصویربرداری از برخی از این آثار به صورت حرفه‌ای صورت گرفته است و کانون قصد دارد در زمانی که به علت شیوع بیماری کرونا سالن‌های مرکز تئاتر کانون تعطیل شده و کودکان و نوجوانان از دیدن تئاتر محروم هستند، فیلم این آثار خاطره‌‌انگیز و باکیفیت را در پورتال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «هر روز، یک تئاتر» در معرض تماشای خانواده‌ها و مخاطبان اصلی این نمایش‌ها قرار دهد.»
 
مشکل اکران آنلاین نداریم؟
اگر نگران مشکلات معمول پخش آنلاین هستید، در مورد طرح «نمایش‌نما» می‌توانید از این بابت هم مطمئن باشید. سایت تیوال میزبان فروش و اکران فیلم‌تئاترهای طرح «نمایش‌نما» است که در این زمینه تخصصی‌ترین پلتفرم موجود محسوب می‌شود و نخستین تجربه‌های موفق را هم در این حوزه کسب کرده و از چندی پیش علاوه بر پخش فیلم نمایش‌های کودک در این طرح، به پخش فیلم‌تئاترهای دیگر نیز پرداخته است.
 
چه کمکی به گردش اقتصادی تئاتر می‌کنیم؟
اما همه ماجرا به اضافه‌شدن قلم تئاتر به سبد خانوارها و تنظیم مصرف فرهنگی کودکان بازنمی‌گردد. تئاتری‌ها هم در این مدت مرارت‌های فراوانی را متحمل شده‌اند که این طرح می‌تواند با توجه به گستردگی مخاطب آن و نیاز خانواده‌ها و کودکان آن‌ها، موثرترین راه برای کمک به جامعه تئاتر، دست‌کم در شاخه تئاتر کودک و نوجوان باشد.


مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به تأثیری که بیماری کرونا بر تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری ازجمله عرصه تئاتر گذاشته است نیز می‌گوید: «طی این ایام بسیاری از هنرمندان که معیشت و اقتصاد خانواده‌شان از طریق فعالیت در عرصه تئاتر سپری می‌شد، روزهای سختی را پشت سر گذاشتند.» مشهدی‌عباس خاطرنشان می‌کند: «به همین سبب در کنار تلاش برای سرگرمی کودکان و نوجوانان از طریق نمایش برخط آثار تولیدی کانون، بنا داریم تا بخشی از درآمد حاصل از فروش بلیت این آثار را نیز به عوامل اجرایی و گروه‌های تولیدکننده این نمایش‌ها اختصاص دهیم تا در این راستا نیز گامی هرچند کوچک برای کمک به اقتصاد و معیشت هنرمندان تئاتر در این ایام برداشته باشیم.»

انتهای پیام/

منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha