هشتگ به ساده‌ترین زبان ممکن؛ ابزاری برای دسته‌بندی مطالب است. این ابزار به مردم اجازه می‌دهد که به‌طور کاملاً اختیاری، انتخاب کنند که مطالب‌شان در کنار چه مطالبی پیدا شود. درکل به منظور جلب توجه، سازماندهی مطالب و ترویج موضوعی خاص استفاده می‌شود و رعایت سه اصل نگارشی، ساختاری، محتوایی و کاربردی در آن مهم است.
به گزارش «سدید»؛ هشتگ را کلمه یا عبارتی متشکل از اعداد و حروف می‌دانیم که بین آن‌ها فاصله‌ای وجود ندارد و در ابتدای آن از نماد # استفاده می‌شود تا امکان شناسایی هر موضوعی را برای دیگر کاربران شبکه اجتماعی آسان کند. هشتگ دقیقا نوعی برچسب است که در شبکه‌های اجتماعی و صفحات وب روی موضوعات مختلف زده می‌شود تا هر زمان که جست‌وجویی اتفاق بیفتد، بتوانیم مجموعه‌ای از مطالب را مرتبط با موضوع مورد نظر خود یکجا در اختیار داشته باشیم.
هشتگ به ساده‌ترین زبان ممکن؛ ابزاری برای دسته‌بندی مطالب است. این ابزار به مردم اجازه می‌دهد که به‌طور کاملاً اختیاری، انتخاب کنند که مطالب‌شان در کنار چه مطالبی پیدا شود. درکل به منظور جلب توجه، سازماندهی مطالب و ترویج موضوعی خاص استفاده می‌شود و رعایت سه اصل نگارشی، ساختاری، محتوایی و کاربردی در آن مهم است.

تاریخچه هشتگ و روند رشد کاربردی آن در شبکه‌های اجتماعی
اولین بار «دنیس ریچی» خالق زبان برنامه‌نویسی C، از علامت هشتگ (#) برای دسته‌بندی و متمایز کردن کلمات مهم و کلیدیِ برنامه‌نویسی از سایر کلمات و عباراتی که در داخل کد برنامه می‌آمد، استفاده کرد. در همین سال در IRC که یکی از اولین نرم‌افزار‌های چت گروهی جهان بود، هشتگ مورد کاربرد قرار گرفت به‌طوری که موارد مختلف محتواییِ هر گروه تحت عنوان عکس، فیلم، پیام و… دسته‌بندی می‌شد تا کاربران IRC آسان‌تر بتوانند محتوای مورد نظرشان را جست‌وجو کنند و همین امر باعث عملکردی شدن علامت هشتگ در بین مردم شد.
سال‌۲۰۰۷ را برای هشتگ یک نقطه تولد می‌دانند، زیرا در سال‌۲۰۰۷ «کریس مسینا» یک برنامه‌نویس نرم‌افزار، به‌عنوان یکی از کاربران توییتر، تصمیم گرفت با استفاده از هشتگ، فضای IRC شبیه‌سازی کند و به عبارت دیگر، با استفاده از هشتگ، به تعریف موضوع و طبقه‌بندی مطالب بپردازد.
در سال‌۲۰۰۹ توییتر به‌طور رسمی، هشتگ را به‌عنوان یک کد اعلام کرد. سال‌۲۰۱۰ ورود اصطلاح trending یا trending topics به شبکه‌های اجتماعی بود.  
بدین معنی که وقتی تعداد زیادی از کاربران از یک هشتگ استفاده کردند آن هشتگ به اصطلاح Trend می‌شود و تعداد بیشتری مخاطب جذب خواهند شد تا در مورد آن موضوع صحبت کنند. در سال‌۲۰۱۱ اینستاگرام هشتگ را به خود اضافه می‌کند و +Google به صورت اتوماتیک هشتگ‌های مرتبط را پیشنهاد می‌داد.
درسال‌۲۰۱۳ Vine با هشتگ لانچ شد و از طرفی Flickr در اپلیکیشن‌iOS خود هشتگ را اضافه کرد. این سال، شروعی بود برای استفاده هشتگ در فیس‌بوک. در سال‌۲۰۱۶ اینستاگرام در هشتگ بروزرسانی‌هایی را انجام داد به‌طوری‌که به منظور ارائه دسته‌بندی درستی به کاربران به صلاح‌دید خود محتوای غیر مرتبط به یک هشتگ را فیلتر و هشتگ‌های بی‌معنا را غیرکاربردی کرده‌است.
 
هشتگ در بستر توییتر
این شبکه اجتماعی به نوعی بنیان‌گذار استفاده از هشتگ به صورت گسترده است. کاربران در اغلب پست‌های خود از هشتگ استفاده می‌کنند. افرادی که در توییتر یکدیگر را فالو (دنبال) نمی‌کنند، می‌توانند از طریق هشتگ با یکدیگر صحبت کنند. در قسمت سمت چپ صفحه توییتر هشتگ‌هایی که به اصلاح‌ترند (Trend) یا محبوب شده قرار دارند که با مراجعه به آن‌ها می‌توانید از موضوعات داغ روز دنیا باخبر شوید و از آن‌ها در کمپین‌های تبلیغاتی خود استفاده کرده یا در بحث‌های آن‌ها شرکت کنید. برای استفاده از هشتگ نیز فقط کافی است تا در کادر بالای صفحه عبارت و هشتگ‌های مورد نظر خود را تایپ کنید. در صورت تمایل می‌توانید عکس و ویدیو نیز به پست خود اضافه کنید. در بستر توییتر، مطالبی که هشتگ‌گذاری شده‌اند، ۵۵‌درصد بیشتر از دیگر مطالب بازنشر می‌شوند و بیش از ۵۰‌درصد کاربران اگر مطلع باشند که هشتگ موردنظر از طرف شرکت‌های تبلیغاتی ارائه شده است و برای آن‌ها منفعت دارد، به صورت مجدد آن را انتشار می‌دهند. این بررسی که در مرکز Online Circle انجام شده است، نشان می‌دهد که کاربران به ترتیب در کشور‌های آمریکا، برزیل، بریتانیا، هلند، مکزیک، کانادا، استرالیا، ژاپن، شیلی و اندونزی بیش از دیگران از هشتگ استفاده می‌کنند و موضوعات خود را در شبکه‌های اجتماعی یا دسته‌بندی و علامت‌گذاری ارائه می‌دهند.
 
 
تاریخچه هشتگ و روند رشد کاربردی آن در شبکه‌های اجتماعی
ابر هشتگ‌های پر استفاده توییتر فارسی یک سال گذشته
 
هشتگ در بستر اینستاگرام
هشتگ‌ها در اینستاگرام زمانی به کار می‌روند که شما بخواهید دیگر عکس‌های مشابه با موضوع عکس خود را مشاهده کنید. فقط کافی است در توضیح عکس خود از هشتگ مرتبط استفاده کنید تا عکس شما در کنار دیگر عکس‌ها با همان هشتگ نشان داده شود. در واقع هشتگ اطلاعات شناسنامه‌ای برای پیدا شدن شما در اینستاگرام است.
 نقش گذاشتن هشتگ روی تصاویر، جست‌وجوی تصاویر شما در اینستاگرام است. گذاشتن هشتگ در اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا تصاویری که در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارید در جست‌وجو‌ها مشاهده شود و صفحه شما در معرض دید کاربران جدید قرار گیرد و تعداد فالوور‌های اینستاگرام شما افزایش یابد.
 
تاریخچه هشتگ و روند رشد کاربردی آن در شبکه‌های اجتماعی
ابر هشتگ‌های پر استفاده اینستاگرام فارسی یک سال گذشته
 
همانطور که در بررسی هشتگ یک سال گذشته (مرداد‌ماه‌۱۳۹۸ تا مرداد‌۱۳۹۹) اینستاگرام فارسی مشاهده می‌کنید اصلی‌ترین کلمات با سایز بزرگتر مشخص شده است. این نمودار بر‌اساس پست‌های منتشر شده توسط کاربران فارسی زبان شکل گرفته است. هشتگ‌هایی مانند ایران، تهران، عشق، کرونا، پرسپولیس، استقلال بیشتر ازسایر هشتگ‌ها مورد استفاده قرار گرفته است و بعد از آن شهر‌هایی از جمله کردستان، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، کرمانشاه، بلوچستان، خوزستان از بیشترین هشتگ‌ها بوده‌اند.
 
/انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

کدام فیلم با پولشویی میلیاردی ساخته شد؟

«خندوانه» غبار حاشیه‌ها را کنار می‌زند؟

اینستاگرام با کمک خودتان، مسائل خصوصی را عمومی می‌کند

هیتلر چگونه به یهودی‌ها می‌نگریست؟

الگوسازی هم از دست حوزه هنری رفت هم بنیاد سینمایی فارابی!

نویسنده‌ای که «پس از کمونیسم» با تنفس در هوای پاریس آرام می‌شود!

بازار بی‌ضابطه کتاب کودک و نوجوان

بیشتر بخرید، جایزه ببرید!

مشغله‌های بانوان مانع نویسندگی می‌شود؟

حاشیه های «آقازاده» با یک «رویای آجری»

ساز ناکوک «کرونا»، «موسیقی ایرانی» را آنلاین کرد!

سینماگران دولتی اما مستقل!

رسانه‌ها با کرونا چگونه کنار آمدند؟

اصالت به سرمایه در سینما باب شده است

ایران واقعیتی وارونه در دوربین غربی‌ها!

شوخی با سریال‌های قدیمی در «افسانه هزارپایان»

خلقیات ایرانیان در ترازوی روشنفکرانه!

لایه‌های پنهان تصمیم صدام برای حمله به کویت

وقتی نظارتی بر تولیدات سینمای ایران وجود ندارد!

شناخت پدیده‌ای به اسم اروپای شرقی و غربی‌ در «کافه اروپا»

داستان، خاطره را روئین‌تن می‌کند

اینستاگرام توسط چه کسانی مدیریت می‌شود؟

کرونا و مردمی که امروز بیشتر کتاب می‌خوانند

تلویزیون روی دور تکرار

رویارویی مستقیم با آمریکا در «شکار هیولا»

هجمه هنر هندی به دموکراسی خشونت‌بار

تبلیغات نارسای مسئولین قوه قهریه

سینمای قهرمان‌پرور در بحبوحه جدال تمدنی

بازار و سرمایه سینما را می‌گرداند نه مدیران!

سریال «تهران» سرآغازی برای مبارزه در عرصه رسانه‌ای