با توجه به تاکید رهبر انقلاب بر لزوم قوی شدن ایران اسلامی در حوزه‌های مختلف، گردشگری با تاکید بر رویکرد تعالی بخش از جمله حوزه‌هایی است که می‌تواند نقش بسزایی در قوی شدن ایران داشته باشد، در حقیقت گردشگری موضوعی است که از تحرک بالایی در تغییرات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و محیطی برخوردار است و می‌تواند باعث رشد و بالندگی سایر حوزه‌ها نیز شود.
به گزارش «سدید»؛ سعید خلیلی: یکی از موضعات مهم مطرح شده از سوی رهبرانقلاب در خطبه‌های نماز جمعه (۹۸/۱۰/۲۷) مسئله قوی شدن بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره فرمودند: «ملّت عزیز ایران باید همّتشان این باشد که قوی بشوند.» فرمایش ایشان ناظر به وظایف عموم مردم و مسئولین در زمینه‌های مختلف بوده که قوی‌شدن از لحاظ نظامی، امنیّتی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هویتی را در برمی‌گیرد.
از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای راه پیشرفت، دستیابی به عزّت و ایستادگی موثر مقابل دشمنی‌ها و توطئه‌ها، ارتقای «اقتدار و قدرت ملّی» است. قدرت ملّی نیز شامل مولفه‌ها و عناصر مادی و معنوی به‌صورت توأمان است. اهمیت و ضرورت قدرت ملی باعث حفظ و بالندگی حیات یک ملت و پیشرفت به سمت هدف‌های آرمانی، می‌شود و این مهم برآمده از قرآن کریم است. به طور کلی تکیه بر عناصرِ اقتدار خود، راه مقابله با دشمن است. همان گونه که گفته شد مراد رهبر معظم انقلاب از قوی‌تر شدن، فقط در زمینه‌ی نظامی و امنیّتی نیست. در همین مسیر از جمله حوزه‌هایی که می‌تواند نقش بسزایی در قوی شدن ایران داشته باشد، گردشگری با تاکید بر رویکرد تعالی بخش است، در حقیقت گردشگری موضوعی است که از تحرک بالایی در تغییرات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و محیطی برخوردار است و می‌تواند باعث رشد و بالندگی سایر حوزه‌ها نیز شود.

قوی شدن در گردشگری
از مهمترین مزایای اقتصادی توسعه گردشگری می‌توان به کاهش نرخ بیکاری و جمعیت بیکار فصلی، جبران کسری تجاری، افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد سرمایه‌گذاری اشاره کرد. بررسی تجربیات سیاست‌های گردشگری کشور‌ها نیز نشان می‌دهد یکی از دلایل اقبال این صنعت، دستیابی به اقتصادی متنوع و کاهش اتکای اقتصادی کشور به صنایع خاص همچون نفت است. گردشگری علاوه بر اقتصاد در سایر بخش‌ها چون جامعه و فرهنگ نیز تاثیرگذار است، از مهمترین مزایای فرهنگی گردشگری می‌توان به حفظ و احیای میراث فرهنگی و صنایع دستی، افزایش اعتماد به نفس ملی و مباهات ساکنین به فرهنگ جامعه خود، مقابله با فرهنگ‌پذیری مردم بومی و راهی برای تعاملات فرهنگی اشاره کرد. البته باید اشاره کرد که عدم توجه به توسعه صحیح گردشگری مسلما ضرر‌هایی از جنس منافع فوق الذکر به همراه خواهد داشت، در همین راستا بایستی الزاماتی را در جهت رشد و توسعه گردشگری مورد توجه قرار داد.

الزامات توسعه صنعت گردشگری به منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی

1- توجه حاکمیت به مقوله گردشگری (گردشگری تعالی‌بخش): از جمله دلایل عدم توسعه گردشگری در ایران را می‌توان به عدم توسعه این مقوله در بنیان ‌های فکری و نظری مسئولین و تصمیم‌گیران این حوزه دانست، در حالی که اگر باور به این موضوع که گردشگری (با رویکرد تعالی‌بخش) به عنوان سومین صنعت در حال رشد جهان، دغدغه‌های مسئولین امر قرار گیرد می‌تواند در قوی شدن ایران اسلامی نقش بسزایی داشته باشد.

2- فعال‌سازی همه ظرفیت‌های کشور و لزوم توجه به همه انواع گردشگری: شکی بر این موضوع نیست که ایران از ظرفیت‌های فراوانی در زمینه گردشگری برخوردار است و به عنوان کشور چهار فصل شناخته شده، اما متاسفانه با وجود این ظرفیت‌ها، توسعه متوازنی در ایجاد زیرساخت‌ها و خدمات در مناطق مختلف صورت نگرفته که باعث عقب افتادگی بسیاری از استان‌های کشور علیرغم بالقوه بودن زمینه توسعه (با تاکید بر گردشگری فرهنگی) شده است. با توسعه همه جانبه کشور به‌خصوص در زمینه گردشگری تعالی‌بخش و بهره‌برداری جامعه محلی و میزبان از مزایا و منافع این حوزه، خود می‌تواند زمینه ساز قوی شدن در تمامی جهات مدنظر باشد.

3- معرفی و شناساندن ظرفیت‌های گردشگری تعالی‌بخش (بستن رخنه‌های فرهنگی): یکی از بزرگترین موانع و مشکلات در ورود گردشگران خارجی به ایران تبلیغات کشور‌های معاند در جهت نشان دادن تصویر منفی از ایران اسلامی است، بایستی با معرفی و شناساندن چهره واقعی ایران در مقابل این هجمه فعالیت‌ها مقابله کرد. بسیاری از گردشگران ورودی خود به عنوان سفیران گردشگری می‌توانند در ترویج و توسعه ایران انقلابی و اسلامی نقش بسزایی داشته باشند، که خود زمینه تغییر نگاه جوامع بین‌الملل نسبت به ایران، انقلاب و اسلام و در پی آن قوی شدن ایران انقلابی در دید مردم جهان می‌شود. در واقع همین موضوع در خصوص گردشگری داخلی هم صدق می‌کند، با شناسایی، معرفی و توسعه جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری (با رویکرد تعالی بخش) می‌توان شناخت و آگاهی مردم را نسبت به این بخش رشد و تعالی بخشید.

4- اهتمام به جوامع میزبان و محلی: متاسفانه در بسیاری از مناطق گردشگری توسعه یافته ایران به دلیل عدم توجه به جوامع محلی و عدم بهره‌برداری اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم بومی از مزایای این صنعت، مردم بومی در مقابل گردشگران قرار گرفته و مسائل و مشکلاتی را بوجود آورده‌اند، در همین راستا بایستی مسئولان نسبت به طراحی مدلی جهت بهره‌وری و استفاده جوامع محلی از ظرفیت‌ها این فعالیت بخصوص مزیت‌های اقتصادی آن اقدام نموده و درصدد همراهی جوامع میزبان شوند. با افزایش جایگاه فرهنگی و اجتماعی مردم بومی در دو جهت میتوان باعث رشد این موضوع گردد در درجه اول شناساندن فرهنگ، دین و مذهب... ایران اسلامی به گردشگران داخلی و خارجی و در درجه دوم توسعه و ارتقاء جایگاه مردم محلی.
5- الویت قرار دادن گردشگری جهت پیشرفت استان‌های کم برخوردار با تاکید بر مناطق کمتر برخوردار: رهبر کبیر انقلاب اسلامی در سفر استانی خود به استان خراسان شمالی بر این موضوع تاکید داشته و از راه‌های توسعه استان تاکید بر موضوع گردشگری (بخصوص گردشگری فرهنگی و مذهبی) و استفاده از ظرفیت همجواری با شهر مقدس مشهد را تاکید داشته‌اند. این نکته حائز اهمیت می‌باشد که در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته (فعال در گردشگری) در جهت توسعه و رشد مناطق مرزی که به دلایل مختلفی کمتر توسعه یافته‌اند، موضوع گردشگری مورد توجه و تاکید قرار گرفته و با ابزار‌های مختلف زمینه رشد این مناطق را فراهم می‌آورند، با توجه به ظرفیت‌ها و نقاط قوتی که شهر‌های مرزی ما بخصوص در زمینه توسعه گردشگری مذهبی و انقلابی دارند و در پی آن تاثیراتی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... که بر جوامع خواهد گذاشت، میتواند زمینه‌ساز رشد متوازن و برابر همه شهر‌های کشور بخصوص استان‌های مرزی گردد، که این موضوع میتواند در قوی شدن ایران اسلامی بخصوص در شهر‌های کمتر برخوردار کمک شایانی داشته باشد.

6- اتّحاد ملی و انسجام اسلامی: حوزه گردشگری با توجه به گونه‌های مختلف خود میتواند باعث انسجام و اتحاد جوامع گردد، گردشگری مذهبی یکی از این گونه‌ها بوده که در بسیاری موارد از جمله راهپیمایی اربعین حسینی که نماد همبستگی میان جهان تشیع گردیده است، همین موارد چه در بین جوامع محلی و چه جوامع بین المللی باعث قوی شدن و ایجاد ارتباط تنگاتنگ میشود. لازم است ضمن حفظ و توسعه این حرکتها، درصدد رفع نواقص و کمبود‌های موجود اقدامات مناسب صورت گرفته و با شناسایی فرصت‌های جدید گردشگری مذهبی، زمینه ساز اتحاد و انسجام در سطح ملی و بین‌المللی خواهد گردید که نتیجه آن قوی شدن ایران اسلامی در سطح داخلی و خارجی است.

7- استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی کشور: استفاده از پتانسیل‌های گردشگری فرهنگی به عنوان ابزاری برای معرفی فرهنگ غنی جمهوری اسلامی ایران، علی رغم اینکه در دوره جباران و طاغوت بوجود آمده، اما خالق و آفریننده این مجموعه‌ها تفکر و ذهن ایرانی و هنر هنرمندان ایرانی است. در مواردی دیده شده است که برخی بر این نکته اشاره دارند که، چون این بنا یا اثر مربوط به زمان گذشته بوده است نباید مورد توجه و توسعه قرار گیرد، در حالی که تاکید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان اجرایی فارس در تاریخ ۱۸/۰۲/۱۳۸۷ بر موضوع فرد و نقشی که ذهن و دست ایرانی در ساخت و خلق این آثار نقش داشته است و ابتکار و ذوق ایرانی است؛ این برای یک ملت افتخار است.


مروری بر نتایج و ثمرات قوی شدن در صنعت گردشگری
اگر در تمامی ابعاد مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی از جمله نظامی، فرهنگی-اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قوی شویم، تحریم ظالمانه مطمئنا اثرگذاری خود را نخواهد داشت و با رشد و توسعه در تمامی ابعاد، مورد احترام تمامی جوامع قرار خواهیم گرفت و عزّت پیدا می‌کنیم، دنیا به کشوری که غنی باشد و قوی باشد احترام میگذارد. در این بین گردشگری با رویکرد تعالی بخش و فرهنگی میتواند زمینه‌ساز رشد، توسعه و قوی‌تر شدن ملت‌ها گردد، براساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری (۲۰۱۹) در سال ۲۰۱۸، این بخش، ۴/۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان و ۳۱۹ میلیون شغل، یا به عبارتی، ۱۰ درصد از کل اشتغال جهانی را رقم زده است و به عبارتی به ازای هر ۱۰ شغل ۱ مورد مرتبط با موضوع گردشگری بوده، که طبق آمار‌های سازمان جهانی گردشگری ۳۹ درصد سفر‌های بین المللی، گردشگری فرهنگی بوده که حدود ۵۱۶ میلیون سفر بین المللی را در سطح جهان شامل میشود. در طی سالیان اخیر طرح‌های بسیاری تحت عنوان اقتصاد بدون نفت در کشور مطرح شده که در همگی آن‌ها بر موضوع گردشگری به عنوان یکی از اصلی‌ترین طرح‌ها اشاره و تاکید شده است. در حقیقت مقوله گردشگری با تاکید بر گردشگری تعالی بخش دارای ابعاد مختلف بوده و تاثیرگذاری مستقیم و غیر مستقیم فراوانی بر سایر بخش‌ها داشته و میتواند با رشد و توسعه خود مسسیر قوی شدن ایران اسلامی در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهتگی و ... را هموارتر نماید.
/انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha