در شرایطی که نمی‌توان ویروس کرونا را مدیریت کرد لازم است که جامعه را بر اساس سبک جدید اجتماعی هدایت و مدیریت کرد؛ در همین راستا شورای فرهنگی اجتماعی زنان وخانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی ابعاد اجتماعی و فرهنگی بیماری کرونا پرداخته است.
به گزارش «سدید»؛ شیوع ویروس کرونا در جهان به‌قدری غافلگیرانه بود که هویت بهداشت و درمان اغلب کشورهای پیشرفته را با چالش‌های اساسی همراه ساخت. ویروس کرونا ساختار اجتماعی کشورهایی که دموکراسی در آن‌ها غالب است را با سؤالات جدی حل‌نشده‌ای مواجه کرد و نشان داد که جهان برنامه‌ای برای مدیریت شرایط خاص ندارد. دولت‌ها نمی‌توانند مردم را در قرنطینه خانگی نگه‌دارند و همزمان اقتصاد خانواده را نیز تأمین کنند. این در حالی است که قرنطینه به‌طور ماهوی مشکلات اساسی برای جامعه مدرن به وجود آورده است که ملموس‌ترین آن افزایش خشونت‌های خانگی بوده است. رفتارهای اجتماعی در کشورهای مختلف به‌طور متفاوت بروز کرده است که برای نمونه می‌توان به غارت فروشگاه‌ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی اشاره کرد. علیرغم تهدید دولت‌ها مردم در خیابان‌ها و تفرجگاه‌ها حضور دارند و حتی عده‌ای مسلح برای شکستن قرنطینه در خیابان‌ها راهپیمایی اعتراضی برگزار می‌کنند.
مشاهده نافرمانی‌های مدنی و رفتارهای اجتماعی ناهماهنگ با دولت‌ها در شرایطی که یافته‌های پزشکان ماندگاری ویروس کرونا تا زمان کشف واکسن آن را نشان می‌دهد، ضرورت تدوین نقشه راه برای عبور از شرایط بحرانی را بیش از پیش ضروری می‌کند.
امروز لزوم بررسی کارشناسانه تأثیرات اجتماعی و فرهنگی ویروس کرونا به‌منظور حفظ نظم جامعه بشری از سوی نهاد‌ها و سازمان‌ها پذیرفته شده است و احتیاج است جامعه شناسان و روانشناسان ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی بیماری کرونا را وارسی کرده تا در این مسیر نظرات کارشناسی ملاک تصمیم‌گیری مدیران ارشد کشور قرار گیرد. به‌طورکلی در شرایطی که نمی‌توان ویروس کرونا را مدیریت کرد لازم است که جامعه را بر اساس سبک جدید اجتماعی هدایت و راهبری کرد.
 
در همین راستا شورای فرهنگی اجتماعی زنان وخانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی ابعاد اجتماعی و فرهنگی بیماری کرونا پرداخته و آثار و ابعاد آن را بر خانواده در محور‌های نکات قوت و جنبه‌های مثبت آن و آسیب‌ها و نقاط ضعف مدیریت فضای ناشی از ویروس کرونا بر خانواده را به همراه پیشنهاداتی تدوین کرده است که در ادامه می خوانید:


آسیب‌ها و نقاط ضعف مدیریت فضای ناشی از کرونا:
  • تهدیدات ناشی از استفاده از فضای مجازی (استفاده دانش آموزان از تلفن همراه و اینترنت و نگرانی‌های خانواده‌ها نسبت به دسترسی اجتناب ناپذیر و بدون نظارت به محیط‌های نا امن وغیر اخلاقی فضای مجازی در خلأ اینترنت پاک و کم کاری وزارت ارتباطات در راه‌اندازی اینترنت ویژه کودکان و نوجوانان)
  • رشد خرافات و افکار انحرافی
  • تعطیلی اماکن زیارتی، اجتماعات و مراسم مذهبی (تعطیلی نماز جمعه، بسته شدن درب مساجد، تعطیلی مراسم اعتکاف و راهیان نور و بسته شدن حرم‌های متبرکه و عدم برگزاری تلاوت‌های قرآن دسته جمعی)
  • کاهش روابط خویشاوندی
  • ایجاد مخاطرات روانی بر خانواده‌ها
  • تعطیلی مشاغل و افزایش فقر
  • تعطیلی مراکز آموزشی
  • کاهش ازدواج (به دلیل عدم امکان برگزاری عقد یا عروسی و عدم ثبت عقد ازدواج به دلیل عدم امکان گذراندن دوره آموزشی حین عقد)
 
نکات قوت وجنبه‌های مثبت مدیریت فضای ناشی از کرونا: 
  • تقویت آخرت گرایی
  • توجه بیشتر به دعا و مناجات
  • تقویت روابط خانوادگی (مانند: طبخ غذا‌های خانگی و لذت بردن از دست‌پخت مادری، همکاری و همراهی اعضای خانواده برای کمک به مقابله با شیوع بیماری وتدبیر برای خرید وسایل مورد نیاز خانه)
  • تقویت همکاری با مسئولان نظام در مسائل مربوط به کشور مثل رفتار مردم در سیزده بدر
  • بهره‌برداری از جنبه‌های مثبت فضای مجازی  (مانند: خرید و فروش اینترنتی، آموزش اینترنتی در زمان تعطیلی مدارس و دیدو بازدید‌های فضای مجازی)
  • نقش‌آفرینی مثبت رسانه ملی (مانند: ایجاد و فراهم کردن بستری برای آموزش دانش‌آموزان، اطلاع‌رسانی برای پذیرش شرایط قرنطینه، پخش برنامه‌های تا حدی مناسب برای سرگرمی و تهیه گزارش‌های بهداشتی و درمانی از مراکز درمانی) 
  • تقویت روحیه جهادی
  • ارزش جهانی روحیه جهادی (برخی افراد در سراسر جهان با ارزش روحیه و عمل جهادی آشنا شدند) 
  • تقویت همبستگی ملی
 
پیشنهادات فرهنگی:
تمرکز رسانه ملی بر فرهنگ‌سازی در راستای گسترش پویش‌های مردمی کمک به اقشار نیازمند و استفاده از ظرفیت فرهنگ اطعام در ماه مبارک رمضان
اختصاص بخشی از برنامه‌های رسانه ملی به ویژه شبکه‌های پربازدید به آموزش شیوه صحیح مهارت‌های زندگی و تقویت سلامت روان در خانواده
برنامه‌ریزی در جهت تولید و پخش ورزش‌ها و بازی‌های خانه محور جهت کاهش فشار روانی، کنترل استرس، ایجاد شادابی و نشاط محیط خانه و تقویت قوای جسمانی اعضای خانوار
ضرورت برنامه ریزی برای آموزش دانش آموزان استثنایی و ناشنوا
ارائه آموزش‌های حین عقد و پس از وقوع عقد و پیش از دریافت قباله عقد ازدواج
تصویب بخشنامه‌ای با موضوع اعطای تعطیلات خانوادگی و تسهیلات سفر، تفریح و گردشگری پس از پایان بیماری به منظور بازتوانی روحی خانواده‌ها
تأسیس دروس تخصصی در حوزه‌های علمیه (درس خارج فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک)
سفارش پژوهشی با ثبت، جمع‌آوری و انجام آسیب‌شناسی‌های هوشمندانه از رفتارها، تلفات، واکنش‌ها، ترمیم، احیاء و بازیابی‌ها در ایران و مقایسه با سایر کشور‌ها
 
/انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha