بحران کرونا یکسری محدودیت‌هایی برای مردم ایجاد کرده است که البته این محدودیت‌ها هم شرعی است و هم عقلایی؛ به نظر من تعطیلی مساجد، هیأت‌ها و حرم‌ها، اولا مردم را بیشتر قدردان این نعمت‌های معنوی کرد و به همه ما نشان داد چقدر نیاز به مسجد، نیاز به هیأت، نیاز به حرم و نیاز به محافل اهل‌بیت (ع) داریم.
به گزارش «سدید»؛ همزمانی جشن‌های نیمه‌شعبان امسال با محدودیت‌های ایجاد شده به خاطر بحران کرونا، تغییراتی را در برگزاری جشن‌های میلاد باسعادت منجی عالم بشریت ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر شاهد توجه روزافزون جامعه جهانی به معنویات و تعالیم آسمانی هستیم. متن زیر گفتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی ماندگاری، خطیب توانمند کشورمان است
***
ضمن تبریک ایام باسعادت ولادت امام زمان ارواحنا له‌الفدا خدمت همه دوستداران امام زمان (عج)، مطلب اول اینکه به اعتقاد بسیاری از بزرگان و کارشناسان مذهبی، دین ما، دینی است که قائل به بن‌بست نیست، قائل به این نیست که ما در یک مسأله‌ای راه چاره نداشته باشیم. قرآن و سیره معصومین به ما یاد داده است «من یتق‌الله یجعل له مخرجا»؛ هرکس اهل تقوا باشد، همیشه گشایش برای او خواهد بود.
بحران کرونا یکسری محدودیت‌هایی برای مردم ایجاد کرده است که البته این محدودیت‌ها هم شرعی است و هم عقلایی. به خاطر اینکه سرعت انتقال این ویروس بالاست و مردم شرعا و عقلا باید محدودیت‌های مخصوص را داشته باشند، در خانه بمانند، همه اصول بهداشتی و همه آنچه را کارشناسان بهداشت و درمان می‌گویند رعایت کنند، اما این به معنای بن‌بست زندگی نیست. اگر ما در بحران کرونا با اعیاد ماه رجب و ماه شعبان و حتی در آینده با ماه رمضان مواجه می‌شویم، تکالیف دینی خود را حتما انجام خواهیم داد. ما قائلیم که بحران‌ها شاید شکل انجام تکالیف ما را محدود کند یا تغییر دهد، اما جلوی انجام تکالیف دینی ما را نخواهد گرفت.
مردم عزیز و ولایت‌دوست ما حتما همچنانکه در ولادت امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و امام سجاد (ع) سرور و شادی داشته‌اند، در خانه‌ها بودند و فریاد یاحسین و لبیک یا حسین سر دادند، در کوچه‌ها گروه‌های سرود به زیبایی با ماشین برای مردم سرود پخش کردند و در کوچه جشن شادی گرفتند، برای وجود نازنین امام زمان (عج) هم قطعا به تعداد خانوارهای‌مان جشن و شادی خواهیم داشت. درست است مساجد و حسینیه‌ها تعطیل است، هیأت‌ها تعطیل است، حرم‌ها تعطیل است، ولی محبت به امام زمان تعطیل نیست، ابراز ارادت و محبت به ساحت مقدس امام زمان تعطیل‌بردار نیست. قطعا مردم ما در شب و روز نیمه‌شعبان استغاثه‌ای به وجود نازنین امام زمان خواهند داشت و فریاد لبیک یا صاحب الزمان، فریاد الله‌اکبر و فریاد دعای فرج سرخواهند داد و به هر نحوی که ممکن باشد، در فضای مجازی، در خانه‌ها، در محیط‌هایی که برای‌شان مقدور است، ارادت به ساحت مقدس امام زمان را اعلام خواهند کرد تا هم به خودشان و هم به همه مردم دنیا اثبات کنند ما دست‌بردار از محبت و ارادت به اهل‌بیت نیستیم.
به نظر من تعطیلی مساجد، هیأت‌ها و حرم‌ها، اولا مردم را بیشتر قدردان این نعمت‌های معنوی کرد و به همه ما نشان داد چقدر نیاز به مسجد، نیاز به هیأت، نیاز به حرم و نیاز به محافل اهل‌بیت (ع) داریم. عشق مردم به محافل معنوی بیشتر شد که کمتر نشد. در نتیجه مردم ابراز ارادت خود به ساحت مقدس اهل‌بیت را تعطیل نکردند. امروز خانه‌های همه مردم به خانه‌های قرآنی و محل زیارت حرم از راه دور تبدیل شده است. پس اینکه گفته شود ارادت مردم به اهل‌بیت با این بحران کم شده، کاملا نگاه باطل و غلطی است.
نکته دیگر اینکه بحران کرونا آسیب‌های زیادی داشت، اما برکات متعددی نیز داشته است. هر بحرانی آسیب‌هایی را به دنبال دارد، اما برکاتی نیز دارد. از جمله برکات بحران کرونا سیل همدلی و سیل خدمتگزاری بوده است. سیل کمک‌های جهادی که عزیزان بهداشت و درمان، جوانان در محلات، خواهران در خانه‌های‌شان برای تولید ماسک و تهیه مواد ضدعفونی‌کننده و پخش آذوقه انجام می‌دهند، از برکات این بحران است. این همدلی و سیل خدمت‌رسانی جهادی از برکات بود. از برکات جهانی این بحران هم بازگشت به معنویت و اعلام نیاز به منجی است. هر صاحب اعتقادی بر اساس اعتقاد خودش دنبال یک منجی از عالم غیب می‌گردد و این ترجمه آیه ۶۵ سوره عنکبوت است. وقتی کارد به استخوان مردم می‌رسد و احساس می‌کنند از بشر کاری ساخته نیست، با تمام وجود صدازننده خدا می‌شوند و با فطرت خود خدا را صدا می‌زنند.
/انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha