گزارش «سدید» از واکنش اهالی فرهنگ به اقدامات جهادی سپهبد شهید قاسم سلیمانی؛
در پی شهادت سرلشکر قاسم سلیمانی در جریان حمله به کاروان حشدالشعبی هنرمندان، بازیگران و کارگردانان در سراسر جهان در اظهارنظرهای جداگانه، احساس خود را نسبت به سردار قاسم سلیمانی بیان کردند.

سرویس «فرهنگ و هنر سدید» - محمود کوهستانی: در جریان حمله به کاروان حشدالشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌همراه ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی و چند نفر از اعضای این سازمان به شهادت رسیدند و برخی دیگر نیز مجروح شدند، به همین مناسبت، هنرمندان، بازیگران و کارگردانان در اظهارنظرهای جداگانه، احساس خود را نسبت به سردار قاسم سلیمانی بیان کردند که به شرح زیر است:

گزارش «سدید» از واکنش مقامات، مراجع و هنرمندان ایرانی به ترور سرلشکر قاسم سلیمانی

 ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان سینما در پیامی نوشت: «بارها با عطش او را در آغوش کشیدم و وقت جدایی خودم را تشنه‌تر دیدم. راستی چه خلعتی جز شهادت برای او زیبنده بود، ولی از محضر شهدا اجازه می‌خواهم بگویم، حاج قاسم سلیمانی نامی است که هر پیشوند و پسوندی در کنار نامش اضافه جلوه می‌کند. حاج قاسم سلیمانی یعنی همه این القاب. »

مجید مجیدی دیگر کارگردانی است که در پیامی عنوان کرد: «به راستی در این وانفسا زیبنده‌ترین لباسی که بر تن ایشان می‌توانست مزین شود و قامت بگیرد، لباس زیبای شهادت بود... بدون شک خون مطهر ایشان پایمال نمی‌شود و از برکت این عروج، فانوس پرفروغی روشن می‌شود که تاثیر چشمگیری خواهد داشت بر قدرت یافتن و شکوفایی ایران اسلامی.

محمدحسین مهدویان، کارگردان فیلم «ماجرای نیمروز» نیز نوشت: «در عالم رازی هست که جز با بهای خون فاش نمی‌شود.»

محسن محسنی نسب کارگردان سینما در مورد این ترور وقیحانه بیان داشت: اگر می‌خواستیم حضرت علی (ع) را ببینیم باید در قد رعنای حاج قاسم می‌دیدیم.

منصور سهراب‌پور تهیه‌کننده سینما نیز گفت: ایشان اسوه اخلاق بودند و مهمترین بخش ماجرا اینکه تمام ملت ایران این شهید را دوست دارند و این دوست داشتن ربطی به هیچ جناح و حزب و گروهی ندارد و یک اتفاق ملی است.

سیاوش حقیقی تهیه‌کننده سینما در مورد سردار سلیمانی تاکید داشت: ایشان همیشه پشت سینما و فرهنگ و هنر بود و کارهای مثبت فراوانی انجام داد.

حمید نیلی مدیرعامل انجمن  تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نیز گفت: امیدوارم بتوانیم حداقل کاری را در عرصه نمایش برای ایشان انجام دهیم و برای تولید آن سرمایه‌گذاری کنیم تا اتفاق‌های درخور شخصیت ایشان در حوزه نمایش رخ دهد.

کمال تبریزی کارگردان، محمدحسین مهدویان کارگردان «ایستاده در غبار»، امیرحسین شفیعی مدیر تولید تئاتر حرفه‌ای، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با انتشار تصویری از حاج قاسم سلیمانی، به شهادت سردار قاسم سلیمانی واکنش نشان دادند.

111
مریلا زارعی بازیگر فیلم «شیار ۱۴۳» هم نوشت: شهادت سردار رشید حاج قاسم سلیمانی مصادف با سحرگاه جمعه در ایام تولد حضرت زینب و در آستانه ایام فاطمیه بار دیگر به ما مردم روزمره نشان داد که شهادت، پاداش خداوند به او پس از یک عمر مجاهدت خستگی‌ناپذیر در این دنیا بود و همنشینی با برادران شهیدش و اولیا الهی در سرای باقی برای او قطعاً گواراتر. رنجِ فقدانِ این مرد بزرگ آوردگاهی است که ما را با هر غیر حقی بیگانه خواهد کرد.» هنرمندان دیگری نیز با انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی به این موضوع واکنش نشان دادند و شهادت این پاسدار اسلم را تسلیت و تبریک گفتند. هر چند که اینستاگرام، باز هم در اقدامی خلاف آزادی بیان، اقدام به حذف بسیاری از پست‌ها با هشتگ قاسم سلیمانی نمود و مطالب بسیاری از مردم توسط اینستاگرام سانسور شد.

سوپرمن نمی‌میرد

رامبد جوان نیز پست زیر را منتشر کرد.

111

مهران غفوریان و بهاره رهنما در صفحات خود نیز پست‌های زیر را منتشر کردند:

111

لیندا کیانی نیز در این باره نوشت: مردى که جان داد تا جان مردم آرام بگیرد...

111

 

بهنوش بختیاری نیز نوشت که شجاعت راه و سرنوشت مردان خدا است در راه عقیده رفتن مرد می‌خواهد.

111

اگر سردار نبود داعش در میدان آزادی بود

پرویز پرستویی در صفحه شخصی خود با انتشار تصویری از لحظه بریده شدن سری توسط نیروی داعش خطاب به افرادی که از شهادت سردار خوشحالند نوشت که اگر او نبود شاید امروز تو جای فردی که سرش در حال بریده شدن است بودی و اینجا میدان آزادی بود.

احسان علیخانی، نفیسه روشن، نیوشا ضیغمی، محمدمهدی عسگر پور، احسان کرمی، محمدرضا گلزار، محمدمهدی عسگرپور، رضا میرکریمی، حبیب احمدزاده، اتابک نادری، احمد کاوری، محمدحسین مهدویان، علیرام نورایی، کارن همایونفر، علیرضا شجاع‌نوری، لیلا اوتادی، حسام نواب‌صفوی، رضا صادقی و امیرمهدی ژوله  از جمله هنرمندانی بودند که متن هایی را منتشر کردند و ضمن شراکت در این غم، شهادت ایشان را اتفاقی ناگوار دانستند و آن را حمله به شجاعت، ایمان و اقتدار دانستند که نباید بی پاسخ بماند.

احتمال جنگ با ماندن ترامپ ۱۱۰ درصد خواهد بود

یرواند آبراهامیان، نویسنده کتاب مشهور «ایران بین دو انقلاب» درباره ترور قاسم سلیمانی گفت: تاکنون عموم ایرانیان آمریکا را دولتی که علیه دولت مصدق کودتا کرد می‌شناسند؛ با ترور قاسم سلیمانی، عموم ایرانیان از این پس آمریکا را یک دولت تروریست هم خواهند شناخت ... انتظار ندارم که در آینده نزدیک جنگ شود، اما اگر ترامپ دوباره انتخاب شود احتمال جنگ ۱۱۰ درصد خواهد بود ... بعد از ترور قاسم سلیمانی، ابوبکر بغدادی سرکرده سابق داعش در قبرش می خندد ... حالا داعش فرصت دارد تا دوباره اوج بگیرد و عراق چاره ای ندارد جز اینکه برای مقابله با داعش بیشتر به ایران تکیه کند.

اکبر نبوی از نویسندگان و منتقدان سینما با انتشار تصویری از توئیت خود به شهادت حاج قاسم سلیمانی واکنش نشان داد. او نوشت: «امروز رودابه میهن چشمی اشک‌بار دارد. رستمش را ناجوانمردانه و دزدانه شهید کرده‌اند و شاید که این بار هم دست افراسیاب و شغاد در یک کاسه باشد. اما آدمکشان بدانند:

هر نفس رودابه‌های بی‌نشان

 بر سر میعاد با پیمانه‌اند

 یا به ماه رستم افسانه‌اند»

111

یکی از جالب توجه‌ترین واکنش در میان هنرمندان و نویسندگان به شهادت حاج قاسم سلیمانی به محمود دولت آبادی نویسنده برجسته و خالق رمان‌های معروفی همچون «کلیدر»، «جای خالی سلوچ» و «روزگار سپری‌شده مردم سالخورده»  باز می‌گردد.

111

آزادی به سبک اینستاگرام با حذف پست‌های سردار دل‌ها

رضا امیرخانی نویسنده و منتقد ادبی که رمان‌ها و مجموعه داستان‌هایش در دو دهه اخیر همواره در بین پرفروش‌ترین آثار بازار کتاب ایران قرار داشت نیز با انتشار این متن و البته انتقاد از یکجانبه‌نگری «اینستاگرام» به این واقعه مهم واکنش نشان داده است:

«الحق، جهان هر روز به پایان خود نزدیک‌تر می‌شود؛ جهانیان نیز... چه پایانی از این خوش‌تر برای قاسم سلیمانی؟! تسلیت به ره‌برِ گرامی انقلاب... به امید خروج نکبت از منطقه.»

111

نوید محمدزاده بازیگر سینما و از چهره‌های سلبریتی کشور، با انتشار تصویر جالبی از ترامپ که وارونه شده بود، به نوعی اعتراض خود به ترور سردار سلیمانی را بیان کرد.

111

سید بشیر حسینی داور برنامه تلویزیونی عصر جدید و عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما با انتشار پستی که  در آن تصویر تکثیر‌ شده شهید سلیمانی دیده می‌شود نوشت: «این روزها به عکس پروفایل‌ها در شبکه‌های اجتماعی نگاه کنید...»

111

مرهم درد کودکان بی‌پدر رفت

ملیکا زارعی، مجری برنامه کودک نیز با انتشار تصویری از نقشه ایران که پرچم مقدس جمهوری اسلامی بر آن نقش بسته است، از داغ رفتن مرهم درد کودکان بی‌پدر نوشت.

«جمعه سنگین ۱۳دی ماه نود و هشت؛ سوم ژانویه ۲۰۲۰. قلب ایران رفت... مرهم درد کودکان بی‌پدر رفت...»

111

سارا عرفانی، نویسنده نویسنده کتاب‌های پرمخاطب «پنج‌شنبه‌ فیروزه‌ای» و «لبخند مسیح» نیز با انتشار تصویر سردار سلیمانی از مردم خواست تا خود را برای خلق حماسه‌ای تازه آماده کنند.

«در رثایت مرثیه نمی‌خوانیم سردار! در شأن شما نیست. ما بغض‌هایمان را در دل می‌کاریم. خون شما آن را آبیاری می‌کند تا رشد کند و یک زمانی خیلی زود، حماسه‌ای بیافرینیم هر کدام از ما که امروز غمی در دل داریم.

باید حماسه‌ای خلق کنیم به قدر وسع و توان و هنر و تخصص‌مان.

من به خلق آن حماسه فکر می‌کنم.اگر امروز یک مرد را تکه تکه کردند، نه صد مرد، که هزاران مرد و زن زنده و زنده‌تر شدند. به حماسه خودمان بیندیشیم.»

111

«حسن روح‌الامین» هنرمند شناخته‌شده عرصه هنرهای تجسمی کشور که دیروز تازه‌ترین اثر نقاشی خود را درباره شهید «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس خلق کرد، نیز با انتشار تصویری از یک انگشتر در صفحه شخصی خود نوشت:

«این انگشتر رو آذرماه ۹۶ بهم هدیه داد.ذکر روی نگین انگشتر رمز جهاد و تلاش برای آماده‌سازی ظهور حجت بن‌ الحسن ارواحنا فداه است. با ظهور حجت بن‌‍‌ الحسن ان‌شاءالله دیدار تازه می‌کنیم با سردار شکست‌ناپذیر سپاه اسلام.»

111

نقل ظلم آمریکایی‌ها از زبان مستندساز آمریکایی

مایکل مور مستندساز مشهور آمریکایی با انتشار این تصویر در صفحه اینستاگرام خود به کنایه نوشت: ایران به دنبال جنگ است. ببینید آنها چطور کشورشان را در نزدیکی پایگاه‌های نظامی ما قرار داده‌اند!

گزارش «سدید» از واکنش مقامات، مراجع و هنرمندان ایرانی به ترور سرلشکر قاسم سلیمانی

او بعد از این پست تصویری از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی منتشر کرد و داستان ظلم آمریکایی‌ها به ایران را در قالب یک داستان کوتاه نقل کرد.

مایکل مور در صفحه‌ی اینستاگرامش با انتشار عکس قاسم سلیمانی، نوشت:

سلام بر همشهریان آمریکایی. این مرد را می شناسید؟ آیا می‌دانستید که او دشمن شماست؟ چی؟ هرگز از او نشنیده‌اید؟ تا پایان امروز به شما آموزش داده می‌شود که از او متنفر باشید. خوشحال خواهید شد که ترامپ او را ترور کرد. شما همانطور که گفته شد انجام خواهید داد. بنشین رفتن و آوردن! پرش! آماده شوید تا در تعطیلات به خانه خود در هواپیما سوار شوید. آماده شوید تا پسران و دختران خود را برای مرگ در یک جنگ جدید بفرستید. جنگ ثروتمندان را ثروتمندتر می‌کند. جنگ خوب است. جنگ یک حواس پرتی ضروری است. جنگ صلح است. ترامپ فرمانده ماست! دهه جدید مبارک. اکنون طولانی نخواهد شد. بخواب ... هیچ تبانی نبود ... تماس کامل بود ... من فقط به یک مرد در خیابان 5 شلیک کردم فقط به این دلیل که می‌توانم ... متاسفم، اما به خاطر این مسئله اورژانس ملی ما انتخابات را به تعویق انداخت ...

گزارش «سدید» از واکنش مقامات، مراجع و هنرمندان ایرانی به ترور سرلشکر قاسم سلیمانی

دونالد ترامپ یک جنایتکار است

مورگان فریمن بازیگر مطرح سینمای هالیوود و جهان نسبت به اقدام اخیر دونالد ترامپ در به شهادت رساندن «سردار قاسم سلیمانی» در صفحه توئیتر خود واکنش نشان داد و گفت: تهدید قریب الوقوع کاری بود که ترامپ انجام داد، وی به دنبال برپایی جنگ است.

دونالد ترامپ تروریست است؛ دونالد ترامپ کودک آزار است؛ دونالد ترامپ یک نژادپرست است؛ دونالد ترامپ یک هنرمند کلاهبرداری است؛ دونالد ترامپ یک پادشاه است؛ دونالد ترامپ یک دروغگو است؛ دونالد ترامپ یک کلاهبردار است؛ دونالد ترامپ یک جنایتکار است؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور من نیست.

نوام چامسکی نظریه پرداز مشهور آمریکایی نیز در انتقاد به سیاست‌های واشنگتن نسبت به ایران، گفت: آمریکا بزرگترین تهدید برای صلح جهانی است.

111

رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید از جمله آیت الله العظمی نوری همدانی، آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، آیت الله  العظمی مکارم شیرازی، آیت الله العظمی جوادی آملی،  آیت الله العظمی سبحانی، آیت الله العظمی شبیری زنجانی، آیت الله العظمی مظاهری، آیت الله العظمی سیستانی، آیت الله مصباح یزدی، حضرت آیت الله علوی گرگانی و بسیاری از شخصیت های حوزوی با صدور پیام‌های جداگانه ای، شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفته و بر ادامه راه این شهید والامقام تاکید کردند.

آیت الله وحید خراسانی نیز در تماس تلفنی با همسر شهید سپهبد سلیمانی شهادت وی را تسلیت گفت.

آیت‌‌الله شبیری زنجانی نیز با اشاره به اینکه ترور سردار سلیمانی جنایتی اسفناک است، گفت: نقش ارزشمند این شخصیت بزرگ در صیانت از عتبات عالیات ائمه معصومین (علیهم السلام) و سال‌ها مقابله با رژیم صدام و فرقه منحوسه داعش در اذهان مؤمنین به ویژه دو ملت قدرشناس ایران و عراق محفوظ و ماندگار است.

انتهای پیام/

Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
سردار شهادتت مبارک
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
خیلی ناجوانمردانه سردار رو به شهادت رسوندن . مرگ بر تمام فتنه گران
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
ترامپ یک مرد روانی است که باید به دکتر مراجعه کند. اگر مرد هستی رو در رو بیا مبارز بطلب
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
سردار عزیز هنوز در غم از دست دادنت شماییم،هر وقت عکس شما را نظاره میکنیم غمی سنگین در قلبم احساس میکنیم.ما به امید انتقام سخت، زنده ایم.انشاالله به زودی زود
ارسال نظر
captcha