مستندی با موضوع مافیای خودروسازی که پیش از رونمایی جنجالی شد
مستند اختاپوس به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی انصاری است که به بررسی مافیای خودرو در ایران و عوامل پشت پرده آن می‌پردازد و پیش از اکران به دلایل نامعلوم مراسم رونمایی این مستند از سوی پلیس فتا لغو شد. در همین رابطه برخی رسانه دلیل دخالت پلیس فتا را شکایت یک شرکت خصوصی قطعه ساز از «مهدی انصاری» عنوان کرده‌اند.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر «سدید»؛ «اختاپوس توقیف شد» این جدی‌ترین خبر در حوزه فرهنگ و رسانه بود که اواخر هفته گذشته رسانه‌ای شد. درحالی‌که چهارشنبه هفته گذشته (۴ دی‌ماه) قرار بود در مراسمی از مستند «اختاپوس» تازه‌ترین تولید سازمان سینمای حوزه هنری، رونمایی شود که این اکران با دخالت عوامل پلیس فتا لغو شد.
مستند اختاپوس به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی انصاری است که به بررسی مافیای خودرو در ایران و عوامل پشت پرده آن می‌پردازد و پیش از اکران به دلایل نامعلوم مراسم رونمایی این مستند از سوی پلیس فتا لغو شد. در همین رابطه برخی رسانه‌ها دلیل دخالت پلیس فتا را شکایت یک شرکت خصوصی قطعه ساز از «مهدی انصاری» عنوان کرده‌اند.
 
اکران «اختاپوس» شاید بعداً
چرا پلیس فتا مستند اختاپوس را توقیف کرد؟!
در همین رابطه مهدی انصاری کارگردان مستند «اختاپوس» به «سدید» گفت: در سامانه «ثنا» درباره توقیف مستند، دستوری اعلام‌نشده و هیچ پرونده در رابطه با توقیف مستند برای بنده وجود ندارد. به‌طورکلی پرونده‌ای که در سامانه ثنا برای بنده قابل‌مشاهده باشد نیست.
وی افزود: زمان رونمایی از مستند، عوامل پلیس فتا آمدند و بر اساس حکمی که در اختیار داشتند رونمایی را کنسل و تجهیزات ضبط شد. این حکم از سوی سازمان جرائم رایانه صادرشده و چرا پلیس فتا مستند را توقیف کرده است، این خود برای بنده هم جای سؤال است. در صورت توقیف هم باید از سوی فرهنگ و رسانه توقیف می‌شد.
انصاری ادامه داد: به نظر می‌رسد دراین‌بین یک بی‌قانونی‌هایی رخ‌داده که ما از سوی مجاری قانونی پیگیر این موضوع هستیم.
کارگردان مستند «اختاپوس» درباره فشارها برای عدم تکمیل مستند، گفت: از فروردین‌ماه امسال مطالبی درباره عملکرد قطعه سازان در یک کانال پیام‌رسان تلگرام منتشر کردیم که عمده فشارها بر اساس شکایت‌هایی است که در همین رابطه انجام‌شده که همچنان در حال پیگیری است.
وی درباره توقیف برخی از مستندهای تولیدشده گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که توقیف در حوزه فیلم و مستند رخ می‌دهد (مانند به رنگ ارغوان که در دوره آقای خاتمی توقیف شد، اما بعداً به نمایش درآمد) اما در توقیف نمی‌ماند و بعداً منتشر می‌شود. مردم استقبال بسیار خوبی از اکران این مستند داشته‌اند و برآورد بنده این است که یک میلیون نفر مخاطب منتظر اکران آن باشند اما نمی دانم کی موفق به اکران آن شویم.

مستند «اختاپوس» توقیف نشده، اما بی‌قانونی‌هایی دراین‌بین رخ‌داده که پیگیر آن هستیم

توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره توقیف مستند اختاپوس
اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه درباره توقیف و بازداشت کارگران مستند اختاپوس با اشاره به اینکه این مستند دارای شاکی خصوص است، گفت: گفته‌شده این مستند دارای توهین و افترا است که دستور داده شد به این موارد رسیدگی شود. دستور جلب و بازداشت صادر نشده و کسی هم در این رابطه بازداشت نشده است.
مستند اختاپوس با نگاهی دقیق و موشکافانه به بررسی سابقه خودروسازی در ایران می‌پردازد و اطلاعاتی دست اولی از مافیای قطعه‌سازی در صنعت خودرو را افشا می‌کند. این مستند از قطعه سازان ذی‌نفوذی در این حوزه خبر می‌دهد که چند دهه است در تصمیم سازی نقش جدی دارند به‌طوری که اقدامات آن‌ها موجب ورشکستی دیگر قطعه سازان شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha