منتقد سینمای ایران با بیان اینکه مصوبه معافیت مالیاتی درآمدهای فرهنگی را یکسان فرض کرده و فاصله طبقاتی را افزایش خواهد داد، عنوان داشت: مالیات بر فعالیت فرهنگی اشتباه دولت است و باید معافیت بر درآمد وجود داشته باشد.

سرویس «فرهنگ و هنر سدید»- محمود کوهستانی: خبری چند روز پیش منتشر شد که از معافیت مالیاتی فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری در لایحه بودجه 1399، اطلاع می‌داد. این خبر مربوط به پیش نویس یکی از تبصره‌های لایحه بودجه 1399 بوده است.

بر اساس یکی از بندهای آن «تمامی فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشمول 50 درصد بخشودگی مالیاتی می باشند.» که با دستور نوبخت این بند حذف شد و فعالیت‌های مزبور کماکان از معافیت صد درصدی برخوردار شدند.

بعد از اعلام این خبر، اظهارنظرهای گوناگونی از سوی موافقان و مخالفان مطرح شد. هر چند این طرح به مذاق بسیاری از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ خوش آمد و حتی بسیاری از فعالان عرصه فرهنگ و هنر نیز از آن استقبال کردند،‌ اما برخی هم اعتقاد داشتند که درست است که اکثر قشر مشمول معافیت مالیاتی درآمد بالایی ندارند، اما در همین میان شماری‌ هستند که به واسطه فعالیت در همین عرصه‌ها پولشان از پارو بالا می‌رود و این درست نیست که این عده هم مانند بقیه از پرداخت مالیات معاف باشند. در همین راستا خبرنگار سدید به گفتگو با پوریا ذوالفقاری منتقد سینما پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

*بـیـشـتـر بـخـوانـیـد

11

پوریا ذوالفقاری در این رابطه با اشاره به اینکه در معافیت مالیاتی سطح درآمدهای هنرمندان نادیده گرفته شده است، گفت: برخی موسسات فرهنگی، هنری و انتشاراتی وجود دارد که حتی به سختی اجاره محل انتشار خود را پرداخت می کنند و در مصوبه معافیت مالیاتی مستحق هستند.

سوءاستفاده مولتی میلیاردرهای سینما پشت مصوبه دولت

وی افزود: با اجرای این مصوبه از اواخر دهه 80 حوزه فرهنگ یک مامن و پناهگاهی برای سرمایه های مشکوک و مولتی میلیاردرهای فرهنگی و سینمایی شد که در کنار فرهنگ از این موقعیت سوءاستفاده کردند. در حال حاضر حوزه فرهنگ از انبوهی پول های غیرضروری تشکیل شده که مناسبات تولید هنری را بهم ریخته است و باید این حوزه از این پول ها پاک شود تا آثار فرهنگی نازل نیز کاهش یابد.

این منتقد سینما با بیان اینکه مصوبه معافیت مالیاتی درآمدهای فرهنگی را یکسان فرض کرده و فاصله طبقاتی را افزایش خواهد داد، عنوان داشت: مالیات بر فعالیت فرهنگی اشتباه دولت است و باید معافیت بر درآمد وجود داشته باشد. برخی تهیه کننده گان، کارگردانان، دستیاران و بازیگران سینما وجود دارند که درآمدهای بالایی دارند و این درست نیست با تمام مجموعه های فرهنگی و هنری یکسان دیده شوند و یکسان مالیات بدهند بلکه باید بر اساس درآمد مالیات داده شود و سطوح درآمدی هنرمندان و ناشران بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظر
captcha