منتقد سینمای ایران عنوان داشت: معافیت کلی و کیلویی، فضا را برای رشد سرمایه سرمایه‌داران و تولید آثار نازل تجارتی‌سازان سینما هموار کرده و هنرمندان راستین را در موضع مظلومیت قرار می دهد.

سرویس «فرهنگ و هنر سدید»- محمود کوهستانی: خبری چند روز پیش منتشر شد که از معافیت مالیاتی فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری در لایحه بودجه 1399، اطلاع می‌داد. این خبر مربوط به پیش نویس یکی از تبصره‌های لایحه بودجه 1399 بوده است.

بر اساس یکی از بندهای آن «تمامی فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشمول 50 درصد بخشودگی مالیاتی می باشند.» که با دستور نوبخت این بند حذف شد و فعالیت‌های مزبور کماکان از معافیت صد درصدی برخوردار شدند.

بعد از اعلام این خبر، اظهارنظرهای گوناگونی از سوی موافقان و مخالفان مطرح شد. هر چند این طرح به مذاق بسیاری از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ خوش آمد و حتی بسیاری از فعالان عرصه فرهنگ و هنر نیز از آن استقبال کردند،‌ اما برخی هم اعتقاد داشتند که درست است که اکثر قشر مشمول معافیت مالیاتی درآمد بالایی ندارند، اما در همین میان شماری‌ هستند که به واسطه فعالیت در همین عرصه‌ها پولشان از پارو بالا می‌رود و این درست نیست که این عده هم مانند بقیه از پرداخت مالیات معاف باشند. در همین راستا خبرنگار سدید به گفتگو با جبار آذین منتقد سینما پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

*بـیـشـتـر بـخـوانـیـد

 

4

معافیت مالیاتی باید به نخبگان هنر ملی تعلق گیرد

جبار آذین منتقد سینما گفت: پرداخت مالیات وظیفه قانونی تمام شهروندان کشور است، از این رو نباید دیدگاه‌های سیاسی، ثروت‌مداری، تضادهای طبقاتی و اعمال نظرها در قانون‌گذاری و اجرای آن تاثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه کاستن و یا معافیت از مالیات یک اقدام کارشناسی شده و تشویق‌گر است، افزود: این اقدام می‌تواند شامل حال افراد، گروه‌ها و جریان‌هایی شود که خلاق، نوآور و پدیدآورنده آثار و حرکت‌های مفید و موثر اجتماعی باشد. در میان گروه‌هایی که می‌توانند خلاق باشند اهالی هنر، فرهنگ و سینما چهره‌هایی شاخص هستند از همین رو چنان چه در عرصه فرهنگ و هنر آثار و اقدام‌های فرهنگی جریان‌ساز و تاثیرگذار تولید و اجرا شود از زاویه تشویق و قدردانی می‌توان آن‌ها را به طور استثنا از مالیات معاف کرد اما این نباید شامل حال همگان نمی شود و تنها باید به نخبگان و آفرینندگان هنر ملی و مردمی تعلق گیرد.

اشرافیت سینما از زحمت‌کشان و دلسوزان این عرصه جدا شوند

آذین با تاکید بر اینکه قاعده اصلی برای تمام سلبریتی‌ها و فعالان فرهنگی پرداخت مالیات است، اضافه کرد: اهالی هنر به ویژه آن‌هایی که در بازار مکاره سینما درآمدهای میلیاردی دارند و حامیان آن‌ها که پست‌های فرهنگی و هنری را در اختیار گرفته‌اند نباید مشمول این استثنا شوند. در واقع باید به قانون سلیقه‌ای معافیت هنرمندان دو تبصره افزود؛ یکی جداکردن میلیاردها و اشرافیت سینما و هنر از زحمت کشان و دلسوزان این حوزه و دوم معافیت به آثار تاثیرگذار و مهم و مفید اجتماعی و فرهنگی است.

این منتقد سینما عنوان داشت: معافیت کلی و کیلویی، فضا را برای رشد سرمایه سرمایه‌داران و تولید آثار نازل تجارتی‌سازان سینما هموار کرده و هنرمندان راستین را در موضع مظلومیت قرار می دهد. همچنین از این اقدام باندهای مافیایی، پولشویان، سرمایه‌سالاران و آورندگان پول‌های کثیف خوشحال شده و اوضاع فرهنگ و هنر کشور نابسامان می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha