معلم پیشکسوت گفت: در حال حاضر 98.5 درصد از جمعیت 6 تا 11 ساله ایران باسواد هستند. همچنین این آمار با کاهش 1.5 درصدی یعنی 97 درصدی در بین نوجوانان 11 تا 15 سال مشاهده می‌شود و درنهایت 87 درصد نوجوانان بالای 15 سال کشور باسواد هستند که پیش از انقلاب اصلاً چنین نبود.

به گزارش فرهنگ سدید، زکریا یازرلو معلم پیشکسوت آموزش و پروش صبح امروز در دومین نشست تخصصی مردمی پاسداشت چهل‌ساله انقلاب اسلامی که با عنوان تعلیم و تربیت برای ارائه دستاوردها و عملکرد انقلاب در این حوزه در خانه موزه شهید مطهری برگزارشد از افزایش کمی و کیفی سطح باسوادی کودکان و نوجوانان پس از انقلاب خبر داد.

وی بابیان اینکه طبق قانون، جمعیت 6 تا 11 ساله کشور حق تحصیل‌دارند و حکومت موظف به استیفا این حق است، افزود: طبق آخرین آمار وزارت آموزش‌وپرورش در حال حاضر 98.5 درصد از جمعیت 6 تا 11 ساله ایران باسواد هستند؛ همچنین این آمار با کاهش 1.5 درصدی یعنی 97 درصدی در بین نوجوانان 11 تا 15 سال مشاهده می‌شود و درنهایت 87 درصد نوجوانان بالای 15 سال کشور باسواد هستند که با سطح جهانی برابر است و در  پیش از انقلاب اصلاً چنین نبود و 40 درصد از واجب التعلیم در پیش از انقلاب اصلا به مدرسه نمی رفتند.

یازرلو بابیان اینکه در حوزه آموزش و پروش بعد از انقلاب تحول بزرگی ازنظر کیفی ایجادشده است، خاطرنشان کرد: رویه آموزش درگذشته به این صورت بوده که معلم‌ها به‌وسیله چوبی به دانش آموزان آموز درس می‌دادند و آن‌ها مجبور بودند از روی ترس دروس را حفظ کنند اما امروزه آموزش دانش آموزان با بهترین و به‌روزترین امکانات دنیا انجام می‌شود.

معلم پیشکسوت آموزش و پروش بابیان اینکه برتری واقعی این است که دشمنان این برتری را تائید کنند تصریح کرد:  در سال 85 دبیر کل سازمان ملل اعتراف کرد که ایران الگوی کشورهای دیگر در آموزش و بهداشت کودکان باید باشد.

وی ادامه داد: در درون جمهوری اسلامی ایران مدارسی تحت عنوان مدارس نمونه دولتی ایجاد شد تا دانش آموزان مستعد به دلیل فقر از تحصیل محروم نشوند که این مدارس به تهران و مراکز دیگر استان‌ها اختصاص ندارد بلکه در سراسر کشور در حال خدمت‌رسانی به دانش آموزان است که این موضوع یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است.

یازرلو با اشاره به اینکه مدارس استعدادهای درخشان و طرح شهاب نیز برای بهبود وضعیت آموزش و پروش در حال اجرا هستند، تصریح کرد: پژوهش سراهای دانش‌آموزی یکی دیگر از اقدامات آموزش‌وپرورش پس از انقلاب است. امروزه می‌بینیم که در تمام المپیادهای علمی پرچم ایران غایب نیست و همواره به‌عنوان رتبه‌های برتر معرفی‌شده است.

معلم پیشکسوت آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: معمولاً پیشرفت و عمران با نیروهای فنی ایجاد می‌شود که ایران سومین کشور در حوزه فارغ‌التحصیلان فنی در دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: جوان امروز که دست‌پرورده انقلاب است به مشکل به‌عنوان فرصت نگاه می‌کند و دید او نسبت به شکست، تجربه برای یادگیری است.

یازرلو با اشاره به اینکه امروزه تمام مراکز دانشگاهی به مراکز پژوهشی تبدیل‌شده‌اند خاطرنشان کرد: این پیشرفت در حوزه علم و دانش حاصل نگاه انقلاب اسلامی ایران به این موضوع است.

وی اظهار کرد: جوان امروزی با عضویت در تشکل‌های مختلف دانش امروزی برای زندگی در آینده آماده می‌شود.

یازرلو یادآور شد: تشکیل مجلس دانش‌آموزی در مجلس خبرگان یعنی جایی رهبر جامعه را انتخاب می‌کنند از نگاه ویژه انقلاب اسلامی ایران به این قشر از جامعه، حکایت دارد.

ارسال نظر
captcha