معاون فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین گفت: امروز ما کمتر با دفاع نظامی سروکار داریم، اما مصادیق دیگری از دفاع را داریم که بسیجیان درآن‌ها به جهاد می‌پردازند، مانند گروه‌های جهادی که در هنگام نزول بلایای طبیعی و محرومیت زدایی به کمک مردم می‌شتابند و تمام توان خود را بدون درخواست اجر و مزدی برای خوشحال کردن آن‌ها به کار می‌بندند.

گروه راهبرد «سدید»؛ اندیشه و فرهنگ، بنیان و اساس هر اجتماع انسانی را تشکیل می دهند و تفاوت جوامع بشری به تفاوت در اندیشه، نگرش و فرهنگ آنها باز می گردد. نشان جامعه سالم، اندیشه متعالی و فرهنگ سالم و علامت جامعه بیمار و منحط، اندیشه راکد و فرهنگ آشفته و بیمار است.بسیج که از لحاظ لغوی از عناصر «اراده»، «آگاهی»، «سامان بخشی» و «عام اندیشی» شکل گرفته است، از لحاظ مفهومی روندی اندیشه ای- عملی است. روندی معقول، منطقی، آزادانه، آگاهی و مبتنی بر فطرت انسانی نوع بشر که حاصل عقل، تعقل و تدبر اوست. در بعد نهادی نیز این روند سازمان می یابد. و در لوای رهبری آزاداندیش و فرزانه – چونان امام خمینی ( ره) - قرار می گیرد. بستر و کارمایه اصلی بسیج، اندیشه و تفکر و فرهنگ بسیجی است.

اندیشه و تفکر بسیجی نیز محصول عقل انسان آزاد و عامل شکوفایی آن است که در کلیت خود جهان نگری و بالتبع ایدئولوژی گروهی یا طبقاتی نیست بلکه ایدئولوژی نوع انسان است. حاصل اندیشه، نگرش و ایدئولوژی بسیجی، فرهنگ بسیجی است و آن نظامی از اندیشه ها و معانی و ارتباط میان آن ها و نیز ارتباط آن ها با الگوهای رفتاری «انسان بسیجی». در چنین نظام معنادار ارتباطی است که تمام کنش ها و رفتارها معنا یافته، ارزش و قداست می یابند. این نظام فرهنگی که از جوهره عقلی- دینی برخودار است با فطرت بشری نیز هماهنگی دارد و دارای ویژگی های چند، مانند خداگونه اندیشی، اتکا بر فطرت سلیم انسانی، عقلایی و منطقی بودن، واقعیت نگری، آرمان گرایی، ولایت مداری, ایمان پذیری، علم باوری، متعهد بودن، تخصص گرایی، وحدت گرایی و وفاق اندیشی، مصلحت شناسی، نوآوری و تحول، عدالت خواهی و ظلم ستیزی، نگرش عاشورایی، شهادت طلبی و اسوه گرایی است و لذا هرگز نمی تواند در قالب های تنگ گروهی و طبقاتی یا جناحی و صنفی باقی بماند وگرنه بسیجی نخواهد بود.

«سدید» در گفتگو با سرادر آزادی معاون فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین، ورود بسییج به عرصه فرهنگ را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه می خوانید:

اگر مدیریت جهادی بین مسئولین ما فراگیر شود در امور دولتی نیز بسیاری از مشکلات ریشه کن خواهد شد.

آزادی شاخصه های فرهنگ بسیجی را این چنین عنوان کرد: امامین انقلاب به ما آموخته اند که فرهنگ بسیجی را، فرهنگ ایمان، اخلاص، فداکاری، ازخودگذشتگی ،گمنامی و کار برای خدا بدانیم. این ها ویژگی های اصلی و پایه فرهنگ بسیجی است .

نهادهای انقلاب هم مانند بسیج، فرهنگی هستند

معاون فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین گفت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و نهادهایی هم که در آن تشکیل شده اند مانند بسیج با این تفکر تشکیل شده اند، امام راحل از بسیج به عنوان مدرسه عشق یادکرده و تربیت یافتگان این مدرسه نام و نشان را در گمنامی و بی نشانی جستجو می کنند .

وی گفت: تفکر فرهنگی که از ابتدا همراه بسیج بود، در تفکر بنیان گذار آن بود. با ورود بسیج به جبهه و جنگ، مؤلفه فرهنگ اوج گرفت و ما شاهد هستیم که در جبهه ها هم برخی نفرات وظیفه تبلیغات فرهنگی را داشتند.

این رزمنده دفاع مقدس افزود: در پشت جبهه تقویت روحیه مردم و ایجاد آمادگی روحی برای حضور در جبهه ها و در خط مقدم پخش فیلم،برگزاری نمازجماعت، سرود و نوحه های انقلابی روحیه رزمندگان را تقویت می کردند. دفاع مقدس دانشگاهی برای ساختن انسانها شد.

تأسیس کانونهای فرهنگی ورزشی و بنیاد فرهنگی روایت از کارهای بسیج است

وی افزود: بعد از دوران جبهه و جنگ بسیج وارد عرصه های جدیدی شد از جمله راه اندازی اردوهای راهیان نور، برگزاری کنگره ها و یادواره شهدا، تأسیس کانونهای فرهنگی ورزشی بسج، ورود بسیج به هنر و تولیدات هنری و تأسیس مجموعه هایی مانند بنیاد فرهنگی روایت و بسیج صدا و سیما و بسیج هنرمندان نام برد که باعث ایجاد فضایی شد که هنرمندان ما به عرصه فرهنگ و تفکر بسیجی ورود کرده و آثار ماندگاری را خلق کنند که با آن آثار بتوان روحیه ارزشی و انقلابی و معنوی دوران دفاع مقدس را تداوم بخشید.

تولید پویانمایی و بازیهای رایانه ای در مراکز هنرهای رقومی بسیج

آزادی با اشاره به ایجاد فضای جدید در سالهای اخیر در عرصه فرهنگ تصریح کرد: ما در سالهای اخیر مراکز هنرهای رقومی را در شهرستانها و مراکز استانها راه اندازی کرده و به عرصه تولید پویانمایی  و بازیهای رایانه ای ورود کرده ایم .

وی افزود: گروههای تلویزیونی را نیز در مراکز استانها راه اندازی و تجهیز کرده ایم که یکی از مهمترین فعالیت آنها تولید مستندهای انقلابی ،دفاع مقدسی و مقاومت بوده است و می توانیم بگوییم خوشبختانه امروز بسیج در حوزه تولید مستند در سطح بالایی در کشور قرار دارد و توانسته مستندهای فاخری تولید نماید.

معاون فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین افزود: بسیج در حوزه تولید سرودهای انقلابی نیز ورود کرده است. ما نزدیک به 1200 گروه سرود را حمایت و پشتیبانی می کنیم. 

تبیین گفتمان امام(ره) و رهبری در شبکه های روشنگری

وی یکی دیگر از عرصه های ورود بسیج را عرصه تبیین و روشنگری دانست و گفت: در این زمینه همه استانها شبکه روشنگران فرهنگی را راه اندازی کرده اند که یکی از اصول اصلی آنها تبیین گفتمان رهبری و امام می باشد.

فرمانده اسبق سپاه همدان افزود: این نشستها در سطح پایگاهها، حوزه ها و نواحی مقاومت  با همکاری هادیان سیاسی برگزار می گردد. امسال هم این شبکه ها، تبیین بیانیه گام دوم انقلاب با اولویت امیدآفرینی و شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن را در دستور کار قرار داده اند. در مرحله اول سخنرانان نخبگان استانی توجیه شده و آموزش دیده اند تا آنها نیز در پایگاه محل این کار را انجام دهند.

ایجاد فضای فرهنگی مناسب در تفرجگاهها و سواحل

وی حوزه دیگری را که بسیج در آن به فعالیت می پردازد حوزه اجتماعی دانست و گفت:  حضور پررنگ در محلات و حاشیه شهرها برای کنترل و کاهش آسیب های  اجتماعی و همچنین در سواحل و تفرجگاه ها برای ایجاد فضای فرهنگی در این اماکن نیز یکی از اموری است که بسیجیان به نحو احسن به آن ورود کرده اند.

معاون فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین افزود: سال گذشته در 500 نقطه حاشیه نشین فعال بودیم و امسال نیز حدود 450 نقطه ساحلی و تفرجگاهی را مورد پوشش قرارداده ایم. البته بخشی از این مسؤلیت  یعنی کاهش آسیبهای اجتماعی به معاونت اجتماعی واگذار گردیده است.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه باید فرهنگ بسیجی را اشاعه داد، گفت: ابتدا باید خود عامل به خصایص فرهنگی و بسیجی باشیم و در مرحله بعد باید فرهنگ بسیجی را تبیین کنیم. ایثار و ازخودگذشتگی، اخلاص و گمنامی را ابتدا خود عمل و بعد آن را تبیین کنیم . یاد بگیریم که برای مصلحت کشور و مردم از منافع خود بگذریم .

استفاده از زبان هنر برای اشاعه فرهنگ بسیجی

آزادی در ادامه افزود: البته برای اشاعه فرهنگ بسیجی باید از زبان هنر هم به نحو احسن استفاده کرد که واقعا هم کم استفاده شده است . باید با تولیدات فاخر بتوانیم این فرهنگ را به جوانان منتقل کنیم. اگر این فرهنگ اشاعه پیدا کرد آنوقت خیلی از معضلات جامعه نیز حل خواهد شد .

وی گفت: اگر مدیریت جهادی و بسیجی بین مسئولین ما فراگیر شود در امور دولتی و حکومتی نیز بسیاری از مشکلات ریشه کن خواهد شد. فرهنگی که در دوران دفاع مقدس خلق شد باید بتواند کشور را بیمه کند.

معاون فرهنگی هنری سازمان بسییج مستضعفین یادآور شد: امروز ما کمتر با دفاع نظامی سروکار داریم اما مصادیق دیگری از دفاع را داریم که بسیجیان درآنها به جهاد می پردازند، مانند گروههای جهادی که در هنگام نزول بلایای طبیعی و محرومیت زدایی به کمک مردم می شتابند و تمام توان خود را بدون درخواست اجر و مزدی برای خوشحال کردن آنها به کار می بندند .

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha