رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های خود استقلال، آزادی و عدالت را لازمه و زمینه‌ساز وحدت تلقی می‌کند و مسائلی همچون فلسطین، مناسک حج و مراسم برائت از مشرکین را لازمه ایجاد وحدت دانسته است؛ از این رو فرهنگ «سدید» به مناسبت هفته وحدت و میلاد حضرت رسول اکرم (ص) به گفتگو با کارشناسان و نمایندگان مجلس پرداخته است.

سرویس آیین و اندیشه «سدید»- محمود کوهستانی: امام خمینی (ره) از واژه وحدت به عنوان یک استراتژی در جهت حفظ یک کشور نام می‌برد و منافع، انسجام و حفظ عزت مسلمانان را در گرو این کلمه می‌داند. در حقیقت می‌توان وحدت و همبستگی ملی و اسلامی را از مفاهیم و دال‌های مرکزی گفتمان امام خمینی (ره) دانست که فرموده است: «اگر مسلمین عزت و عظمتی که در صدر اسلام داشتند را بازیابند، و به اسلام و وحدت کلمه روی آورند، قدرت و شجاعت مافوق الطبیعه که بر محور اسلام بود به وجود می‌آید.»

قرآن کریم در مورد معنا، اهمیت و ضرورت وحدت اسلامی می‌فرماید "واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرّقوا" اعتصام به حبل الله برای هر مسلمان یک وظیفه است؛ اما قرآن اکتفا نمی‌کند به اینکه ما را به اعتصام به حبل الله امر کند، بلکه به ما می‌گوید که اعتصام به حبل الله را در هیئت اجتماع انجام بدهید؛ «جمیعاً»؛ همه با هم اعتصام کنید؛ و این اجتماع و این اتحاد، یک واجب دیگر است. بنابراین، علاوه بر اینکه مسلمان باید معتصم به حبل الله باشد، باید این اعتصام را به همراه دیگرِ مسلمان‌ها و همدست با آن‌ها انجام دهد.

دشمنان اسلام همواره به دنبال ضربه زدن به دین مبین اسلام بوده و سعی داشته اند با اختلاف افکنی میان مذهب اسلام به ویژه برجسته کردن اختلاف میان شیعه و سنی آنان را دچار آشوب کنند. رهبر کبیر انقلاب با درایت و دوراندیشی برای خنثی کردن توطئه‌های دشمنان برضد اتحاد مسلمانان با طرح مسئله وحدت شیعه و سنی سعی در حل اختلاف میان آنان داشت و یک هفته اختلاف نظر در میلاد پیامبر اعظم (ص) را به نام هفته وحدت اعلام کردند. ۱۲ ربیع الاول ولادت پیامبر اکرم (ص) به روایت اهل سنت و ۱۷ این ماه به روایت اهل شیعه است که به هفته وحدت نام گذاری شده است.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های خود استقلال، آزادی و عدالت را لازمه و زمینه‌ساز وحدت تلقی می‌کند و مسائلی همچون فلسطین، مناسک حج و مراسم برائت از مشرکین را لازمه ایجاد وحدت دانسته است. از این رو فرهنگ «سدید» به مناسبت هفته وحدت و میلاد حضرت رسول اکرم (ص) به گفتگو با کارشناسان و نمایندگان مجلس پرداخته است.

در این گزارش خبرنگار «سدید» برای بررسی نقش وحدت در اتحاد بین مسلمانان و غیرمسلمانان به سراغ حجج‌اسلام سید میر حیدر جعفری حصارلو، کدخدا رستم، مفید کیایی نژاد و همچنین نمایندگان مجلس سیدحمیدرضا کاظمی، سیامک مره‌صدق و کارن خانلری رفته است که در ادامه گزارش این گفتار‌ها از نگاهتان می‌گذرد.

دنیای استکبار دل به اختلاف بین مسلمانان بسته است/ هفته وحدت یاس و ناامیدی دشمنان اسلام را زنده می‌کند

دنیای استکبار دل به اختلاف بین مسلمانان بسته است

سیدحمیدرضا کاظمی نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دنیای استکبار دل به اختلاف بین مسلمانان بسته است و به طور جدی برای تفرقه بین مسلمانان تلاش می‌کند، افزود: شیاطین و استکباران جهان برای رسیدن به اهداف شوم خود به دنبال دودستگی و نزاع مسلمانان هستند و به هو نحوی برای جدایی شیعیان و اهل سنت تلاش می‌کنند؛ لذا در این بهبوهه علما، دانشمندان و دانشگاهیان باید با وحدت و برادری حول محور پیامبر اکرم (ص) و سخنانی که از قرآن نازل شده به وحدت و انسجام در مقابل تفرقه افکنی و اختلاف افکنی دشمنان بپردازند.

وی عنوان داشت: دشمنان جهانی به هر اقدامی دست می‌زنند تا تشتت و جدایی بین مسلمین ایجاد کنند و مردم مسلمان باید توان خود را برای به حداقل رساندن تفرقه ایجاد شده در جهان اسلام به کار گیرند.

کاظمی امام خمینی (ره) را به عنوان معمار بزرگ انقلاب و رهبری را به عنوان هدایت‌گر جامعه اسلامی دانست و گفت: پرچمداران امت واحده نقش وحدت در بین مسلمین را خوب شناخته اند و می‌دانند که استکبار در تفرقه بین مسلمین از هم پیشی می‌گیرند لذا از ابتدا همواره برای مقابله با دشمنان مبارزه کرده اند. ما نیز باید بدانیم تنها راه یاس، ناامیدی و بطلان خط شیاطین وحدت بین شیعه و سنی است و مسلمانان اگر با هم اتحاد داشته باشند در مقابل توطئه‌ها و برنامه‌های دشمنان پیروز خواهند شد. برگزاری هفته وحدت باعث از بین رفتن نفاق و دشمنی می‌شود و تمام جوامع بشری نیز مورد هدایت قرار خواهند گرفت.

111

دشمنان به دنبال بزرگ‌نمایی مشکلات مسلمانان هستند

مفید کیایی نژاد نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: دشمنان با ترفند "تفرقه بیانداز آقایی کن" با کشور‌های مسلمان برخورد می‌کنند. آن‌ها برای قدرت نمایی به دنبال شکاف بین شیعه و سنی هستند و می‌خواهند نقاط ضعف مسلمانان را بزرگ‌نمایی کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی دشمنان مزدور با دریافت پول به دامن زدن مسائل کوچک در بین مسلمانان می‌پردازند، افزود: با توجه به بیانات امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و علما باید مردم همواره به اتحاد و همبستگی دعوت شوند. ما مسلمانان ممکن است اختلافاتی با هم داشته باشیم، اما دین، قرآن، خدا و پیامبر یکسانی داریم؛ لذا اختلافات نباید بیش از حد وارد جزییات شود و دشمن از این مسئله سوء استفاده نماید.

راه حل اتحاد و همدلی تمسک به قرآن مجید است

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اهل بیت (ع) بار‌ها فرموده اند که راه حل اتحاد، همدلی و وحدت تمسک به قرآن مجید است لذا برادران اهل سنت و شیعیان اگر با یکدیگر همبستگی داشته باشند و از تفرقه و دشمنی فاصله بگیرند دشمنان را ناامید و نابود خواهند کرد. همانطور که در پیاده روی اربعین، نژاد و ادیان‌های مختلف حضور پیدا کردند و اتحاد بین مردم حفظ شد باید در موضوعات دیگر وحدت بین مسلمانان حفظ شود.

نگذارید مسائل سیاسی بین مسلمانان تفرقه بیاندازد/ وحدت اسلامی در دیدگاه امام خمینی(ره) اهمیت بالایی داشت

وحدت و همدلی در بین مسلمانان از شرایط ظهور است

حجت‌الاسلام سید میر حیدر جعفری حصارلو نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که در زمان ظهور امام زمان (عج) وحدت بین مسلمانان ایجاد خواهد شد و ما در شرایط فعلی باید بین برادران و خواهران سنی و شیعه همبستگی را حفظ نماییم، افزود: اگر محبت، احترام و وحدت بین مسلمانان ایجاد شود عشق به اسلام نیز بیشتر خواهد شد. وحدت و همدلی شرایط ظهور را نیز فراهم خواهد کرد.

حجت‌الاسلام جعفری با اشاره به آیه شریفه "واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرّقوا" عنوان داشت: مردم باید از پراکندگی و جدایی بین یکدیگر دوری کنند. همانطور که وحدت اسلامی نقش قابل توجهی در استکبارستیزی و مقاومت اسلامی دارد ما نیز وظیفه داریم در اتحاد بین مردم مسلمان پیش قدم شویم.

نباید مسائل سیاسی بین مسلمانان تفرقه بیاندازد

نماینده سابق مجلس اضافه کرد: ملت انقلابی ایران اگر بر اساس نظرات امام خمینی (ره) حرکت کنند دشمنان مستکبر با شکست مواجه خواهند شد. اهل سنت و شیعیان وجه اشتراکات زیادی باهم دارند ما باید این رفتار‌ها و خصوصیات را ارزیابی و مورد تمسک قرار دهیم نه اینکه به دنبال اختلافات و مشکلات بینمان باشیم و آن‌ها را بیش از اندازه بزرگ کنیم. همانطور که رهبر معظم انقلاب بار‌ها به این نکته تاکید کرده اند که موضوعات مشترک بین مسلمانان باید مورد توجه قرار گیرد و از اختلاف افکنی دوری شود. گاهی ممکن است دشمنان از طریق مسائل سیاسی قصد آشوب و برهم زدن وحدت بین مسلمانان باشد، اما ما باید با آگاهی کامل مانع تفرقه بین شیعه و سنی شویم و نگذاریم اختلاف و تشتت بین مسلمانان ایجاد شود.

11

هفته وحدت، هفته حق‌گویی است

حجت‌الاسلام کدخدا رستم متذکر شد: نتیجه وحدت همیشه دوری از تفرقه و دودستگی است. وحدت عامل اخوت و از برکات اسلام  است. امام صادق (ع) فرموده است که برادری با سردمداران و قدرتمندان و دوستی با مستکبران تحقق نمی‌یابد مگر با خودپرستی و خودمحوری؛ لذا اگر وحدت را از دست بدهید مجبورید به سمت سردمداران و قدرتمندان بروید که دچار مشکل خواهید شد.

این کارشناس دینی به نقش وحدت اسلامی در استکبارستیزی و مقاومت اسلامی اشاره کرد و گفت: تفرقه سلاح دشمن است و همیشه از این موضوع بالاترین سود را می‌برند. اگر این مسئله را از دست آن‌ها بگیریم زمین خواهند خورد. همانطور که خداوند فرموده است «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» "تفرقه و نبود وحدت" نفوذ، هجوم و رسوخ دشمن را در دل جامعه اسلامی رقم خواهد زد.

تلاش دشمن برای ایجاد خصومت و فرقه‌گرایی بین مسلمین

حجت‌الاسلام کدخدا رستم تاکید کرد: مسلما آزادسازی موسل نوعی وحدت اسلامی است و امروز اتحاد و وحدت مردم یمن و شیعه و سنی باعث شکست دشمن خواهد شد. دشمن سعی دارد با ایجاد خصومت و سلیقه و رواج فرقه گرایی بین مسلمین اختلاف بیاندازد. دشمن می‌کوشد تا با سستی آرمان و اختلاف بین احزاب و نفوذ بین مسلمانان به اهداف خود برسد که وحدت اسلامی نه تنها از نفوذ دشمن جلوگیری کرده بلکه آن‌ها را به زمین می‌کوبد.

این کارشناس مذهبی روزمرگی، خودفراموشی، غرب زدگی، محیط زدگی و شخصیت زدگی را از ایرادات مهم زندگی انسان‌ها دانست و گفت: برگزاری هفته وحدت یک تلنگر، یادآوری و هشدار بین مسلمانان است که بدانند تنها عامل پیروزی وحدت است. هفته وحدت دفاع از معصومین است و باید از تفرقه و نفاق دوری کرد.

وی هفته وحدت را هفته حق‌گویی عنوان کرد و افزود: هفته وحدت تلنگری به جامعه وارد می‌کند که مردم بدانند تنها راه پیروزی اتحاد است و تنها راه هدایت جامعه به یک آرمان واحد و اسلام نبوی مسئله وحدت اسلامی است. همه دشمنان باید بدانند که ما تا ابد همانند امامان معصوم هیچ گاه از وحدت دست برنمی داریم و ادامه رو راه آنان خواهیم بود.

9

وحدت در دیدگاه یهودیت یک اصل اساسی است

سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی گفت: همه موحدین جهان در شرایط فعلی که کفر در برابر خداپرستان ایستاده است باید با حفظ اتحاد خود حول محور توحید، نبوت و معاد که نقطه مشترک تمام ادیان الهی است کنار یکدیگر یکصدا با استکبار، ظلم و خشونت مبارزه کنند و مقابل رفتار‌های سرکوب گرانه و حرکت‌های ضد انسانی همانند داعش و فاشیسم بایستند.

وی با اشاره به اینکه جنایت‌ها و حرکات ضد اسلامی که به عنوان اسلام هراسی در اروپا رواج پیدا کرده است به یک اندازه محکوم و غیرالهی هستند، افزود: تمام موحدیان جهان باید با پیروی از رهبر معنوی موحدان جهان حضرت آیت الله خامنه (مدظله العالی) به مبارزه با زورگویان، مستکبران و ملحدین بپردازند تا وعده خداوند به وارثان حقیقی که مستضعفان و موحدین هستند تعلق گیرد.

بیگانگان با حمایت از اقلیت های دینی هدفی جز ضربه به نظام ندارند

سیامک مره‌صدق با بیان این مطلب که مسئولین باید زمینه‌ای را فراهم کنند تا وحدت بین اقلیت‌های دینی عمیق‌تر شود، ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وحدت ادیان توحیدی بر اساس سرزمین و کشور مشترک وجود داشت، اما بعد از انقلاب، توحید، معاد و نبوت نیز به آن اضافه شد و ما شاهد این بودیم که پیروان ادیان الهی به شریعت خود پایبندی بیشتری پیدا کرده اند به ویژه در جامعه کلیمی این موضوع بیشتر دیده شد.

مره‌صدق تاکید داشت: زمانی که ما در بین دشمنان در تنگنا قرار می‌گیریم باید وحدت خود را حفظ کنیم، زیرا هیچ خارجی و بیگانه دلسوز ما نیست. اگر کسی در خارج از کشور به بهانه دفاع از اقلیت‌های دینی نژاد و زبان‌های مختلف اشک تمساح می‌ریزد هدفی جز ضربه زدن به منافع ملی و وحدت ما ندارد و ما نباید بگذاریم وحدت ملی مورد سوء استفاده دسیسه چینان و تفرقه افکنان قرار گیرد.

هفته وحدت مختص تمام ادیان است/ مسیحیان نقش موثری در همبستگی ملی داشته‌اند

هفته وحدت مختص تمام ادیان است

کارن خانلری نماینده مردم ارامنه شمال ایران در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم ایران باید تلاش کنند تا وحدت خود را حفظ نمایند. ما باید با موضوعاتی که انسجام ملی ما را به هر طریقی بهم می‌زند مقابله کنیم، زیرا دشمن سعی دارد با نفوذ به داخل کشور انسجام کشور را تحت شعاع قرار دهد و ما نباید بگذاریم نفوذ شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه امروز تروریست‌ها علیه همه ادیان و مذاهب به پا خواسته اند و توطئه می‌کنند و ادیان‌های مختلف باید اختلافات خود را تبدیل به مشترکات کنند، افزود: ما مسیحیان از اینکه وحدت بین مذاهب مختلف مسلمانان به وجود آید خرسند می‌شویم.

کارن خانلری با اشاره به اینکه امروز تروریست‌ها علیه همه ادیان و مذاهب به پا خواسته اند و توطئه می‌کنند و ادیان‌های مختلف باید اختلافات خود را تبدیل به مشترکات کنند، افزود: ما مسیحیان از اینکه وحدت بین مذاهب مختلف مسلمانان به وجود آید خرسند می‌شویم.

خانلری عنوان داشت: وحدت صرفا برای یک دین مشخص نیست بلکه همه ادیان را به خود اختصاص داده است. ارامنه، آشوری ها، ایزدی ها، شیعیان، علویان و سنی‌ها مورد هدف تروریست‌های کور منطقه قرار گرفته اند و باید همواره دست از اتحاد و همدلی برندارند تا دشمن دچار ترس شود.

/انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha