نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه هل سنت و شیعیان وجه اشتراکات زیادی باهم دارند، گفت: وحدت اسلامی نقش قابل توجهی در استکبارستیزی و مقاومت اسلامی دارد ما نیز وظیفه داریم در اتحاد بین مردم مسلمان پیش قدم شویم.

سرویس آیین و اندیشه «سدید»: امام خمینی (ره) از واژه وحدت به عنوان یک استراتژی در جهت حفظ یک کشور نام می‌برد و منافع، انسجام و حفظ عزت مسلمانان را در گرو این کلمه می‌داند. در حقیقت می‌توان وحدت و همبستگی ملی و اسلامی را از مفاهیم و دال‌های مرکزی گفتمان امام خمینی (ره) دانست که فرموده است: «اگر مسلمین عزت و عظمتی که در صدر اسلام داشتند را بازیابند، و به اسلام و وحدت کلمه روی آورند، قدرت و شجاعت مافوق الطبیعه  که بر محور اسلام بود به وجود می آید.»

قرآن کریم در مورد معنا، اهمیت و ضرورت وحدت اسلامی می‌فرماید "واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرّقوا" اعتصام به حبل الله برای هر مسلمان یک وظیفه است؛ اما قرآن اکتفا نمی‌کند به اینکه ما را به اعتصام به حبل الله امر کند، بلکه به ما می‌گوید که اعتصام به حبل الله را در هیئت اجتماع انجام بدهید؛ «جمیعاً»؛ همه با هم اعتصام کنید؛ و این اجتماع و این اتحاد، یک واجب دیگر است. بنابراین، علاوه بر اینکه مسلمان باید معتصم به حبل الله باشد، باید این اعتصام را به همراه دیگرِ مسلمان‌ها و همدست با آن‌ها انجام دهد.

دشمنان اسلام همواره به دنبال ضربه زدن به دین مبین اسلام بوده و سعی داشته اند با اختلاف افکنی میان مذهب اسلام به ویژه برجسته کردن اختلاف میان شیعه و سنی آنان را دچار آشوب کنند. رهبر کبیر انقلاب با درایت و دوراندیشی برای خنثی کردن توطئه‌های دشمنان برضد اتحاد مسلمانان با طرح مسئله وحدت شیعه و سنی سعی در حل اختلاف میان آنان داشت و یک هفته اختلاف نظر در میلاد پیامبر اعظم (ص) را به نام هفته وحدت اعلام کردند. ۱۲ ربیع الاول ولادت پیامبر اکرم (ص) به روایت اهل سنت و ۱۷ این ماه به روایت اهل شیعه است که به هفته وحدت نام گذاری شده است.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های خود استقلال، آزادی و عدالت را لازمه و زمینه‌ساز وحدت تلقی می‌کند و مسائلی همچون فلسطین، مناسک حج و مراسم برائت از مشرکین را لازمه ایجاد وحدت دانسته است. از این رو فرهنگ «سدید» به مناسبت هفته وحدت و میلاد حضرت رسول اکرم (ص) به گفتگو با حجت‌الاسلام سید میر حیدر جعفری حصارلو نماینده سابق مجلس پرداخته است که در زیر می‌خوانید:

نگذارید مسائل سیاسی بین مسلمانان تفرقه بیاندازد/ وحدت اسلامی در دیدگاه امام خمینی(ره) اهمیت بالایی داشت

زمینه‌ افزایش اتحاد بین شیعیان و اهل سنت فراهم شود

حجت‌الاسلام سید میر حیدر جعفری حصارلو نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب به اتحاد و وحدت کلمه تاکید کرده اند و بر مسلمانان جهان واجب است که با یکدیگر وحدت داشته باشند. وحدت رمز پیروزی انقلاب اسلامی بر کفار است و ما باید زمینه اتحاد و وحدت را بین شیعیان و اهل سنت ایجاد کنیم.

وی با بیان این مطلب که در زمان ظهور امام زمان (عج) وحدت بین مسلمانان ایجاد خواهد شد و ما در شرایط فعلی باید بین برادران و خواهران سنی و شیعه همبستگی را حفظ نماییم، افزود: اگر محبت، احترام و وحدت بین مسلمانان ایجاد شود عشق به اسلام نیز بیشتر خواهد شد. وحدت و همدلی شرایط ظهور را نیز فراهم خواهد کرد.

حجت‌الاسلام جعفری با اشاره به آیه شریفه "واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرّقوا" عنوان داشت: مردم باید از پراکندگی و جدایی بین یکدیگر دوری کنند. همانطور که وحدت اسلامی نقش قابل توجهی در استکبارستیزی و مقاومت اسلامی دارد ما نیز وظیفه داریم در اتحاد بین مردم مسلمان پیش قدم شویم.

نباید مسائل سیاسی بین مسلمانان تفرقه بیاندازد

نماینده سابق مجلس اضافه کرد: ملت انقلابی ایران اگر بر اساس نظرات امام خمینی (ره) حرکت کنند دشمنان مستکبر با شکست مواجه خواهند شد. اهل سنت و شیعیان وجه اشتراکات زیادی باهم دارند ما باید این رفتار‌ها و خصوصیات را ارزیابی و مورد تمسک قرار دهیم نه اینکه به دنبال اختلافات و مشکلات بینمان باشیم و آن‌ها را بیش از اندازه بزرگ کنیم. همانطور که رهبر معظم انقلاب بار‌ها به این نکته تاکید کرده اند که موضوعات مشترک بین مسلمانان باید مورد توجه قرار گیرد و از اختلاف افکنی دوری شود. گاهی ممکن است دشمنان از طریق مسائل سیاسی قصد آشوب و برهم زدن وحدت بین مسلمانان باشد، اما ما باید با آگاهی کامل مانع تفرقه بین شیعه و سنی شویم و نگذاریم اختلاف و تشتت بین مسلمانان ایجاد شود.

/انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha