پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

کد خبر: ۲۵۷

در طراحی یک پروپاگاندا، همیشه از زمینه های اجتماعی استفاده می شود. مطابق با تجارب پروپاگاندایی، اگر گروههای مرجع دچاراضطراب شوند، با فاصله زمانی نه چندان طولانی این اضطراب از گروههای مرجع به جامعه منتقل خواهد شد.

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷

به گزارش فرهنگ سدید، حمید رضا خاکسار طی یادداشتی به تبیین مفهوم پروپاگاندا و تاثیرات آن بر سطح اجتماع پرداخت، آنچه در ادامه می خوانید متن کامل این یادداشت است.

  تاکنون ایرانیان مقیم کشورهای خارج را ملاقات کرده اید؟ معمولا دغدغه ها و چالشهای ما را ندارند. درآرامش به درس و زندگی خود مشغولند، همانند مردم همان کشورها. انگارهمه اضطرابها و دغدغه ها برای ساکنین ایران رقم خورده. چرا؟ چون ما ایرانیها فقیریم ؟ چون اینجا قدر نخبگان را نمی دانند؟ چون ... ؟

 نخیر، حتی در کشورهایی که از ما فقیر تر و نخبه نشناس ترهستند زندگی آرامش بیشتری دارد اما واقعا چرا؟

ما در ایران دچار پروپاگاندا(تبلیغات سیاسی) شده ایم. فضای جامعه ما پروپاگاندایی ست. سیستم های عریض و طویلی دراسرائیل، عربستان، امریکا و انگلیس به طور شبانه روزی با برنامه های پروپاگاندایی خود، سلامت فکری مردم ما را هدف گرفته اند. گروههای مرجع مثل دانشگاهیان و هنرمندان بیش ازدیگرگروهها آماج پروپاگاندا بوده اند. البته گروه های سیاسی داخلی نیزازاین دانش خطرناک بی بهره نبوده و بخصوص درایام انتخابات مردم کشور خود را تحت تاثیرقرار داده و دچار هیجانات شدید می کنند. شواهد نشان می دهد که درمواردی هم با بیگانگان هماهنگ شده و حتی از آنان پیشی می گیرند.

پروپاگاندا چگونه طراحی و اجرا می شود؟
 در طراحی یک پروپاگاندا، همیشه از زمینه های اجتماعی استفاده می شود. تضادها و  آسیب های اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی، میدان مانور پروپاگانداست. مهاجم آسیبهای جامعه هدف را کشف می کند و بر اساس آن آسیب ها، سناریوی پروپاگاندا را تهیه می کند. در این سناریو ها برای اقشار و طبقات مختلف از جمله اقشار آسیب دیده و گروه های مرجع، نقش های متناسبی در نظر گرفته می شود.
مطابق با تجارب پروپاگاندایی، اگر گروههای مرجع دچاراضطراب شوند، با فاصله زمانی  نه چندان طولانی این اضطراب از گروههای مرجع به جامعه منتقل خواهد شد. مجریان رسانه های پروپاگاندایی ابتدا بعضی از اعضاء یک گروه مرجع را در فرآیندی منسجم به استخدام در می آورند این اعضاء، حلقه اتصال طراحان پروپاگاندا و گروه مرجع هستند. رسانه های دشمن به کمک این حلقه اتصال و با استفاده از تکنیک های عملیات روانی، ترس و اضطراب را در گروه مرجع دامن زده و سپس توده های علاقه مند را تحت تاثیرقرار می دهند. با تکرار این فرآیند در چند گروه مرجع موفقیت مجریان پروپاگاندا برای بر هم زدن تعادل اجتماعی کشورهای هدف محقق می شود. معمولا دشمن مهاجم ، فعالیت های خود را با کشف و بزرگنمایی آسیبها و تضادهای موجود شروع می کند ولی زنجیره ای از آسیبهای جدید را شکل می دهد و بر دامنه پروپاگاندای خود می افزایند تا آنجا که مخالفت های مدنی ، اعتراضات و شورشهای خیابانی شکل گرفته و سر انجام منجر به سقوط دولتها می گردد.

مثالهایی از برنامه های پروپاگاندایی علیه جمهوری اسلامی:

  1. پروپاگاندای بنی صدر و منافقین علیه قوه قضائیه، مجلس و نهادهای انقلابی در سالهای 60- 61 که منجر به خشونت های خیابانی و ترورهای گسترده شد.
  2. پروپاگاندای بعضی از احزاب داخلی درانتخابات 1388 که موجب اعتراض های شهری شد و با پروپاگاندای قوی تر رسانه های غرب به شورش های خشونت بار و ساختار شکنانه تبدیل شد.
  3. پروپاگاندای غرب برای تاثیر بر تصمیمات تیم هسته ای از طریق القاء قدیمی و بی خاصیت بودن دانش هسته ای ایران، القاء خطرات و تهدیدات هسته ای شدن، القاء زیانهای تاخیر در تصمیم گیری، القاء اعتماد به تیم 5+1 و ... به گونه ای که طرف غربی توانست امتیازات نقد بسیاری را به ازای وعده های نسیه دریافت نماید.
  4. اعتراضات اقتصادی مردم درسال 96 که بوسیله گروههای سیاسی تشدید شد و در انتها با دخالت رسانه های بیگانه به یک حرکت خشونت آمیزعلیه نظام تبدیل گشت.
  5. بازداشت یک فرد درویش به اتهام سرقت اتومبیل که مورد اعتراض هم کیشانش قرار گرفت و زمینه را برای انجام پروپاگاندای گروههای سیاسی داخل و خارج مهیا ساخت.

صدها مورد اقدامات پروپاگاندایی از این دست و اقداماتی مثل جنگ و تحریم همگی با هدف بر هم زدن آرامش و امید مردم و گسترش اضطراب و بی ثباتی در جامعه اسلامی ایران صورت گرفته است. هر چند تا کنون جمهوری اسلامی در این مبارزه پروپاگاندایی برنده میدان نبرد بوده اما آسیبهای متعددی بر اقشار مختلف کشورما و بخصوص گروههای مرجع وارد شده است. از متخصصین ارتباطات، فرهنگی، روانشناسی و روانشناسی اجتماعی انتظار می رود با بررسی و تحلیل آسیبهای وارد شده به مردم، راهکارهای مناسبی را برای درمان و حفظ سلامت روانی جامعه ارائه کرده ، با همکاری دستگاههای ذیربط توصیه های موثری برای کنترل رسانه ها و احزاب داخلی پیشنهاد کنند و دررفع آسیب های این حوزه اقدامات عملی وعاجل انجام دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین ها
آخرین عناوین