مروری بر اشغال لانه سیاه؛
نمایش قدرت انقلاب نوپای ایران، قاطعیت و اقتدار آن در برابر دشمن ازجمله دستاورد‌های ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۵۸ است که بحمدالله با رشادت‌های جوانان انقلابی و تدابیر رهبری انقلاب اسلامی همچنان پابرجاست و امید است این اقتدار همچنان حفظ‌شده و نفوذ آمریکا و اجانب آن را در سایه معاهدات و توافقنامه‌های بین‌المللی به ملت ایران تحمیل نکند، زیرا همان‌طور که رهبری فرمودند: «خواسته‌های امریکا هیچ‌گاه تمامی ندارد» لذا نباید ارزش‌های انقلاب را فدای رابطه با امپراطوری دروغ کرده و راه‌های نفوذ را بازکنیم.
سرویس «راهبرد سدید»: 13 آبان ماه در تاریخ انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار و یادآور سه واقعه مهم تاریخی است که هرکدام از آن‌ها نقش بسزایی در شکل‌گیری، پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی داشتند تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در 13 آبان 1343، کشتار دانش آموزان در 13 آبان 1357 و تسخیر سفارت امریکا در 13 آبان 1358، سه رویداد متفاوتی هستند که نقطه اشتراک آن‌ها استکبارستیزی و مقابله با زیاده‌خواهی آمریکا و عوامل آن است و بی‌دلیل نیست که این روز در تقویم «روز ملی مبارزه با استکبار» نام‌گرفته است.
 
*بـیـشـتـر بـخـوانـیـد
 
هیمنه‌ای که شکست و راه نفوذ را بست

با بررسی منابع تاریخی انقلاب متوجه می‌شویم که تبعید امام خمینی (ره) در پی اعتراض ایشان به سیاست‌های حکومت پهلوی و در رأس آن تصویب لایحه کاپیتولاسیون بود که به مستشاران نظامی و غیرنظامی آمریکا ـ که شامل خانواده و مستخدمین آن‌ها می‌شد ـ مصونیت قضایی می‌داد و دست آن‌ها را برای انجام هر نوع جنایتی باز می‌گذاشت.

در واقعه دوم، روز سیزدهم آبان که مربوط به کشتار دانش آموزان در دانشگاه تهران می‌شود هم باز ردپای آمریکا دیده می‌شود زیرا دانش آموزان نسبت به رویه حکومت پهلوی که عملاً دست‌نشانده آمریکا و سیاست‌های مزورانه این دولت شده بود اعتراض کرده و در این راه جان شهید و این حقیقت را ثبت کردند که ملت ایران تا همیشه زمان در برابر ظلم و زورگویی ابرقدرت‌ها سر تسلیم فرود نمی‌آورد.

سیزدهم آبان 1358 هم انقلاب دوم شکل گرفت و ساختمان سفارت امریکا در تهران توسط جمعی از دانشجویان معترض تصرف و مشخص شد از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا زمان تسخیر لانه جاسوسی، دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در سفارتخانه از هیچ تلاشی در جهت مقابله با نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران فروگذار نکرده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به تماس با سرکردگان گروه‌های ضدانقلاب، ارتباط حمایتی با شبکه‌های کودتا و براندازی در داخل کشور و تأمین مالی گروهک‌های تروریستی که در غرب و جنوب ایران به انفجار در لوله‌های نفتی و یا ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در مناطق کردنشین مشغول بودند، اشاره کرد.علاوه بر اینکه اسناد این اقدامات در لانه جاسوسی یافته شد بعضی از مقامات بلندپایه دولت کارتر، نیز پس از شکست وی در انتخابات در خاطرات خود، به نقش نامطلوب و مخرب دستگاه حکومتی آمریکا علیه ایران که از طریق سفارتخانه آن کشور در تهران هدایت می‌شد اقرار کرده و اذعان داشتند که سفارت امریکا در تهران طی زمستان 1357 تا پاییز 1358 به مرکز فرماندهی عملیات جاسوسی و خرابکاری علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل‌شده بود.

هیمنه‌ای که شکست و راه نفوذ را بست

نکته قابل‌توجه در این میان این است که هنوز هم برخی از دل‌سپردگان به آمریکا بر این باورند که تسخیر لانه جاسوسی زمینه‌ساز دشمنی آمریکا با ملت ایران و جمهوری اسلامی و همچنین دلیلی بر آغاز جنگ تحمیلی است درحالی‌که مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان در جمع دانش آموزان با اشاره به اینکه برخی ازجمله آمریکایی‌ها در تلاشند با تحریف تاریخ، آغاز خصومت امریکا با ایران را به تسخیر لانه جاسوسی ربط دهند، خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها از ابتدای روابط با ایران، با طرح‌های به‌ظاهر دوستانه، باطناً با ملت ایران دشمنی می‌کردند که این دشمنی با کودتای ۲۸ مرداد علنی شد و این مقطع آغاز خصومت علنی امریکا با ایران است.

ایشان کودتای مرداد ۱۳۳۲ را موجب آگاهی بیشتر ملت خواندند و افزودند: 10سال بعد در سال ۱۳۴۲ که مبارزات اسلامی و مردمی شروع شد، امام خمینی با درک موضع حقیقی و قلبی مردم، این واقعیت را بیان کردند که امروز در اذهان ملت ایران هیچ فردی منفورتر از رئیس‌جمهور امریکا نیست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بابیان این واقعیت که امریکا از آن روز تا امروز هیچ تغییری نکرده است، گفتند: همان شرارت، همان گرگ‌صفتی، همان تلاش برای ایجاد دیکتاتوری بین‌المللی و همان سلطه‌طلبی بی‌حد، امروز نیز در امریکا وجود دارد البته با وحشی‌گری و وقاحت بیشتر.

رهبر انقلاب با یادآوری برخی اقدامات آمریکایی‌ها در ۴۱ سال گذشته ازجمله تهدید، کودتا، تحریم، تحریک قومیت‌ها، تجزیه‌طلبی، آشوب‌طلبی، محاصره اقتصادی، نفوذ و روش‌های دیگر تأکید کردند: آن‌ها در این مدت هرچه بلد بودند و می‌توانستند علیه نهادهای برخاسته از انقلاب به ویژه اصل جمهوری اسلامی توطئه و اقدام کردند که البته ما هم در مقابل هر کاری توانستیم کردیم و در موارد زیادی حریف را به گوشه رینگ بردیم.

*شروع جنگ را نمی‌توان به تسخیر لانه جاسوسی تعمیم داد

محمد صالح جوکار معاون پارلمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این شبهه به سدید گفت: وی در پاسخ به شبهه دیگر ضدانقلاب مبنی بر اینکه ریشه بسیاری از مشکلات فعلی ازجمله تحریم و جنگ هشت ساله را تسخیر لانه جاسوسی عنوان می‌کنند گفت: جنگ تحمیلی در سال ۵۹ آغاز شد درحالی‌که تسخیر لانه جاسوسی در سال ۵۸ و اوایل پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاده بود.

جوکار ادامه داد: این موضوع نشان می دهد که آمریکا همواره به دنبال جای پا در کشورمان بوده و انتظار داشته است بانفوذ در داخل ایران و بهره گیری از گروهکهای چپ و راست و عوامل ساواک بتواند انقلاب نوپای ما را ساقط کند اما به دلیل ناکامی در این زمینه به سوی یک فرد خارجی یعنی صدام گرایش پیدا و برای حمله به ایران تحریک کرد.

هیمنه‌ای که شکست و راه نفوذ را بست

معاون پارلمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه شروع جنگ را نمی‌توان به تسخیر لانه جاسوسی تعمیم داد تصریح کرد: آمریکا جنگ را به دلیل ناکامی‌های متوالی خود علیه انقلاب نوپای ما و پس از شکست در کودتای نوژه و آشوب‌های اول انقلاب ترتیب داد که البته همه این سیاست‌های دشمن با شکست مواجه شد.

*تسخیر لانه جاسوسی مقابله با دشمنی آمریکا بود نه منشأ پیدایش دشمنی

سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این خصوص عنوان کرد: ریشه اصلی رابطه ایران و آمریکا خلق و خوی سلطه گرانه آمریکاست چراکه آن‌ها از ابتدای حرکت انقلاب استقلال ملت ایران را برنتافتند و دشمنی این کشور با جمهوری اسلامی به دلیل همین آزادیخواهی ملت ایران بوده است.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با یادآوری این نکته که اساس انقلاب اسلامی رهایی ایران از سلطه بیگانگان بوده است تأکید کرد: تسخیر لانه جاسوسی مقابله با دشمنی آمریکا بود نه منشأ پیدایش دشمنی این کشور.

هیمنه‌ای که شکست و راه نفوذ را بست

وی بابیان اینکه سفارت آمریکا در ایران یک محملی برای تداوم دشمنی‌های آمریکا با مردم ایران بود تصریح کرد: دانشجویان پیرو خط امام با تسخیر لانه جاسوسی به مقابله با توطئه آمریکا پرداختند و ازاینرو ما در تحلیل چرایی تسخیر سفارت آمریکا نباید دچار اشتباه شویم و باید بدانیم که آن‌ها از طریق سفارت خود با ما به دشمنی میپرداختند و مقابله با این رویکرد کاملاً طبیعی بود.

*نسبت دادن فرزندان پناهنده به فاتحان لانه جاسوسی ازعظمت تسخیر سفارت آمریکا کم نمی‌کند

ادعای دیگری که غالباً برای ایجاد شبهه و هیجانی بودن درحرکت خودجوش تصرف کنندگان لانه جاسوسی مطرح می‌شود، حضور فرزندان برخی از این افراد در خارج از کشور ازجمله آمریکاست؛ جواد منصوری نخستین فرمانده سپاه پاسداران و از دیپلمات‌های سابق کشورمان با اشاره به این شبهه به سدید گفت: در طول تاریخ انسان‌ها بر اساس ویژگی‌های خود در نوسان بوده‌اند بنابراین اینکه افرادی در برخی موارد تغییر عقیده و رفتار دهند به‌هیچ‌عنوان تعجب‌آور نیست.

منصوری بابیان اینکه ما همواره از خدا می‌خواهیم که ما را به راه راست هدایت کند افزود: اینکه برخی افراد در مقاطعی دارای دیدگاه خاصی بوده و سپس تغییر کرده‌اند در تاریخ کم نبوده، اما موضوع اصلی بر سر این است که افراد درآن واقعه چرا و چگونه عمل کرده‌اند و اگر هم در آینده تغییر کنند اصل آن کار سر جای خود باقی است و نسبت دادن فاتحان لانه جاسوسی به فرزندانشان یک موضوع حاشیه‌ای است و به‌هیچ‌عنوان عظمت تسخیر سفارت آمریکا را کم نکرده و زیر سؤال نمی‌برد چراکه تسخیر لانه جاسوسی دارای ارزش ذاتی بوده و با این چیزها از بین نمیرود.

وی ادامه داد: در سال ۵۷ عدهای در جریان انقلاب شرکت کردند، اما بعدازآن ضدانقلاب شدند؛ آیا این از ارزش آن افراد می‌کاهد یا از ارزش انقلاب؟ در این زمینه می‌توانیم به بنی‌صدر اشاره‌ کنیم که ابتدا رئیس‌جمهور و سپس ضدانقلاب و فراری شد، اما این رفتار او هیچ تردیدی در اصالت و درستی انقلاب ایجاد نمی‌کند.

نقض شعار ابتدایی انقلاب مبنی بر نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی و پناه بردن ایران به دامان بلوک شرق از دیگر مواردی است که معاندان نظام اسلامی با ترویج آن درصدد تغییر رویکرد انقلاب اسلامی دارند که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی اخیرشان به این مسئله نیز اشاره‌کرده و در تبیین استراتژی جمهوری اسلامی به انتقاد از رویکرد «منتظر خارجی‌ها ماندن» پرداخته و فرمودند: یک مدت معطل برجام بودیم، یک مدت دیگر هم معطل دستور رئیس‌جمهور امریکا برای تمدید مهلت‌های سه‎ماهه‌ای بودیم که متأسفانه در برجام گذاشته‌اند و یک مدت هم معطل بمانیم برای رئیس‌جمهور فرانسه و برنامه‌های فرانسوی‌ها، درحالی‌که این انتظارها، سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی را دچار بلاتکلیفی می‌کند و کشور را به رکود و عقب‌ماندگی می‌کشاند.

ایشان تأکید کردند: این انتظارها را رها کنید. البته نمی‌گویم رابطه‌ها را قطع کنید بلکه می‌گویم به خارجی‌ها دل نبندید و فقط به داخل دل ببندید.

محمد صالح جوکار معاون پارلمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این خصوص به سدید گفت: ایران در هشت سال دفاع مقدس با بسیاری از این کشورها درگیر بود و ما به‌جز جبهه غرب با بلوک شرق نیز در جنگ بودیم گفت: شوروی سابق تجهیزات بسیاری را در اختیار صدام قرار داده بود.

معاون پارلمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: ۱۳ آبان به‌منزله رسیدن جمهوری اسلامی به استقلال سیاسی و عدم وابستگی به قدرت‌های شرق و غرب بود که از این‌رو روز مبارزه با استکبار جهانی نام‌گرفته و به معنای تقویت شعار نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی است.

هیمنه‌ای که شکست و راه نفوذ را بست

جواد منصوری که سابقه فعالیت دیپلماتیک دارد در گفت‌وگو با سدید ضمن رد این شبهه، عنوان کرد: مدعیان تا این لحظه نتوانسته‌اند هیچ سندی برای این حرف خود ارائه کنند و هرگاه که در این زمینه مستدل و مستند صحبت کردند می‌‎توانیم درباره آن فکر کنیم.

این فعال سیاسی فرهنگی درعین‌حال خاطرنشان کرد: چرا شوروی باید این کار را انجام دهد و خیال کند که مردم ایران پس از آمریکا به سمت شوروی خواهند رفت درحالی‌که این نوع ادعاها کاملاً دروغ بوده و شایعه‌سازی نیز هیچ خرجی ندارد.

البته مروری بر اقدامات آمریکا نشانگر دخالت این دولت استکباری در تصمیمات همه کشورهای دنیا است و تنها محدود به ایران نیست اما مطمئناً عدم پذیرش این رفتارها از سوی دولت و ملت ایران و همچنین تأکید جوانان انقلابی ایران اسلامی بر شکستن هیمنه پوشالی آمریکا، شرایطی را فراهم کرده است که خوی استکباری آمریکا در تعامل با ایران بیش از سایر کشورها هویداست.

*استفاده آمریکا از سفارتخانه‌های خود به‌جای جاسوس‌خانه امری مشهور است

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «سدید» درباره این مسئله تصریح کرد: اینکه آمریکا از سفارتخانه‌های خود به‌جای جاسوس خانه استفاده می‌کند امری بسیار مشهور است و فقط مختص کشورهای غرب آسیا نبوده و آن‌ها در اروپا نیز چنین رویکردی دارند.

هیمنه‌ای که شکست و راه نفوذ را بست

ایزدی بابیان اینکه آمریکا از طریق سفارت خود در آلمان تلفن شخصی خانم مرکل را نیز شنود می‌کرد، یادآور شد: این موضوع نشان می‌دهد آن‌ها نسبت به نزدیکترین هم پیمانان خود نیز عملیات جاسوسی انجام داده و این کار را از طریق محیط سفارتخانه‌ها پیش می‌برند درحالیکه سفارتخانه یک محل دیپلماتیک است.

این استاد دانشگاه با اشاره به ناآرامی‌های اخیر عراق و لبنان و نقش آمریکا در این آشوب‌ها بابیان اینکه آمریکا از روند سیاسی عراق خشنود نبوده و حکومت این کشور را در راستای منافع خودارزیابی نمی‌کند خاطرنشان کرد: پس از اتفاقات و آشوب‌های اخیر در کشور عراق آن‌ها سعی کردند که از اعتراضات مردمی سوءاستفاده کنند و از سوی دیگر در اعتراضات اخیر کشور لبنان نیز دخالت داشته‌اند.

وی تأکید کرد: مردم کشورهای غرب آسیا ازجمله عراق و لبنان که در حال حاضر درگیر آشوب‌های داخلی هستند باید بدانند که آمریکا در راستای منافع مردم این کشورها حرکت نمی‌کند و باید مراقب سوءاستفاده آن‌ها باشند.

علی‌ای‌حال نمایش قدرت انقلاب نوپای ایران، قاطعیت و اقتدار آن در برابر دشمن ازجمله دستاوردهای 13 آبان ماه سال 1358 است که بحمدالله با رشادت‌های جوانان انقلابی و تدابیر رهبری انقلاب اسلامی همچنان ادامه دارد و امید است این اقتدار همچنان حفظ‌شده و نفوذ آمریکا و اجانب آن را در سایه معاهدات و توافقنامه‌های بین‌المللی به ملت ایران تحمیل نکند زیرا همان‌طور که رهبری فرمودند: «خواسته‌های امریکا هیچ‌گاه تمامی ندارد» لذا نباید ارزش‌های انقلاب را فدای رابطه با امپراطوری دروغ کرده و راه‌های نفوذ را بازکنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha