«خانه پدری» با پافشاری‌های کیانوش عیاری هفته گذشته در جدول اکران‌ها نشست و این اقدام موجب شد تا انتقادات گسترده سینماگران و اهالی فرهنگ مجدداً نسبت به این فیلم زنده شود، هرچند این فیلم امروز با دستور مستقیم دادستانی توقیف شد، دراین‌بین بررسی نظرات منتقدان نسبت فیلم «خانه پدری» لازم به نظر می‌رسد.
گروه فرهنگ و هنر «سدید»؛ ماجرا به حدود سال‌های ۱۳۰۸ برمی‌گردد، اواخر دوران قاجار، دختری به نام «ملوک» به‌واسطه سوءظن رابطه نامشروع توسط پدر و برادرش به فجیع‌ترین شکل ممکن کشته می‌شود و در زیر زمین چال می‌شود؛ این‌ تمام ماحصل فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری است که هفته گذشته پس از ۹ سال اکران شد و انتقادات فراوانی نیز به همراه داشت.
 
* «خانه پدری» فیلمی که در ۱۰ دقیقه اول تمام می‌شود
 
«خانه پدری» فیلمی که در ۱۰ دقیقه اول تمام می‌شود/ عربده‌کشی کارگردان در یک اثر فرهنگی!

مخاطب فیلم خانه پدری که به تماشای آن می‌نشیند در همان دقایق ابتدایی فیلم با صحنه حمله برادری به دختر جوان روبه‌رو می‌شود که تا پایان دفن این دختر بیشتر از ۱۰ دقیقه زمان نمی‌برد. یعنی درواقع خانه پدری در همان ۱۰ دقیقه اول تمام می‌شود و مابقی فیلم تکرار مکررات در اپیزود‌های مختلف است که در سه بازه زمانی و تا حدود سال‌های ۱۳۷۹ ادامه می‌یابد.

فیلم‌برداری «خانه پدری» از سال ۱۳۸۹ آغاز شد، اما به دلیل محتوای نامناسب در جشنواره فیلم فجر آن سال پذیرفته نشد تا اینکه در سال ۱۳۹۲ در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.

نمایش صریح قتل یک دختر توسط برادر و پدر با ظاهری مذهبی –که اتفاقاً «عیاری» بر وجهه مذهبی بودن آن در کل فیلم تأکید دارد- به میزانی مشمئز کننده بود که «خانه پدری» نه تنها از سوی مجلس نهم در لیست فیلم‌های غیرقابل اکران قرار گرفت بلکه علی جنتی وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که اکران فیلم‌های مسئله‌دار زیادی را در کارنامه خود دارد این فیلم را غیرقابل اکران دانست و در خصوص آن گفت: «فیلم خانه پدری به دلیل خشونتی که در بخشی از آن است قابل اکران عمومی نیست و بر اساس قوانینی که هیات دولت مصوب کرده نمایش فیلم‌های سینمایی که حاوی صحنه‌های خشونت‌آمیزی باشند قابل اکران عمومی نیست.»

 
نسخه فرهنگی کیانوش عیاری از صفحه حوادث یک مجله با چاشنی تخیل!
واقعیت این است که کارگردان «خانه پدری» این فیلم را متأثر از صفحه حوادث روزنامه‌ها ساخته است و با خواندن حادثه‌ای تصمیم گرفته داستانی را سر هم کند و به‌عنوان اقدام فرهنگی به خورد مخاطبان دهد. کارگردان فیلم «خانه پدری» دراین‌باره می‌گوید: «ایده فیلم برگرفته از یک داستان واقعی در اهواز در سال ۱۳۵۴ است که در مجله اطلاعات جوانان خواندم که دختری توسط پدر و عمویش به قتل رسیده بود. برای تحقیق در این مورد در سال‌های بعد به اهواز سفر کردم و این داستان را در تمام مکانی‌های که در داستان بود در ذهنم ساختم. به‌مرورزمان این داستان تغییرات زیادی کرد و این فیلمی که الآن مشاهده کردید آخرین دستاورد آن داستان است.»
 
منتقدان «خانه پدری» چه می‌گویند؟
«خانه پدری» فیلمی که در ۱۰ دقیقه اول تمام می‌شود/ عربده‌کشی کارگردان در یک اثر فرهنگی!
بااین‌وجود و با پافشاری‌های کیانوش عیاری این فیلم از هفته گذشته در جدول اکران‌ها نشست و این اقدام موجب شد تا انتقادات گسترده سینماگران و اهالی فرهنگ مجدداً نسبت به این فیلم زنده شود، هرچند این فیلم امروز با دستور مستقیم دادستانی توقیف شد، اما نکته قابل‌بررسی این است که منتقدان درباره فیلم «خانه پدری» چه می‌گویند:
 
جنایت فرهنگی با اکران یک فیلم زاییده عصبانیت
«جواد شمقدری» کارگردان سینما و تلویزیون در واکنش به اکران این فیلم گفت: «ما در این فیلم این سرنوشت تلخ را در سه نسل می‌بینیم. علیرغم اینکه ممکن است کارگردان دغدغه‌ها و حسن نیت‌هایی هم داشته، اما کلیت فیلم به نظرم مشکلات بسیاری دارد و اکران آن بدون اصلاحات لازم یک جنایت فرهنگی است.» در همین راستا «محمدرضا رضاپور» سردبیر مجله و برنامه تلویزیونی نقدسینما نیز خانه پدری را فیلم مرتجع دانست و در یادداشتی نوشت: «خانه پدری فیلم مرتجعی است؛ با دهانی باز و گوش‌هایی بسته. زاییده عصبیت و خصومت سازندگانش با در و دیوار و چرخ و فلک. فیلمی که با بدمستی و عربده‌کشی، فریاد می‌زند و قمه می‌چرخاند، اما شاهدان و ناظران و بینندگانش را به متانت و نزاکت و البته تاب‌آوری و تجدد دعوت می‌کند. خانه پدری آن‌چنان بدریخت، بی‌قواره و غیراینجایی است که بی‌گمان ماندگار نخواهد شد.»
 
«خانه پدری» فیلمی که در ۱۰ دقیقه اول تمام می‌شود/ عربده‌کشی کارگردان در یک اثر فرهنگی!
 
جایگاه شورای پروانه نمایش چیست؟
«کیوان امجدیان» منتقد و فعال رسانه‌ای هم در یادداشتی نوشت: «مشکل از اینجا شروع می‌شود که چرا شخصیت‌های بد و جنایتکار یا به تعبیری بدمن‌های این قصه متعلق به خانواده سنتی و مذهبی نمایش داده می‌شوند؟ چرا اساسا تلاش شده تا ملیت ما و نشانه‌های ایرانی بودنمان تا این اندازه تحقیر شود؟ چه کنیم با خانه پدری که توی آن فرش بافته می‌شود و عضو‌های خانواده لباس‌های سنتی و مذهبی می‌پوشند. مرد عرق‌چین به سر گذاشته و تسبیح می‌چرخاند و وسایل تعزیه توی خانه دارد؟ مگر کم سراغ داریم خانواده‌های شازده قجری‌هایی که از ترس حرف مردم خواهرشان را در چاه انداخته‌اند. در اینکه کارگردان برای روایت قصه تلخش خانواده‌ای مذهبی و سنتی را انتخاب و آن‌ها را به عنوان جنایتکاران قصه‌اش جا زده، من شک ندارم. شما هم نداشته باشید که در این صورت به استاد عیاری توهین کرده‌اید.»
امجدیان در بخش دیگر یادداشت خود اینگونه نوشته است: «از سوی دیگر اصلا به فرض محال، عیاری چنان درگیر فرم و قصه شده که حواسش به این اتفاقات نبوده و ناخواسته زن ایرانی، جامعه سنتی و مذهبی و خانواده‌ها را آزرده باشد، پس جایگاه شورای پروانه نمایش چیست؟ آن‌ها قطعا ماموریت دارند تا مجری و ناظر تمام و کمال قانون باشند. این حضرات، ناظر صرف نیستند و بابت "به به و چه چه" گفتن و شنیدن و سپر بلا شدن منصوب نشده‌اند که قهرمان خطاب شوند. آن هم قهرمان‌هایی که البته کارکردی مصرفی دارند و ماندگار نخواهند بود؛ و البته که شورای نمایش چنین نیستند.»
 
2257
باقری منتقد سینما: "خانه پدری" یک فیلم ضدایران است

«مسعود فراستی» از منتقدین فیلم کیانوش عیاری در سال ۹۳ درباره این اثر گفته بود: «این فیلم ضدملی و ضدایرانی است، یعنی یکی این را ببینید می‌گوید ما با این وحوش طرفیم؟ کاملا معلوم است که وطن‌فروشی است این فیلم و تعارف هم نداریم.». این نوع نگاه به فیلم کیانوش عیاری که مردم ایران را به صورت وحشی معرفی می کند در کلام دیگر منتقدان نیز مشهود است. «شهاب شهرزاد» منتقد سینما که در گفت‌وگویی رادیویی به نقد و بررسی فیلم «خانه پدری» پرداخته؛ گفت است: «فیلم "خانه پدری" به مراتب از فیلم ضدایرانی "بدون دخترم، هرگز" مخرب‌تر است؛ زیرا در "بدون دخترم، هرگز" برای وحشی نشان دادن ایران، صحنه قربانی کردن گوسفند را نشان می‌دهند، اما کارگردانِ "خانه پدری"، پدر و برادری را نشان می‌دهد که دختری را به فجیع‌ترین وضعیت می‌کشند.»
 
843
واکنش محمدحسین لطیفی کارشناس برنامه هفت به صحنه های خشونت بار فيلم سينمايی «خانه پدری»: اولین بار که سکانس اول خانه پدری را دیدم، قرص زیرزبونی خوردم.
تضییع حقوق زن در خانه پدری!
«جمال شورجه» کارگردان سریال حضرت موسی (ع) معتقد است که این فیلم در جهت تضییع حقوق زنان ساخته شده است. وی پیشتر درباره فیلم خانه پدری گفته بود: «این فیلم یک دادخواهی علیه زن ایرانی و مسلمان است که تحت ظلم و ستم قرار گرفته، آن‌هم در خانواده‌ای ایرانی، مسلمان و معتقد. به نظر می‌رسد این فیلم در جهت تضییع حقوق زن در ایران - با عقبه دینی – است و این پیام و مفهومی است که به ذهن متبادر می‌شود.» همچجنین «حجت‌الاسلام احمد سالک» نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به اکران فیلم خانه پدری گفت است: «به فیلم خانه پدری که با سیاه‌نمایی و خشونت همراه است و مدت‌ها کنترل شده بود، مجدداً مجوز اکران دادند که جای تأسف است. من نمی‌دانم چه طرح و نقشه و جریان نفوذی پشت این قضایا است که هر دفعه جامعه را با مشکلات ضدارزشی روبه‌رو می‌کند، جامعه ما باید فیلم‌های ارزشی داشته باشد نه فیلم‌های ضدارزشی.»
 
«خانه پدری» فیلمی که در ۱۰ دقیقه اول تمام می‌شود/ عربده‌کشی کارگردان در یک اثر فرهنگی!
انتقادها به فیلم «خانه پدری» در بین اهالی رسانه به‌گونه‌ای دیگر بررسی شد. رسانه‌ای‌ها بر این باورند که سازمان سینمایی کار فرهنگی را رها کرده و به دنبال سیاسی‌کاری است و این سازمان بین فیلم‌های توقیفی تبعیض و تفاوت می‌گذارد.
درحالی‌که اخیراً دیوان عدالت اداری اجرای دستورالعمل رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی را صادر کرده است شاهدیم که فیلم «خانه پدری» پس از توقیف دستورالعمل، با کمترین تغییرات و اضافه شدن درجه سنی، بر روی پرده رفته است. اتفاقاً یکی از بزرگ‌ترین نقدها به دستور عمل درجه‌بندی سنی سازمان سینمایی نیز همین مسئله بود که آیا اساساً می‌توان با درجه‌بندی یک فیلم، ابتذال، خشونت و مسائل ضد فرهنگی را نمایش داد. زیرا بر اساس دستورالعمل سازمان سینمایی بسیاری از فیلم‌های توقیف‌شده به‌واسطه همین درجه‌بندی به‌صف اکران می‌پیوستند.
نکته دیگر که دراین‌بین وجود دارد این است که اثر «دیدن این فیلم جرم است» به دلیل عدم صدور پروانه نمایش توسط سازمان سینمایی توقیف‌شده است اما سازمان سینمایی بر اکران فیلم‌های چون «خانه پدری» مبادرت می‌ورزد و این نحوه مواجهه با فیلم‌ها، گمانه‌زنی‌ها درباره سیاسی‌کاری سازمان سینمایی با آثار نمایشی را تقویت کرده است.
/انتهای پیام/
United States of America
یاسمن
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
خودت زدی به خواب نویسنده این متن? صدها دختر بیگناه هرسال قربانی این تفکرات نادرست ناموسی میشن نمونه جدیدش هم رومینا دختر روستایی در نزدیک تالش. التماس تفکر
United States of America
ناشناس
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
باهات موافقم
اينها فكر مى كنند با پاك كردن صورت مسأله جامعه رو به تعالى مى رود و خودشان انسانهايى پنهانكار و دروغگو هستند و نقش خودشان را در قالب پدر و برادر ملوك مى بينند
Iran (Islamic Republic of)
آزادی اندیشه
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
الان بعد از رسانه ای شدن قتل رومینا، از این نقدی که کردین، خجالت کشیدین؟
Iran (Islamic Republic of)
كيوان
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
شما برين فكر كنين كه چرا الان كه نفت كش هاي ايران در مقابل آمريكايي هاي وحشي مي رسن ونوزوئلا يا رئيس مجلس انتخاب مي شه چرا بايد يه خبر كه هميشه بوده و تو قسمت حوادث روزنامه ها نوشته مي شده چطور الان شده خبر اول ايران؟؟؟؟به اين مي گن شانتا‍ژ خبري تا اخبار مهم رو به سايه ببرن
United States of America
وحید
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
امروز و تنها کمتر از یک هفته از سلاخیِ رومینا، دختری دیگر در رشت در آتش تعصب برادرش جان داد، فیلم خانه ی پدری ضعیف، سخیف و ضد ارزش است؟ قبول...
شمایی که نگران چهره ی ایران و ایرانی هستید فیلمی، سریالی، ترانه ای، تئاتری...چیزی بسازید که ذهنهای متعصب را تلنگری باشد.گفتن اینکه عیاری بد ساخت، زشت ساخت، ضد دین و ارزش ساخت که دردی دوا نمیکند، تا کی ما باید در اخبار، کوچه، محله و شهر اعمالِ وحشیانه ی مغزهای کوچک زنگ زده ای را ببینیم و آه بکشیم از جوانی و شادابی و طراوتی که تنها بخاطر باوری غلط، آموزه ای اشتباه و تعصبی ویرانگر مظلوم و بی پناه چشم از این جهان، آن هم ناخواسته میبندند...حاشا به غیرت کسی که میبیند، انتقاد میکند ولی کاری نمیکند.والله که بترسید از سکوتی که نتیجه اش ریختن خونهایی بی گناه میشود، تقاصش را پس میدهیم فردا...همگی...اگر امروز با این طرز توحش نجنگیم.یاحق
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
و امروز یک سال و نیم بعد از کامنت شما در شوک خبر سلاخی مونای ۱۷ ساله توسط همسرش! هستیم! امیدوارم نویسنده این متن کمی وجدان داشته باشه و خجالت بکشه
Iran (Islamic Republic of)
افسانه
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
این فیلم اگه دیده می شد خیلی بهتر بود برای آدمای بی فکر و مسئولان خواب زده مملکت مان که اینجور مسائل براشون روشن بشه قبل از اینکه اینجؤری رسوایی ببار بیاد برای کل مملکت مان در سطح جهان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
نظرتون عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
فافا
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
توذهنم میدونید چی تداعی شد ؟ الان بعد از خوندن این متن در ذهنم این تداعی شد که نسخه ی بعدی این فیلم همین متن پیش روست...بعد از نبش قبر کردن اون استخون ها از زیر خاک و گردوندن دور شهر توسط پسر محتشم،شما اونو باز پس گرفتید،و باز به اون زیر زمین برگردوندید ،خاکش کردید،و اینبار به جای کشیدن تیغه روی در ، دوربین کار گذاشتید مبادا کسی به این رازهای مگو سر بکشه...و از طرفی ماییم که میدونیم ،دیدیم ،حس میکنیم اما دم نمیزنیم،چون اگر دم بزنیم عاقبت خوشی نداره...
اینکه چرا عیاری از خانواده ی محجبه (البته که من مودم محبه هستم)بهره گرفته چیز دور از ذهنی نیست...تصویریه از مردم اون زمان که اتفاقا حتی نشون از دینداری نیست...که اگر بود ازین دست دیندارا بعد از انقلاب روی پدر محتشم رو سفید کردند،نگید که نجفی مورد تایید جمهوری اسلامی نبوده و در شریعت اسلام نبوده و شهردار تهران بوده...کسی که زن خودشو تیر بارون میکنه توی حمام خونه...و اگر پدر محتشم نزدیک به ۱۰۰سال پیش حیا میکنه از بر ملا شدن ،و پنهان میکنه و برای بقول خودش آبرو عمری توی نکبته نجفی اون ذره ای آبرو رو هم حفظ نمیکنه و با وقاحت هرچه تمام اعتراف میکنه و در نهایت هم آزاد و رها خواهد بود...بله اون همه کتمان کردن ها و ندیدن واقعیت ها نتیجه ای جز این نداره...باید منتظر بد تر ازین باشیم...باید منتظر داس و تبر و ...باشیم....اگر شمای نوعی و یا من نوعی اطرافمون نمیبینیم چنین چیزهایی دلیل بر عدم وجود این مسایل نیست...
یک وقتی میرسه که دیره همون طور که توی فیلم هم دیر شد از خانه ی پدری چیزی به واقع باقی نموند و ما هنوز درد رو توی پستوی خانه پنهان کردیم...اشتباهات رو پنهان کردیم و اگر احدی حرف بزنه فریاد ها میزنیم .عافل ازینکه انکار درد ،درمان نخواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
راد
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
اگرخودت دوست داری این فیلم نبین، دیدم وواقعاحالم بدشد، این فیلم حست نسبت به خودت بدمیکنه......دیدنش توصیه نمیکنم...
Iran (Islamic Republic of)
زهرا حسنی
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
امروز این فیلمو دیدم و بدون شک یکی از بهترین و تاثیرگذارترین فیلم هایی هست که دیدن برای هر زن و مرد ایرانی واجب و ضروری ست!!! این فیلم آیینه ای از افکار پوسیده و متحجر فرهنگ ماست! و اگر آنرا نپذیریم همچون تمامی عاملین قتل های ناموسی و خشونت علیه زنان رفتار کرده ایم!!!
درود و صد آفرین بر کیانوش عیاری که با شهامت و تاکید چنان فیلم با شکوه و با عظمتی خلق کرده! فیلمنامه عالی، سکانس های مفهمومی، ديالوگ های جذاب، کاراکترهایی که به زیبایی نماینده نسل های زنان و مردان مغلوب تفکرات جاهلانه فرهنگ متحجرانه هستند!
و صد البته افسوس برای کسانی که همچون معلم آخر داستان تلاش برای سرپوش گذاشتن روی حقایق و نادیده گرفتن فیلم هستند و به ناحق مجوز اکران فیلم به این خوبی را گرفتند!!!!
درود بر کیانوش عیاری
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
قطعا این فیلم یک فیلم ضد ارزشهای ملی و انسانی و دینی است. قطعا به سفارش صهیونیستها برای زیر سوال بردن تمدن ایران ساخته شده است و عمل افراد متحجر را پای کل مردم متمدن ایران مینویسد. اسلام که در مقابل برده داری و زنده به گور کردن دختران ایستاد را زیر سوال میبرد. این همه موضوعات فاخر فرهنگی نادیده گرفته میشود و چنین جنایت فرهنگی صورت گرفته و کل ملت فرهیخته ایران تحقیر میشود. خوراک برای غربی های جنایتکار درست میشود. سالانه هزاران جنایت در رابطه با دختران جوان در غرب و آمریکا صورت میگیرد و تحلیلگران آنها دم نمیزنند. امید است این جرثومه های به اصطلاح هنری به زباله دان تاریخ سپرده شوند
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
اره حق داری اخه اصلا تو ایران هیچ دختری بخاطر مسائل ناموسی و مذهبی به قتل نمیرسن ،، واقعا خودت خجالت نمیکشی از اینکه ماله بکشی روی اینهمه جنایت ؟؟؟؟ جنایتی که حتی امروز در قرن تمدن و تلکنولوژی هم به کرات داره اتفاق میفته .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
امشب این نقد تو واقعن منو تحت تاثیر قرار داد. تو و امثال تو مرتب از جهل و تعصب دفاع می کنید و سر هر چیز هم هی الکی آویزون صهیونیستها می شین. با وجودی که این همه واکنش منفی از مردم می گیرین باز هم شرمنده نمی شین و حق به جانب سرتونو بالا گرفتین و
ایستادین.
Iran (Islamic Republic of)
علی نیک اندیش
۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
من با سانسور توقیف فیلم موافق نبودم!ولی وقتی این فیلم را دیدم نظرم برگشت! من که ۶۰سال سن دارم و همه جور صحنه جنایت را در فیلم ها دیده ام اینجوری اش را ندیده بودم! الان چند شب متوالی کابوس می بینم ! من مطمئنم که نود درصد از جمعیت تحمل شأن بیشتر ار من نیست! و نتیجه می گیرم که نباید به چنین فیلم های ضد فرهنگی مجال نمایش داده شود آقای کیانوش عیاری دستش دردنکند با این فیلم ساختن اش!!.....
Iran (Islamic Republic of)
شهریار
۰۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
واقعا اینکه میگن این فیلم دیدنش برای عموم خوب نیست درست میگن دوهفته پیش من این فیلم رو توی ماهواره دیدم بدون اینکه ذهنیتی در مورد داستان فیلم داشته باشم وحتی اسم فیلمشم نمیدونیتم اما همون ده دقه اول حالم بد شد و الان دو هفته اس که همش ذهنم در گیر این فیلم آشغالی شده کاری ندارم به اینکه درست بوده یا غلط که ۱۰۰ درصد درست بوده و متاسفانه به خاطر فرهنگ اعراب که ۵۰۰ سال در ایران حکومت کردند ایرانی ها هم ازین دست وحشی بازی ها داشتن وهنوز هم متاسفانه دارن
اما چون همه کس جنبه ی دیدن این فیلم رو نداره و شاید با روحیه ی بعضی از آدما سازگاری نداشته باشه نباید اکران عمومی بشه به نظرم جنتی درست گفته این فیلم خیلی خشنه من دو هفتس از ذهنم بیرکن نمیره صحنه ی کشتن فجیح اون دختر بیچاره همش به خودم میگم فیلمه اما بازم ذهنم درگیرشه
شاید تو صد تا فیلم خارجی دیده باشم که چطور آدما همدیگرو میکشن و اصلا عین خیالمم نباشه اما واقعا این فیلم منو آزار داد
United States of America
میرعماد
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
فیلم و فیلمساز باید دغدغه مند باشن ، اینکه یه فیلم بی هویت ساخته بشه که سر و ته نداره که هنر نیس.
این فیلم حتی اگر نظر فنی ایراد داشته باشه ، اما این فیلم حرف داره ، مشکلات فرهنگی پنهانی که قرن هاست زیر تعصبات خاک شده رو آورده رو پرده سینما ، تا عمق تحجر فکری پیش چشم مخاطب قرار بگیره ، این اتفاقات قصه نیست ، هر روز و هر روز اتفاق افتاده و میافته ، تا زمانی هم که اینجوری بخواد پنهون بشه حل نمیشه ، خواست این فیلم و فیلم های مشابه اینه که افکار عمومی رو تحت فشار بزاره که این قبیل کارها تقبیح بشه ، شاید که تاثیری روی وجدان عمومی بزاره و فشار روی قانون گذار بیاد برای تصویب قوانین حمایتی ، تا امثال پدر رومینا و بابک خرمدین برای قتل فرزندانشون بدون مجازات همسنگ در نرن ، پس سعی کنید وجدان خودتون رو قاضی کنید و این مطالب زشت رو منتشر نکنید و رسالت خودتون رو به عنوان رسانه انجام بدین و روشنگری کنید به جای سرپوش گذاشتن رو حقیقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
کاملا با این نقد موافقم. در خانواده ایرانی دست مادر بوسیده میشه و زن جایگاه بالایی داره. خانواده ایرانی اون هم مذهبی کجا این همه جهالت کجا. میدونید چرا رومینا رسانه ای شد؟ چون ده سال یک بار همچین اتفاقی در ایران میفته و پدیده رایجی نیست. بیاید حداقل خودمون به اصالت خودمون توهین نکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
از خرداد ۹۹ تا امروز ک بهمن ۱۴۰۰ عه کمه کم ۵ قتل ناموسی رسانه ای شده ک خیلیای دگ ام اتفاق میوفته اما رسانه ای نمیشه چطور تونستی بگی ده سال یکبار؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
الان معضل جامعه ما شده دخترانی که به دست خانواده کشته میشوند؟؟
ببینید
مشکل از جامعه نیست
مشکل از اون خانواده احمقه
دقیقا همون طور که در خیلی از خانواده ها هم پسر به قتل میرسه
قتل همیشه بوده هست و خواهد بود
و این که یه پدر یا مادر اینقدر بی رحم و نادان باشه که بچه خودش رو به قتل برسونه از طرف جامعه حل نشدنیه
و فکر نمیکنم جامعه مسئول قتل های درون خانواده باشه یا بتونه ازشون جلوگیری کنه
اینقدر بخاطر هیچی طلبکار نباشید!! چشماتون رو باز کنید و ببینید که اینا نه تقصیر ایرانه نه خانواده ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
تارا
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
به فیلم و اعصاب خورد کن بودنش کاری ندارم ولی اون خواهر بزرگ ملوک چی شد؟ همون که النگوهای ملوک رو پیدا کرد؟! ادامه ی فیلم کلا حذف شد...اون تا حدودی فهمیده بود...
Iran (Islamic Republic of)
N
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
جالبه حالا که از واقعیت جامعه ایران فیلم ساخته شده برچسب ضدایرانی میزنید همین الآنم دختران و مادران زیادی به دست پدر و برادر شوهرانشون به قتل میرسن و هیچ قصاصی هم در کار نیست چقدر منتقد حزب باد هستید
United States of America
مونا
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
اینم یه قتل دیگه در لغو از سر بریدن دختر اهوازی توسط شوهرش و پسر عموش

یه دختر کم سن و سال که هنوز زندگی نکرده بود و هزاران آرزو داشت

اونا بی که میگن یه مورد بوده
باید بگم در شهر ما یه شهر کوچک هست سالها پیش یه پدر و برادر دخترشون رو با سم‌ میکشن و جسدش رو توی ماه میندلزن و سالها بعد همسایه شون میفهمه پلیس میاد جسد رو میکشه بیرون ..وبی پدر و برادر فقط چند تا شلاق میخورن!!
Iran (Islamic Republic of)
فریده
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
دختری بخاطر روابط خارج از زندگی زناشویی، در خوی توسط پدرش به گلوله بسته شد.
دختر در اشنویه به خاطر حاملگی قبل از ازدواج کشته شد.
مادری در ماکو بخاطر اینکه ۴ دختر زاییده و فرزند پنجمش نیز دختر بود توسط شوهرش به آتش کشیده شد.
رومینا دختر سیزده ساله تالشی بخاطر دوستی با یک پسر توسط پدرش با داس سربریده شد.
دختری در کرمان توسط پدرش بعلت دیر آمدن به خانه با تبر کشته شد‌.
مونا دختری در اهواز بخاطر فرار از خانه توسط شوهرش سر بریده شد و سر بریده اش در کوچه ها گردانده شد..

و هزاران زن دیگر که هنوز در پشت دیوار ناموس پرستی و غیرت مردانه نابود شدند و می شوند...

منتقدین عزیز سرتون رو تو برف کردین یا تو خاک؟؟؟؟؟
خجالت باید بکشید..
اینگونه که شما دم از ایران و ایران پرستی می زنید دارید حق میلیون ها زن ایرانی را نابود میکنید.
باید آفرین گفت به عیاری
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
سلام خیلی فیلم باگ داشت مگه جمجمه دختره رو خورد نکردن که مرد پس چرا وقتی نبش قبر کردن جمجمه سالم در اومد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
حالا خوبه مخالفان فیلم تنها از قشر مذهبی خاصی نیستن.
خود همکاران عیاری هم صداشون در اومده.
البته تعداد معدودی که انگ به اسلام و مذهب و ایران میزنن خیلی تابلوهستند.
یعنی میلیاردها غیرمسلمان دیگه نه دست به تجاوز میزنن نه قتل
مسلمون نذر میکنه کلی خیرات میده،زندانی آزاد میکنه،
یه یا علی میگن میرن از کشورش دفاع میکنه.
جالبه که صحبتهای افراد موافق این فیلم
رو هم اگه بشنوی به درست بودن حرفهای مخالفان این فیلم پی میبری.
Iran (Islamic Republic of)
برزو نریمان
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
تا دین و مذهب وجود دارد و تا متعصبین هستند این اتفاقات غیر انسانی هم خواهد بود و.... لطفاً کمي تفکر هم بد نیست
Iran (Islamic Republic of)
شیرازی
۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
من امشب این فیلم دیدم و علیرغم موافق بودن با دغدغه فیلم حالم خیلی بد شد، مخصوصا اون جمله پدر که گفت محکم تر بزن، احساس کردم اون هاون سنگی به سر من خورد، ... دیدن این فیلم من توصیه نمیکنم چون اونقدر جنایت اش وحشتناکه تا مدتها از هر مردی میترسین و نیاز نبود اون ده دقیقه اول اینقدر روحیه بیننده رو تضعیف کنید.
Iran (Islamic Republic of)
شفق
۰۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
تویی که این نقد و نوشتی ،
چیزی به اسم وجدان هم داری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
فیلم تآثیرگزاری بود
Iran (Islamic Republic of)
زارعی
۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
این چه سمی بود
با اینکه اینگونه جنایات بوده و هست نوع صحنه و بی پناهی مقتول ادم رو به کما میبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
این فیلم فقط داره افراط در عقیده(عقده) دینی رو مطرح می‌کنه.
ربطی به ایران ندارد اصلا
داره میگه اسلام چجوری نسخه قرون وسطایی شو می‌تونه در معرض نمایش بذاره...
ارسال نظر
captcha