یک کارشناس مذهبی با بیان این مطلب که پیامبر (ص) به فرزندان خود احترام زیادی می‌گذاشتند، گفت: رفع تبعیض یکی از اهداف پیامبر اکرم (ص) بود و او هیچ‌گاه تبعیضی بین مردم ایجاد نمی‌کرد و معیار را تقوا قرار داده بود.

حجت‌الاسلام محمد کدخدا رستم سخنران و کارشناس مذهبی به مناسبت شهادت امام حسن (ع) و رحلت حضرت رسول اکرم (ص) در گفتگو با فرهنگ سدید؛ گفت: حضرت محمد (ص) در ۲۸ صفر سال یازدهم هجری پس از ۱۳ سال تبلیغ و تبیین احکام اسلام و با وجود مخالفت و جنگ‌های متعدد در سن ۶۳ سالگی چشم از جهان فانی فرو بست. او در طول زندگی خود اخلاق و رفتار خاصی را داشتند. در تصمیمات و اخلاق و رفتار خود مداراکردن را پیشه کرده بود و یکی از صفات بارزش بود.

وی اضافه کرد: پیامبر (ص) فرمودند: در معراج خداوند به او ابتدا دستور داده که نماز را به پا دار و بعد با مردم مدارا کن؛ لذا مدارا کردن با مردم، حاکمان، سیاسیون، مخالفان، مشرکان و کفار از موضوعات مورد تاکید ایشان بود.

همانند پیامبر(ص) نباید در مقابل زورگویی دشمنان مدارا کنیم/ عدالت و رفع تبعیض از صفات بارز حضرت محمد(ص)

پیامبر (ص) تبعیضی برای مردم قائل نبود

کدخدارستم با اشاره به اینکه یکی از صفات دیگر پیامبر بخشش بود. او براحتی از خطای دیگران چشم پوشی می‌کرد لذا ما نیز باید این صفت را داشته باشیم. صفت دیگر او عقد اخوت بود که در مدینه ایجاد کرد. برابر و برادری بین مردم، عدل، وحدت، تعامل، احسان و نیکوکاری از صفاتی است که در جامعه بدوی و خوی جاهلی نشرمی دادند تا از این طریق مردم بتوانند با صلح کنار هم زندگی کنند.

این کارشناس مذهبی عنوان داشت: پیامبر بسیار حق گرا بود و به جای اینکه دنبال اشخاص باشند دنبال حق بودند. رفع تبعیض یکی از اهداف پیامبر اکرم (ص) بود. او تبعیضی بین سیاه پوستان و سفیدپوستان ایجاد نمی‌کرد و معیار را تقوا قرار داده بود. تلاش طاقت فرسا در انجام کارها، صبر، استقامت و رحمت واسعه پیامبر از خصوصیات ارزشمند پیامبر (ص) بود.

محبت به کودکان

وی با بیان این مطلب که پیامبر (ص) به فرزندان خود احترام زیادی می‌گذاشت و در خطبه شعبانیه و ماه رمضان تاکید داشتند که به بچه‌ها ترحم کنید، اظهار داشت: او زمانی که به مسجد می‌رفت با اصرار بچه‌ها با آن‌ها هم بازی می‌شد تا دل آن‌ها را نشکند. امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را سیده شباب اهل الجنه نامیده بود و آن‌ها را اهل بهشت می‌دانست لذا زمانی که این دو را در زمین می‌دید می‌دوید به آغوش می‌گرفت و می‌بوسید. حتی در سجده اگر بچه‌ها روی کولش می‌آمدند آنقدر سجده نماز را طولانی می‌کرد تا کودکان از روی دوش او پایین بیایند.

این سخنران مذهبی تاکید داشت: پیامبر در لحظه‌های آخر عمر خود که امام حسن (ع) و امام حسین (ع) روی سینه هایش بازی می‌کردند و زمانی که دیگران می‌خواستند آن‌ها را از روی پیامبر جدا کنند پیامبر اجازه نداد کودکان را پایین بیاورند؛ لذا احترام زیادی به کودکان به خصوص این دو امام داشتند.

کدخدارستم در پایان متذکر شد: امام علی (ع) زمانی که به خلافت رسید عبدالله ابن عمر با او بیعت نکرد و امام علی (ع) به آن‌ها گفت: اگر مخالفان ما بخواهند بر علیه پیامبر شمشیر بکشند، ما با شمشیر با آن‌ها برخورد خواهیم کرد. پیامبر نیز تا زمانی که می‌توانست ایده، تئوری و گفتار دیگران را گوش می‌داد و تا جایی که می‌توانست جنگ نمی‌کرد و او الگویی برای سایر امامان بود. او معتقد بود تا جایی که دشمنان بخواهند قدرت نمایی کنند و یا شمشیر بکشند مسلمانان نیز باید قدرتمند شده و با آن‌ها مبارزه کنند لذا جواب قدرت با قدرت است و با سخن نیست.

ارسال نظر
captcha