به گزارش فرهنگ سدید، در راستای سلسله برنامه های جنبش مردمی پاسداشت 40 سال انقلاب اسلامی، صبح امروز اولین شنبه انقلاب با عنوان کمیته سلامت در منزل پزشک جانباز 70 درصد آقای احمد خنجری برگزار شد.

در این مراسم که باحضور پزشکان، متخصصان و برخی مسئولان سابق و فعلی وزارت بهداشت و حوزه سلامت برگزار شد، دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه پزشکی تشریح و آمار پیشرفتهای قابل توجه کشور در این زمینه ارائه شد.

بعد از انقلاب، امید به زندگی 21 سال افزایش یافته است/ ایران، رتبه اول آسیا و سوم جهان در اثربخشی پیوند کلیه است/قبل از انقلاب از پزشکان بنگلادشی استفاده می کردیم اما امروز  27 رشته فوق تخصصی داریم/ در همه نقاط کشور خانه بهداشت داریم/ 98.9 درصد مردم واکسینه هستند/ قبل از انقلاب تنها 25 درصد ظرفیت درمان فعال بود/ امروز 150 هزار تخت بیمارستانی داریم/پیشرفت‌های چشمگیر جهانی انقلاب اسلامی در حوزه نانو و سلول های بنیادی

بر اساس این خبر، بهبود امید به زندگی مردم به میزان 21 سال، بی نیازی از پزشکان خارجی و پذیرش توریست پزشکی، خود کفایی صنعت داروسازی در کشور تا مرز 95 درصد داروهای مورد نیاز و همچنین رشد علمی قابل قبول و کم نظیر جمهوری اسلامی در حوزه فناوری های نوین پزشکی از جمله مهمترین موضوعات مطرح در این نشست بود.

در این نشست که همزمان با شروع هفته سلامت برگزار شد آقای یوسفی از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، دکتر مطهری متخصص طب کار، دکتر هنردوست از اساتید دندانپزشکی و از پیشکسوتان حزب جمهوری اسلامی و معاونت وزارت نفت در دوران انقلاب، دکتر سیادتی دکترای علوم آزمایشگاهی و طب سنتی، دکتر قربانی به‌عنوان چهره قرانی پزشکان دکتر عین الهی چشم‌پزشک و استاد دانشگاه،دکتر زالی جراح مغز و اعصاب و اساتید دانشگاه ریاست دانشگاه علوم پزشکی،دکتر فتاحی از سازمان نظام پزشکی ، دکتر اسفندیاری ریاست سابق سازمان بهزیستی  و مسئول معاونت بین‌الملل بسیج و تعدادی از پزشکان جوان نوآور در این نشست حضور داشتند.

 

تشریح دستاوردهای 40 سال انقلاب اسلامی در حوزه پزشکی از سوی پزشکان برجسته

بعد از انقلاب، 21 سال امید به زندگی بالا رفته است


دکتر زرگر سخنگوی کمیته سلامت جنبش مردمی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در شروع این مراسم گفت: به مناسبت شنبه‌های انقلاب و روز جانباز در منزل جانباز سرافراز دکتر خنجری قمی حضور پیدا کردیم تا به این بهانه دور همدیگر جمع‌شویم و به ایشان این روز را تبریک و تهنیت عرض کنیم و با همدیگر به نقل خاطره بپردازیم و 40 سال تاریخ انقلاب را مرور کنیم.

وی بابیان اینکه جانباز دکتر خنجری تا اکنون 11 بار سابقه مجروحیت را داشته‌اند و از چهره‌های فرهنگی انقلاب به شمار می‌روند، افزود: از اینکه من به‌عنوان سخنگوی کمیته سلامت ستاد مردمی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در خدمت و جمع شما عزیزان باشم جای بسی افتخار است و بنده شاگرد تمام عزیزان و مدعوین هستم.

زرگر افزود: چند وقتی است حس می‌کنیم حضرت آقا برای دفاع از ارمان های انقلاب خودشان به وسط میدان آمده‌اند و از دستاوردهای انقلاب دفاع می‌کنند و دستاوردهای انقلاب را با آمار و ارقام بازمان قبل از انقلاب مقایسه می‌کنند و این مسئولین ما را سنگین‌تر می‌کنند چراکه ما موظف هستیم از انقلاب دفاع کنیم و دستاوردهای انقلاب را به همگان منتقل کنیم.

سخنگوی کمیته سلامت جبهه مردمی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب یادآور شد: امروز هفته سلامت شروع می‌شود و این بهانه‌ای خوبی بود که به خاطر تلاقی این مناسبت‌ها دور همدیگر جمع‌شویم و یک‌بار دیگر با همدیگر مرور کنیم در این 40 سال انقلاب چه دستاوردهای نصیب انقلاب شده است.

وی بابیان اینکه دستاوردهای نظام سلامت قابل دفاع است، تأکید کرد: خیلی‌ها به‌نظام سلامت کشور هجمه می‌کنند و بدی‌های این حوزه را میگویند و نیمه‌خالی این لیوان را می‌بینند و ما می‌توانیم نیمه‌پر این لیوان را به مردم نشان دهیم و معرفی کنیم.

زرگر تصریح کرد: از حدود 6 ماه پیش دورهم دیگر جمع شدیم و برای معرفی دستاوردهای را به همگان کمیته‌های مردمی را تشکیل دادیم و امروز برکنار همدیگر صمیمانه از قبل و بعد از انقلاب و پیشرفت‌های که در این مدت انجام‌شده برای همدیگر تعریف کنیم.

وی اظهار کرد: زمانی در کشور ایران پزشکان بنگلادشی،فیلیپینی و هندی برای طبابت حضور داشتند اما امروز به لطف جمهوری اسلامی و انقلاب و آموزش عالی که طی این سال‌ها صورت گرفته است پزشکان حاذقی تربیت‌شده‌اند و امروز ما در عرصه تربیت پزشک خودکفا شدیم و به لطف خدا پزشک صادر می‌کنیم.

وی بابیان اینکه رتبه‌های علمی ما زبان زد شده است، ادامه داد: امروزه دیگران به کشور ما می‌آیند و به‌عنوان توریست پزشکی خدمات پزشکی و درمانی دریافت می‌کنند و امروزه در فرایندی که در جمهوری اسلامی ایران شکل‌گرفته توانستیم  21 سال امید به زندگی را بالا ببریم.

سخنگوی کمیته سلامت جبهه مردمی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب بابیان اینکه امروز در عرصه داروسازی به خودکفایی بسیار بالایی رسیدیم، عنوان کرد: در بسیاری از رشته‌ها با کشورهای اروپایی آمریکایی قابل‌مقایسه هستیم و کشورهای منطقه را پشت سر گذاشتیم.
 

 

 
 
 تشریح دستاوردهای 40 سال انقلاب اسلامی در حوزه پزشکی از سوی پزشکان برجسته

امید به زندگی قبل از انقلاب 54 سال بود و اکنون به 80 سال رسیده است/ 98.9 درصد کشور واکسینه هستند

 

دکتر علیرضا زالی،  جراح مغز و اعصاب و رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور با حضور در مراسم ستاد سلامت جنبش مردمی پاسداشت 40 سال انقلاب کبیر اسلامی در سخنانی با تشکر از دکتر خنجری جانباز 70 درصد دفاع مقدس، در فضیلت روز ولادت حضرت عباس (ع) و علت نام گذاری روز جانباز اظهار داشت: نام عباس از ریشه عَبسَ و به معنی صورت در هم کشیده است. در مفهوم نمادین این نام صلابت در چهره و رخسار است همان طور که در شخصیت حضرت ابوالفضل نیز صلابت، شجاعت و تحول متجلی بود.

 وی گفت: در صدر اسلام اعراب برای آینده نگری افراد و به جهت اینکه فرد بتواند خود را درون آن مسیر شکل دهد و در ابعاد تربیتی آن فرد نیز تاثیر گذار باشد، کنیه انتخاب می شد. در واقع ابوالفضل یا ابوفاضل یا ابوالفضائل که کنیه متواتر و مشهور حضرت عباس است با توجه به اسناد تاریخی بعضی افراد معتقد هستند که حضرت عباس، فرزندی به نام فاضل نداشتند و اینکه چگونه نام ابوالفضائل یا ابوالفضل العباس نامگذاری شده به دلیل این بوده که از ابتدا شکل گیری شخصیت بدون اینکه فرد صاحب فرزند باشد کنیه تدوین می‌شد.

رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور در ادامه گفت: به همین دلیل هم در متن سوگ حضرت عباس جمله «أبـا الفضل يا من أسس الفضل» به معنی،کسی که فضل و فضائل را بنیان گذاری کرد، بیان می شود. یکی از کنیه های حضرت عباس که بسیار هم جذاب است و به آن کمتر توجه شده باب الحسین(ع) است. باب الحسین در واقع جز القابی است که کمتر در ادبیات امروز شیعه به آن توجه شده است.

زالی در بیان دستاوردهای مهم در حوزه سلامت گفت: در حال حاضر کشور در جایگاه ممتازی در این حوزه است و تفاوت های جدی  نسبت به پیش از انقلاب کرده است. همه این ره یافت های نوین و سترک در عرصه بهداشت و درمان کشور در سایه یک خصلت بزرگی است که آن هم مولودی است از  انقلاب اسلامی است و آن خصلت بزرگ خودباوری ملی است و یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی خود باوری و خود اتکایی در بین مردم  و به خصوص نخبگان کشور بود، که انقلاب اسلامی به عنوان یک دستاورد ارزنده برای نسل جوان آن روز به همراه داشت و جز ثمرات انقلاب اسلامی بود. ما امروز که در خدمت شما هستیم و با مباهات و سرافرازی از دستاورهای بهداشت و درمان در حوزه انقلاب اسلامی نام می بریم و در بسیاری از موارد پیشرفت های بسیار محیرالعقولی انجام دادیم و بهداشت و درمان کشور جهش بسیار زیادی داشته وخیلی زودتر از موعد به سند چشم انداز 20 ساله رسیدیم.

وی گفت: یکی از بخش هایی که در کشور نسبت به سایر بخش ها زودتر از موئد با شتاب حیرت انگیز به اهداف این سند نزدیک شد حوزه بهداشت و درمان است که در سایه این خود باوری ملی حاصل شده است. امروز در کشور ما تعداد کسانی که نیاز دارند به خدمات تخصصی و درمانی دارند دیگر به خارج از کشور نمی روند یا اگر هم می روند کمتر ازتعداد انگشتان دست هست در حالیکه در پیش از دهه اول پس از انقلاب اسلامی برای بسیاری از اعمال بسیار ساده و ابتدایی هم افراد نیازمند این بودند که به خارج از کشور بروند  اما امروز ما در بسیاری از حوزه ها نه تنها به استقلال و خوداتکایی کامل در حوزه خدمات درمانی رسیدیم بلکه تحریم های ناجوانمردانه بر حوزه بهداشت و درمان به جایی نبرده و نتوانسته در این زمینه کاستی هایی را ایجاد کند.

این ستاد دانشگاه علوم و پزشکی گفت: امروز میزبان بسیاری از افراد در زمینه توریسم سلامت هستیم. از کشورهای منطقه برای ارائه خدمات درمانی به کشور ما می آیند توجه کنید به جای فرستادن بیمار به خارج از اقسا نقاط دنیا میزبان توریسم درمانی هستیم. البته تمام ظرفیت ما در این زمینه ها پر نشده است و ما ظرفیت بسیار بالایی در این حوزه داریم. ان شاالله با تحقق زیرساخت ها ما می توانیم به یک مرجع قطب توریسم درمانی در منطقه آسیای جنوب غربی تبدیل شویم. این در حالی است که بیشترین میزان ارجاع بیماران در دهه اول انقلاب خارج از کشور بحث پیوند کلیه بود. خب امروز ما به یکی از کشور های پیشتاز در حوزه پیوند کلیه رسیدیم.


وی افزود: در حال حاضر در عرصه جهانی سومین کشور از نظر تعداد کیفیت و اثر بخشی پیوند کلیه هستیم. درجهان رتبه سوم و در آسیا رتبه اول را داریم. خود پیوند نیاز به یک کار تیمی دارد که به نتیجه برسد و این کار تیمی نشان دهنده سختی عمل پیوند می باشد.بنده یادم هست که وقتی مقام معظم رهبری در بیمارستان مسیح دانشور برای عیادت آقای حکیم تشریف برده بودند در آنجا بحث پیوند ریه شد بنده عرض کردم ما الان جزوه کشورهایی جهان هستیم که پیوند ریه انجام می دهیم و در این حوزه جز کشورهای پیشتازهستیم . بنده یک مثالی خدمت مقام معظم رهبری آوردم که پیوند ریه مثل این است که موتور یک هواپیمای در حال پرواز را عوض کنید. این کار بسیار سخت و غیر ممکن به نظر می رسید و پیوند ریه هم مانند این هواپیما است.

 در زمینه سایر پیوند ها هم به همین گونه عمل شده است و بالاخره الان در حوزه پیوندهایی کلیه و قرنیه چشم و سایر پیوند ها دست برتر را در منطقه داریم.

رئیس سابق دانشگاه علوم و پزکی شهید بهشتی گفت: نکته بسیار مهم در حوزه درمان، دستاورد های مهم کشور در فناوری های نوین در لبه جایگاه علی است، این نکته مهمی است که کشور در جریان تحریم و در سایه انزوای علمی قرار داشت و ممکن بود دچار آسیب جدی شود، اما خود باوری دانشمندان ایرانی ما را به این نقطه پر افتخار نزدیک کرد و اکنون در حال حرکت در حوزه ای هستیم که لبه مرز دانش است و پیشرفت های در حوزه هایی همچون نانو تکنولوژی، بیو تکنولوژی، پوتومیکس و ژنومیکس به صورتی بوده است که در حال حاضر در ایران دارای سبک هستیم. خوشبختانه فقه پویای شیعه دروازه حرکت جهشی انقلاب اسلامی ایران را در حوزه سلول های بنیادی را مفتوح کرد و در حوزه سلول های بنیادی کشوری هستیم که حرف های نوینی برای گفتن داریم.

زالی گفت: پارادایم های جدید به وجو آمده در ایران موجب شده تا در حوزه سلول های بنیادی و بیماری های صعب العلاج با حفظ مبانی اصیل پژوهشی و مبتنی بر شواهد کشور ما مرجع شود و در برخی از این موضوعات همچون سلول های بنیادی به عنوان رفرنس تلقی شویم.

وی با بیان اینکه دسترسی مردم به خدمات درمانی نسبت گذشته بسیار متفاوت شده است، گفت:  سالهای پیش از انقلاب مجموع ناوگان درمانی کمتر از 25 درصد ظرفیت بود در حالی که امروز بیش از 150 هزار تخت بیمارستانی وجود دارد و با توجه به اینکه حدود 6 سال پیش فرایند نو سازی و بهینه سازی ناوگان تخت های بیمارستانی با معطوف ساختن به تخت های بیمارستانی ویژه صورت گرفته ما شاهد یک رشد جهشی در امسال و سال گذشته در زمینه بهینه سازی و رشد کمی تخت های بیمارستانی هستیم که نوید دهنده رشد بسیار خوب خدمات در کشور است.

وی اظهار داشت: در سال 57 امید زندگی در ایران 54 سال بود اما امروز در حال نزدیک شدن به سن 80 سال هستیم و این دستاورد و موفقیت بسیار بزرگی در حوزه بهداشت و درمان است زیرا افزایش ارتقاع  سطح امید به زندگی از لحاظ سنواتی محصل یک کار بزرگ ملی در حوزه بهداشت و درمان است که با یک حرکت امید بخش و در یک سطح بسیار خوبی هستیم به طوری که در قبل از انقلاب رتبه ایران در امید به زندگی 148 بود اما در حال حاضر این رتبه به 60 ارتقاع پیدا کرده است که اگر مسائل بهداشتی و درمانی به شکل مناسب حل شود رتبه به جایگاه بهتری نیز دست خواهد یافت.

زالی با اشاره به موضوعی که در حوزه بهداشت کمتر به آن پرداخته شده است گفت: در چهل سال بعد از انقلاب20 هزار خانه بهداشت درسطح کشور وجود دارد. هیچ روستا و حتی نقطه سوق الجشی مرزی در کشور وجود ندارد که خانه بهداشت نداشته باشد. 35 هزار بهورز در حال کار در خانه های بهداشت است و ارائه خدمات اولیه  در مناقط جنوب کشور phc نماد و الگو است، جزو پیشرفت های عرصه بهداشتی کشور و دستاورد های بزرگ انقلاب اسلامی ادغام خدمات پزشکی در حوزه آمورزش و پژوهش است و ماه عسل آن انتقال خدمات به مناطق محروم و کم برخوردار است.

این پزشک متخصص گفت: یک زمانی در کشور مساله بیماری های واگیر دار موضوع جدی تلقی می شد اما امروزه با وجود اینکه کشور در میانه ای از کشور های مشهون و مملو از بیماری های واگیر دار مانند فلج اطفال قرار دارد در چنین شرایطی فلج اطفال در کشور ریشه کن شده است و با افتخار می تونیم از دستاورد ریشه کن شدن فلج اطفال صحبت کنیم. در سال های قبل از انقلاب بیماری مالاریا یکی از مساعل جدی کشور بود اما امروز این ویروس نابود شده است، در جنوب شرقی کشور از لحاظ تنوع و تکثر مالاریا جزو کشور های استثنایی بودیم یعنی ریشه کن کردن از نظر بیولوژیکی و تغییرات ژنیتیکی پشه بسیار سخت است که در ایران توانستیم زودتر از زمان مورد نظر این کار را انجام دهیم.

وی در ادامه گفت: کشور افغانستان در شرق ایران یکی از کانون های پرخطر برای سل های مقاوم درمان تلقی می شود اما اکنون در کشور شرایط مانند گذشته نیست که لازم باشد تا مبتلای به سل منزوی شوند و بیمارستانی برای مسلولین وجود داشته باشد و مسلولین مساله جدی بهداشت کشور تلقی شوند و امروز جزو کشور هایی هستیم که دغدغه کمتری در این موضوع داریم.

رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور افزود: در موضوع واکسیناسیون، ایران یک اگوی موفق را ارائه کرده است و پوشش 98.9 درصدی واکسیناسون در کشور یکی از دستاورد های بزرگ است که البته در زمینه شهروندان ایرانی واکسیناسیون 100دردصدی اجرا شده است این درصد خلا موجود به خاطر بخشی از جمعیت شناور مرزی است.

زالی گفت: در پیش از انقلاب میزان مرگ و میر مادران به ازای هر 100 هزار نفر حدود 200 نفر بوده است که اکنون به کمتر از  نفر20 رسیده است. در حوزه مرگ و میز نوزادان در پیش از انقلاب 85 نفر بوده است که اکنون به عدد نزدیک 12.5 در هر 100 هراز نفر رسیده است و در حوزه مرگ و میر کودکان حدود 15.5 به ازای هر 100هزار نفر است در حالی که این عدد در قبل از انقلاب  بالغ  بر 100 نفر بوده است و این موضوع نشان دهنده جایگاه بسیار ممتاز بهداشت در سطح کشور است.

وی ادامه داد: در حوزه دارو ایران جزو اولین کشور بود که خود ابتکاری را تجربه کرد و اتفاقا بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری و بحث ایشان مبنی بر استفاده از کالای ایرانی، در حوزه پزشکی به اینکه خدمات ایرانی، کالای ایرانی و سرویس خدمات ایرانی که بسیار هم با کیفیت است رسیده ایم و کیفت خدمات پزشکی در کشور بدون نیاز به کشور های بیگانه در بالاترن سطح خود در حال انجام است و ما مدعی این امر هستیم که در بسیاری از موارد با بسیاری از کشور های توسعه یافته هم آوردی داریم.

زالی تاکید کرد: در زمینه نانو تکنولوژی که ابزار و تجهیزات آن در سایه تحریم بود ایران در منطقه جایگاه اول و در جهان رتبه هشتم را دارد. نانو تکنولوژی به خصوص در حوزه پزشکی دانش پیچیده ای است و کسب رتبه هشتم جهان در حوزه دانش نانوتکنولوژی پزشکی در دنیا به سادگی دست یافتنی نیست.

وی افزود: در خصوص نازایی ایران در حال حاضر از لحاظ تعداد، اثر دهی ، کیفیت و توفیق در درمان در رتبه سوم جهان است در صورتی که در سال های اول بعد از انقلاب همه افراد برای درمان نازایی به کشور انگلیس و با هزینه های گزافی مراجعه می کردند در صورتی که اکنون به واسطه انقلاب اسلامی و پیشرفت های حاصل شده می توانیم همه منطقه پوشش دهیم.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری گفت: به نظر بنده کلید واژه صحبت های مقام معظم رهبری در گفتمان های انقلابی نیروی انسانی است، اتکا به نیروی انسانی انقلابی راه برون رفت از همه بن بست ها است. همان گونه که رهبری فرمودند، انقلاب اسلامی به بن بست نخواهد خورد بلکه از تمام چال های پیشروی خود برون رفت خواهد داشت.

وی گفت: نیروی انسانی انقلابی و متکی بر ایمان راه حل برون رفت از همه بن بست ها استشاید در زمانی در کشور و در حوزه پزشکی به تعداد انگشتان دست پزشک حاذق وجود نداشت اما اکنون تعداد کثیر ملبسان در حوزه پزشکی وجود دارد و نمونه بارز این پیشرفت حضور 18500 هیئت علمی در گروه های مختلف هرم انسانی دانشگاه های علوم و پزشکی حضور دارند و حدود 186 هزار دانشجو در گروه های پزشکی در حال تحصیل هستند که این نیروی مناسب برای سنگ بنای جهش بزرگ که مقام معظم رهبری فرمودند است البته در برخی از حوزه ها مانند عدالت در سلامت با کاستی هایی روبه رو هستیم که اگر خود باوری را فراموش نکنیم این موضوعات نیز حل شدنی است.

این جراح مغز و اعصاب گفت: اگر جانبازی مانند دکتر خنجری با یازده بار مجروحیت به حیات خود ادامه می دهند نشان از توفیق تیم های پزشکی اضطراری بوده است. زمان متوسط از زمان مجروحیت تا زمان انجام عمل جراحی در زمان دفاع مقدس20 دقیقه بوده است و قبل از ایران آمار برای جنگ کره بوده است که آمریکایی ها در آخرین جنگ کلاسیک در قرن بیستم همواره با غرور نسبت به آمار خهود صحبت می کردند که جمهوری اسلامی ایران این آمار را از نظر سرعت و مداخله پزشکی در نوردید. مکتوب سازی و ایجاد آرشیو از دستاورد های انقلاب کار بسیار مبارکی است زیرا بعد از گذشت 40سال از انقلاب به علت اشتغالات روزمره بسیاری از کار ها و دستاورد ها مکتوب و منتشر نشده است.

زالی در پایان افزود: در سال 85 در دیداری خصوصی خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و بنده به عنوان رئیس دانشگاه علوم و پزشکی شهید بهشتی دستاورد های سال 85 دانشگاه علوم پزشکی در حوزه آموزش، درمان، پژوهش و خدمات را برشمردم و ایشان بر موضوعی انعکاس این دستاورد ها به جامعه بسیار تاکید داشتند و بیان کردند، دستاورد های پزشکی را به دو علت به مردم بگویید اول اینکه هلاوت کار جوانان ایرانی در کام مردم چشانده می شود و دوم اینکه با معرفی این دستاورد ها یاس زدایی  می شود و غرور ملی ارتقاء پیدا می کند.

 

 

تشریح دستاوردهای 40 سال انقلاب اسلامی در حوزه پزشکی از سوی پزشکان برجسته

 

قبل از انقلاب از پزشکان بنگلادشی و پاکستانی استفاده می‌کردیم/ امروز بیش از 27 رشته فوق تخصص در کشور داریم

 

دکتر عین الهی  معاون وزیر بهداشت در دولت‌های نهم و دهم  در نشست کمیته سلامت جنبش مردمی چهل سال  انقلاب کبیر اسلامی در سخنانی با درود بر روان پاک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و شهدای انقلاب و مدافع حرم اظهار داشت: اگر امام خمینی (ره) نبودند و زحمات و سختی های انقلاب را متحمل نمی شدند امروز در فضای جمهوری اسلامی نفس نمی کشیدیم.

وی در ادامه با تبریک ولادت ایام شعبانیه گفت: دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در کمیته سلامت به قدری وسیع و زیاد است که لازم است جلسات متعددی را با اساتید مختلف برگزار کنیم.

عین الهی  تصریح کرد: در حوزه بهداشت و درمان دوران دفاع مقدس اقدامات بسیار زیادی انجام شده اما هیچ وقت به بیان خاطرات و اقدامات آن پرداخته نشده است. تعداد عکس ها و مطالب مربوطه به فعالیت در حوزه بهداشت دوران دفاع مقدس بسیار ناچیز و ضعف ارگان های فرهنگی کشور نیز در این کار مشهود است.

معاون وزیر علوم در دولت‌های نهم و دهم این کار را مردمی و گرانقدری برشمرد و افزود: دستگاه های مسئول در این رابطه بسیار ضعیف عمل کرده اند.

وی ابراز داشت: اقداماتی که در حوزه بهداشت و درمان در دفاع مقدس انجام داده ایم در دنیا بی نظیر است. افراد بسیار زیادی مانند شهدای دفاع مقدس در این زمینه کارهای بزرگی کرده اند.

این استاد دانشگاه افزود: حرکت انقلاب اسلامی ایران از ابتدا تا به الان رو به جلو بوده اما در این حرکت با جاده کاملا هموار مواجه نبوده ایم بلکه این حرکت مانند حرکت در جاده بسیار سخت و پر پیچ و خم بوده است. با وجود ترفندهای جدید دشمن و تمام محدودیت ها و تحریم هایی که در حوزه بهداشت و درمان داریم اما کار بهداشت و درمان مردم را به بهترین حالت انجام می دهیم.

عین الهی  خاطرنشان کرد: تحریم ها در دراز مدت به نفع ما خواهد بود و می توانیم از وابستگی نجات پیدا کنیم. امروز در بیشتر حوزه ها تولیدات داخلی ما در حال شکل گیری است و به مرز خودکفایی نیز خواهیم رسید.

 وی یادآور شد: جمعیت ما در ابتدای انقلاب حدود 25 میلیون نفر بود که با این جمعیت کم در درمان بیماران ضعیف و عاجز بودیم و از پزشکان پاکستانی و بنگلادشی استفاده می کردیم.

این استاد دانشگاه گفت: ما تنها یک رشته فوق تخصص در کشور تربیت می کردیم امروز نزدیک به 27 رشته فوق تخصص داریم. تعداد دانشگاه ها و دانشکده ها رشد روز افزونی پیدا کرده است.

وی بیان داشت: کوهنوردان می دانند که هنگامی که کوه را از بیرون می نگرند خیلی با عظمت است ولی وقتی بالای کوه می روند دیگر آن عظمت را نمی بینند. ما به دلیل اینکه در داخل انقلاب هستیم به خصوص نسل جوان که وضعیت موجود را می بیند شاید آن عظمت انقلاب را نتواند درک کند. این عظمت را کسانی که در خارج از کشور هستند می بینند که ما به چه عظمت و قله هایی دسترسی پیدا کرده ایم.

عین الهی  تصریح کرد: واقعا پزشکی ما در دفاع مقدس نگینی در انقلاب بود و ما در هیچ جنگی در دنیا ندیده ایم که نیروی متخصص بتواند در خط مقدم و نزدیک ترین جا به مجروحان قرار بگیرد. در جنگ ویتنام عمده فعالیت  آمریکایی ها روی بحث انقال مجروحان بود اصلا چیزی به اسم اورژانس در هیچ کدام از جنگ ها وجود نداشت حتی خود عراقی ها هم نتوانسته بودند امکاناتی را که بچه های ما به دلیل ایثارگری ایجاد کرده بودند برای خود فراهم کنند و به مجروحان خیلی اهمیت نمی دادند.

وی افزود: ما در عملیات بیت المقدس دقیقا روی خاکریز امداد داشتیم که یکی از دوستان کنار من به دستش ترکش خورد و تعداد زیادی از شهدای ما عمدتا در خط مقدم شهید شدند و همین طور برخی از جراحان ما سه شبانه روز نمی خوابیدند و می گفتند اگر ما بخوابیم رزمندگان شهید می شوند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما امدادهای غیبی را در درمان مجروحان می دیدیم  وایثار گری ها موج می زد. ما در هیچ کجای دنیا چیزی به اسم تیم های اضطراری را ندیده ایم. ما در سال 82 که خدمت مقام معظم رهبری رفتیم ایشان فرمودند "انا اعطیناک الکوثر"؛  "کوثر" شما ها هستید که ساک به دست بودید و هر وقت که اعلام می شد در مدت خیلی کم خود را به منطقه می رساندید.

وی گفت: به دلیل اینکه بعضی از عمیلات ها لو می رفت در عملیات والفجر 8 به ما گفتند نیروهای پزشکی شما زودتر از ساعت 4 عصر نباید از عملیات اطلاع پیدا کنند و ساعت 11 شب باید در منطقه حضور داشته باشند که برای ما این مسئله قابل تصور نبود. وقتی نیروهای پزشکی ما رسیدند همان موقع هم مجروحان را آوردند یعنی اینها همه معجزه بود و ما استرس داشتیم که اگر نیروهای پزشکی دیر برسند خیلی از بچه ها شهید می شوند و این نشان می داد که در تیم های اضطراری یک فرهنگ دیگر بود.

معاون وزیر بهداشت در دولت‌های نهم و دهم خاطرنشان کرد: فرهنگ بعدی در دفاع مقدس بحث علمی بی نظیری بود که ایجاد شد. در کدام دانشگاه و کلاس درس درمان مجروحان شیمیایی را یاد داده بودند؟ ما نه گاز خردل می شناخیتم نه سیانور و اعصاب، ولی همین بچه های جوانی که سنشان کمتر از 30 سال بود بسیاری از درمان ها را در کتابخانه های اروپایی ها پیدا کردند و درمان هایی که نمی دانستند، ایجاد کردند و ما الان در دنیا مرجع اصلی درمان بیماری‌های شیمیایی هستیم. در بحث چشم فقط مقالات ماست که نشان می دهد درمان مجروحان شیمیایی چشمی چگونه انجام می‌شود.

وی افزود: بنابراین از نظر علمی ما بهترین درمان ها را توانستیم در دفاع مقدس انجام دهیم و خوب است که درمان ها و روش های جدید در دستاوردهای چهل ساله دیده شود. بهترین جراحان ما جراحانی هستند که در دفاع مقدس و بعد از آن روی مجروحان کار کردند و بهترین در مان ها را انجام دادند و ما برای درمان مجروحان خود اصلا نیازی به امکانات خارج از کشور نداریم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در رابطه با قبل از انقلاب هم باید گفت که خوشبختانه در دانشکده های پزشکی نیروهای بسیار خوبی را داشتیم، فعالیت های خوبی در آنجا می شد و دانشکده های پزشکی عمدتا جزء نیروهای مذهبی ما بودند.  جلسات فرهنگی اسلامی وجود داشت  که همه به صورت محرمانه انجام می شد و ما توانستیم خدمات خودمان را ارائه دهیم.

وی گفت: در بحث آموزش ما انجمنی داریم تحت عنوان انجمن آموزش علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران که بنده ریاست آن را بر عهده دارم و مستنداتی داریم که آموزش ما چه بوده و به کجا رسیده و چه دستاوردهایی داشته است.

عین الهی  افزود:  دربحث بهداشت دفاع مقدس می توانید از بچه های بقیه الله استفاده کنید و در  بحث درمان هم دوستان زیادی هستند که کمک کنند و این بحث ها اگر تخصصی شود و کمیته های مختلف راه اندازی شود می توانیم به هدف برسیم.

وی گفت:  اینکه ما باید در دانشگاه حامی شما باشیم را همه باید بدانند و انشاء الله خیال خامی که آمریکایی ها دارند که می گویند در چهل سالگی می خواهند انقلاب را از بین ببرند نه تنها نمی توانند بلکه در چهل سالگی انقلاب، ما اوج فعالیت های خودمان را به آنها نشان می دهیم.

 

تشریح دستاوردهای 40 سال انقلاب اسلامی در حوزه پزشکی از سوی پزشکان برجسته

بسیج جامعه دندانپزشکی برای خدمات دهی به مجروح ترین و نیازمندترین اقشار جامعه است

 

دکتر هنردوست از اساتید دندانپزشکی و از پیشکسوتان حزب جمهوری اسلامی و معاونت وزارت نفت در دوران انقلاب در ستاد سلامت جنبش مردمی 40 سال انقلاب اسلامی در سخنانی گفت: هرگاه نوجوانی از جانب امام شهدا و بنیانگذار انقلاب به عنوان معلم ما معرفی می‌شود، بدین معنی است که اثری ماندگار از خود برجا گذاشته است.

وی  با ذکر مثالی افزود: ممکن است فردی پنجاه عدد ناو داشته اما به اندازه چهار قایق توپدار اثر گذار نباشد.

هنردوست بیان کرد: در حال حاضر اثرگذاری فعلی بسیجی که توسط حضرت امام رضوان الله تعالی علیه ایجاد شد در سطح دنیا دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: وظیفه ما به عنوان مسلمان این است که برای بالا بردن آبرو، اثرگذاری و نشان  دادن جلوه‌های انقلاب با تمام وجود تلاش کنیم.

هنردوست با اشاره به تاسیس بسیج جامعه دندانپزشکی در زمستان 93 عنوان کرد: هدف از تاسیس این بسیج دندانپزشکی، ارائه خدمات برای مجروح ترین، نیازمندترین و مستمندترین اقشار جامعه بود.

وی بیان کرد: پروتکلی برای یتیمان کمیته امداد در فاصله 6 تا 12 سالگی آن‌ها در سطح استان تهران اجرا شد، تا در بزرگسالی از هشتاد درصد از هزینه‌های دندانپزشکی و معالجات آن معاف شوند.

هنردوست گفت: کودکان فاطمیون را در منطقه پاکدشت، ورامین، قلعه حسن خان، کهریزک و اسلام شهر جمع آوری شدند و خدمات دندانپزشکی در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر نیز کودکان یتیم بهزیستی مشمول این خدمات دندانپزشکی می‌شوند.

 

ارسال نظر
captcha