یکی از منتقدین سینمای ایران با عنوان این مطلب که مسئولان کنونی سینما پیش از آن که منتخب فرهنگ کشور باشند با معیار سیاست و رفاقت انتخاب شده اند، افزود: نتیجه حضور این افراد اهمال، غفلت و دوری از فرهنگ جامعه است.

سرویس «فرهنگ و هنر سدید»: امروز فیلم‌های سینمایی علاوه بر نمایش قدرت سیاسی و خط‌ومشی ابرقدرت‌ها تاثیر زیادی بر فرهنگ و اندیشه مردم سایر کشورها گذاشته است. کشور‌های سلطه‌طلب به خصوص آمریکا همواره سعی دارند تا اندیشه‌های خود را بر دیگر کشور‌ها غالب کرده تا جایی که اقدامات فراوانی در جهت تسلط بر فرهنگ کشور‌های زیرسلطه کرده‌اند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و مورد تهاجم فرهنگی زیادی قرار گرفته است از این رو خبرنگار فرهنگ سدید به بررسی غفلت‌های مسئولان و ورود فرهنگ غربی به سینمای ایران پرداخته است.

بیشتر بخوانید :

جبار آذین منتقد سینما در خصوص این موضوع در گفتگو با فرهنگ سدید، گفت: سینمای امروز ایران دچار انواع مشکلات، معظلات و بحران‌های فرهنگی و اقتصادی شده است. در واقع سینمای ایران یک دهه است که از ارزش‌ها و آرمان‌های اجتماعی فاصله گرفته و اداره آن به دست کسانی افتاده که کمترین سنخیت را با فرهنگ و هنر و رسانه دارند.

تولیدات سینمایی در مسیر گروه‌های پولشویی و مافیایی/ تولید آثار بازاری و مبتذل ناشی از غفلت مدیران سینمایی است

وی با عنوان این مطلب که مسئولان کنونی سینما پیش از آن که منتخب فرهنگ کشور باشند با معیار سیاست و رفاقت انتخاب شده اند، افزود: نتیجه حضور این افراد اهمال، غفلت و دوری از فرهنگ جامعه و بازگذاشتن میدان برای حضور کسانی است که با عناوین مافیا، پولشویان و ابتذال گران در سینما‌ها به تولید آثار بازاری مشغولند.

غفلت از سینما و تولید آثار بازاری

این منتقد سینما اضافه کرد: غفلت در عرصه سینما سبب شده تا بخشی از هنرمندان که پیشتر دارای پیشینه سلامت و مثبت در عرصه فیلم‌سازی بودند به سمت تولید آثار بازاری، مبتذل و نازل روی بیاورند و همچنین با سوءاستفاده از چنین اوضاعی برخی هنرمندان که فیلم‌هایی در دست تولید دارند و یا در پرده سینما در حال اکران است مغایر با فرهنگ و باور‌های جامعه به وجود آورند.

آذین با اشاره به اینکه فریاد اعتراض آمیز پیشکسوتان سینما و عموم جامعه از فیلم‌های سینما نشانگر اوضاع بد سینمایی ایران را روایت می‌کند، تصریح کرد: در درجه نخست لازم است عرصه سینما و فرهنگ که از نوعی حکومت ملوک‌الطوایفی فرهنگی که بر آن حاکم است خلاص شود سپس باید مدیران متخصص برای اداره سینما بر کرسی‌های هدایت بنشینند. افزون بر آن هنرمندان و فیلم سازانی که در راستای کار‌های ارزشی، اجتماعی و فرهنگی دینی به تولید فیلم مشغولند مورد حمایت قرار گیرند.

وی متذکر شد: کارگردانان و تهیه کنندگان سینما باید در همین امتداد در جهت خدمت به جامعه با مدیران دلسوز نظام و معتقد به باور‌های مردم اقدام به تولید آثار سینمایی کنند.

تولیدات سینمایی در مسیر گروه‌های مافیایی

منتقد سینما با بیان اینکه اولین اقدام مسئولان باید تحولات اجتماعی در فرهنگ و سینما است، افزود: ما هنرمندان خوب و سوژه‌های قابل استفاده و تفکیک شده در سینما کم نداریم، اما بدلیل اینکه این هنرمندان و سوژه‌ها مورد حمایت قرار نگرفته‌اند و آثار ارزشی، انقلابی و دفاع مقدسی و مذهبی در دستور کار مدیران سینمایی قرار نگرفته سینما به بازاری برای سرمایه سالاری، گروه‌های پولشویی و مافیا تبدیل شده است؛ لذا برای ایجاد تحولات اساسی باید از عناصر و عوامل و هنرمندان کاربلد، حرفه ای، متعهد و متخصص استفاده کرد و مسئولیت اداره سینما به اهل آن و کسانی که در جهت خدمت به جامعه حرکت می‌کنند سپرده شود در غیر این صورت وضعیت هنری، فرهنگی و سینمایی کشور با این روند کنونی راه به جایی نمی‌برد و مردم از باور‌های دینی دور خواهند شد.

ارسال نظر
captcha