عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه زبان انگلیسی باید در کنار سایر زبان‌های خارجی به اختیار دانش آموز تدریس شود. گفت: متاسفانه در فضای رسانه‌ای شیطنتی به وجود آمده و طرح یک فوریتی زبان انگلیسی کامل و واضح روشنگری نشده است.

سرویس «تعلیم و تربیت سدید» محمود کوهستانی: در طی روز‌های گذشته ۵۷ نماینده مجلس طرح یک فوریتی «رفع انحصار از زبان انگلیسی» در نظام آموزش همگانی کشور را به هیأت رئیسه مجلس ارسال کردند. نمایندگان در بندی از این طرح آورده‌اند، از تاریخ تصویب این قانون آموزش و پرورش مکلف است آموزش‌های زبان‌های دیگر را در کنار زبان خارجی فراگیرند اما این موضوع در رسانه‌ها ابعاد دیگری گرفت و شایعاتی مبنی بر حذف شدن زبان انگلیسی از مدارس بر سر زبان‌ها افتاد.

طرح یک فوریتی مجلس شورای اسلامی در حالی در رسانه‌ها در جهت تخریب افکار عمومی قرار گرفت که برخی کارشناسان تعلیم و تربیت بدون مطالعه و تحقیق این طرح را غیر کارشناسی عنوان کرده و عده‌ای به تخریب و نظرات منفی پیرامون آن دامن زدند.

از شایعه تا واقعیت طرح یک فوریتی مجلس/ آموزش زبان‌ انگلیسی در مدارس حذف نمی‌شود

اختیاری بودن یادگیری زبان‌های خارجی

فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار «فرهنگ سدید» در این رابطه گفت: متاسفانه در فضای رسانه‌ای شیطنتی به وجود آمده و طرح یک فوریتی زبان انگلیسی کامل نوشته نشده است. مسائلی مطرح شده که باید روشنگری شود.

وی با اشاره به اینکه اصل عنوان طرح «رفع انحصار زبان انگلیسی» از نظام آموزشی کشور است و 6 ماده دارد، عنوان داشت: این طرح اعلام می‌دارد که چرا زبان انگلیسی در آموزش دوره‌های عمومی و همگانی از دبستان تا دانشگاه باید اجباری باشد؟ زبان‌های علمی متعددی در دنیا وجود دارد و دانش‌آموزان حق دارند هر زبانی را که می‌خواهند اختیاری آموزش ببینند. لذا زبان انگلیسی در کنار زبان‌های آلمانی، فرانسوی و چینی و یا هر زبان دیگر را با اختیار دانش آموز انتخاب می‌شود. این طرح تنها شامل آموزش و پرورش نیست بلکه دانشگاه‌ها می‌توانند زبان‌های متعدد دنیا را به دانشجوها آموزش دهند.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس درباره چرایی ارائه طرح یک فوریتی برای رفع انحصار از زبان انگلیسی معتقد است که این طرح ارائه شد تا آموزش زبان منحصر به مدارس دولتی نباشد و به معنای حذف زبان انگلیسی از مدارس نیست. علت ارائه طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی نیز به خاطر آن است که به نظر می‌رسد فرایند آموزش زبان در مدارس ضعیف است و دانش‌آموزان حدود ۷ سال زبان انگلیسی می‌خوانند، اما پس از آن مهارت لازم را برای مکالمه در حد چند جمله ندارند و علت این ضعف نیز به مسائل مختلفی مربوط است.

بسیاری از صاحب نظران نیز با آموزش زبان‌های مختلف در دبستان‌ها مخالفند و می‌گویند در این دوران فارسی مقدم بر همه چیز است و اساس آموزش سایر دروس زبان فارسی قرار دارد. اگر دانش‌آموزان موفق به درک صورت مسئله ریاضی نمی‌شوند، به دلیل نقص مهارت‌های زبانی آنهاست. در صورت آموزش زبان خارجی در مدرسه‌های ابتدایی، زبان فارسی برای نسل آینده به زبانی کم‌ارزش تبدیل خواهد شد.

برخی نمایندگان تأکید دارند به دلیل مسائل فرهنگی و هویتی، طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی را ارائه کردند، اما این ادعا هم نمی‌تواند چندان دقیق باشد چرا که در مدارس کتاب‌های زبان انگلیسی با نظارت آموزش‌وپرورش تهیه می‌شود و مطالب با هویت و فرهنگ ما همخوانی دارد در حالیکه در آموزشگاه‌ها الزاماً این اتفاق نمی‌افتد و تازه بچه‌ها در کنار یادگیری زبان انگلیسی با فرهنگ آن کشور هم آشنا می‌شوند.

16

لزوم خروج انحصاری زبان انگلیسی و فرهنگ غربی

رهبر معظم انقلاب در این رابطه گفته اند: «متفکران غربی بارها گفته‌اند که به‌جای کشورگشایی‌های استعماریِ قرن نوزدهم، بهترین و کم‌هزینه‌ترین روش، تزریق فکر و فرهنگ خود به نسل جوان کشورها و تربیت زبدگان و نخبگانی است که همچون سربازان نظام سلطه عمل خواهند کرد. متأسفانه در برخی مواقع بجای ترویج زبان فارسی، زبان انگلیسی ترویج می شود و اکنون کار به جایی رسیده است که آموزش زبان انگلیسی به مهد کودک ها کشیده شده و اصرار بر ترویج انحصاری انگلیسی ناسالم است. فلذا زبان علم فقط انگلیسی نیست، زبان‌های دیگر مثل اسپانیولی، فرانسه، آلمانی و کشورهای شرقی هم زبان علم‌اند و باید آموزش داده شوند».

محمد جواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس در موضوعی پیرامون اضافه کردن زبان‌های خارجی دیگر به دروس گفته است: طرح این است که زبان انگلیسی از انحصار خارج شود مثلاً امکان فراگیری زبان فرانسوی، روسی یا آلمانی هم وجود داشته باشد، نمایندگان مجلس این طرح را ارائه کردند تا اگر دانش‌آموزان تمایل داشتند در کنار زبان انگلیسی، زبان دیگری را بیاموزند که باید ببینیم این طرح رأی می‌آورد یا خیر.

زبان انگلیسی

فرهنگ داخلی خود را به وسیله زبان انگلیسی به کشورها منتقل کنیم

علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «سدید» گفت: طرح «رفع انحصار زبان انگلیسی» خوب است اما اگر طرحی بخواهد اجرا شود که زبان انگلیسی از دروس حذف شود و یا خصوصی‌سازی شود کارشناسی شده نخواهد بود.  مردم باید واقعیت‌های بین المللی را بشناسند زیرا سالیانه مقاله‌های مختلفی به زبان انگلیسی منتشر می‌شود و این اهم بودن آن را تثبیت می‌کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دانش آموزان ما در مدارس چه بخواهیم یا نخواهیم به زبان انگلیسی نیاز دارند، افزود: اضافه شدن زبان‌های تخصصی باعث می‌شود ما بتوانیم آخرین یافته‌های علمی دنیا را به داخل کشور بیاوریم، به خصوص اینکه تحت تحریم علمی قرار گرفته‌ایم. از سوی دیگر ما باید با توجه به اعتقادات و مباحث خود می‌توانیم مبانی فکری خود را در قالب زبان انگلیسی به دنیا بشناسانیم. برخی در دنیا وجود دارند که از ایدئولوژی‌های لیبرالیستی و سوسیالیستی خسته شده‌اند و اگر اندیشه‌ها و افکار ما در قالب درست دینی منتقل شود مخاطبین خاص خود را جذب خواهیم کرد و این‌ها مستلزم داشتن زبان انگلیسی و سایر زبان‌هاست. یادگیری زبان‌های بین المللی مختص یک کشور خاص نیست در حقیقت همه کشور‌ها باید از این زبان‌ها بهره ببرند.

نمایندگان مجلس، خود باید زبان‌های خارجی را آموزش ببینند

وی عنوان داشت: امروز ضرورت یادگیری زبان انگلیسی در مدارس را خانواده‌ها درک کرده‌اند. ما معتقدیم باید زبان‌های دیگری را در مدارس اضافه و قدرت مانور دانش‌آموزان افزایش داده شود. بنا نیست ما دیوار ضخیمی دور خود بکشیم و از دنیا جدا شویم. ما باید با توجه به فرهنگ و شرایط خود زبان‌های متعدد را به دانش‌آموزان منتقل کنیم.

شریفی در ادامه اظهار داشت: تعلیم و تربیت در حوزه‌های مختلف از جمله زبان نیاز به مشورت دارد، نمایندگان نباید صرفا به امضاء طرح اکتفا کنند بلکه پای این نوع طرح‌ها باید مطالعه عمقی وجود داشته باشد. نمایندگان مجلس خود نیز نیاز به آموزش زبان‌های مختلف دارند تا مبانی فکری ما را به کشور‌های مختلف منتقل کنند. امروز زبان انگلیسی باید در مدارس اصلاح کارکرد داشته باشد و نمایندگان باید پاسخگو باشند که چرا با این همه هزینه‌های کلان هنوز کارکرد علمی کمی در بین دانش آموزان وجود دارد.

در پایان ضمن تاکید بر لزوم پرهیز از سیاسی کاری در امر آموزش، لازم است تا مسئولان امر پیش از هر تصمیمی درگام نخست به تقویت زیرساخت‌های آموزشی زبان فارسی بپردازند و سپس در مسیر تحقق این طرح قدم بردارند. قدمی هوشمندانه که بعد از اجرای آن شاهد تشکیل باندها و آموزشگاه‌هایی نظیر آنچه امروز به نام کنکور تا حدودی روح و روان دانش آموزان را درگیر خود کرده است نشود.

لازم به تاکید است که گسترش زبان‌های خارجی باید بر اساس اصل آموزش رایگان باشد تا دانش‌آموزان کشورمان به طور مساوی از این حق برخوردار باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha