سرویس «آیین و اندیشه سدید» پس از اینکه رهبر فرزانه انقلاب در دیدار موکب داران عراقی به تبیین نقش بیبدیل حماسه اربعین در تشکیل تمدن نوین اسلامی پرداختند، تحلیلها درباره چرایی و چگونگی این امر مهم قوت گرفت.
چه اینکه ظرفیت اربعین بهعنوان آوردگاه مؤمنین و مسلمین سراسر جهان، یکی از پایههای اصلی تمدن نوین اسلامی خواهد بود.
البته در چند سال اخیر غریو لبیکگویان حسینی به کشورهای مختلف رسیده و جمعیت انبوهی از محبین سیدالشهدا خود را در صفوف زائران سید و سالار شهیدان جای دادند و میهمان میزبانان آستان حسینی شدند.
بیشتر بخوانید:
حضور پرچمها، چهرهها، رنگها و آدابورسوم گوناگون از کشورهای مختلف پنج قارّهی جهان، در مسیر راهپیمایی اربعین جلوههای زیبا، شگفت و وصفناپذیری از عشق الهی حسین (علیهالسلام) به رخ میکشاند که همراه آوای «حُبُّ الحُسَينِ يَجمَعُنا» آبی بر آتش نمرودی جبهه باطل میریزد تا معنای وحدت کلمه و ائتلاف شکافها و تفرقهها مصداقی حقیقی یابد.
از همین رو پایگاه مطالعاتی «فرهنگ سدید» در نظر دارد در قالب پروندهای با عنوان «طلیعهداران تمدن» در گفتوگو با کارشناسان و صاحبنظران به تحلیل نقش راهپیمایی اربعین در شکلگیری تمدن نوین اسلامی پرداخته و مختصات نبرد جبهه حق و باطل در این رویداد آخرالزمانی را تشریح کند.
جواد منصوری کارشناس مسائل تاریخی و سیاسی در گفتگو با خبرنگار «فرهنگ سدید» درباره نقش اربعین در تمدنسازی نوین اسلامی اظهار داشت: به شهادت رساندن امام حسین(ع) و یارانشان و پس از آن اسارت خاندان پیامبر یک هدف اصلی داشت و آن نیز حذف اسلام از صحنه تاریخ بشریت بود.
منصوری با بیان اینکه یزید به صراحت اعلام کرد و چیزی وحی چیزی جز مطرحکردن غم و قبیله خود نیست، وی افزود: این در حالی است که هدف قیام سیدالشهداء این بود که اسلام را به عنوان یک مکتب انسانی و انسانساز در همه زمانها و مکانها معرفی و باقی نگه دارند و از این رو برای بقای اسلام از خون و جان خود گذشتند.
*پیام عاشورا برای همه زمانها و مکانهاست
این کارشناس مسائل تاریخی ادامه داد: پیام عاشورا کاملاً الهی و انسانی برای همه زمانها و مکانهاست البته این مسئله توسط افراد عادی نیز به همین شکل دیده نمیشود چرا که بسیاری از جامعهشناسان و پژوهشگران علوم انسانی با تفکرات مادی خود قضایای جهان را تحلیل میکنند و برای آنها این موضوع نمیتواند معنای حقیقی خود را نشان دهد.
وی با بیان این نکته که برخی مادی گرایان قضیه عاشورا را به اختلاف بر سر تشکیل خلافت چند گروه تقلیل میدهند و آن را تمام شده میدانند گفت: عاشورا نقطه پایان یک دوره معاصر و آغاز یک دوره دیگر است که بشریت باید برای تحقق اهداف خود شهادت را بپذیرد.
* نهضت امام حسین علیه السلام مقدمه ظهور حضرت مهدی "عج" است
منصوری با تاکید بر اینکه عاشورا در میانه تاریخ و امام حسین علیه السلام وارث آدم و نهضت ایشان مقدمه ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی و تشکیل حکومت جهانی است خاطر نشان کرد: این موضوع نیاز به بررسی فلسفی و تاریخی بیشتری دارد چرا که امام زمان در واقع تکمیل کننده و منتقم خون امام حسین هستند.
وی زیارت اربعین را بیعت با عاشورای امام حسین برشمرد و یادآور شد: میتوان گفت: اربعین حسینی تجدید پیمان با مسیر حسین بن علی علیه السلام بوده و نشان میدهد که عاشورا در کربلا تمام نشده است.
منصوری در پایان متذکر شد: ما این مفهوم را در زیارت اربعین نیز داریم که قیام امام حسین برای این بوده است که انسانها را آگاه و از قید بردگی آزاد کنند.
انتهای پیام/