پرونده ویژه «طلیعه‌داران تمدن»/ حجت‌الاسلام سعیدی در گفت‌وگوی مشروح با سدید:
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه زمینه برای تحقق تمدن اسلامی در دوران پست‌مدرنیسم فراهم است گفت: محور تمدن نوین انقلاب اسلامی و مقاومت غرب آسیاست.

سرویس «آیین و اندیشه سدید» پس‌ازاینکه رهبر فرزانه انقلاب در دیدار موکب داران عراقی به تبیین نقش بی‌بدیل حماسه اربعین در تشکیل تمدن نوین اسلامی پرداختند، تحلیل‌ها درباره چرایی و چگونگی این امر مهم قوت گرفت.

چه اینکه ظرفیت اربعین به‌عنوان آوردگاه مؤمنین و مسلمین سراسر جهان، یکی از پایه‌های اصلی تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

البته در چند سال اخیر غریو لبیک‌گویان حسینی به کشورهای مختلف رسیده و جمعیت‌ انبوهی از محبین سیدالشهدا خود را در صفوف زائران سید و سالار شهیدان جای دادند و میهمان میزبانان آستان حسینی شدند.

بیشتر بخوانید:

حضور پرچم‌ها، چهره‌ها، رنگ‌ها و آداب‌ورسوم گوناگون از کشورهای مختلف پنج قارّه‌ی جهان، در مسیر راه‌پیمایی اربعین جلوه‌های زیبا، شگفت و وصف‌ناپذیری از عشق الهی حسین (علیه‌السلام) به رخ می‌کشاند که همراه آوای «حُبُّ الحُسَينِ يَجمَعُنا» آبی بر آتش نمرودی‌ جبهه باطل می‌ریزد تا معنای وحدت کلمه و ائتلاف شکاف‌ها و تفرقه‌ها مصداقی حقیقی یابد.

از همین رو پایگاه مطالعاتی «فرهنگ سدید» در نظر دارد در قالب پرونده‌ای با عنوان «طلیعه‌داران تمدن» در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب‌نظران به تحلیل نقش راهپیمایی اربعین در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی پرداخته و مختصات نبرد جبهه حق و باطل در این رویداد آخرالزمانی را تشریح کند.

اربعین اجتماع بدون طبقه‌بندی و نشانه جامعه توحیدی است/ محور تمدن نوین انقلاب اسلامی و مقاومت غرب آسیاست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی سعیدی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ سدید در خصوص نقش حماسه عظیم اربعین در تحقق تمدن اسلامی اظهار داشت: اربعین یک حماسه بی‌نظیری است که بشریت تابه‌حال این شکل از تجمع انسانی را به خود ندیده و این در حالی است که اوج حضور مردم در سرزمین حجاز برای به‌جا آوردن فریضه حج دو میلیون نفر است.

* مسیر حرکت انقلاب اسلامی به سمت احیای تمدن اسلامی گذشته است

حجت‌الاسلام سعیدی بابیان اینکه در ایام اربعین ۲۰ میلیون نفر به سمت کربلا حرکت می‌کنند یادآور شد: مسیر حرکت انقلاب اسلامی به سمت احیای تمدن اسلامی گذشته است و حلقه اتصال آن نیز منطقه غرب آسیا است چراکه جمعیت‌ انسانی در این نقطه به یکدیگر می‌رسند و تلاقی پیدا می‌کنند.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به حضور مردم قشرهای مختلف مردمی در این راهپیمایی اعم از مسلمان و گردشگران غیرمسلمان که برای ثبت این راهپیمایی عظیم راهی کربلا می‌شوند گفت: بشریت از ابتدای تاریخ تاکنون بیش از ۱۶ تمدن را شاهد بوده است که سه تمدن آن قابل‌شناسایی و دارای شناسنامه هستند.

وی با اشاره به تمدن‌های یونان، تمدن غرب و تمدن اسلام تصریح کرد: اولین تمدن مربوط به یونان بود درحالی‌که دومین تمدن بشریت تمدن اسلامی محسوب می‌شود و درحالی‌که اروپا در شرایط خفت‌بار قرون‌وسطا زندگی می‌کرد، تمدن اسلامی شکوفایی بی‌نظیری داشت.

* زمینه برای تحقق تمدن اسلامی در دوران پست‌مدرنیسم فراهم است

حجت‌الاسلام سعیدی سومین تمدن را تمدن غرب برشمرد که ۳۰۰ سال پس از رنسانس شکل گرفت و افزود: این تمدن در حال حاضر دوران پیری خود را می‌گذراند و ما در عصر پست‌مدرنیسم قرار داریم؛ از ویژگی‌های این دوره آن است آنچه در دوران مدرنیته پذیرفته‌شده در دوره پست‌مدرن به شک و تردید تبدیل می‌شود که ازاین‌رو زمینه برای تمدن سازی اسلامی فراهم است.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا به تشریح ویژگی‌های اربعین و رابطه آن با تمدن سازی پرداخت و بابیان اینکه ویژگی‌های منطقه غرب آسیا برای شکل‌گیری تمدن اسلامی بی‌نظیر است خاطرنشان کرد: در ایام اربعین ۲۰ میلیون نفر به‌صورت خودجوش و بدون هیچ هزینه خاصی در این منطقه حاضر می‌شوند و در این اجتماع الزامات خاصی وجود ندارد.

وی ادامه داد: مردم برای راهپیمایی اربعین با هزینه‌های شخصی و با سختی بسیار خود را به این مسیر می‌رسانند و میزبانان نیز برای استفاده از مایملک خود به زوار اصرار می‌کنند.

به گفته حجت‌الاسلام سعیدی در سفر اربعین ما شاهد هستیم که هیچ‌کس به دنبال کسب منفعت نیست درحالی‌که در زمان عادی همه به دنبال موقعیت و منزلت در پوشش و مکان خود هستند اما این سفر بدون تشریفات خاصی برگزار می‌شود.

*راهپیمایی اربعین اجتماع بدون طبقه‌بندی و تشریفات و نشانه جامعه توحیدی است

نماینده سابق ولی‌فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به شکل‌گیری یک اجتماع بدون طبقه‌بندی و تشریفات در یک مسیر روشن باهدف و شعار مشخص و درعین‌حال برخورداری از اخلاص زیاد تأکید کرد: همه این موارد نشانه جامعه توحیدی است.

وی افزود: بنابراین می‌توان گفت اربعین تمرین جامعه برای از بین بردن تکلف، تشخص و زرق‌وبرق‌های دنیایی است که همه این‌ها از علائم و نشانه‌های تمدن اسلامی محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام سعیدی در پایان خاطرنشان کرد: هرچند که ما تا تشکیل تمدن اسلامی فاصله زیادی داریم اما قطعاً محور این تمدن انقلاب اسلامی و مقاومت غرب آسیا خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha