خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه راهپیمایی اربعین تبعیت عملی از سیدالشهداست گفت: زیربنای تمدن اسلامی «همبستگی امت اسلامی» در اربعین است.

سرویس «آیین و اندیشه سدید» پس‌ازاینکه رهبر فرزانه انقلاب در دیدار موکب داران عراقی به تبیین نقش بی‌بدیل حماسه اربعین در تشکیل تمدن نوین اسلامی پرداختند، تحلیل‌ها درباره چرایی و چگونگی این امر مهم قوت گرفت.

چه اینکه ظرفیت اربعین به‌عنوان آوردگاه مؤمنین و مسلمین سراسر جهان، یکی از پایه‌های اصلی تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

البته در چند سال اخیر غریو لبیک‌گویان حسینی به کشورهای مختلف رسیده و جمعیت‌ انبوهی از محبین سیدالشهدا خود را در صفوف زائران سید و سالار شهیدان جای دادند و میهمان میزبانان آستان حسینی شدند.

بیشتر بخوانید:

* تشریح مؤلفه‌های تمدن اسلامی

*گام دوم انقلاب اسلامی به «اربعین» گره‌خورده است

*اجتماع همفکرها در راهپیمایی اربعین نقطه پیدایش تمدن نوین اسلامی است

*اربعین برگرفته از اراده سیدالشهدا در مسیر تکامل تاریخ است

حضور پرچم‌ها، چهره‌ها، رنگ‌ها و آداب‌ورسوم گوناگون از کشورهای مختلف پنج قارّه‌ی جهان، در مسیر راه‌پیمایی اربعین جلوه‌های زیبا، شگفت و وصف‌ناپذیری از عشق الهی حسین (علیه‌السلام) به رخ می‌کشاند که همراه آوای «حُبُّ الحُسَينِ يَجمَعُنا» آبی بر آتش نمرودی‌ جبهه باطل می‌ریزد تا معنای وحدت کلمه و ائتلاف شکاف‌ها و تفرقه‌ها مصداقی حقیقی یابد.

از همین رو پایگاه مطالعاتی «فرهنگ سدید» در نظر دارد در قالب پرونده‌ای با عنوان «طلیعه‌داران تمدن» در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب‌نظران به تحلیل نقش راهپیمایی اربعین در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی پرداخته و مختصات نبرد جبهه حق و باطل در این رویداد آخرالزمانی را تشریح کند.

 زیربنای تمدن اسلامی «همبستگی امت اسلامی» در اربعین است/همایش اربعین نقشه دشمنان سالار شهیدان را نقشه بر آب خواهد کرد

آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار «فرهنگ سدید» با اشاره به نقش بی‌بدیل اربعین حسینی در تحقق تمدن نوین اسلامی اظهار داشت: اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام فرصتی ارزشمند از جهت معنوی، ولایی و سیاسی است چراکه در روایات اهل‌بیت نیز آمده یکی از علائم شیعه زیارت اربعین بوده و به‌تدریج نقش این زیارت بر همگان روشن می‌شود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: حدود ۲۰ میلیون نفر در فرصتی ۲۰ روزه به‌صورت پیاده مسیری ۸۰ کیلومتری را طی می‌کنند و نکته مهم این است که مدیریت این صحنه عظیم با خود مردم است.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه میزبانان و مواکبی که در این مسیر طراحی شده است همگی مردمی هستند افزود: این پدیده قطعاً در دنیا بی‌نظیر است.

وی پدیده عظیم اربعین را تعظیم شعائر و بزرگداشت نشانه‌های دینی عنوان کرد و گفت: تمام کسانی که این مسیر را طی می‌کنند درواقع اعلان می‌دارند که عاشق دین خود هستند.

* راهپیمایی اربعین تبعیت عملی از سیدالشهداست

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر این‌که راهپیمایی اربعین تبعیت عملی از سیدالشهدا و تحقق حقیقی لبیک یا حسین است تصریح کرد: زیارت اربعین نماد وحدت دو ملتی است که دنیای استکبار جنگ خونین ۸ ساله‌ای را بین آن‌ها ایجاد کرد اما آن‌ها دوباره خود را در راهپیمایی اربعین بازمی‌یابند و صلح و صفا را به یکدیگر منتقل می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به تشریح برکات فراوان اربعین پرداخت و در همین زمینه اظهار داشت: زیربنای تمدن اسلامی عشق به خداوند، ایثار و مقاومت درراه خدا، داشتن آرمان‌های بلند حق‌طلبانه است طوری که قانون خدا و مکتب الهی حرف اول را بزند.

* زیربنای تمدن اسلامی همبستگی امت اسلامی در اربعین است

وی بر همین اساس تأکید کرد: بنابراین زیربنای تمدن اسلامی حقیقتاً همبستگی امت اسلامی در اربعین است؛ چراکه در این همبستگی بیش از ۲۰ میلیون نفر در مدتی محدود گرد یکدیگر جمع شده و یک‌صدا لبیک یا حسین می‌گویند.

آیت‌الله خاتمی بابیان اینکه اگر بخواهیم تمدن اسلامی را محقق کنیم باید بدانیم فرهنگ عاشورا و نهضت سالار شهیدان ازجمله عناصر اصلی این تمدن است خاطرنشان کرد: بدون این فرهنگ رسیدن به تمدن نوین اسلامی محال است.

*راهپیمایی اربعین نقشه دشمنان سالار شهیدان را نقشه بر آب خواهد کرد

خطیب موقت تهران یادآور شد: راهپیمایی بزرگ اربعین در واقع تمرین و مدخلی برای آرمان بلند ایجاد تمدن نوین اسلامی بوده ازاین‌رو بی‌دلیل نیست که دشمنان از این ناحیه احساس خطر می‌کنند و نمی‌خواهند این همایش بزرگ عاشقان آرمان سیدالشهدا شکل بگیرد.

وی در پایان تصریح کرد: ما مطمئن هستیم که به یاری خداوند راهپیمایی عظیم اربعین نقشه دشمنان سالار شهیدان را نقشه بر آب خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha