عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حماسه عظیم اربعین قطعاً زمینه‌ساز تحقق تمدن اسلامی است و این برگرفته از اراده سید شهدا در مسیر تکامل تاریخ است.

سرویس «آیین و اندیشه سدید» پس‌از اینکه رهبر فرزانه انقلاب در دیدار موکب داران عراقی به تبیین نقش بی‌بدیل حماسه اربعین در تشکیل تمدن نوین اسلامی پرداختند، تحلیل‌ها درباره چرایی و چگونگی این امر مهم قوت گرفت.

چه اینکه ظرفیت اربعین به‌عنوان آوردگاه مؤمنین و مسلمین سراسر جهان، یکی از پایه‌های اصلی تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

البته در چند سال اخیر غریو لبیک‌گویان حسینی به کشورهای مختلف رسیده و جمعیت‌ انبوهی از محبین سیدالشهدا خود را در صفوف زائران سید و سالار شهیدان جای دادند و میهمان میزبانان آستان حسینی شدند.

بیشتر بخوانید:

* تشریح مؤلفه‌های تمدن اسلامی

*گام دوم انقلاب اسلامی به «اربعین» گره‌خورده است

*اجتماع همفکرها در راهپیمایی اربعین نقطه پیدایش تمدن نوین اسلامی است

حضور پرچم‌ها، چهره‌ها، رنگ‌ها و آداب‌ورسوم گوناگون از کشورهای مختلف پنج قارّه‌ی جهان، در مسیر راه‌پیمایی اربعین جلوه‌های زیبا، شگفت و وصف‌ناپذیری از عشق الهی حسین (علیه‌السلام) به رخ می‌کشاند که همراه آوای «حُبُّ الحُسَينِ يَجمَعُنا» آبی بر آتش نمرودی‌ جبهه باطل می‌ریزد تا معنای وحدت کلمه و ائتلاف شکاف‌ها و تفرقه‌ها مصداقی حقیقی یابد.

از همین رو پایگاه مطالعاتی «فرهنگ سدید» در نظر دارد در قالب پرونده‌ای با عنوان «طلیعه‌داران تمدن» در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب‌نظران به تحلیل نقش راهپیمایی اربعین در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی پرداخته و مختصات نبرد جبهه حق و باطل در این رویداد آخرالزمانی را تشریح کند.

راهپیمایی اربعین مانند سونامی جبهه باطل را ریشه‌کن می‌کند/ اربعین برگرفته از اراده سیدالشهدا در مسیر تکامل تاریخ است

آیت‌الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار «فرهنگ سدید» با اشاره به نقش بی‌نظیر اربعین حسینی در تحقق تمدن نوین اسلامی اظهار داشت: حماسه عظیم اربعین اصل مسئله عاشورا را طوری تثبیت می‌کند که دیگر قابل‌انکار و تردید نیست.

آیت‌الله ممدوحی با اشاره به ماندگاری عاشورا پس از ۱۴۰۰ سال در تاریخ یادآور شد: مردم از سراسر دنیا فرسخ‌ها و کیلومترها راه می‌آیند تا خود را به کربلای حسینی برسانند و تحمل این سختی‌ها تنها برگرفته از تأثیر عاشوراست.

این عضو جامعه مدرسین مقاومت در مقابل ظلم و مبارزه با ناحق را از مهم‌ترین شاخصه‌های تمدن ساز برشمرد و افزود: حماسه عظیم اربعین قطعاً زمینه‌ساز تحقق تمدن اسلامی است و این برگرفته از اراده سید شهدا در مسیر تکامل تاریخ است.

وی در خصوص تلاش دشمن برای موج‌سواری از اعتراضات مردم عراق در ایام اربعین گفت: این جریان امروز بیش از هر زمان دیگری مفتضح شده‌اند درحالی‌که آن‌ها سعی دارند به سراغ مسائلی بیایند که شیعیان بر روی آن حساسیت دارند.

آیت‌الله ممدوحی تأکید کرد: خداوند آن‌چنان برکتی به امام حسین علیه‌السلام داده است که دشمنان این مکتب هر چه بخواهند شقاوت خود را نشان دهند، الهیت این مسئله برجسته‌تر می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: راهپیمایی عظیم اربعین مانند یک سونامی این جبهه باطل را طوری ریشه‌کن خواهد کرد که آن‌ها از اقدام خود پشیمان می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha