رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه گفت: آنچه که در دولت‌های مختلف آمریکا مطرح شده و می‌شود از جنس تهدید نظامی و رجزخوانی و لفاظی است و بیشتر از جنس عملیات روانی است؛ اقدام نظامی زمانی انجام می‌شود که الزامات آن فراهم باشد.
سردار علی محمد نایینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه در گفتگو با فرهنگ سدیددرباره دلایل حمله رژیم بعث عراق به ایران گفت: در ابتدای امر تمایل به توسعه طلبی و نفوذ سیاسی فرهنگی در منطقه از ویژگی‌های روانی صدام و ماهیت رژیم بعث عراق بود.
 
وی ادامه داد: با این حمله، صدام می‌خواست حقارت تاریخی خود را در قرارداد الجزایر جبران کند و از طرفی با نبود شاه به عنوان ژاندارم منطقه خلأ قدرت در خاورمیانه احساس می‌شد و عراق می‌خواست این خلأ را پرکند که باتوجه به فروپاشی قدرت سیاسی در ایران موقعیت را مساعد اهداف خود می‌دید.

نایینی با اشاره به همراهی کشورهای منطقه و حمایت کشورهای استکباری از حمله عراق به ایران تشریح کرد: احساس خطر از صدور انقلاب اسلامی، نگرانی از خیزش انقلابی مردم در دیگر کشور‌های منطقه و ظهور قدرت جدیدی به نام اسلام، باعث هم‌سویی استراتژیک کشور‌های منطقه با اهداف جنگ توسط عراق شد. از سوی دیگر تعارض ذاتی انقلاب اسلامی با آمریکا و همچنین فشار به جمهوری اسلامی ایران جهت پذیرش قوانین خود نوشته غربی، تنبیه ایران و بازگرداندن آن به نظم پیشین بین‌المللی، خطر سقوط دولت‌های وابسته و امکان توسعه قرارداد‌های نظامی–امنیتی و فروش سلاح به ایران از دلایل تحریک صدام توسط ابرقدرت‌ها مخصوصا آمریکا بود.

وی با اشاره به تحلیل محیط ملی ایران در ابتدای انقلاب خاطر نشان کرد: با وقوع انقلاب اسلامی و خارج شدن ارتش از معادله قدرت که تنها قدرت دفاعی جمهوری اسلامی بود و لغو قرارداد‌های نظامی که ارتش به لحاظ آموزش، تکنولوژی و تجهیزات وابسته به آن‌ها بود، هر دو ابرقدرت غرب و شرق و هم صدام به این نتیجه رسیدند که در ایران قدرت بازدارندگی وجود ندارد. در داخل هم بنی صدر که فرمانده کل قوا بود به اتفاق مشاورانش باور به تهاجم ارتش عراق نداشتند به همین دلیل طرح دفاعی در مقابله با تهاجم و یا توقف دشمن در مرز وجود نداشت.
 
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه افزود: ضمن اینکه فرمان حضرت امام (ره) هم در ۵ آذر ۵۸ برای تشکیل بسیج هم در دولت موقت و هم در زمان بنی صدر، جدی گرفته نشده بود، یعنی عملا بسیج مردمی به صورت ساختاری شکل نگرفته بود و در کشور بی ثباتی سیاسی و اجتماعی داشتیم به طوری که هشت استان کشور همزمان با شروع جنگ بی ثبات بود. باید شرایط امنیتی ابتدای انقلاب و مشکلات جدی اقتصادی را نیز به این موارد افزود.
 
وی ادامه داد: مجموع مسائل داخل کشور و همچنین شکست کشورهای استکباری و استعماری در طرح‌های قبلی (بازه زمانی ۲۰ ماهه قبل از آغاز جنگ) مانند طراحی کودتا، فشار اقتصادی، فشار سیاسی و انواع و اقسام توطئه‌ها منجر به تحمیل جنگ به کشور ما شد. برآورد دشمنان این بود که در کشور ثبات سیاسی نیست و بازدارندگی دفاعی نیز وجود ندارد با این اوصاف یک تهاجم همه جانبه پرشدت می‌تواند به راحتی و به سرعت خوزستان را اشغال کنند و در نهایت هم براندازی و تجزیه ایران را در ذهن می‌پروراندند.

نایینی در ادامه دلایل عدم موفقیت دشمن در جنگ تحمیلی علیه ایران را در برآورد اشتباه دانسته و گفت: آن چیزی که در برآورد‌های دشمن در شهریور ۵۹ وجود نداشت برآورد از قدرت بسیج کنندگی حضرت امام (ره) در موضع رهبری الهی و ولی فقیه در جامعه بود. امام خمینی (ره) توانست جامعه را برانگیزاند و جوانان را به صحنه بیاورد و یک مقاومت مردمی فراگیر از همان اول جنگ شکل بدهد و مانع از این شود که دشمن به حداقل اهداف نظامی خودش که اشغال آبادان و خرمشهر به معنای تسلط بر اروند و حداکثر اهدافش که اشغال کامل خوزستان و تجزیه آن بود، برسد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه تصریح کرد: مهمترین پیام دفاع مقدس به جبهه استکبار و دشمنان انقلاب اسلامی این بود که امکان براندازی نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد. این درسی بود که دشمنان علی الخصوص آمریکایی‌ها گرفتند و به راحتی نمی‌توانند به تصمیم جدید نظامی برسند. به تعبیر امام (ره) ما جنگ تحمیلی را به دفاع مقدس و تهدید را به فرصت تبدیل کردیم و با تلاش نیرو‌های انقلابی و نیرو‌های مسلح به توان بازدارندگی رسیدیم. امروز دشمن می‌داند که واکنش ما در مقابل اقدام نظامی بسیار قدرتمندانه است، توانایی برای دفاع از خودمان داریم و به قدرت بازدارندگی کامل رسیده ایم.
 
وی افزود: پاسخ ما بسیار روشن است مانند اول جنگ نیست که فاقد حداقل قدرت بازدارندگی و در انفعال باشیم. روحیه در نیرو‌های مسلح بالاست. انسجام در نیرو‌های مسلح بالاست. امروز برخلاف شهریور ۵۹ سپاه قدرتمند با پنج نیرو به عنوان یک واقعیت جدی  بخشی قابل توجهی از قدرت دفاعی کشور است. اما در اوان جنگ پاسداران وظیفه نگهبانی از اماکن حیاتی و حساس و شخصیت‌های نظام را بر عهده داشتند و سپاه هیچ مأموریتی در جنگ نداشت.

این کارشناس جنگ و دفاع مقدس با اشاره به اینکه دشمن شرایط حمله به ایران را ندارد، گفت: امروز پیشرفت‌های جدی در حوزه فناوری‌های نظامی داریم که ما را تبدیل به یک کشور بزرگ و قدرتمند کرده است تنفر از دشمن در جامعه ما بسیار بالاست. روحیه جهاد و شهادت در بین جوانان ما بسیار بالاست. دشمن می‌داند که با حمله نظامی انسجام و همبستگی ملی و وحدت بین مردم افزایش پیدا می‌کند و آنچه که در دولت‌های مختلف آمریکا مطرح شده و می‌شود از جنس تهدید نظامی و رجزخوانی و لفاظی است و بیشتر از جنس عملیات روانی است و اقدام نظامی زمانی انجام می‌شود که الزامات آن فراهم باشد.
 
نایینی در پایان اظهارات خود گفت: برای حمله به ایران، همزمان با اقدام نظامی باید امنیت اسرائیل تأمین شود، همزمان با اقدام نظامی تأمین انرژی برای غرب باید تضمین شود و همزمان با اقدام نظامی باید زمینه انقلاب رنگی در داخل فراهم باشد تا منجر به فروپاشی از درون و براندازی شود و جامعه بین الملل و افکار عمومی آمریکا باید از این اقدام نظامی حمایت کند که این شرایط به اذعان نخبگان آمریکایی وجود ندارد. همین طور که اخیرا هم وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده است که آمریکا توانایی حمله به ایران را ندارد.
 
/انتهای پیام/

 
ارسال نظر
captcha