پیروان اهل سنت در استان خراسان شمالی رفتار برادر واری با شیعیان دارند و در ایام ماه محرم نیز متأثر از فضای معنوی و عزاداری های مرسوم محبین اهل بیت(ع)، مراسم هایی خاص خود برای بزرگداشت این ایام برگزار می کنند.

به گزارش فرهنگ سدید؛ اهل سنت خراسان شمالی که عمدتاً حنفی مذهب هستند به زبان ترکمنی تکلم می کنند و بیشتر در مناطق راز و جرگلان، مانه و سملقان و شهر بجنورد زندگی می کنند و در ماه محرم، برنامه ها و رسومی برای عزاداری امام حسین (ع) دارند.

آخوند خوش نظر، امام جمعه تازه یاب مانه و سملقان در گفتگو با خبرنگار اترک نیوز به رسم ویژه ای اشاره کرد و گفت: یکی از رسوم اهل سنت در این منطقه “تهلیل” ، یعنی ۷۰ هزار بار ختم ذکر «لا إله إلا الله محمداً رسول الله» است.

وی با بیان اینکه صدقه و نذری هم همیشه جزء برنامه های ماه محرم در بین اهل سنت خراسان شمالی است، اظهار کرد: به اعتقاد ما چون خود واژه عزا به معنای صبر می باشد ما در تمام مصائب بر همین اساس صبر پیشه می کنیم.

وی افزود: البته ما هم در کنار عزاداران حسینی، به سبک خودمان عزاداری می کنیم. مثلاً اطعام می دهیم. ختم قرآن می گیریم و ثواب آن را به ارواح شهدا خصوصاً شهدای کربلا هدیه می دهیم.

وی گفت:  هر ساله در روز عاشورا یک رسم ۵۰ ساله هم در روستای تازه یاب برگزار می شود که تعداد زیادی از مردم در آن شرکت می کنند.

امام جمعه اهل سنت روستای تازه یاب خاطرنشان کرد: در این روز اهل سنت با تجمع ، در جوار امامزاده شیرعلی فرزند امام موسی کاظم(ع) به عزاداری می پردازند.

آخوند دهش امام جماعت مسجد محمد رسول الله بجنورد نیز در خصوص آیین های اهل سنت در ماه محرم گفت: برجسته ترین رسوم اهل سنت استان در این ماه ختم قرآن و پخش نذری  است.

وی همچنین گفت: ما نسبت به نگاهداشتن حرمت ایام محرم و صفر مقیدیم و هیچکدام از مراسمات جشن و سرورمان را بخاطر احترام به اعتقادات شیعیان و شهدای کربلا تا پایان عزاداری ها برگزار نمی کنیم.

آخوند یزدانی امام جمعه روستای باغلق منطقه جرگلان هم ضمن اشاره به آداب و رسوم مذکور گفت:  روز عاشورا در همه خانه ها سفره ای پهن می شود و مردم، بزرگان و ریش سفیدان خانه به خانه دعوت می شوند و بعد از خوردن حداقل لقمه ای از غذای صاحبخانه به قرائت قرآن مشغول می شوند.

وی غذاهای این منطقه خاص عاشورا و عزاداری ها را  شامل نان های روغنی مخصوص از جمله  قتلمه، چاپاتی، قطاب و… عنوان کرد.

به گفته وی ترکمن های استان، در تاسوعا و عاشورا با تجمع در مساجد اقدام به قرائت قرآن و دعا، مرثیه سرایی و اطعام مستمندان می کنند.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از آداب ترکمن های اهل سنت استان در این ماه؛ سرکشی از خانواده هایی است که در ماه محرم سال پیش یکی از اعضای خود را از دست داده اند.

این روحانی اهل سنت خراسان شمالی خاطر نشان کرد: محبت اهل سنت به پیامبر اکرم(ص) و خاندان مطهر ایشان در اشعار مختوم قلی فراغی؛ شاعر برجسته ترکمن نیز به نظم درآمده است

     در ایام عزای امام حسین (ع) همچنان که شاهد برپایی مراسمات دهه محرم، با شور و حال حسینی در میان شیعیان هستیم و پرچم ها و دسته ها و اجتماعات عزاداری در حسینیه ها و موکب ها برگزار می گردد، برادران اهل سنت اصیل و بومی محب اهل بیت (ع) نیز از گذشته تاکنون دوشادوش تشیع، در این ایام به اقامه عزا و سوگواری مبادرت می نمایند که مناسک و شعائر دینی مانند اطعام، نذر، قرائت قرآن و دعا، عزاداری و مرثیه سرایی و بیان مصائب و کرامات اهل بیت (ع) از جمله آنهاست. نکته مهم در این میان، وجود سنت دیرینه این مراسمات اصیل در میان اهل سنت کشور است که امروز در جای جای مناطق سنی نشین در ایام محرم احیا می شود. اما بعلت توطئه و نفوذ جریان وهابیت، سلفیه، تکفیر و دیوبندیه تندرو با حمایت کشورهای عربی افراطی و جبهه استکبار به منظور ایجاد تفرقه افکنی مذهبی و انحراف در اسلام اصیل، در برخی مناطق سنی نشین محو یا کمرنگ شده است. رسالت نخبگان، علما و بزرگان شیعه و اهل سنت همسو، این است که از یک سو، با تقویت جریان اهل سنت محب اهل بیت (ع) و احیای سنت های اصیل اسلامی مانند بزرگداشت شعائر دینی با محور ارادت به اهل بیت پیامبر (ص) و از سوی دیگر مقابله اساسی با جریان مخرب و ضد اسلامی سلفیه و تکفیر، با عنایت به دیدگاه ها و تدابیر امامین انقلاب در این خصوص سرزمین اسلامی مان را هرچه بیشتر به نور اهل بیت پیامبر (ص) منور سازیم. این مهم موجبات تحکیم مبانی مشترک فرق اسلامی با محوریت مودت ذی القربی پیامبر (ص) می شود که تالیف قلوب و تقریب مذهبی در ایران اسلامی از جمله نتایج ملموس و عملی آن است.    

ارسال نظر
captcha