در حال حاضرتلگرام به عنوان ابزار نوین استعماری و شیوه مدرن تسلط بیگانگان بر امور کشورمان بوده و باید از آن کوچ کنیم و این هجرت آغازی است بر یک پایان. پایانی خوش که آغازگر حرکت ایرانیان به سمت رشد و شکوفایی در فضای مجازی خواهد بود.

فرهنگ سدید، دکتر حسین امانلو/ امروزه شبکه‌های اجتماعی در کنار جنبه های مثبت و منفی به عنوان بخشی از زندگی انسان‌ها درآمده و توانسته است تاثیرات و یا تغییرات نسبتا عمیقی بوجود آورد. سوال اساسی اینجاست آیا تغییرات و دگرگونی هایی که شبکه های اجتماعی در روند حرکت جوامع در دنیای کنونی می گذارند قابل مدیریت و کنترل هستند یا نه؟ واگذاری مدیریت و هدایت این شبکه ها به عناصر خارج از نظام سیاسی موجود، تصمیم عقلایی است؟ مواجهه منطقی و عقلانی با این شبکه ها چیست؟ آیا گفتمان مسلط در شبکه های اجتماعی، گفتمان و ادبیات بومی است؟ بدون شک ضرورت وجود شبکه های اجتماعی و بهره برداری از آنها بر کسی پوشیده نیست هر چند جوسازی‎ها و عوام فریبی‎هایی در این زمینه صورت می‌گیرد، ولی اختلاف نظرها در این حوزه به هیچ وجه مربوط به استفاده از فضای مجازی و تعطیلی یا تداوم آن نیست، بلکه اختلاف نظر بر سر نحوه مدیریت آن و وابستگی پیام رسان‌ها است.

تجربه نه چندان مثبت حضور شبکه های اجتماعی به ویژه تلگرام در جامعه ما نشان داد که این پیام‌رسان ها تأثیرات منفی بسیاری داشته است. ایجاد التهاب و تنش در کشور به خصوص در سال گذشته، نقض قوانین عمومی و حریم خصوصی افراد و رواج بداخلاقی های فرهنگی و سیاسی از جمله چالش‌های حضور تلگرام در جامعه بوده است. تلگرام هیچ‌وقت به قوانین جمهوری اسلامی ایران احترام نگذاشته و ضوابط موجود را نپذیرفته است. البته این امر معلول سیاست غلطی است که فضا و پهنای باند حداکثری در اختیار یک پیام رسان خارجی که بی تعهد به قوانین و ضوابط کشور است قرار گرفته و باعث شده تا در جریانات و معادلات سیاسی و اجتماعی به بازیگر اصلی تبدیل شود تا جایی که در برخی مواقع مسئولان ناگزیر از فیلتر موقت آن شده اند.

بر این اساس به دلایل زیر ما خروج از تلگرام را وظیفه اخلاقی، انسانی و انقلاب خود می دانیم.

1- برای رهایی از سلطه نامشروع بیگانگان و دشمنان از تلگرام خارج می‌شویم. اسلام همیشه مسلمان‌ها را به بهره گیری و یادگیری از علوم و فنون از سایر ملل دعوت کرده است اما با هر گونه سلطه علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مخالف بوده و اجازه برتری غیر مسلمان را بر مسلمان نداده است. پيامبراكرم(صلي الله عليه وآله) ‌فرمودند: " الإسلام يَعْلوا و لايُعْلي عليه". ایجاد انحصار برای تلگرام و واگذاری 60 درصد پهنای باند به این پیام رسان خارجی مصداق سلطه بیگانه است

در قرآن نیز آمده است:" وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا". و خدا هرگز براى کافران، راهی برعلیه مؤمنان قرار نداده است. چنانچه مسلمانان برخلاف این حکم حکیمانه‌ الهی عمل کنند و به هر صورتی، غیر مسلمانان را بر مقدرات و امورات خود حاکم کنند، از اقتضای عقل فاصله گرفته‌اند.

یا در آیه دیگری مسلمانان را از تبعیت از کافران و تحت مدیریت بودن آن‌ها منع کرده است." الَّذِینَ یَتَّخِذُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاء مِن دُونِ الْمُؤْمِنِینَ أَیَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّهَ فَإِنَّ العِزَّهَ لِلّهِ جَمِیعًا". آنان که غیر از مؤمنان، کافران را دوستان خود می‌گیرند، فکر می کنند که سربلندى نزد آنان است! در حالی که عزت، همه از آن خداست. اینگونه نباشد ‌که پیشرفت‌های مادی غربی، ما را رام و مسخر خود‌گرداند، خدای متعال تصریح می‌کند که اعتلاء و عظمت و شکوفایی، وابسته به برقراری ارتباط با بیگانگان نیست، بلکه اقتدار و سربلندی، نزد خدای متعال است.

در حال حاضرتلگرام به عنوان ابزار نوین استعماری و شیوه مدرن تسلط بیگانگان بر امور کشورمان بوده و باید از آن کوچ کنیم و این هجرت آغازی است بر یک پایان. پایانی خوش که آغازگر حرکت ایرانیان به سمت رشد و شکوفایی در فضای مجازی خواهد بود.

2- به منظور حمایت از کالا و محصول ایرانی که پیام رسان‌های داخلی هستند از تلگرام خارج می شویم. غیرت ملی و تعصب به پیشرفت کشور در کنار اعتقاد دینی و گرایش انقلابی، ما را ملزم می کند که از کارایرانی، مدیریت ایرانی و محصول ایرانی حمایت کنیم و این حمایت را نه در شعار و تبلیغ بلکه در عمل و اقدام عینی به ثبت برسانیم تا آیندگان بر غیرت و اعتقاد این ملت گواهی دهند. این کار علاوه بر ایجاد اقتدار و قدرت ملی زمینه پیشرفت، ایجاد بازار کار و اشتغال برای فرزندان و جوانان عزیز این مرز و بوم را فراهم می کند. جلوگیری از خروج سرمایه و ارز ایرانی، گسترش ذوق و استعداد فنی و تکنیکی جوانان و متولیان فضای مجازی، خود اتکایی و خودکفایی و استقلال سیاسی ، اقتصادی و تکنولوژیکی از نتایج مثبت این اقدام انسانی و ملی است.

3- برای حفظ امنیت و آسایش مردم از تلگرام خارج می شویم. در اغتشاشات دی‌ماه 1396 تلگرام نقش تعیین کننده داشته است. براساس بررسی ها و استنادات موجود تلگرام محوریت پیام‌رسانی اغتشاشات را به عهده داشته و نقش شتاب‌دهنده را ایفا کرده است که گروه‌های منافقین و سلطنت‌طلب‌ها در بین گروه‌ها فعال‌تر از سایر معاندین بودند. مهمترین ضلع مثلث اغتشاشات فضای مجازی و سایبری بود. فضای سایبری به‌دلایل مختلف از جمله وادادگی و نبود مدیریت تنظیم این حوزه و اینکه هر مسئول و فردی با نگاه و برداشت خود با آن مواجه می‌شود باعث نفوذ در اذهان و افکار عمومی می شود و باعث می‌شود یک فضای بی‌کنترل و یا خارج از کنترل داشته باشیم. تلگرامی که در ابتدا بسیار ضعیف بود ولی حالا با فرصت‌های ایجاد شده، رشد و توسعه یافته و می تواند نقش اساسی در اغتشاشات ایفا نموده تا جایی که مسئولین ناچار به فیلتر موقت آن می شوند.

 4- برای اطاعت از امر ولی و رهبرمان از تلگرام خارج می شویم. مقام معظم رهبری بارها بر ایجاد محیط سالم در فضای مجازی تاکید کرده و می فرمایند:" امروز فضای مجازی قتلگاه نوجوانان و جوانان شده است و منطقه عظیمی از این فضا اکنون در دست دشمن است و آن ها هم دارند به ما ضربه می زنند. ما نیاز به یک شبکه پیام رسان وسیع با ظرفیت حداقل 20 میلیون کاربر داریم. شبکه ای که همه امکانات و جذابیت های موجود را داشته باشد و حتی از شبکه های موجود بهتر باشد. باید کاری کنید که مردم به تلگرام نیاز نداشته باشند. امروز تکلیف بر ما روشن است و هجرت از تلگرام نه تنها وظیفه قانونی برای حفظ و صیانت از هویت و ملیت و کشورمان است بلکه تکلیفی دینی و انقلابی است."

بنابراین گام مهم پایان دادن به انحصار تلگرام در ایران و قطع سلطه بیگانه در کشور و گام راهبردی حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و ایجاد شبکه ملی اینترنت است که امیدوارم مسئولین در این زمینه اقدام اساسی به عمل آورند.

 

Iran (Islamic Republic of)
خاکسار
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
بسیار عالی
ارسال نظر
captcha