انتشار تصاویر لباس بازیکنان تیم مسجد سلیمان با طراحی چوقا، لباس اصیل بختیاری توسط یک شرکت داخلی بسیار چشم نواز و قابل توجه است آن هم در روز‌هایی که تیم‌های پرحاشیه و بدهکار لیگ برتر با دهن کجی به شعار حمایت از تولید ملی چشم به ته مانده‌های انبار‌های شرکت‌های خارجی دارند.
گروه اجتماعی فرهنگ سدید - فریدون حسن؛ فوتبال به عنوان یک پدیده تاثیر گذار اجتماعی نقش بسزایی در ترویج فرهنگ، آداب رسوم و حتی سیاست‌های دلخواه حکومت‌ها دارد. بدون هیچ اغراقی تاثیر پذیری قشر جوان هر کشور از ستاره‌های مستطیل سبز از هر چهره دیگری بیشتر است بنابراین وقتی چیزی در فوتبال به‌عنوان نماد یا فرهنگ معرفی می‌شود با شدت و قدرت بیشتری ترویج پیدا می‌کند.
این مسئله ایست که باید مورد توجه فدراسیون‌ها قرار گیرد حالا هر چقدر این فدراسیون قوی و با برنامه و درست مدیریت شود بهتر می‌تواند روی جامعه و رفتار‌های ان تاثیر گذار باشد و حتی فرهنگ و داشته‌ها و سیاست‌های خود را به بقیه کشور‌ها هم القا کند. فوتبال ایران سالهاست که از این راه ضربه خورده آنچه امروز در میادین فوتبال به عنوان حاشیه، فساد و درگیری و بی اخلاقی دیده می‌شود حاصل عدم توجه مسئولان این رشته به مقوله مهم فرهنگ سازی است.
یکی از جنبه‌های مهم فرهنگ سازی بحث جاذبه بصری فوتبال است. بسیاری از هواداران فوتبال تمایل دارند تا لباس‌های تیم‌های مورد علاقه شان را داشته باشند حالا اگر این لباس برگرفته از فرهنگ و آداب و رسوم کشور، منطقه و یا قومیت تیم باشد میتواند ناخودآگاه و بدون کوچکترین خرجی تنها با یک طراحی درست یک کار فرهنگی بزرگ را انجام دهد. کاری که باشگاه نفت مسجد سلیمان در آغاز لیگ برتر این فصل انجام داد انتشار تصاویر لباس بازیکنان این تیم با طراحی چوقا، لباس اصیل بختیاری توسط یک شرکت داخلی بسیار چشم نواز و قابل توجه است آن هم در روز‌هایی که تیم‌های پرحاشیه و بدهکار لیگ برتر با دهن کجی به شعار حمایت از تولید ملی چشم به ته مانده‌های انبار‌های شرکت‌های خارجی دارند تا آن‌ها از سر منت لباس‌های بی کیفیت و از رده خارجشان را به تیم‌های ما غالب کنند و بعد هم وقیحانه و بصورت رسمی اعلام کنند که زحمت طراحی لباس را به خودشان نداده اند و هر چه در انبار داشته اند تحویل تیم‌های پر مدعایی، چون پرسپولیس، سپاهان، استقلال و تراکتور و... داده اند.
درخشش چوقا نفت مسجدسلیمان در لیگ برتر فوتبال/ فرهنگ‌سازی قابل توجه یک تیم در روز‌های پرحاشیه فوتبال ایران
 
صرف نظر از مقوله فرهنگ سازی بحث توجه به سیاست‌های داخلی کشور و رعایت جنبه‌های اقتصاد مقاومتی که طی چند سال گذشته همواره از مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده نیز در این کار خوب دیده می‌شود. استفاده از تولیدات یک شرکت داخلی و توجه نکردن به هجوم گسترده تولیدات یک شرکت امتحان پس داده آلمانی درسی است که مسولان فدراسیون فوتبال باید از مدیران باشگاه نفت مسجد سلیمان بگیرند.
این اقدام در خور توجه به همه یادآوری می‌کند که می‌توان از راه فوتبال به همدلی و اتحاد رسید، می‌توان در اوج بی اخلاقی‌های لیگ به این امید داشت که فوتبال ابزاری باشد برای شناساندن فرهنگ‌ها و آداب رسوم کشور پهناور و بزرگمان، مسئله ایی که در هیاهوی این سال‌های فوتبال به کلی از یادمان رفته و امروز کارمان را به جایی رسانده که در ورزشگاه هایمان شاهد سر داده شدن شعار‌های جدایی طلبانه و حتی نژادپرستانه باشیم.
درخشش چوقا نفت مسجدسلیمان در لیگ برتر فوتبال/ فرهنگ‌سازی قابل توجه یک تیم در روز‌های پرحاشیه فوتبال ایران
 
اقدام در خور توجه باشگاه نفت مسجد سلیمان در ارج نهادن به آداب و رسوم قوم بزرگ و اصیل بختیاری در کنار یک طراحی زیبا که نمی‌توان از چشم نواز بودن آن به سادگی گذشت، اقدامی ستایش برانگیز است. اقدامی که ایکاش از سوی آقایان پرمدعای فدراسیون و سازمان لیگ و مدیران باشگاه‌های بیت المال خور مورد توجه قرار می‌گرفت تا حداقل اندکی بیشتر به تولیدات داخلی فکر کنند و بیشتر به ایران و ایرانی نزدیک شوند.
اقدام این باشگاه بی ادعا در معرفی ساده و بی آلایش فرهنگ یکی از قومیت‌های ایران بزرگ در لابلای این همه تخلف و فساد در فوتبال که جز یاس و ناامید از خود به جای نمی‌گذارند، روزنه امید است. اتفاق خوبی که امیدواریم با حساس شدن هواداران بقیه تیم‌ها و مطالبه آن‌ها از مدیران ولخرج باشگاه‌ها کم کم تمام لیگ را در بربگیرد و شاهد روزی باشیم که تمام تیم‌های باشگاهی هم از تولیدات داخلی استفاده کنند و هم از شرکت‌های داخلی طلب ارائه طرح برای معرفی فرهنگ ها‌ی مختلف ایران اسلامی داشته باشند. این مطالبه را از هوداران باید خواست چرا که مدیران بیت المال خور فوتبال قبلا بار‌ها امتحانشان را در این خصوص پس داده اند و در ان رد شده اند.
اولین گام فوتبال برای توجه به اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی و البته ارج نهادن به ارزش‌های فرهنگی کشور است. لیگ فعلا تعطیل شده و این بهترین فرصت برای برداشتن گام دوم است. گامی که باید با "نه" گفتن سایر تیم‌ها و حتی تیم ملی به تولیدات بی کیفیت خارجی برداشته شود. این مطالبه ایی است که کل جامعه فوتبال از مدیران آن باید داشته باشند. نفت مسجد سلیمان در همین شروع لیگ برتر ثابت کرد که می‌توان تولید برند و آبرومند ایرانی را به تن کرد و از طراحی آن لذت برد.
ارسال نظر
captcha