به گزارش فرهنگ سدید؛ امروزه یکی از چالشهای جهان بشریت رواج برخی از جریانهای افراطگرایانه در میان ادیان است؛ مثلاً در اسلام با یک جریان تندرویی به نام وهابیت مواجه هستیم که با توسل بر زور و زر و تزویر یعنی پول و امکانات زیاد مانند شبکههای ماهوارهای در پی جذب مردم مسلمان بهسوی وهابیت است که مسلک آنها ریشه در وحشیگری و آدم کشی دارد؛ اما چنین تفکرات افراطی در همه ادیان موجود است، مثلا در دین یهود نیز همین داستان افراطگرایی را با عنوان صهیونیسم میتوان مشاهده کرد. اما بزرگترین دین از حیث جمعیت آماری یعنی مسیحیت هم میتوان گفت که از این وقایع در امان نبوده و همانند ادیان دیگر دچار افراطی گری و تندرویهایی در درون خود شده است.
یکی از این جریانهای انحرافی با نام مسیحیت تبشیری (مسیحیان صهیونیسم) است. این جریان، با داشتن شبکههای ماهوارهای و وبسایتهای اینترنتی متعددی در حال تبلیغ و ترویج افکار انحرافی و افراطی خود در سرتاسر جهان و همچنین دارای کلیساهای خانگی در سراسر این کره خاکی و علی الخصوص در ایران است. مسیحیت تبشیری چند سالی است که در ایران به فعالیتهای خود شدت داده است. هدف از این شدت فعالیتها را میتوان در ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی با کمک سازمانهای امنیتی جبهه استکبار دانست. این گروهها در قالبهای گروههای سیاسی - مذهبی معاند در داخل کشور درحال فعالیت هستند و وجه مشترک این قبیل سازمانها، حرکت در جهت منافع بلندمدت ایالاتمتحده آمریکا و رژیم صهیونیستی است. در ادامه به منظور آگاهی بیشتر از این جریان انحرافی، فعالیت و عملکرد آن در ایران مورد بررسی قرار میگیرد:
هدف: هدف مسیحیت تبشیری جذب مسلمانان و نشان دادن مسیحیت به عنوان تنها راه نجات است.
روشهای عضوگیری: روش عضوگیری در مسیحیت به صورت هرمی است و افرادی که جذب میشوند خود به تبلیغ میپردازند. این در حالی است که افرادی که به مسیحیت میپیوندند از حداقل اطلاعات عقیدتی برخوردارند و تنها به صورت خودکار، به تکرار آموزهها میپردازند.
روشهای جذب: روشهای جذب در مسیحیت تبشیری به دو دسته کلی تقسیم میشود که عبارتند از: دیداری و شنیداری.
تبلیغات ماهوارهای: تلویزیون ماهوارهای به صورت گوناگون نقش به سزایی در اعمال تبلیغات مسیحیت ایفا میکند. مجموعههای رسانهای که به صورت شبکهای و کاملاً هماهنگ به تحرک میپردازند با شیوههای گوناگون به صورت مستقیم و غیرمستقیم تبلیغات وسیعی را برای مسیحیت به مرحله اجرا در میآورند. از جمله شبکهها و رسانههایی که میتوان به آنها اشاره کرد «محبت تی وی»، «نجات»، «امید ایران» و ... است. عمده محورهای القای این تلویزیونها شامل موارد زیر است:
الف) تبلیغ مسیحیت صهیونیستی، انجام تبلیغات ویژه معتادان و معلولان با استفاده مداوم از تصاویر ساختگی و جعلی و انتشار موسیقی، تصویر و نماهنگ هیجانآور. ب) نشان دادن مسیحیت به عنوان دینی فراگیر.
تبلیغات اینترنتی: برخی از ویژگیهای منحصر به فرد اینترنت، زمینهای را فراهم آورده است تا بسیاری از گروهها و جریانهای غیرقانونی از آن به عنوان وسیلهای امن جهت تبلیغ و جذب بهرهبرداری کنند. مبلغان مسیحی با تعداد بسیار زیادی سایت در حال تبلیغ هستند. تالار گفتگوی این سایتها به محلی برای فریب جوانان هموطن تبدیل شده است. افراد، تبلیغها را دریافت و پس از مدتی به محافل خانگی دعوت میشوند. از کارکردهای دیگر اینترنت تشویش اذهان عمومی، انتشار اکاذیب و بزرگنمایی است.
تبلیغ مستقیم: الف) تبلیغات شهری: تبلیغات شهری مسیحیت شامل طیف وسیعی از اقدامات میشود مانند: دیوارنویسی، ترسیم صلیب بر روی اماکن عمومی و خصوصی، توزیع سی دی تبلیغی رایگان نظیر «خدا محبت است»، «داستان خدا». ب) توزیع رایگان کتاب: توزیع کتبی نظیر «حیات در مسیح»، «عیسی کیست»، «اصول اعتقادی ما»، «خدمت تعلیم» از این دست اقدامات است. ج) تبلیغات در کلیساهای خانگی: این کلیساها منازلی هستند که کیشیشان مسیحی و یا افراد مرتد تازه جذب شده، مالکیت و یا اجاره آنها را در اختیار دارند. این محلها توسط سازمانهای کلیسایی با مبالغ قابل توجهی اجاره داده میشود تا توسط مالک، امورات جذب افراد صورت گیرد. این مکانها عمدتاً شاهد رجوع جوانان تازه جذب شده هستند. برخی کتب، سیدی، جزوات، شبنامهها و وبلاگهای اینترنتی در این اماکن تهیه، توزیع و به روز رسانی میشود. د) اغواگران: گروههای مبلغ انجیل، طیف وسیعی از زنان را در اختیار دارند و از این گروه برای جذب افراد مذکر بهره برداری میکنند. این گروه از افراد با سخنرانی و تبلیغ چهره به چهره در محافل به جذب جوانان اقدام میکنند.
جامعه هدف:
دانشگاهیان: با توجه به نقش و تأثیرات متقابل و بسیار مهم دانشگاهیان در تحرک جریان مسیحیت، سهم عمدهای از مجذوبان را دانشگاهیان (البته در سطوح پایین دانشجویی) تشکیل میدهند. البته اغلب دانشجویان مسلمان از زیر پا گذاشتن شریعت مبین اسلام پرهیز دارند و تنها گروه اندکی دچار این انحراف عقیدتی شدهاند.
معتادان: فعالیت این گروه به دلیل گسترش معضل اعتیاد در کشور، بسیار گسترش یافته است در حقیقت با توجه به اینکه سیستم ترک اعتیاد مذکور نشأت گرفته از کشورهای غربی است، متولیان این گروه، از مسیحیت به عنوان عامل معنوی استفاده میکنند. به عبارتی معتادان اغلب دارای نارساییها و خلأهای معنوی هستند و شبکه تبلیغات مسیحیت عزم جدی برای جذب این گروه آسیبدیده به کار بسته است. نکته حائز اهمیت آنکه افراد مذکور با اغفال جوانان در حال ترک اعتیاد، ایشان را جهت ترک به بیرون از شهری که در آن ساکن هستند، انتقال دادهاند و تسلط کاملی بر آنها دارند. ج) اقشار
آسیبپذیر و بزهکاران: دختران فراری، کودکان کار، افراد بزهکار و ... به دلیل عدم برخورداری از پشتیبانی معنوی و مادی مورد بهرهبرداری مبلغان مسیحیت قرار میگیرند. این افراد با استدلال اینکه یکی از حواریون عیسی مسیح (ع) «فاحشه» بوده است و عیسی (ع) او را دوست میداشته است، نسبت به جذب زنان فاسد به مسیحیت اقدام میکنند و بعضاً پس از جذب، از همین افراد برای توزیع انجیل در معابر استفاده میکنند.
افراد بیعقیده: تلاش مبلغان مسیحیت بر روی افرادی که باور مشخصی ندارند به صورت محسوس قابل مشاهده است، آنها گاهاً در جذب اینگونه افراد، موفق هستند، زیرا به آنها باورهایی را میدهند که هیچ الزام مشخصی را برایشان به همراه ندارد.
مخالفان سیاسی: مخالفان سیاسی جهت جبران خسارات مادی و معنوی شان در قبال برقراری حکومت اسلامی بهترین راه را در زمینه عقیدتی حرکت در مسیر مسیحیت انحرافی مییابند. شواهد بسیار زیادی از گرویدن سلطنتطلبان، گروههای رادیکال دانشجویی، اعضای سازمانهای برانداز مسلح و ... در این زمینه موجود است.
شگردهای تبلیغی:
استفاده از عناوین «روحانی» و «طلبه» برای تخریب اسلام و تبلیغ مسیحیت: یکی از شگردها، استفاده از عناوینی نظیر روحانی و طلبه است؛ افراد ادعا میکنند که مدتی در کسوت روحانیت بوده و اکنون پشیمان شدهاند.
عشق منحرف: در این شیوه به سبب عشق ورزیدن، هر گناه و هرگونه رسم منحرفکننده فرهنگی در یک میهمانی شبانه و ... توجیه پیدا میکند.
محبت ظاهری: محبت ظاهری از ارکان شگردهای تبلیغاتی آنان است. نامگذاری شبکههای تلویزیونی، سایتها، کتب و سیدیها نیز بیانگر استفاده مبلغان از شعار محبت در کانون تبلیغات مسیحیت است.
تظاهر به مثبتاندیشی: سیل گسترده نظریات مثبتاندیشانه اگرچه حاوی نکات سازنده نیز است، اما کانون تولید و پرورش این مباحث در جریان تبلیغ کلیسایی قرار دارد. آنها میکوشند با تظاهر به مثبتاندیشی خلاء معنوی عمیق پیروان را پر کنند.
شادی کاذب: عنصر شادی در تبلیغات مسیحیت نقش کلیدی دارد. شاد زیستن در این جریان یعنی گوش دادن به موسیقی پاپ، خواندن سرودهای دسته جمعی، بوسیدن یکدیگر، رقص و ... این اقدامات که با فرهنگ ایرانی و اسلامی سازگار نیست، مکرراً تبلیغ میشود.
ادعای معجزه: تصاویر و متنهای تولیدشده شبکههای تبلیغالتی مسیحیت عمدتاً شامل یکسری معجزات مورد ادعای این جریان است، زنان و پیرانی که از بیماریهای سخت نجات یافتهاند، بیشترین حجم این گونه تبلیغها را به خود اختصاص میدهند. در حقیقت این دسته از مروجان امیدوارند با بزرگنمایی و دروغپردازی پیرامون احتمال انجام معجزه در قبال بیماران، طمع ناآگاهان را در جذب به مسیحیت برانگیزند.
ادعای کشف و شهودهای دروغین: ادعاهای کشف از کیشیشان تلویزیونی و خانگی آنقدر تکرار شده است که سبب شده حتی بسیاری از گروندگان تازه وارد نیز ادعای کشف و شهود کنند.
تهدیدات: عمده تهدیدات جریان مسیحیت تبشیری عبارتند از:
برقراری ارتباط تلفنی و اینترنتی سریع با خارج از کشور که موجبات جذب افراد به سازمانهای جاسوسی غرب را با انگیزه مذهبی فراهم میآورد.
افزایش مسافرتهای قانونی و غیرقانونی اتباع جمهوری اسلامی ایران به محافل مشکوک در کشورهای بیگانه
گسترش انحرافات فکری و اخلاقی در جامعه
راههای مقابله: راههای مقابله با جریان مسیحیت تبشیری عبارت است از:
اگاهی بخشی و حمایت مالی و معنوی از گروههای آسیبپذیر و آسیب دیده
اطلاعرسانی و آگاهیبخشی وسیع و موثر به اساتید و مدرسان دانشگاهی
راهاندازی پایگاههای اینترنتی مؤثر و فعال در جهت مقابله با آنان
پاسخگویی علمی و صبورانه به شبهات دانشجویان و دانش آموزان