پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

طی سال‌های گذشته و پس از بازگشایی خانه سینما تعداد کثیری از اهالی سینمای کشور از عملکرد مدیران این نهاد که عنوان صنفی را با خود به یدک می‌کشد و بیشتر بدل به شاه نشین برای عده‌ای خاص شده که از آن در جهت منافع حزبی، سیاسی، جناحی و شخصی شان استفاده می‌کنند، با انتقاد و اعتراض گسترده نسبت به این روند ناعادلانه خواهان برچیده شدن بساط زیاده خواهان از خانه سینما شدند.

تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش فرهنگ سدید؛ در این مقاله سعی شده تا برخی موضع گیری‌های اهالی فرهیخته سینمای کشور نسبت به انفعال، باندبازی، سیاسی کاری و بی توجهی به امور صنفی در خانه سینما در سال‌های اخیر مطرح کرده اند گردآوری شود.

************************************

علیرضا زرین دست، محمدتقی فهیم، حسن زاهدی، حسین زندباف، جمال شورجه، طهماسب صلح جو، پرویز آبنار، عباس رافعی، مهری شیرازی و فرزانه شبانی در پی برگزاری انتخابات هیأت مدیره خانه سینما، انتظارات و خواسته‌های خود را از مدیران جدید این نهاد صنفی ابراز داشته و بر پرهیز مدیران جدید از مسائل حزبی و جناحی و خدمت صنفی به خانواده بزرگ سینما تأکید کردند. سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

علیرضا زرین دست فیلمبردار پیشکسوت سینما و عضو انجمن فیلمبرداران سینمای ایران نیز در این باره اظهار داشت: مدیران فعلی خانه سینما می‌بایست مجدداً با مسئولان سازمان سینمایی وارد رایزنی شوند تا بتوانند طرح استفاده از هنرمندان باسابقه و عضو صنوف در فیلم‌های سینمایی را به جریان انداخته و آن را به مرحله اجرا برسانند تا دیگر هیچ یک از هنرمندانی که طی تمامی سال‌های عمرشان همه داشته‌ها و زندگی شان را برای رشد و اعتلای سینمای کشور به کار گرفته اند با مشکل بیکاری مواجه نشوند. سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳

محمدتقی فهیم عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران گفت: مواره طی سال‌های گذشته بسیاری از اعضای خانه سینما اعتراضات خود مبنی بر اینکه این نهاد صنفی متکی به اعضای خود نیست و گرایش به سمت لابی گری و ورود به برخی جریان‌های سیاسی دارد را ابراز داشته اند، اما گوش شنوایی برای حل این معضل هیچگاه پیدا نشده است. در برخی مقاطع تاریخی خانه سینما به جهت عناد جریانات و طیف‌های فکری سیاسی با دولت وقت، حتی از تعامل با بدنه حاکمیت نیز بازماندند و با بی توجهی به وظایف خود مبنی بر تامین معیشت اعضا فقط به دغدغه‌های سیاسی خود پرداخته و در جهت منافع یک جریان خاص قدم برداشتند. تمامی حرف‌های مدیران خانه سینما طی سال‌های اخیر تنها در حد شعار باقی مانده و آن‌ها هیچ کاری برای بیکاری هنرمندان ارزنده این ممکلت انجام نداده اند. آن‌ها رسما با فراموش کردن کار‌های صنفی به فکر دخالت در مسایل سیاسی بوده اند. سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳

حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران و عضو انجمن صدای سینمای ایران اظهار داشت: من آرزومندم هیأت مدیره جدید خانه سینما فارغ از هرگونه جناح بازی‌ها و دسته بندی‌های سیاسی تنها در پی آن باشند تا حقوق اعضای خود را تأمین کنند و ارتباط آن‌ها با اهلی سینما تنها دایره محدودی از برخی افراد همسو با تفکرات خود آن هم تنها از حدود ۵-۶ صنف را در بر نگیرد. هیأت مدیره جدید خانه سینما می‌بایست علیرغم برخی رویکرد‌های هیأت مدیره پیشین، تنها دغدغه معیشت اعضایشان را داشته باشند و از ورود به مسائل سیاسی و جناحی و حاشیه‌ای به شدت بپرهیزند. چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

حسین زندباف تدوین گر باسابقه سینما و عضو کانون تدوین گران سینمای ایران نیز در پی انتخابات هیأت مدیره خانه سینما گفت: یکی از مشکلات عمده خانه سینما عدم ثبت صنوف تابعه آن در نهاد‌های نظارتی قانونی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی است و از همین رو هیأت مدیره جدید خانه سینما باید تمامی نیروی خود را برای ثبت قانونی صنوف به کار گیرد. خانه سینما برای تأمین معیشت اعضای خود از جمله: بیمه بیکاری، بیمه درمانی، امنیت شغلی و... دچار مشکلات و معضلات زیادی است که تمامی آن‌ها ناشی از عدم ثبت قانونی این نهاد در مراجع ذی صلاح است. چرا که نهاد‌هایی که می‌بایست این امکانات را در اختیار اهالی سینمای ایران قرار دهند به دلیل بی هویتی صنوف تابعه خانه سینما که ثبت قانونی نشده اند از هرگونه اقدامی برای هنرمندان ممانعت به عمل می‌آورند. جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳

جمال شورجه کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: خانه سینما یک نهاد صنفی است که تنها باید به وضعیت معیشتی هنرمندان از جمله: بیمه، مسکن، رفاه عمومی و امثال چنین مواردی رسیدگی کند و ورود مجدد مدیران جدید این نهاد به عرصه مسائل سیاسی و حزبی بسیار خطرناک خواهد بود و می‌تواند آسیب‌های جدی را به اصل سینما وارد سازد. من امیدوارم با تغییر هیأت مدیره خانه سینما تحولات خوبی در جهت تأمین رفاه و معیشت سینماگران صورت پذیرد. از مدیران جدید خانه سینما انتظار می‌رود تا مدافع حقوق جامعه مظلوم سینمای ایران که صدایشان طی تمامی این سال‌ها به جایی نرسیده است باشند. مدیران این نهاد فرهنگی می‌بایست نگاهی عادلانه به تمامی اهالی سینما داشته و تنها از دایره محدودی از رفقای خود حمایت نکرده و اگر امکانات دولتی به آن‌ها داده می‌شود تمامی اهالی سینما را از آن بهره‌مند سازند. شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳

طهماسب صلح جو منتقد برجسته سینمای ایران و رئیس سابق انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران نیز گفت: از مهمترین کار‌هایی که هیأت مدیره خانه سینما باید انجام دهند قانونی شدن تمامی صنوف است چرا که اعضای شورای مرکزی صنوف هرکار و خدمتی بخواهند برای همکاران خود انجام دهند می‌بایست با مجوز قانونی اقدام کنند. من زمانی که به عنوان رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران فعالیت می‌کردم مرتب در پی این بودم که برای اعضا یک تعاونی مسکن تاسیس کنیم یا اینکه کار‌های بسیار دیگری را برای اعضای تابعه مان انجام دهیم، اما به دلیل آنکه جزو صنوف قانونی نبودیم نتوانستیم این کار را انجام دهیم چرا که مراکزی که تعاونی‌ها را تأیید می‌کنند به ما می‌گفتند به دلیل آنکه شما مجوز قانونی برای فعالیت ندارید نمی‌توانید چنین کاری را انجام دهید و همه کار‌های شما باید به نام «خانه سینما» انجام شود. یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

پرویز آبنار صدابردار باسابقه سینمای ایران گفت: اعضای هیأت مدیره خانه سینما باید از مسائل حاشیه‌ای که کمترین ارتباطی با سینما ندارند دوری کنند و به جای آن دفاع از حقوق مادی و معنوی اعضا باید در رأس برنامه هایشان قرار گیرد تا اهالی سینمای ایران بتوانند آن‌ها را باور کرده و به آن‌ها اعتماد تکیه کنند. اعضای هیأت مدیره خانه سینما باید قانونی را تنظیم و به تصویب برسانند که تهیه کنندگان و کارگردانانی که می‌خواهند در سینما اقدام به ساخت فیلم نمایند تنها ملزم به استفاده از دست اندکاران صنوف مختلف خانه سینما باشند و نتوانند نیرو‌های غیر متخصص را از بیرون وارد سینما کنند. دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳

عباس رافعی کارگردان سینما در اظهاراتی صریح و بی پرده گفت: برآورد من از عملکرد هیأت مدیره خانه سینما طی تمامی سال‌هایی که عضو این نهاد به اصطلاح صنفی هستم این است که این نهاد هیچ ابزار قدرتی در اختیار ندارد و تنها به محلی برای انتشار بیانیه‌های سیاسی و حزبی و مثلأ صنفی بدل شده است. ساختار خانه سینما اساساً به شکلی پایه گذاری و طراحی شده و به راه خود ادامه داده که سینماگران دیگر هیچ توقعی از آن نباید داشته باشند. هیأت مدیره و روسای اغلب صنوف تابعه خانه سینما چنان درگیر مسائل کاری خود شده اند که کاملاً فراموش کرده اند چرا در رأس این نهاد قرار گرفته اند و اصولاً چه کار‌هایی را می‌بایست انجام دهند. دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳

مهری شیرازی عضو انجمن چهره پردازان سینما نیز گفت: مهمترین نکته‌ای که می‌توان با حضور هیأت مدیره جدید خانه سینما به آن امیدوار بود این است که با حضور آن‌ها برخی رانت خواری و مواردی که در دوران مدیران قبلی شائبه‌های زیادی را برای اهالی سینما به وجود آورده بود به طور کلی از میان برداشته شود و مدیران تنها برای اهالی سینما و رفع مشکلات معیشتی آن‌ها بکوشند. چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳

فرزانه شبانی عضو کانون فیلمنامه نویسان سینما نیز اظهار داشت: هیأت مدیره جدید خانه سینما باید به جای ورود به مسائل جناحی و حزبی تنها به فکر امنیت شغلی و بیمه بیکاری اعضا باشد و ارائه راهکار‌های عملی در این زمینه را جایگزین شعار‌های تکرای گذشته و برنامه‌های تشریفاتی کند. اعضای خانه سینما سالیان درازی است که فریاد وامصیبتا سر دادهاند تا مسئله بیمه بیکاری و امنیت شغلی شان به نتیجه مثبتی برسد، اما متأسفانه هیچ یک از مدیران خانه سینما نسبت به این مسائل مهم توجهی نشان نداده و به شرایط سخت معیشتی اعضای خود اهمیتی نمی‌دهند؛ این در حالی است که بسیاری از اهالی سینما در حال حاضر در تنگنای مالی شدیدی به سر می‌برند و با بیکاری مفرط دست و پنجه نرم می‌کنند. جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳
************************************
حسین زندباف، عباس شوقی، نوید فرح مرزی، عبدالله عبدی نسب، مهین نویدی، ساعد نیک ذات، طهماسب صلح جو، هوشنگ توکلی و محمد جعفری از جمله افرادی بودند که خواسته‌های پیشین خود را برای چندمین بار از مدیریت جدید خانه سینما درخواست کردند. چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

حسین زندباف تدوین گر پیشکسوت سینما در آستانه سال نو گفت: مهمترین درخواست ما از مسئولان خانه سینما ثبت قانونی صنوف سینمایی است چرا که قانون حافظ منافع ما است و اگر ما زیر پرچم قانون مشغول به کار باشیم می‌توانیم با امید بیشتری به آینده نگاه کنیم. تمامی صنوف خانه سینما به عنوان یک نهاد فرهنگی بایستی به طور قانونی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شوند تا از این طریق مسئولان خانه سینما بتوانند برای تأمین معیشت اعضای خود اقدام‌های قانونی انجام داده و تعداد زیادی از اهالی سینما را از سردرگمی و نگرانی برهانند. شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴

عباس شوقی عضو هیأت مدیره طراحان جلوه‌های ویژه میدانی در آستانه سال نو ضمن انتقاد از عملکرد مدیران سینمای کشور اظهار داشت: سیاست زدگی مدیران مانع از رسیدگی به اهالی صنوف شده است این در حالی است که بسیاری از اعضای صنف‌های مختلف خانه سینما در تأمین معیشت خود دچار مضیقه هستند. دیدگاه‌های جناحی و گروهی در سینمای کشور به قدری زیاد شده که دیگر کمتر کسی به فکر اهالی سینما است؛ این فاجعه به حدی گسترده است که بسیاری از اهالی دغدغه‌مند سینما مجبور شده اند کاری به غیر از حرفه و دانش و تخصص خود انجام دهند و ما شاهد آن هستیم که زندگی بسیاری از اهالی سینما در بدترین وضعیت ممکن است. دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴

نوید فرح مرزی عضو ۲ انجمن «چهره پردازان» و «طراحان فنی و مجریان صحنه» خانه سینما گفت: به دلیل عدم وجود مدیریت صحیح، سینمای ما بدل به سینمایی انحصاری و خانوادگی شده است و باندبازی و مافیا در آن حرف اول و آخر را می‌زند. مدیریت سینما زمانی می‌تواند گام مثبت و قابل قبولی برای اهالی خانه سینما بردارد که شرایط حضور در پروژه‌های مختلف را برای یکایک آن‌ها فراهم بیاورد؛ اما این روز‌ها اگر مدیران نیم نگاهی به تیتراژ محصولات یک سال سینمای ایران بیندازند متوجه می‌شوند که در رشته‌ها و صنوف مختلف سینمایی تنها ۳-۴ نیرو هستند که در آن رشته مرتب اسامی شان تکرار می‌شود و گویا اصلاً مابقی اهالی سینما وجود خارجی ندارند. سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

عبدالله عبدی نسب عضو انجمن عکاسان خانه سینما گفت: متأسفانه کیفیت حمایت از اهالی سینما رو به روز پایین‌تر می‌آید و همین امر باعث شده تا گذران زندگی بسیاری از سینماگران با سختی‌های فراوانی توأم شود. ما همواره با وعده‌های زیادی از جمله تأمین امنیت شغلی اهالی سینما، تأسیس صندوق بیمه بیکاری و امثالهم روبرو بوده ایم، اما متأسفانه تمامی این وعده‌ها تنها در حد حرف باقی مانده و در عمل هیچ گونه بهایی به آن‌ها داده نشده است. مدیران خانه سینما گویا اصلاً توجهی به لزوم و ضرورت تأمین امنیت شغلی اهالی سینما ندارند و به همین دلیل است که برخی از صنوف به صورت یک جانبه با کارگردانان و تهیه کنندگان سینما وارد تعامل شده اند تا مبحث مهم تأمین امنیت شغلی را در سینمای کشور جا بیندازند و انجمن عکاسان سینمای ایران نیز مدتی است که در پی این امر بسیار مهم و ضروری است. چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

مهین نویدی عضو صنف انجمن چهره پردازان خانه سینما گفت: متأسفانه کارت‌های نظام صنفی در حوزه سینما اعتبار لازم را ندارند. مدیران خانه سینما در راستای سند راهبردی این نهاد صنفی مبنی بر توسعه ظرفیت‌های سینمای کشور و برای بهسازی استاندارد‌های هنری و انسانی مبادرت به صدور شماره نظام سینمایی برای اهالی برجسته تمامی صنف‌ها کردند، اما متأسفانه علیرغم اینکه قرار بود کسانی که این کارت را ندارند نتوانند در هیچ یک از کار‌های سینمایی حضور داشته باشند، اما با این حال ما شاهد آن هستیم که کارت نظام سینمایی هیچ اعتباری برای اهالی برجسته و قدیمی خانه سینما محسوب نمی‌شود و کسانی که این کارت را در اختیار ندارند هم در پروژه‌های سینمایی حاضر می‌شوند. شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴

ساعد نیک ذات فیلمبردار سینما در آستانه آغاز سال جدید گفت: امروزه سینماگران بیش از «امینت شغلی» به «حراست شغلی» نیاز دارند و مدیران خانه سینما بایستی هرچه سریعتر با اتخاذ تدابیری جدی کاری کنند تا حراست شغلی برای یکایک اعضای صنوف۳۱ گانه سینمایی ایجاد شود. «حراست شغلی» یعنی تامین بهینه و موثر شرایط زندگی برای یک هنرمند و سینماگر اعم از بیمه خوب، تأسیس تعاونی و درآمدزایی، در اختیار گذاشتن وام‌های بدون بهره مناسب؛ تامین مسکن برای یکایک اعضای خانه سینما و... این‌ها امروز جزو ضروری‌ترین مواردی است که مدیران بایستی نسبت به آن آگاهی داشته باشند. یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴

طهماسب صلح جو رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در آستانه سال نو گفت: صنوف خانه سینما باید متناسب با وضعیت حرفه‌ای و درآمد افراد به آن‌ها خدمات رسانی کنند به عنوان مثال در انجمن منتقدان کسانی که حرفه اصلی و منبع درآمدشان از سینمایی نویسی است بایستی از حقوق صنفی بیشتری نسبت به سایر اعضا که شغل‌های دیگری دارند برخوردار باشند. علاوه بر این مسأله صنوف خانه سینما نیز بایستی دسته بندی شوند چرا که قطعاً همه صنوف شرایط شان با یکدیگر یکسان نیست و اینکه قرار باشد حقوق صنفی به صورت یکسان به یکایک آن‌ها اعطا شود اشتباه است. جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۹۴

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر در آستانه سال نو خطاب به مدیران سینمایی و به ویژه خانه سینما گفت: آقایان مدیر! به بحران اقتصادی زندگی سینماگران رسیدگی کنید، طی ۲-۳ سال اخیر وضعیت بد اقتصادی باعث فشار‌های سنگینی روی زندگی سینماگران و هنرمندان شده است. خانه سینما مجموعه‌ای متشکل از حدود ۶ هزار نفر از نیرو‌های متخصص و تلاشگر و کارآمد در حوزه سینما به عنوان مهمترین رسانه و ابزار فرهنگی در کل جهان است که طی سال‌های اخیر و به ویژه به دلیل بحران‌های اقتصادی غریبی که در دولت آقای روحانی به وجود آمده باعث شده تا زندگی بسیار سختی داشته باشند و همواره در سختی زندگی کنند. دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴

محمد جعفری عضو انجمن‌های مستندسازان و منتقدان خانه سینما گفت: صنوف خانه سینما برای دستیابی به جایگاه والا و حقوق اولیه شان باید مستقل شوند و تحت نظارت نهاد‌هایی مانند سازمان سینمایی نباشند. برخی توقعات مانند رسیدگی به وضعیت معیشتی و رفاهی، حل مشکلات بیمه‌ای و بیکاری، مسکن هنرمندان و امثالهم اظهر من الشمس هستند و مدیران خانه سینما می‌بایست اقدامات عاجل و جدی در این زمینه داشته باشند، اما ما برای رسیدگی جایگاه صنوف خانه سینما و همچنین سینماگران به آنچه که به صورت واقعی استحقاق آن را دارند بایستی به مباحث کلان تری توجه داشته باشیم. سه شنبه ۲۵ اسفند ۹۴

************************************

در پی کناره گیری سیدرضا میرکریمی از سمت مدیرعاملی خانه سینما و انتخاب منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل جدید این نهاد صنفی، برخی از اهالی سینمای ایران انتظارات و خواسته‌های خود را از مدیران جدید آن ابراز داشته و بر تأمین امنیت شغلی و برطرف کردن معضل بیکاری، بیمه رایگان تمامی اهالی سینمای کشور و پرهیز از ورود به مسائل سیاسی و جناحی تأکید کردند. پرویز آبنار (صدابردار و صداگذار)، پیمان عباسی (فیلمنامه نویس)، آرش آقابیک (طراح جلوه‌های ویژه)، ابراهیم وحیدزاده (کارگردان)، سودابه خسروی (چهره پرداز)، منوچهر والی زاده (دوبلور و بازیگر)، هوشنگ توکلی (بازیگر)، کتایون امیرابراهیمی (بازیگر)، زنده یاد یدالله صمدی (کارگردان) و علی لقمانی (فیلمبردار) از جمله هنرمندانی بودند که در این خصوص با گفتگو کردند. دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵

پرویز آبنار صدابردار باسابقه سینمای ایران همزمان با تغییر مدیریت خانه سینما و در آستانه سومین سال بازگشایی خانه سینما گفت: مهمترین اتفاقی که امروز تمامی اهالی سینمای کشور به آن نیاز دارند مبحث مهم تأمین امنیت شغلی است که متأسفانه این طرح مدت‌ها است روی زمین مانده و کسی به فکر آن نیست و بنده معتقدم که مبحث امنیت شغلی سینماگران باید هرچه سریعتر قانون‌مند و لازم الاجرا شود. در تمامی کشور‌ها سندیکا‌ها از اعضای شان حمایت‌های ویژه‌ای می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که با ورود افراد نالایق و ناآگاه زندگی اعضای صنف شان با مخاطره مواجه شود؛ مدیران خانه سینما اگر می‌خواهند جایگاه و ارزش سینماگران ایران را حفظ کنند می‌بایست تدبیری بیندیشند تا از این پس هر شخصی نتواند به واسطه باندبازی وارد سینما شده و در فیلم‌های سینمایی به عنوان: صدابردار، فیلمبردار، تدوین گر، بازیگر، چهره پرداز و... حضور پیدا کند. سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵

پیمان عباسی فیلمنامه نویس کشورمان اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های گذشته خانه سینما برای هزاران عضو زنده خود هیچ کاری انجام نداده و تنها کار مثبت خانه سینما اطلاع رسانی برای برگزاری مراسم ترحیم سینماگران بوده است! وقتی امروز به عملکرد خانه سینما طی مدتی که از بازگشایی آن می‌گذرد نگاه می‌کنیم این پرسش در ذهن مان به وجود می‌آید که این همه جار و جنجال برای بازگشایی این نهاد صنفی چه بود و چرا مدیران این نهاد صنفی قدم مثبتی برای اعضای صنوف طی این مدت برنداشتند؟ واقعیت این است که طی این همه سالی که من در سینما کار می‌کنم و عضو کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران هستیم این نهاد صنفی هیچ کاری برایم انجام نداده است؛ ما بعد از بازگشایی خانه سینما حتی حق بیمه‌های مان را هم به صورت شخصی پرداخت می‌کنیم و این نهاد صنفی حتی این کار کوچک را هم برای ما انجام نمی‌دهد، همین امر نشان از آن دارد که این خانه را نمی‌توان نهادی صنفی برای اهالی سینمای کشور برشمرد. چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵

آرش آقابیک طراح جلوه‌های ویژه پرکار سینما نیز در این باره گفت: یکی از مهمترین مواردی که همیشه در کشور ما آسیب زننده بوده وجود و حضور مدیران در دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلفی است که بر اساس سلیقه شان کار می‌کنند و معتقدم که برای رشد و اعتلای سینما مدیریت خانه سینما نباید به صورت سلیقه‌ای باشد. متأسفانه افرادی که در پی پست و مقام هستند همواره دغدغه‌های اصلی نهاد و دستگاهی که در آن به عنوان مدیر حضور دارند را فراموش می‌کنند و بیش از آنکه پیگیر باشند تا دغدغه افراد زحمتکش در دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف را برآورده سازند در پی آن هستند تا منافع باندی و جناحی خود را تأمین کنند که این امر بسیار آسیب زننده است. شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵

ابراهیم وحیدزاده کارگردان پیشکسوت سینمای کشور همزمان با تغییر مدیریت خانه سینما و در آستانه سومین سال بازگشایی خانه سینما گفت: خانه سینما نهادی است که عنوان صنفی بودن دارد و از این رو باید تماماً در اختیار اهالی سینمای کشور باشد، نه مدیران دولتی برای دستیابی به اهداف سیاسی شان و امیدوارم روزی شاهد باشیم که این نهاد صنفی سینمایی در این راستا حرکت کند. یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که ما سال‌های درازی است با آن درگیر هستیم این است که هنوز مشخص نیست خانه سینما، جایی برای دستیابی به اهداف صنفی سینماگران است و یا یک نهاد دولتی و یا نیمه دولتی که تحت اختیار مدیران سازمان سینمایی قرار دارد و در راستای اهداف سیاسی و دیدگاه‌های جناحی آن‌ها کار خود را ادامه می‌دهد؟ دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵

یدالله صمدی کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون همزمان با تغییر مدیریت خانه سینما و در آستانه سومین سال بازگشایی این نهاد صنفی گفت: شاهسواری مدیری برجسته و دردآشنا نسبت به مسائل اهالی سینمای کشور است و از همین رو حضور وی در خانه سینما می‌تواند نویدبخش حل مشکلات صنفی هزاران عضو خانه سینما باشد. منوچهر شاهسواری طی بیش از ۲۰ سال گذشته یکی از مسئولان برجسته خانه سینما بوده و من شخصاً طی تمامی سال‌هایی که سمت مدیرعاملی خانه سینما را بر عهده داشتم و یا در کانون کارگردانان سینمای ایران سمت داشتم شاهد آن بودم که او به طور مداوم و پیوسته با جان و دل برای رشد و اعتلای سینمای کشور به همه افراد مشاوره می‌دهد و با همه افراد همدلی و تعامل دارد و اصلاً به این فکر نمی‌کند که نامی از وی برده شود. یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵

سودابه خسروی چهره پرداز مطرح سینما نیز در این راستا گفت: خانه سینما متأسفانه هیچ جایگاه قانونی در کشور ندارد و وقتی که خانه اصناف سینماگران این مرز و بوم قانونی نیست ما نمی‌توانیم انتظاری برای بهبود اوضاع زندگی مان داشته باشیم و تا خانه سینما قانونی نشود انتظار کشیدن برای حمایت دستگاه‌های دولتی از اهالی فرهنگ و هنر بیهوده است. در قانون اساسی کشور صنوف جایگاهی ندارند و تنها سندیکا‌ها هستند که قانون از آن‌ها حمایت می‌کند و از این رو جامعه اصناف سینمای ایران یا همان خانه سینما که سندیکا محسوب می‌شود قانونی نیست و نمی‌تواند از هیچ دستگاه و نهاد دولتی برای تأمین معیشت و رفاه زندگی افراد زیرمجموعه اش مطالبه گری کند. اینکه برخی از مدیران خانه سینما طی تمامی این سال‌ها آمده اند و مثلاً با یک بیمه خاص قرارداد امضا کرده و تنها برای یک سال اهالی خانه سینما را با هزینه شخصی شان بیمه تکمیلی کرده اند درمانی موقت برای درد‌های سینماگران محسوب می‌شود، اما ما باید بدانیم و آگاه باشیم که این درمان‌های موقت هیچ عایدی مثبتی برای ما در پی ندارند و باید در پی آن باشیم تا درمانی قطعی برای مشکلات مان در نظر بگیریم و تنها چاره مان این است که به هر ترتیبی که می‌توانیم خانه سینما را قانونی کنیم تا هر وقت از هر نهادی که مطالبه حمایت از سینماگران را داریم به دلیل غیر قانونی بودن مان با مانع روبرو نشویم. سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵

منوچهر والی زاده دوبلور پیشکسوت سینمای کشور و عضو انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم سینمای ایران همزمان با تغییر مدیریت خانه سینما و در آستانه سومین سال بازگشایی این نهاد صنفی گفت: امروزه بیکاری گریبانگیر بخش اعظمی از اهالی سینمای کشور شده و ما شاهد آن هستیم که روز به روز وضعیت معیشتی اهالی سینما بدتر از گذشته می‌شود و از این رو امیدوارم مدیریت جدید خانه سینما رسیدگی به معضل بیکاری و توجه به مسائل صنفی را در اولویت کار‌های خود قرار دهد. آقای شاهسواری باید بدانند که سینما محلی برای سیاسی کاری و ورود به مسائل حزبی و گروهی و باندی نیست و هیچ یک از اهالی سینمای کشور آدم‌های سیاسی نیستند و افرادی هستند که عشق به هنر دارند و برای رشد و اعتلای هنر این سرزمین همواره از جان و دلشان مایه گذاشته اند و شایسته است که به آن‌ها رسیدگی شود. یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵

هوشنگ توکلی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در همین رابطه گفت: امیدوارم آقای شاهسواری به رئیس سازمان سینمایی اعتماد نکند و هر کاری که برای سینما صلاح است را انجام دهد و اگر مدیران سازمان سینمایی جلوی وی را برای رسیدگی به اهالی سینمای کشور سد کردند استعفا دهد تا با تغییرات وسیع‌تر توسط اهالی سینمای کشور بتوانیم شاهد حل مشکلات صنفی هزاران عضو خانه سینما باشیم. خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی نیاز به حضور مدیری واقع بین دارد که نسبت به مشکلات تمامی صنوف و اهالی سینمای کشور آگاه باشد و از صمیم قلب بخواهد که آن مشکلات را برطرف کند و خوشبختانه شناختی که من از آقای شاهسواری دارم این گونه است و معتقدم که ایشان یکی از همان افراد عمل گرا و واقع بین هستند که سینمای ایران به مدیریت او نیاز دارد. آقای شاهسواری مشکلات اهالی سینما را به خوبی می‌شناسد و خودش یکی از افرادی است که آسیب‌های زیادی از ساختار پیچیده و مریض خانه سینما خورده است و از این رو می‌توانیم امیدوار باشیم که در زمان مدیریت ایشان خانه سینما به جای گرویدن به مسائل سیاسی و جناحی که البته خود آقای شاهسواری هم در ترکیب‌های جناحی جای دارند، به سمت حل مشکلات صنفی پیش برود. دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵

کتایون امیرابراهیمی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون همزمان با تغییر مدیریت خانه سینما و در آستانه سومین سال بازگشایی این نهاد صنفی گفت: خانه سینما سال‌ها است که به مسائل و مشکلات هنرمندان توجهی ندارد و من شخصاً هیچ گونه امیدی برای بهبود شرایط و اوضاع نامساعد سینمای کشور ندارم! متأسفانه آنچه ما در خانه سینما شاهد هستیم این است که عده‌ای افراد قاطی یکدیگر شده اند و تیم تشکیل داده و تنها بر اساس منافع تیم خود مبادرت به انجام کار می‌کنند و به سایر افرادی که خارج از تیم شان هستند کاری ندارند، اما باید به این افراد گوشزد کنم که دنیا در حال گذر است و این نیز خواهد گذشت! سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵

علی لقمانی فیلمبردار مطرح سینما نیز در این باره اظهار داشت: تأمین امنیت شغلی و بیمه تمامی اهالی سینمای کشور باید در رأس کار‌های مدیریت جدید باشد چرا که تأمین چنین نیاز‌هایی جزو اهداف اولیه خانه سینما است و اگر مدیران خانه سینما به این نکات توجه نکنند به بیراهه می‌روند. در حال حاضر بسیاری از سینماگران نیازمند جدی بیمه هستند و این در حالی است که خانه سینما مدت‌های مدیدی است به بسیاری از اعضای خود بیمه پایه تأمین اجتماعی اختصاص نمی‌دهد و از سوی دیگر بیکاری بخش اعظمی از اهالی کاربلد سینمای کشور به دلیل آن است که هر فردی از راه رسیده به عنوان سینماگر در حرفه‌های مختلف مشغول به کار شده و این امر هم به آن دلیل است که مبحث تأمین امنیت شغلی اهالی سینما تنها در حد حرف باقی مانده و کسی به آن توحهی ندارد. شأنیت صنوف و سینماگران را به آن‌ها باز گردانید؛ اگر نیاز‌های اولیه و ابتدایی اهالی سینمای کشور در اختیارشان قرار بگیرد خانه سینما به اهداف، آرمان‌ها و اساسنامه خود به درستی عمل کرده و شأن سینماگران نیز حفظ می‌شود و همه سینماگران هم از جان و دل برای خانه شان مایه می‌گذارند در غیر این صورت اهالی سینما نسبت به خانه سینما دلسرد خواهند شد. چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵

************************************

اصغر آبگون، اصغر رفیعی جم، ساعد نیک ذات، عباس شوقی، مسعود ولدبیگی و خانم سارا قراچه داغی با بیان اینکه بیکاری مفرط، فقر و خانه نشینی، حضور باند‌های مافیایی، بلاتکلیفی بیمه، شعار‌ها و وعده‌های فریبنده و رنگارنگ مدیران، ابتذال محتوایی و فرهنگی در آثار و عدم به کارگیری افراد کاربلد از جمله بزرگترین مشکلات امروز سینما و سینماگران کشور است خواستار برچیده شدن دست باند‌های مافیایی از نهادی مانند خانه سینما شدند و تأکید کردند دولت با هنر و هنرمند میانه خوبی ندارد! سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶

************************************

۱۵ تن از سینماگران برجسته کشور از صنف‌ها و رشته‌های مختلف اعم از: کانون کارگردانان سینمای ایران، انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران، انجمن صدای سینمای ایران، انجمن چهره پردازان، انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه، انجمن بازیگران، کانون آهنگسازان سینمای ایران، انجمن جلوه‌های ویژه، انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم سینمای ایران، انجمن فیلم کوتاه و... اعتراضات و گلایه‌های صریح شان را نسبت به عملکرد غیرصنفی خانه سینما و نقش منفعل مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره این نهاد در راستای احقاق حقوق سینماگران ابراز داشتند.

خانم ها: کتایون امیرابراهیمی و سودابه خسروی و آقایان: محسن فاضلی، حسن زاهدی، محسن محسنی نسب، نوید فرح مرزی، اسماعیل فلاح پور، داریوش اسدزاده، مهدی بزرگمهر، محسن روزبهانی، منوچهر والی زاده، نجف فتاحی، جبار آذین، حجت الله سیفی و فرهنگ آدمیت که سال‌ها است در انتظار تحقق خواسته‌های اولیه خود از خانه سینما هستند همچنان در یأس و ناامیدی به سر برده و از مدیران خانه سینما که عنوان صنفی را با خود به یدک می‌کشد خواهان تأمین حقوق اولیه شان و پرهیز از باند بازی‌های سیاسی و جناحی هستند؛ سینماگران امروز بیش از هر زمان دیگری نسبت به عملکرد غیرصنفی خانه سینما معترض هستند و تأکید دارند خانه سینما از اهداف اصلی خود به شدت منحرف شده است. سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷

************************************

مهدی بزرگمهر (دبیر شورای مرکزی «کانون آهنگسازان سینمای ایران»)، نوید فرح مرزی (عضو ۲ انجمن «چهره پردازان» و «طراحان فنی و مجریان صحنه»)، حمیدرضا آشتیانی پور (رئیس هیأت مدیره «انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم» و عضو «کانون کارگردانان»)، پیمان عباسی (عضو «کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران») و خانم: ناهید علامی (نایب رئیس «انجمن چهره پردازان سینمای ایران») در پی اجبار هیأت مدیره خانه سینما برای ثبت صنوف سینمایی در وزارت کار گفتند: خانه سینما نهادی ناتوان و همراه با عملکرد‌های عجیب شده است؛ این دسته از سینماگران تأکید کردند: بسیاری از کار‌هایی که در خانه سینما صورت می‌گیرد با اساسنامه این نهاد در تضاد جدی است و برخی افراد فهمیده یا نفهمیده با تمام قوا برای سرنگونی و نابودی کامل سینما تلاش می‌کنند. شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷

************************************

۹ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: محسن محسنی نسب، پیمان عباسی، داود توحیدپرست، اصغر رفیعی جم، حمیدرضا آشتیانی پور، عباس شوقی، منوچهر والی زاده و رضا رویگری و خانم سودابه خسروی در خصوص سرنوشت عیدی میلیاردی که وزارت ارشاد برای تقسیم کردن آن میان اعضای خانه سینما در اختیار دست اندرکاران این نهاد قرار داده، خواستار رسیدگی به عملکرد هیأت مدیره خانه سینما در این زمینه شدند و تأکید کردند این نهاد مثلا صنفی بی هویت و بی خاصیت شده و از آن منافعی به قشر بدنه سینما نمی‌رسد! شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸

************************************

۱۶ تن از سینماگران کشور از صنوف مختلف سینمایی، خانم‌ها و آقایان: هوشنگ توکلی، مهدی رحیمیان، محسن روزبهانی، داود یوسفیان، محسن فاضلی، حسین طلابیگی، محمدتقی پاک سیما، جبار آذین، عبدالله عبدی نسب، کامبیز روشن روان، گلچهره دانش، محمود قنبری، شاهپور پورامین، احمد نجفی، راحله نعمت زاده و رضا رویگری در پی اتفاقات اخیر خانه سینما مبنی بر اجبار صنوف در وزارت کار، فقدان خدمات صنفی و در نقطه مقابل توسعه ساختاری این نهاد که موجب اعتراض و انتقاد گسترده قاطبه سینماگران قرار گرفته تأکید کردند: اجبار صنوف برای ثبت در وزارت کار غیرقانونی و بر خلاف اساسنامه رسمی خانه سینما است و صنوفی که در این وزارتخانه ثبت می‌شوند ادامه حضورشان در خانه سینما بنا بر مفاد اساسنامه فعلی خانه سینما غیرقانونی است و باید این نهاد را ترک کنند، این دسته از سینماگران همچنین خانه سینما را نهادی فشل و ضدصنفی خطاب کردند و تأکید داشتند که دست اندرکاران آن فقط در پی تأمین منافع شخصی شان هستند، برخی از سینماگران با تأکید بر اینکه با شنیدن نام خانه سینما لرزه بر اندام شان می‌افتد این نهاد را محلی برای حضور دیکتاتور‌ها و مافیای سینما دانستند و خواهان برخورد جدی و قاطع دستگاه‌های فرهنگی و نظارتی با مسئولان آن شدند.

منبع: سینماپرس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین ها
آخرین عناوین