بسته خبری «فرهنگ سدید» از فعالیت‌های موحدان الهی در مرداد ماه ۹۸
بسته خبری ادیان توحیدی از فعالیت‌های مردادماه ۱۳۹۸ موحدان الهی در ایران گزارش می‌دهد و شامل برگزاری مراسم مذهبی ارامنه جهان (باداراک) در چالدران، برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی آشوریان جهان (جام تموز) در ارومیه، انتخاب اهواز به عنوان شهر مینای صبی (صابئین- مندایی)، سخنان نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی علیه گستاخی­‌های روباه پیر و تمجید از حافظان امنیت کشور، پیام تبریک عید سعید قربان از سوی خلیفه ارامنه تهران و دیگر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی آنان است.

گروه وحدت فرهنگ سدید- فرشید جعفری: بسته خبری ادیان توحیدی از فعالیت‌های مردادماه ۱۳۹۸ موحدان الهی در ایران گزارش می‌دهد و شامل برگزاری مراسم مذهبی ارامنه جهان (باداراک) در چالدران، برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی آشوریان جهان (جام تموز) در ارومیه، انتخاب اهواز به عنوان شهر مینای صبی (صابئین- مندایی)، سخنان نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی علیه گستاخی­های روباه پیر و تمجید از حافظان امنیت کشور، پیام تبریک عید سعید قربان از سوی خلیفه ارامنه تهران و دیگر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی آنان است.

مراسم مذهبی ارامنه جهان (باداراک) در چالدران

مراسم مذهبی ارامنه جهان موسوم به «باداراک»، با حضور بیش از ۳۰۰۰ نفر از ارمنه ایران و جهان، سوم تا پنجم مرداد ماه سال جاری در کلیسای طاطائوس یا به زبان محلی قره ­کلیسا در ۲۰ کیلومتری شمال شرق چالدران از توابع استان آذربایجان غربی برگزار شد. این مراسم یکی از هفت آیین مقدس در تمام فرقه‌های مسیحیت است که هر ساله به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره یکی از حواریون حضرت عیسی (ع) به نام تادئوس یا طاطائوس برگزار ‎می ­شود و ارامنه ایران و جهان در این مراسم اعمال مذهبی خود را به جا می‌آورند.

برگزاری آئین مذهبی باداراک در ایران ضمن اینکه نشان‌دهنده زندگی مسالمت‌آمیز اقوام و ادیان مختلف در ایران است، صلح و دوستی ایرانیان را به تصویر می‌کشد. این آیین در نتیجه ایجاد امکانات حمایتی توسط نظام جمهوری اسلامی و تعامل سازنده مسئولان نظام به الگوی مناسک دینی مسیحیان جهان تبدیل شده است. توجه ایران اسلامی به ابنیه‌های مذهبی سایر ادیان الهی و تلاش برای مرمت و نگهداری آن‌ها و همچنین کمک و ایجاد تمهیدات لازم برای برگزاری مراسم مذهبی پیروان ادیان الهی به بهترین نحو ممکن، گواه روشنی بر احترام جمهوری اسلامی به پیروان سایر ادیان الهی محسوب می‌شود و این احترام و اقدامات صورت گرفته قابل تحسین است.

برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی آشوریان جهان (جام تموز) در ارومیه

نوزدهمین جشنواره فرهنگی- ورزشی آشوریان جهان موسوم به «تموز» به میزبانی باشگاه آشور ارومیه از ۷ الی ۱۱ مردادماه سال جاری با حضور ۲۰۰ ورزشکار از کشور‌های مختلف در قالب بیست تیم ورزشی در ارومیه برگزار شد. در مراسم آغازین این جشنواره «یوناتن بت­کلیا» نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی و اسقف «مارنرسای بنیامین» اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری ضمن تشکر از مسئولان نظام جمهوری اسلامی بر نگاه برابر نظام به اقلیت­های دینی و اقوام ایرانی تأکید داشتند و آن را الگویی برای سایر کشور‌های جهان دانستند.

گفتنی است که تموز چهارمین ماه آشوریان و در بین آنان به عنوان ماه شکرگزاری، فراوانی و نعمت مطرح است. در حالی که بسیاری از مدعیان دموکراسی ادعا می‌کنند که حقوق اقلیت‌های دینی در ایران رعایت نمی‌شود، برگزاری چنین مسابقاتی اقدامی در راستای خنثی ­­سازی تبلیغات سوء دشمنان و جلوه ­ای از همبستگی و همدلی بین پیروان ادیان الهی در ایران است. حمایت نظام ج. ا. ا. از برگزاری این رویداد فرهنگی- ورزشی نشانگر ارج نهادن به حقوق اقلیت­های دینی ایران مندرج در قانون اساسی کشور است. لازم به ذکر است ایران تنها کشوری است که به صورت مستمر اقدام به میزبانی نوزدهدوره از این مسابقات نموده است و آشوریان می‌توانند در کمال صلح و آرامش به انجام فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی خود بپردازند.

انتخاب اهواز به عنوان شهر مینای صبی (صابئین- مندایی)

سیدحکمت‌الله موسوی مدیرکلمیراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: شهر اهواز در صنایع دستی بعنوان شهر مینای صبی (صابئین مندایی) ثبت ملی شد.

سخنان نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی علیه گستاخی­‌های روباه پیر و تمجید از حافظان امنیت کشور

سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توقیف کشتی انگلیسی توسط نیروی دریایی سپاه و تأثیر این دفاع بر دیپلماسی کشور، گفت: گرفتن موضع قوی و توانمند و غیورانه در خارج از بحث‌های دیپلماتیک توان چانه‌زنی دیپلمات را در مذاکرات دیپلماتیک بالا می‌برد. هر چه کشوری توان نظامی و قدرت دفاعی و همبستگی ملی‌اش بیشتر باشد، سر میز مذاکره می‌تواند امتیازات بیشتری بگیرد.

مره‌صدق خاطرنشان کرد: بعضی از اوقات تعدادی از کشور‌ها در داخل اپوزیسیون مصنوعی درست می‌کنند تا طرف مقابل را از گروه‌های تندرو داخلی بترسانند و همه این‌ها بخشی از دیپلماسی است که در تمامی دنیا کاربرد دارد.

وی افزود: جدا از این بحث‌ها اگر ما به همان نگرش انقلابی خودمان هم نگاه کنیم، هیچ دلیلی وجود ندارد که ما در برابر رفتار‌های تهاجمی و غیرمنطقی و غیرعقلانی پیر بزرگ استعمار ساکت بمانیم. انگلیس از آنجایی که یک زمانی بزرگترین نیروی دریایی دنیا را داشت و حاکم بلامنازع آب ­های بین‌المللی بود، هنوز هم دچار این توهم است که در آب­ های آزاد و آب­های بین‌المللی هر حرکتی بخواهد می‌تواند انجام دهد.

وی اظهار داشت: اقدام مقتدرانه ما در مسائل اخیر به انگلیس ثابت و یادآوری کرد که دوران زورگویی در دریا‌ها تمام شده و همانطور که مقام معظم رهبری به درستی اشاره داشتند، زمان بزن دررویی به پایان رسیده است. الان کشور ما به عنوان یک قدرت فوق‌العاده قوی منطقه‌ای و به عنوان یک قدرت مطرح بین‌المللی آنقدر توانمند است که به دیگران اجازه نمی‌دهد منافع ملی‌اش را به مخاطره بیندازند و اگر کسی حماقت کند و منافع ملی ما را مورد تهاجم قراردهد، باید مطمئن باشد که سزا و جزای این کار را دریافت خواهد کرد. بریتانیای کبیر که زمانی در صحنه سیاست بین‌المللی مانند لومپن‌های قداره‌بند عربده می‌کشید، از رفتار‌های غیورانه و قهرمانانه نیروی دریایی ما شدیداً ترسیده و لحن گفتارش را با ما کاملاً عوض کرده و به جای اینکه به ما چنگ و دندان نشان دهد و درشت‌گویی کند، چهره ملایم‌تری را در برابر ما نشان می‌دهد.

مراسم بیستمین سال تأسیس هفته ­نامه امرداد

مراسم بیستمین سال تأسیس هفته ­نامه امرداد (ویژه زرتشتیان) در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ در دفتر این هفته ­نامه برگزار شد. گروه کوهنوردی آپادانا نیز با صعود به قله ۵۶۷۱ متری دماوند این روز را گرامی داشتند.

پیام تبریک عید سعید قربان از سوی خلیفه ارامنه تهران

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران از جانب خود، مجمع نمایندگان خلیفه­ گری ارامنه تهران و جامعه ارامنه، پیام ­های تبریکی به مناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان به مسئولین کشور ارسال نمود. در پیام ایشان به مقام معظم رهبری (مدظله العالی) آمده است: «محضر مبارک رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت­الله عظمی سید علی خامنه ­ای. عید قربان عید بندگی و عاشقی است. در عید قربان مسیر برای همیشه روشن می ­شود. قربان یک مکتب و روش است برای تمام مسلمین تا سرمنزل مقصود که دل از تعلقات دنیوی برگیرند و سبک بال­تر پرواز نمایند؛ لذا فرا رسیدن عیده فرخنده و مبارک قربان را از جانب خویش و شورای خلیفه­ گری ارامنه و جامعه ارامنه به حضور مقام عالی تبریک عرض نموده و سلامتی و طول عمر حضرتعالی و پیروزی و شادکامی ملت ایران و مسئولین خدمت گذار را در تمامی زمینه­ها از حضرت باری تعالی درخواست می­نمایم. دعاگو اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان؛ خلیفه ارامنه تهران».

نشست آشنایی انجمن زرتشتیان با رئیس جدید اداره‌ی امور اقلیت‌های دینی

نشست آشنایی انجمن زرتشتیان با رئیس جدید اداره‌ی امور اقلیت‌های دینی اداره کل مجامع، تشکل ها و فعالیت ­های فرهنگی با حضور شماری از فعالان فرهنگی و اجتماعی زرتشتی به میزبانی انجمن زرتشتیان تهران برگزار شد. در این نشست مسئولان امور اقلیت‌های دینی وزارت ارشاد، سید مجتبی میردهقان اشکوذری؛ رئیس جدید اداره‌ی امور اقلیت‌های دینی، علی علی‌پور؛ معاون اداره کل در امور ادیان، اقوام و مذاهب، خانم مبرهن؛ مسئول دفتر امور اقلیت‌های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان انجمن موبدان، ناشران زرتشتی، مسئولان انجمن‌ها و نهاد‌های زرتشتی حضور داشتند.

منابع:

آلیک

امرداد

ایرنا

ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان

برساد

بنیاد مطالعاتی روشنگر

سایت رسمی شورای خلیفه­ گری ارامنه

فارس

کانال انجمن کلیمیان تهران

مفازنیوز

ارسال نظر
captcha