پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

معنویت انحرافی سای بابا

معنویت انحرافی سای بابا

امروزه آیین‌هایی با عنوان جنبش‌های نوپدید معنوی به صحنه آمده اند که با محور قرار دادن معنویت و امور فوق طبیعی سعی در ارائه جریانی متعالی و رازآمیز دارند. اندیشه‌های سای بابا یکی از این جریان‌های نوپدید معنوی است.

تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۳۱ تير ۱۳۹۸

به گزارش فرهنگ سدید؛ امروزه آیین‌هایی با عنوان جنبش‌های نوپدید دینی به صحنه آمده اند که با محور قرار دادن معنویت و امور فوق طبیعی سعی در ارائه جریانی متعالی و رازآمیز دارند. اندیشه‌های سای بابا یکی از این جریان‌های نوپدید معنوی است. وی نیز همانند دیگر سرمداران معنویت‌های نوپیدا و نوپدید مدعی ارائه بینشی است که می‌خواهد جای دین را بگیرد. در واقع سای بابا نیز مانند دیگر سردمداران فرقه‌ها مکتب معنوی خود را جانشین دین معرفی می‌کند.

**سای بابا کیست؟
«باگوان شری سای بابا» یا همان « یا سو آمی ساتیا سای بابا» در ۲۳ نوامبر ۱۹۲۶ در یکی از ایالت های هندوستان به دنیا آمد. سای بابا در سن چهارده سالگی، مدعی شد روح خداوند در جسم او رفته است و علنا گفت که برای هدایت انسان‌ها بر روی زمین ظهور کرده‌است و تلاش وی بر این است که با نگاهی پلورالیستی همه پیروان ادیان را به سمت خویش بکشاند.
وی بیش از پنجاه میلیون نفر را تنها تا سال ۱۹۸۵ به مریدی خود در آورده بوده است. سای بابا به جذب مسلمانان و مسیحیان توجه ویژه ای نشان می داد که نکته قابل تاملی است.

**پیشگویی دروغین سای بابا

مرگ سای بابا موجب شد یکی از صدها نیرنگ‌ وی برملا شود؛ چرا که او پیش‌گویی کرده بود در سن 96 سالگی خواهد مرد و هشت سال بعد روح او در جسمی دیگر در شهر میسور به بدن فردی دیگر منتقل خواهد شد.«سای بابا» که خود را خدای خالق و هستی‌بخش می‌پنداشت، 11 سال زودتر از پیش‌بینی خود، طعم مرگ را چشید تا یک خدای دروغین دیگر رسوا شود.

** اعتقادات و انحرافات فرقه ساي بابا

1) تناسخ؛ تناسخ از ويژگي هاي مشهور اديان شرق آسيا است. بر اساس اعتقاد خرافي، تناسخ روح انسان در چرخه هاي متوالي بازپيدايي تحت تاثير «قانون كارما» در صعود يا تنزل است تا اين كه با تلاش از حذف كارما از اين درياي «سامسارا» نجات يافته و به «موكشا» و رهايي برسد.
اديان الهي مانند زرتشت ، يهوديت ، مسيحيت و اسلام همگي اين اعتقاد باطل را مردود مي دانند و كتاب هاي بسياري نيز در نقد آن نوشته شده است .
2) پلوراليسم عرفاني؛ معنويت آيين ساي بابا بر مبناي كثرت گرايي عرفاني تبليغ مي شود. وي تصريح مي كند كه همه ي اديان حق اند و هيچ تفاوتي با يكديگر ندارند، هر چند دين خود ساخته ي خويش را كامل ترين آنها مي داند و آن را به منزله ي صد مي داند كه چون كسي آن را داشته باشد، حقيقت همه ي اديان ديگر را كه همگي از صد كمتر هستند، خواهد داشت.

3) شعبده و جادو؛ بسياري از مردم گمان مي كنند كارهاي خارق العاده نشانه ي حقانيت يك مكتب مي تواند باشد. مدعيان و سود جويان نيز از همين سادگي مردم سوء استفاده كرده و با قدرت هايي كه به دست مي آورند، سعي مي كنند با انجام كارهايي كه از توان عموم مردم خارج است و يا پيشگويي ها و پيش بيني هايي درباره ي حوادث روز مره، چنين جلوه دهند كه همه ي سخنان آنان حق است و مهر تأييد الهي دارد. در حالی  که هرگز نمي توان انجام كارهاي خارق العاده را نشانه ي حقانيت و درستي راه و روش يك عارف دانست. كارهاي خارق العاده ي ارزش دارد كه در سايه ي عمل به دستورات الهي به دست آمده باشند، هر چند هيچ عارف حقيقي عملي را براي دستيابي به كارهاي خارق العاده انجام نمي دهد، زيرا عرفان حقيقي چيزي جز معرفت و تقرب به خدا نيست.

4) ادعاي الوهيت؛ سای بابا مدعي است كه خداي خالق، برهما، خداي هستي بخش و … در او حلول كرده است. وي مردم را به ستايش و پرستش خويش فرا مي خواند و ساده دلان نيز در برابرش زانو مي زنند.

5) تجاوز جنسي؛ در يكي از مستندهايي كه برخي از رسانه هاي اروپايي درباره ساي بابا ساخته اند ، وي متهم به سوء استفاده جنسي از برخي مريدان خود است. در اين مستند ،حجم تخلفات ساي بابا را به حدي مي دانند كه نياز به دخالت دولت‌هاي مختلف در برابر آن را ضروري شمرده است.

**تناسخ و بازی در زمین مستکبرین

سای بابا به تناسخ اعتقاد دارد . این در حالی است که اهل تناسخ معتقدند که مصائب و دردهایی که عده ای می‌بینند؛ در حقیقت جزای اعمالی است که ارواح آنها موقعی که متعلق به بدن های دیگری ـ قبل از این ـ بوده و کارهای ناشایستی انجام دادند، می‌باشد.حتی لذت‌ها و نعمت‌هایی که برای عده ای است جزای کارهای نیکویی است که ارواح آنها در حیات قبلی‌شان داشتند. اگر این اعتقاد به تناسخ درست باشد دیگر هیچ جایگاهی برای اخلاق و فضایل انسانی باقی نمی‌ماند و هم چنین بهترین وسیله برای توجیه اعمال شنیع ظالمین و مستکبرین است.

**نقد فرقه سای بابا

با توجه به ريشه يابي عقايد و آموزه هاي ساي بابا، به ويژه خداشناسي، جهان شناسي و فرجام شناسي او، و همچنين بررسي اعمال جادويي او، و مقايسه و تطبيق آنها با آموزه هاي الهی، اين نتيجه به دست مي آید كه هيچ كدام از آموزه هاي وي با تعاليم الهی مطابقت ندارد؛ اعمال عجيب و به ظاهر جادويي او را نه تنها نمي توان با معجزة الهي مقايسه كرد، بلكه حتي در سطح اعمال خارق العادة مرتاضان نيز نيست. اينها جملگي شعبده بازي ساده اي است كه بسياري راز آن را كشف كرده اند.

جهان شناسي او نيز به نفي واقعيت خلقت، و مراتبي از سوفسطايي گري مي انجامد و فرجام شناسي وي نيز بر مبناي اصول باطلي همچون تناسخ، وحدت وجود «پانته ايسمي» و فناي مطلق ذات بنا شده است.

منابع؛

- روحاني، محمد. جستاري در عقايد و آموزه‌هاي ساي‌بابا؛ نقد و بررسي كلامي، فصلنامه معرفت ادیان، سال پنجم، شماره دوم، پياپي 18، بهار 1393

-تارنمای راسخون

- تارنمای تبیان

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین عناوین