پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

بخش عمده ای از فرقه انحرافی ریشه در مکتب غربی دارد که به شرق و هند می رسد، بسیاری از افرادی که عضو اين فرقه شده اند در اثر فشارهاي روانی دست به خودكشي زده اند.

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش فرهنگ سدید؛ یکی از مکاتب معنوی کاذب که در آمریکا پدید آمد، «اکنکار» است. «پال توئیچیل» (1971-1908) رهبر و بنیانگذار این فرقه بود که بسياري از تعاليمش تنها متكي بر تلقينات توهّم آميز و رؤيايي است. از تبعات عضويت در اين فرقه، پشيماني زودرس و روبه رو شدن اعضا با پوچي است. در اثر فشارهاي ناشي از اين موضوع، برخي از آنها دست به خودكشي زده اند پيروان اين مكتب مدعي اند كه از طريق رويابيني، خود را تا مقام «همكار خدا» ارتقا مي دهند.

**پال توئیچل کیست؟

پال توئیچل در اوائل قرن بیستم در کنتاکی آمریکا متولد شد. او در خلال جنگ دوم جهانی به خدمت نیروی دریایی ایالات متحده درآمد. پال در مقطعی که مقرر بود زندگی اش متحول شود به عنوان جوینده ای جوان به گروهی از اساتید معنویت باستان پیوست. اینان اساتید نظام وایراگی (اساتید رها از خواسته ها، پیران باستانی و دراز عمر اِک) بودند.

**ریشه های اکنکار

بخش عمده ای از فرقه انحرافی اکنکار ریشه در تعالیم آیین لاما و از این طریق در آیین بودا و هند دارد. لذا یک ریشه این مکتب غربی، به شرق و هند می رسد.

**آموزه های اکنکار

توئیچل باور دارد که خودِ معنوی دارای اصول سیستماتیک و دارای سه بخش عمده «تئوری ذهنی یا عقلی»، «تئوری آگاهی کیهانی» و «سفر روح » است.

** ریشه های اومانیستی اکنکار

يكي از مهمترين رويكردهاي جنبش هاي نوپديد معنوی، استفاده از اومانيسم در تعاليم معنوي است. در فرقه اكنكار علت پيدايش اديان، نهفته در تلاش هاي معنوي انسان ها تلقي مي شود. يعني اگر آدمي بتواند مراحل و تمرينات معنوي خاصي را طي كند، مي تواند همسان ديگر انبيا و پيامبران اديان بزرگ صاحب مذهب و نحله عرفاني منحصر به فردي باشد و آن را براي رساندن ديگر مردمان عالم به سعادت و نيك بختي، به تبليغ گذارد.

وجود اين ديدگاه به اين معنا است، كه پديده دين به مثابه امري از ناحيه خدا و به واسطه افراد برگزيده خدا تلقي و معرفي نمي شود، بلكه هر انساني مي تواند خود، دين و مذهب جديدي بيافريند و خود، پيامبري آن را بر عهده گيرد. اين ادعا در حقيقت بيان روح جنبش هاي نوپديد معنوی کاذب است.

**ویژگی‌های فکری فرقه اکنکار

نخستین ویژگی فرقه اکنکار این است که بر اساس آموزه های فرقه، اصل مبتنی بر حرکت روح است اما هیچ مقصدی ندارد،‌  در واقع فاقد مقصد مشخص و از پیش معلوم است.

دومین ویژگی در فرقه اکنکار مساله تناسخ است که از عرفان بودایی و دالایی لاما گرفته شده است.

ویژگی سوم اکنکار این است که از نمادهای مذهبی ادیان مختلف استفاده می‌کنند، مثلاً اکنکار در برخی مناطق آسیاکه باشد، می‌گوید ستاره پنج‌پر مقدس است و در اروپا باشد می‌گوید ستاره شش‌پر مقدس است.

**از نفی فلسفه تا فلسفه برتر خواندن اکنکار

توئیچل از یک طرف مدعی است که باید فلسفه را نفی کرد، اما از سوی دیگر مکتب اکنکار را به عنوان فلسفه ی برتر و یک سیستم متافیزیک عام معرفی می کند. این تناقض آشکار از این رو است که هیچ مکتبی بدون فلسفه و جهان بینی نمی تواند باشد. نکته جالب اینکه خود توئیچل با صراحت از فلسفه ی اکنکار، خردگرایی، بنیان های اخلاقی، متافیزیک، هستی شناسی سخن به میان آورده است.

**نقدي بر ديدگاه اكنكار درباره اديان

از برجسته ترین نگرش ها و دیدگاه های جنبش هاي نوپديد معنوی، انتقاد شديد آنان نسبت به اديان بزرگ و تعاليم آن است. در بسياري از اين جريان هاي معنوي، انتقادهای گوناگونی به اديان می شود. فرقه اکنکار نیز ادیان را مورد انتقاد قرار می دهد.

** اکنکار و نفی شریعت
در فرقه اکنکار تساهل و تسامح رفتاری خاصی وجود دارد. به تعبیر خودشان در اکنکار قوانین یا محدودیت‌هایی از قبیل توصیه پوششی خاصی برای مردان یا زنان یا رژیم غذایی خاصی و حلال و حرام دانستن برخی از خوردنی‌ها وجود ندارد. سقط جنین و همجنس‌بازی و طلاق و امثال آن به عنوان تصمیماتی شخصی دانسته می‌شوند و تصریح می‌کنند که اکنکار هیچ حکمی در این زمینه ندارد.

در فرقه اکنکار جایی برای خدا نیست و فقط سخن از بهشتی می شود که ارتباطی با خدا ندارد.

**رابطه اکنکار با استکبار جهانی

اکنکار یکی از فرقه‌های انحرافی است که به‌واسطه حمایت‌های آشکار و پنهان کشورهای غربی بویژه آمریکا، یکی از ابزارهای جنگ نرم علیه کشور ما و سایر کشورهای مسلمان به شمار می‌آید.

**فرجام سخن

يكي از ابزارهاي فرقه نوظهور کاذب «خلق شبكه‌هاي كاذب شبه‌معنوي» است كه از اين شبكه‌ها به دليل ماهيت انحرافي و مشكوكي كه دارند با عناويني همچون «فرقه» و «نحله» نام برده مي‌شود. ‌در حقيقت، ‌‌تولد و گسترش شبكه‌هاي شبه‌معنوي در راستاي «دين زدايي» از جوامع صورت مي‌گيرد. ‌‌تولد و سربرآوري فرقه‌ها و دار و دسته‌هاي گوناگون مدعي عرفان و معنويت طي سال‌هاي گذشته در ايران يك خطر جدي است كه در جهت «دين‌زدايي» از جامعه دينگراي ايران سازماندهي شده‌اند.

منابع؛

-فعالی، محمدتقی، آفتاب و سایه ها، نشر عابد، ویراست سوم، چاپ نهم، 1390

-تارنماهای راسخون، تبیان و پرسمان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کلثوم میرزایی پور
-
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
مطالب این کانال کاملا مفید وارزشمند ودر عین حال کاربردی ممنونم از لطف شما استاد بزرگوار اجرکم عندالله،،، ومن الله توفیق التماس د عا
سعید الیاسی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
در حال حاضر شبکه های مختلف دینی زیاد شده و از هر راهی برای جذب مردم استفاده می کنند. باید هواسمون به خانواه و اطرافیانمون باشه که دچار انحراف نشن
پربیننده ترین ها
آخرین عناوین