«فرهنگ سدید» ابعاد پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب را بررسی می‌کند
نکته مهمی در پیام نوروزی رهبر انقلاب وجود داشت و آن ارتباط آسیب‌های اجتماعی با مسأله اقتصاد و تولید ملی بود. راه حل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی بسیار ساده و روشن است و نیاز به تحلیل‌های پیچیده اجتماعی و فرهنگی ندارد؛ کافی است شغل مناسبی برای فرد یا سرپرست خانواده پیدا شود، بقیه مشکلات به ظاهر فرهنگی هم حل خواهد شد.
به گزارش فرهنگ سدید، همانگونه که پیش بینی می‌شد، رهبر معظم انقلاب باز هم محور نامگذاری سال جدید را اقتصاد قرار دادند و سال ۹۷ را سال حمایت از کالای ایرانی نام نهادند. شعار امسال در ظاهر، واضح و بی نیاز از هرگونه شرح و توضیحی می‌نماید، اما دقت در ابعاد این شعار و متن پیام نوروزی رهبر انقلاب نکاتی را به ذهن متبادر می‌کند (البته رهبر انقلاب در پیام نوروزیشان وعده دادند در سخنرانی امروز ابعاد ششگانه این حمایت را شرح دهند):

۱- همانگونه که رهبر معظم انقلاب هم در پیامشان اشاره کردند این شعار، بر خلاف رویه معمول نامگذاریها، هم مسئولین و هم آحاد ملت را مخاطب قرار داده است. در حالیکه شعار «حمایت از کالای ایرانی» در ابتدا ذهن را به سمت مردم می‌برد، حمایت‌های همه جانبه دولتی و حکومتی بخش عمده‌ای از این حمایت را در بر میگیرد.

۲. حمایت مردم از کالای ایرانی بیشتر به موضوع «خرید» ارتباط دارد. حمایت دولتی (شامل قوای سه گانه)، اما ابعاد مختلفی دارد. مدیریت صحیح واردات، رفع موانع و خلا‌های قانونی تولید، تصحیح قوانین و آیین نامه‌های مربوط به کارگر و کارفرما، ایجاد مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان، مهندسی تولید بر اساس نیاز‌های ملی، محلی و منطقه‌ای (داشتن نقشه راه در تولید کالا‌های گوناگون بر اساس نیاز‌های کوتاه مدت و بلند مذت ملی و منطقه ای)، تقویت نظارت و بازرسی (به ویژه در گمرکات)، تشدید مجازات یا تعیین مجازات برای اقدامات عامدانه در جهت تضعیف کالای داخلی و تولید ملی و.

۳. همانگونه که دربند قبل آمد، مجلس و قوه قضائیه هم باید نقش خود را به درستی در زمینه حمایت از کالای ایرانی ایفا نمایند. مجلس با وضع قوانین جدید یا تصحیح قوانین موجود در زمینه تولید، کارگران و کارفرمایان، قوانین نظارتی و...
قوه قضائیه نیز باید در مواردی با تعریف جدید از «جرایم اقتصادی» یا در برخی موارد با تصحیح قوانین جزایی موجود، با اقدامات و سیاست‌های شخصی یا سازمانی‌ای که در راستای تضعیف کالای ایرانی و تولید ملی گام بر میدارند برخورد جدی نموده و مجازات متناسب تعیین و اعمال نماید.

۴. در امر حمایت مسئولین از تولید داخل، با توجه به واقعیت‌های موجود به نظر می‌رسد حل مشکلات ناشی از «تعارض منافع» مهمترین راه حل در رسیدن به شرایط مطلوب است. عدم به کارگیری افرادی که منافع شخصی شان در حیطه مسئولیتشان است در مسئولیت‌ها از جمله اقدامات مهم است. برخورد قضایی و نظارتی نیز با چنین مسئولینی در مرحله بعد حتما باید صورت پذیرد. وقتی فلان مسئول صنعتی، سهمی از واردات فلان محصول خارجی دارد، هیچگاه نمی‌تواند قوانینی در جهت سخت شدن واردان آن محصول وضع و یا اجرا نماید. طی این سال‌ها از جنس این اتفاق، کم رخ نداده است.

۵. «حمایت» در جایی مطرح می‌شود که امری در موضع ضعف قرار داشته باشد. کالای داخلی نیز در عرصه رقابت با کالای خارجی در موضع ضعف قرار گرفته است؛ این ضعف در مواردی از حیث کیفیت و در مواردی نیز از حیث بازار و زمینه تقاضا است. بنابر این، آحاد مردم باید بپذیرند در مواردی کالای داخلی کیفیت پایین تری نسبت به مشابه خارجی خود دارد، اما تداوم خرید وحمایت، به مرور می‌تواند موجب تقویت کیفی کالای داخلی شود.

۶. کشور ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد. نکته بند ۵ را به وضعیت جنگی اگر اضافه کنیم نتیجه این می‌شود که «حمایت از کالای داخلی» یک «جهاد» است. کار جهادی نیاز دارد؛ یعنی علی رغم اینکه در برخی جا‌ها باید هزینه بیشتری برای خرید کالای داخلی پرداخت کنیم در ضمن اینکه از کیفیت پایین تری نیز برخوردار است، بایستی جهادگونه تن به این کار دهیم.
به برخی از مردم وقتی خرید کالای ایرانی توصیه می‌شود این نکتع را زیاد می‌گویند که دوست داریم فلان کالای ایرانی را بخریم، اما چه کنیم که کیفیت ندارد و زود خراب می‌شود! هر چند در شرایط عادی این مساله، منطقی است، اما در شرایط جنگی و «جهادی» توجیه مناسبی برای عدم «حمایت» به نطر نمی‌رسد.

۷. نکته مهمی در پیام نوروزی رهبر انقلاب وجود داشت و آن ارتباط آسیب‌های اجتماعی با مسأله اقتصاد و تولید ملی بود. راه حل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی بسیار ساده و روشن است و نیاز به تحلیل‌های پیچیده اجتماعی و فرهنگی ندارد؛ کافی است شغل مناسبی برای فرد یا سرپرست خانواده پیدا شود، بقیه مشکلات به ظاهر فرهنگی هم حل خواهد شد. روایت مشهور «فقر که از دری وارد شود ایمان از در دیگر خارج می‌شود» ناظر به همین مساله است. متاسفانه برخی مسئولین برای فرار از مسئولیتشان یا به دلیل متوجه نشدن موضوع، در مساله آسیب‌های اجتماعی به دنبال حرف‌های جامعه شناسانه و تحلیل‌های تاریخی اجتماعی هستند در صورتی که اگر در حیطه مسئولیت خود، اشتغال را افزایش دهند همه مشکلات حل خواهد شد. در واقع رهبر انقلاب به درستی به ریشه و علت به وجود آمدن برخی آسیب‌های اجتماعی اشاره کردند، اما مسئولین اجرایی (البته آن دسته از مسئولینی که به فکر حل مشکلات هستند!) به دنبال برخورد با خود مساله هستند و از ریشه یابی عاجزند. در بسیاری از موارد علی رغم پیچیده بودن مسائل، راه حل‌ها بسیار ساده و واضح هستند، اما فهمیدن آن برای برخی‌ها مشکل است!
ارسال نظر
captcha