در مقطع سنی زیر ۷ سال اصلی‌ترین، مهم‌ترین، موثرترین و قابل اعتماد‌ترین الگوی تربیتی کودک، والدین هستند که کودکان از طریق تقلید از رفتار آنان الگو برداری می‌کنند هر چه فضای خانواده آرام‌تر و عاطفی‌تر باشد روابط اعضای خانواده اخلاقی‌تر است و فضایل اخلاقی در خانواده بیشتر رعایت می‌شود و رفتار‌ها حول محور مهر، محبت، گذشت و تعاون صورت می‌پذیرد و کودک رفتار و کردار والدین را رصد کرده و از آن‌ها الگو برداری می‌کند و در موقع مناسب در زندگی شخصی خود به‌کار می‌گیرد.
گروه تعلیم و تربیت فرنگ سدید؛ محمدحسن فاطمی راد: کودکی مهم‌ترین، اصلی‌ترین، کلیدی‌ترین، حساس‌ترین، بکر‌ترین و ویژه‌ترین مرحله رشد و تربیت انسان است بهترین زمان کاشتن بذر‌های تربیتی در قلب انسان در دوره کودکی او است. پی ریزی اصول تربیتی انسان در این مرحله از رشد او صورت می‌پذیرد که فندانسیون تربیت انسان صحیح و منطقی پی ریزی می‌شود هرگاه والدین کانال و روش تربیت کودک را درست انتخاب کنند کم‌ترین مشکلات را در ادامه مسیر زندگی کودک خود در عرصه تعلیم و تربیت خواهند داشت. شایسته است والدین و مربیان حوزه تعلیم و تربیت کودک نسبت به این مقطع سنی کودکان حساس باشند تا با برنامه ریزی، طراحی و ترسیم دور نمایی تربیتی کودک آینده روشنی را برای او رقم بزنند؛ که به‌وسیله این توجه ویژه به تعلیم و تربیت به‌موقع و شایسته کودک خود آینده زندگی او را تضمین کنند و موجبات رشد و تعالی او را فراهم سازند.
در مقطع سنی زیر ۷ سال اصلی‌ترین، مهم‌ترین، موثرترین و قابل اعتماد‌ترین الگوی تربیتی کودک، والدین هستند که کودکان از طریق تقلید از رفتار آنان الگو برداری می‌کنند هر چه فضای خانواده آرام‌تر و عاطفی‌تر باشد روابط اعضای خانواده اخلاقی‌تر است و فضایل اخلاقی در خانواده بیشتر رعایت می‌شود و رفتار‌ها حول محور مهر، محبت، گذشت و تعاون صورت می‌پذیرد و کودک رفتار و کردار والدین را رصد کرده و از آن‌ها الگو برداری می‌کند و در موقع مناسب در زندگی شخصی خود به‌کار می‌گیرد. بنابراین اگر فضای خانواده سرشار از مهر و محبت باشد کودکان در فضای آرام در کمال آرامش فضایل اخلاقی را به صورت غیر مسقیم از رفتار، کردار و گفتار والدین الگوبرداری می‌کنند.
نقش مادر در الگو بودن والدین در این مرحله از رشد (زیر ۷ سال) کودکان پر رنگ‌تر است در حقیقت، مادر نقش اصلی و اساسی را در الگو دهی و تربیت کودک بازی می‌کنند. محبت صادقانه و مخلصانه والدین مهم‌ترین چاشنی و موثرترین عنصر یاری رسان آنان در تربیت صحیح و موثر کودکانشان است که می‌تواند نقش معجزه آسایی در به‌کارگیری و اثرگذاری شیوه‌های تربیتی کودک آن‌ها داشته باشد و موجبات موفقیت والدین را در تربیت صحیح کودکان را به‌وجود آورد. کودک بخاطر شور و نشاطی که دارد پویایی و شادابی را به خانواده به ارمغان می‌آورد و اگرر والدین الگوی صحیح و فطری "فرزندآوری بیشتر، زندگی لذتبخش‌تر" را ملاک قرار دهند و از الگوی تک فرزندی عبور نمایند شادی دوچندان برای زندگی خود ایجاد خواهند کرد و طراوت را چاشنی زندگی خود کرده و ناامنی روانی ناشی از تنهایی را از کودک خود را از بین می‌برند و شادابی و نشاط را در زندگی خود توسعه می‌دهند تولد برادر و خواهر جدید در زندگی شور و نشاط به خانواده تزریق می‌کند. تولد همدم و همبازی دریچه جدیدی در زندکی کودک ایجاد می‌کند کودکان عاشق بازی هستد بازی از بدو تولد تا آخر زندگی همراه انسان است بازی اصل زندگی کودکان است در بازی به کمک اسباب بازی‌ها می‌توان به واقعیت زندگی کودک دست پیدا کنیم. نقش برادر و خواهر در بازی‌های کودکان خیلی پر رنگ و کلیدی است. اصلی‌ترین و موثرترین عنصر یاری رسان در تربیت کودکان زیر ۷ سال بازی‌ها هستند وقتی که همبازی‌های کودک، اعضای خانواده او باشد فضای واقعی خانواده عاطفی‌تر و دوستانه‌تر خواهد شد. بازی برای کودک دلچسب‌تر خواهد بود معمولا کودکان از بازی‌های خانوادگی لذت می‌برند رابطه والدین با کودک دوستانه می‌شود بازی صادقانه با کودک باعث اعتماد افزایی بین اعضای خانواده می‌شود. به راحتی والدین می‌توانند سبک زندگی مورد تایید خود را در قالب بازی به صورت غیر مستقیم به کودکان خود آموزش دهند.
شایسته است والدین و مربیان کودکان به تفاوت‌های فردی کودکان در امر تعلیم و تربیت آنان دقت و از هر گونه مقایسه کود خود با بقیه کودکان اجتناب کنند. انسان‌ها با هم متفاوت هستند تفاوت‌های فردی شامل همه انسان‌ها است. کودکان نیز دارای استعداد و توانمدی‌های متفاوت هستند. شناسایی استعداد‌ها و توانمندی کودکان با در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی در امر تعلیم و تربیت کودکان ما را در برنامه ریزی تربیتی جامع و صحیح کمک می‌کند توجه به مباحث تربیتی کودکان برای کمک به بهتر زندگی کردن آن‌ها است. تا به وسیله‌ تربیت صحیح و به موقع از زندگی خود بهره ببرد و پله‌های ترقی و پیشرفت و تعالی خود را در کمترین زمان با بهترین کیفیت طی کند.
شایسته است مربیان و والدین محترم با توجه به تفاوت‌های فردی کودکان زبان ارتباط با کودک را آموخته باشند و بتوانند از آن در برقرای ارتباط با کودک استفاده کنند از طریق ارتباط منطقی، به موقع و موثر کار تربیتی خود را شروع کنند. آنان باید با ادبیات و زبان ارتباطی کودکان آشنا باشند زبان و ادبیات کودکانه ملاطفت و لطافت بیشتری را می‌طلبد.
زبان ارتباطی با کودکان، زبان مهر و محبت است با زور، تنبیه، عصبانیت و خشم نمی‌توان در تربیت کودکان موفق بود دوستی و رفاقت سختی‌های زندگی را شیرین می‌کند و اثرات مسایل و مشکلات موجود در مسیر زندگی را کم رنگ می‌کندو موجب اعتماد متربی را به مربی می‌شود. دوستی حد و مرز دار فضای تربیتی را عاطفی می‌کند و حس دوست داشتن آن‌ها باعث می‌شود متربی در مباحث تربیتی از مربی حرف شنوی بیشتر داشته باشد اعتماد او به مربیافزایش پیدا کند انسان ذاتا وقتی کسی را قبود دارد و به اعتماد دارد حرف و کلامش را سریع می‌پذیرد و از رفتار و کردار اوالگو برداری می‌کند؛ بنابراین اگر والدین و مربیان تربیتی کودک در بر قراری ارتباط با کودک از زبان محبت استفاده کننند و به کودک به میزان لازم ابراز محبت کنند کودک نیز آن‌ها را دوست خواهد داشت و با جان و دل حرف‌های آنان را گوش می‌دهد و به آن عمل می‌کند.
محبت است که حتی قلب کودک را به وسیله آن می‌شود فتح کرد و در سایه آن اعتماد و حرف شنوی کودک را افزایش داد؛ و از توان بالای آن در تربیت صحیح و موثر کودکانمان بهره بگیریم. محبت شاه کلید درب‌های بسته تربیتی است نقش کلیدی و موثر محبت در تربیت بر همگان آشکار است بهترین، موثرترین، سالم‌ترین و اثرگذارترین نوع رابطه والدین به عنوان اولین مربیان تربیتی کودکان باید بر مبنای محبت باشد. ارتباطی موفق است که چاشنی آن محبت باشد وقتی که عطر مهر و محبت بر فضای خانواده حکمفرما باشد طراوت و شادابی را برای زندگی به ارمغان می‌آورد با اندکی تامل در سیره و روش تربیتی خداوند در قرآن کریم در می‌یابیم خواوند رحمان نیز در اولین گام تربیتی خود حرف از مهر و محبت می‌زند اولین آیه و کلام خداوند در قرآن کریم (بسم الله الر حمن الر حیم، به نام خداوند بخشنده و مهربان) است ور اولین کلام خود حرف از بخشندگی و مهربانی می‌زند این آیه شریفه به ما می‌آموزد که همه قفل‌های بسته را با شاه کلید مهربانی، محبت و بخشیدن می‌توان باز کرد؛ بنابراین محبت بهترین چاشنی برای تربیت صحیح و موثر کودکان به شمار می‌آید.
France
محمد
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
بنظر متن نیاز به ویرایش تخصصی دارد. استفاده از لغات غربی مثل فندانسیون و کانال و... کاملا به ذوق خواننده آسیب وارد کرده. پیشنهاد میکنم متن‌ها پیش از بارگذاری خوانده و ویرایش شوند.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
با این نظر موافق هستم
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
عااااااالی بود کاش زودتر از این ها از اثر محبت در تربیت کودک مطلع شده بودم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمدزاده
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
با تشکر از مطالب ارزشمندتان
Iran (Islamic Republic of)
فرزانه لشگری
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
بسیار عالی
استاد گرانقدر از مقالات شما بسیار استفاده می کنیم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
پریناز
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
کودکان تشنه ی محبتند
عشق ومحبتی که کودک ازوالدینش دریافت میکند
باعث میشود ،محبت کردن را یاد بگیرد.
نوازش کردن وتوجه به علایق کودک ،یعنی احترام به شخصیت او.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
خیلی خوب
United States of America
فتح اللهی
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
سلام. نظریه و مقاله خوبی بود.از این نوع مطالب جهت تشویق خانواده برای فرزند آوری باید نوشت و استفاده کرد.ولی حیف که از لحاظ جمله بندی مشکل داشت.ا
برای دکتر فاطمی آرزوی موفقیت دارم.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
فوق العاده بود عاااااااالی بود . تشکر بابت مطالب ارزنده
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
فوق العاده بود عاااااااالی بود . تشکر بابت مطالب ارزنده
India
عباس
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
سلام مثل همیشه عالی
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
سلام مطالب قبلی شما را نیز مطالعه کردم و پیوستگی مباحث در مورد کودکان و رفتار پرورشی با انها برای بنده جالب توجه بود لذا بهتر است برای کاربردی شدن مطالب راهکارهای انطباقی با توجه به سبک زندگی کنونی و تربیت صحیح الهی و همینطور لینکهای مربوطه برای بهره مندی از حوزه ها و یا مراکزی که میتوانند در خصوص منطبق نمودن فرامین الهی با زندگی کنونی راهگشا باشندو ارائه طریق کنند نیز ارائه شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
باسلام وخسته نباشید،بسیارعالی وآ آموزنده بوددرپناه خداهمیشه موفق وپیروزباشید
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
بسيار عالي بود و استفاده كريم
United States of America
سعید
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
سلام
اساس تربيت از دوران ايجاد جنين است و بر مبناي نظريات علمي اثبات شده است بخش والد انسان در اين سن شكل ميگيرد يعني مفاهيم بايد و نبايد در اين دوران شكل ميگيرد
نويسنده محترم با بياني شيوا و قابل تحسين همين بحث اساسي را دنبال كرده اند تا توجه عموم را به اين دوران شكل دهنده جلب كند
بحث جالب و قابل تاملي بود
ارسال نظر
captcha