حجت الاسلام علی رضایی‌نیا تصریح کرد:از مصادیق بارز امر به معروف که لازم است به آن پرداخته شود روحانیون دنیازده است، علت شروع کردن عدالت خواهی از روحانیون و ائمه جمعه روشن است زیرا انقلاب اسلامی کشور به نام روحانیت است و قیام امام با وجود روحانیت شکل گرفته است. روایت است، اذا فسد العالِم فسد العالَم هر زمان عالمان دین فاسد شدند عالم را فساد در بر می گیرد.

به گزارش فرهنگ سدید، رهبر معظم انقلاب همواره بر موضوع مطالبه گری از مسئولان و همچنین لزوم پاسخگویی آنها تاکید داشته‌اند. ایشان همچنین بارها تاکید کرده اند منصوبین ایشان نیز از دایره نقد خارج نیستند و لذا عملکرد آنها الزاما آینه نگاه رهبر انقلاب نخواهد بود. در همین رابطه چند وقتی است که موضوع انتقاد حجت الاسلام رضایی نیا یکی از طلاب ایلام از برخی اقدامات امام جمعه این شهر به صدر توجه رسانه ها و شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. آنچه مورد انتقاد این طلبه جوان بوده، سبک زندگی امام جمعه این شهر است که به اعتقاد او با توجه به شرایط عمومی زندگی مردم ایلام از یک سو و تاکیدات رهبر انقلاب بر لزوم ساده زیستی مسئولان تطابق ندارد. نمونه بارز این موضوع که بازتاب های زیادی نیز داشت استفاده امام جمعه استان محروم ایلام از خودروی گران قیمت پرادو بود. آنچه بیشتر مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت شکایت از این طلبه ایلامی و احضار او به دادگاه است. موضوعی که ظاهرا طی روزهای گذشته بار دیگر نیز رخ داده است. برخی از تشکل های دانشجویی عدالت خواه و همچنین برخی از طلاب حوزه های علمیه با امضای نامه های سرگشاده حمایت خود را از مواضع حجت الاسلام رضایی نیا اعلام کرده اند.

آنچه در ادامه می آید گفت و گوی فرهنگ سدید با این روحانی ایلامی است:

 آقای رضایی نیا، این روزها انتقادات شما از سبک زندگی امام جمعه ایلام به مورد توجه ویژه کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفته است؛ درباره اصل انتقاد و علت طرح آن توضیحاتی مقدماتی بفرمایید.

ببینید مخاطب اولیه انتقادات من امام جمعه نبوده است و روی سخن بنده تنها با ایشان نبوده است بحث بر سر خوی اشرافی‌گری و ارزش های فراموش شده است. طی سخنرانی در اسفند ماه سال گذشته، هدف خود را از راهی که در آن قرار دارم بیان کردم.متاسفانه در مواردی شاهد هستیم در نظام جمهوری اسلامی ایران برخی از ارزش هایی که به خاطر آنها قیام شده و خون ها ریخته شده است یا فراموش شده یا به ضد ارزش تبدیل شده است. یکی از ارزش های فراموش شده، ساده زیستی است. فریضه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه واجب است و امام علی(ع) فرمودند: «امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که خداوند اشرار را حاكم بر امورتان خواهد كرد و ناله ها و دعا های شما دیگر اثر نخواهد داشت»، برداشت بنده از این حدیث امر به معروف در خصوص نوع حجاب و یا نخواندن نماز نیست زیرا موجب تسلط اشرار نمی شود، مخاطب در اینجا حاکمان هستند. هدف دیگر بنده از انتخاب مسیر عدالت خواهی، گفتمان سازی و مطالبه گری است که از ادبیات امام خمینی(ره) و بیانات مقام معظم رهبری گرفته شده است.

خب چه شد که این نهی از منکر را از روحانیون شروع کردید؟

از مصادیق بارز امر به معروف که لازم است به آن پرداخته شود روحانیون دنیازده است، علت شروع کردن عدالت خواهی از روحانیون و ائمه جمعه روشن است زیرا انقلاب اسلامی کشور به نام روحانیت است و قیام امام با وجود روحانیت شکل گرفته است. روایت است، اذا فسد العالِم فسد العالَم هر زمان عالمان دین فاسد شدند عالم را فساد در بر می گیرد. آیات قرآن نیز به این موضوع در ادیان دیگر اشاره کرده است و هر زمان که کاهنان و روحانی مسیحی و یهودی فاسد شدند آن دین به حاشیه رفته است. اعتراض نسبت به سبک زندگی اشرافیگری نسبت به همه است و جریان خاصی مد نظر نیست.در حال حاضر وظیفه الگو دهی است و کسی که از مبارزه با فساد صحبت می کند در مقابل فساد دوست خود ذره ای تاب نمی آورد همچون حکایت عقیل و امیر المومنین و آتش نمونه بارز این اتفاق است، پس در مقابل اشرافی گری کسانی که دایه دار رهبری هستند در مقابل فساد جدی تر ایستادگی می کنیم.  روایتی از امام صادق نقل شده، «هر کار خوبی که از کسی سر بزند، خوب است از تو خوب تر و هر کار بدی که از هر کسی سر بزند بد است از تو بدتر به خاطر انتصاب تو به ما»، در نتیجه کسی که منتصب به رهبری است باید بیشتر رعایت کند به همین خاطر از روحانیت اشرافی شهر ایلام شروع کردم و انتقاد به سبک زندگی ایشان بود و از جایگاه امام جمعه انتقاد نکردم.

درباره انتقاد خود از امام جمعه ایلام بگویید. آیا پیش از رسانه ای شدن موضوع با خود حجت الاسلام لطفی صحبتی کرده بوید؟

امام جمعه ایلام طی یک سخنرانی جایگاه خود را مین گذاری شده خواندند که بعد از آن سخنرانی تحت فشار رسانه ها مجبور به عذرخواهی شد و گفتند به خاطر تکدر شدن مومنین عذرخواهی می کنم. به نظر می رسد این حرف حقیقی نبود زیرا یکسال ایشان را به صورت دوستانه نصیحت کردم اما نپذیرفتند. گفته شد که ماشین پرادو برای 13 سال قبل است در حقیقت از این حرف این برداشت شد که ایشان جزو اولین نفر هایی بودند که صاحب خودرو لوکس پرادو شدند وشاید این موضوع در استان تهران عجیب نباشد اما برای استان محروم ایلام که دومین استان محروم کشور است، برای مردم غیرقابل هضم است. بنده در سخنرانی مطرح کردم که چرا عده ای از زنان به خاطر سیر کردن شکم یتیمان مجبور به تن فروشی می شوند امام جمعه 400 میلیون صرف خرید دو خودرو پرادو می کند، که البته این سخن دارای حاشیه هایی نیز بود.امام جمعه در سخنرانی خود گفتند که خودرو ها در زمان دولت اصلاحات به دفتر امام جمعه اهدا شده، که چند شبهه بزرگ ایجاد می شود، اولا چرا هزینه بیت مال را در اختیار رفاه خود گرفته اید؟ ثانیا چرا باید دولت اصلاحات برای یک فرد انقلابی منصوب رهبری ماشین هدیه دهد؟ علت این امر چه بوده است؟ ثالثا چرا امام جمعه هدیه را قبول کرده است؟برخی از دوگانگی ها نیز در این میان وجود دارد که ایشان از منتقدان تشکر کردند اما در پشت پرده بنده را راهی دادگاه ویژه روحایت کردند.

فکر می‌کنید این مطلبات عدالتخواهانه تا چه میزان فراگیر بوده و اثر داشته است؟

یک حرکت عظیم در کشور آغاز و فراگیر شده است، بنده به عنوان یک طلبه ساده و مبلغ به مقابله با وضعیت اشرافی گری کسانی رفتم که کسی جرات حرف زدن علیه این افراد را نداشت. درکمتر از 24 ساعت سخنرانی عدالت خواهی بنده در کل خانواده های ایلام دست به دست چرخید. سایت ها در روز های اول  علیه این عدالت خواهی مطلب نوشتند اما امروز این جریان تبدیل به مطالبه کشوری شده است. امام جمعه های ساده زیست و برخی امام جمعه ها با رفتارهای اشرافی توسط سایت و روزنامه ها به مردم معرفی شدند. حکم دادگاه ویژه روحانیت مهم نیست بلکه نباید اجازه داد تا دادگاه حرکت عدالت خواهی به وجود آمده را خاموش کند. این حرکت عدالت خواهی می تواند امام جمعه هایی که رفتارهای اشرافی دارند را مجبور به زندگی به سبک افرادی مانند حجت الاسلام آل هاشم کند ولو اینکه قلبا این موضوع را نخواهند.

چه جریاناتی با شما همراهی کردند؟ مطالبه شما از دستگاه قضایی چیست؟

در جامعه امروز افرادی وجود دارد که از شهدا مخلص تر هستند و به صورت انقلابی تر عمل می کنند و نمونه بارز آنها، افرادی که از جریان عدالت خواهی و ایستادگی در مقابل اشرافیت حمایت کردند. عده ای مرا تهدید کردند، امام جمعه نیز در سخنرانی خود از باب دلسوزی به صورت تلویحی مرا تهدید کرد و گفتند بگویید ایشان ایلام نیاید زیرا ممکن است جان ایشان به خطر بیافتد و عده ای قصد تعرض به وی را داشته باشند. افرادی نیز سعی در ایجاد تفرقه دارند تا از این طریق عدالت خواهی را قبیله ای کنند و به نظر می رسد لازم باشد دادگاه با کسانی که سعی در ایجاد تفرقه دارند به صورت جدی برخورد کند. عدالت خواهان شیراز، بروجرد، شمال و سایر استان دیگر کشور، بسیج دانشجویی، نخبگان و سایر افراد از ایجاد جریان عدالت خواهی در کشور استقبال کردند. اساتید حوزه علمیه قم استقبال عجیبی از این موضوع کردند و اعلام کردند که در صورت نیاز مادی و حمایتی هر کاری که لازم باشد انجام می دهند. حرکت عظیمی در سطح کشور برای اصلاح برخی رفتارهای بعضی امامان جمعه شروع شده است و طبیعتا در ادامه این مطالبه‌گری از سایر مسئولین کشور که زندگی اشرافی دارند نیز پاسخ می خواهیم.

شاخص‌های شما برای عدالت‌خواهی چیست؟

صحبت های مقام معظم رهبری و امام راحل بزرگترین سند برای این مسیر است، ما واژه اشرافی گری و معیار های آن را از کلام امام استخراج کردیم. رهبری در آذربایجان فرمودند که اشرافی‌گری دقیقا ضد انقلابی است. بنده برای حفظ نظام همه حاصل خود را می دهم و انتقاد بنده اصلا به شخص امام جمعه نیست بلکه تقویت آن است و اصول کار جریان عدالت خواهی در انتقاد از وضعیت اشرافی گری است.

شکل‌گیری برخی رفتارهای اشرافی امروز را از چه زمانی می‌دانید؟

در زمانی اشرافیت همچون بیماری بود که با یک قرص آسپرین نابود می شد این کار انجام نشد و اکنون اشرافی‌گری و فساد تبدیل به یک دمل چرکین در کشور شده است. در دوره ای آقای  هاشمی در خطبه های نماز جمعه بحث مانور تجمل را مطرح کرد و این سر آغاز جریان اشرافی گری و تجمل گرایی در کشور بود. بخش دوم این مساله وجود بانک های ربوی و غیر اسلامی است که در اینجا هم آقای هاشمی، سیستم بانکداری را این گونه ضد اسلامی و به صورت مستحکم بنا کرد. در دوره ای آیت الله مصباح یزدی پیش از خطبه های نماز جمعه در خصوص ربوی بودن بانک صحبت کرد که ایشان نیز توسط آقای هاشمی مورد نقد شدید قرار گرفت و در نماز جمعه بایکت شد.اکنون نیز همین سیستم مانع از انتقال صدای اعتراض مراجع و بزرگان به عموم افراد جامعه می شود.

به عنوان سوال آخر، نظر شما در خصوص برگشت اموال نامشروع چیست؟

به نظر می رسد این موضوع به مسائلی شعارزدگی مبتلاست و این طرح واقعی نیست، زیرا قانون کشور بر پایه مبارزه با اشرافیگری و اموال نامشروع نوشته شده است لذا اموال آن نا مشروع بایستی به بیت المال برگردانده شود و این موضوع احتیاج به قانون جدید ندارد. اگر مجلس بر این موضوع صادق است نظارت های خود را قوی‌تر کند. بر اساس همان قانونی که بخشی از حقوق های نجومی را برگرداند در جهت برگشت سایر اموال نا مشروع نیز استفاده شود.

Iran (Islamic Republic of)
انقلابی
۰۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
جانم فدای این طلبه شجاع
ایمان شما نمونه واقعی ایمان معصومین هست
شاید معصوم نباشید اما این شجاعت از یک ایمان قوی نشأت میگیرد که یک تنه این مطالبه را آغاز کردید.
بنده از این حرکت با تمام وجود حمایت میکنم انشاالله که ریشه فساد از این نظام کنده شود
United States of America
ایرانیم
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
درود خدا و تمام پیغمبرانش بر شما و تمام عدالت خواهان واقعی باد،در این دوران سختی همچین حرکت های خدا پسندانه ای باعث میشود ایمان مردم سست نشود
Iran (Islamic Republic of)
انقلابی ام سرباز رهبر
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
درود بر شما طلبه شجاع
من فرزند انقلابم و وطنم را دوست دارم. از اینکه عده ای مفت خور و دنیا طلب از اعتماد مردم سواستفاده کنند و اموال عمومی را بجاپند در عذابم. ای کاش مسئولیتی داشتم و می توانستم جلوی خیانت برخی مدیران را بگیرم. اشرافی گری در برخی نهاد ها از طاغوت هم بدتره شده.
امام و رهبر ما در اوج سادگی تدبیر می کنند و برخی مسئولان خودرو ۲ میلیاردی و سفرهای آن چنانی دارند و ...
درود بر عدالتخواهان و لعنت بر ظالمان
ارسال نظر
captcha