پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

گردشگری رمضان در کشور ایران ظرفیت بیشماری دارد چرا که فرهنگ روزه داری در هر گوشه‌ای از جامعه ما به شکل‌های گوناگونی وجود دارد و خیلی از گردشگران خارجی تمایل دارند آن را از نزدیک ببینند. تاثیر گردشگری رمضان بر رشد و تولید را نیز می‌توان از طرق مستقیم و غیر مستقیم بررسی کرد.

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
گروه اجتماعی فرهنگ سدید - سمیرا محمدی: در دنیای امروز سفر از ضروریات زندگی اجتماعی و مهم‌ترین عامل برقراری ارتباط در زمینه­‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی وسیاسی است. صنعت گردشگری به عنوان صنعتی پویا و دارای ویژگی­‌‎های بارز و منحصر به فرد، بخش مهمی از فعالیت­‌های اقتصادی و تولیدی کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه را به خود اختصاص داده است. در مناطق مختلف جهان و ایران، جاذبه ­ها، آیین ­ها و مراسم­‌های بسیار زیاد و جذابی وجود دارد که از جذابیت بسیاری برای گردشگران برخوردار است.
یکی از انواع بسیار حائز اهمیت گردشگری رمضان است. موضوع جالب توجه و حائز اهمیت در گردشگری رمضان آن است که این نوع گردشگری تنها مختص جاذبه­‌های مرده نیست بلکه در جریان حیات طبیعی جاذبه­‌های پویای بیشتری را شامل می­‌شود که مورد توجه، بازدید و مشارکت گردشگران مسلمان و غیر مسلمان زیادی قرار می­‌گیرد. به عنوان مثال مساجد مسلمانان به عنوان یکی از جاذبه ­های گردشگری رمضان در ماه رمضان، هم می‌­تواند به عنوان یک موزه محل تجمع هنر‌ها و صنایع اسلامی باشد و هم به عنوان جاذبه‌های پویا جهت آیین­‌ها و مراسم­‌های پرشکوهی مانند اقامه نماز، شب زنده داری­های لیالی قدر، عید فطر و... روزه داران، مسلمانان و گردشگران را به طور ویژه به خود جلب کند.

گسترش گردشگری آثار و پیامد‌های مثبت زیادی دارد که یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین پیامد‌های آن اثراتی است که بر اقتصاد آن جامعه دارد. گردشگری به افزایش در تولید، افزایش درآمد و افزایش در اشتغال کمک می­ کند. تاثیر گردشگری رمضان بر رشد و تولید را نیز می‌­توان از طریق مستقیم و غیر مستقیم بررسی کرد. اولا، چون گردشگری رمضان در مجموعه صنایع خدماتی است و از آنجا که تولید یا ارزش افزوده ­ای که توسط بخش خدمات ایجاد می­ شود، در محاسبه تولید ناخالص داخلی (GDP) یک کشور لحاظ می­ شود، در نتیجه درآمد حاصل از گردشگری رمضان هم در تولید ناخالص داخلی محسوب می­‌شود و هم به صورت مستقیم بر رشد اقتصادی تاثیر گذار است، که این نوع گردشگری، در راستای فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سال رونق تولید، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. ثانیا به دلیل تعامل صنعت گردشگری با سایر فعالیت­‌هایی که به این صنعت یا خدمات ارائه می­‌دهند یا محصولات آن را مصرف می‌کنند، یک اثر غیر مستقیم نیز بر تولید ایجاد می­‌کند، به نحوی که این فعالیت نیز همراه با رشد گردشگری رمضان رشد خواهد کرد. اکنون کشور‌هایی مثل مالزی، ترکیه، مصر، تونس، اندونزی و امارت متحده عربی فعالیت­‌های گسترده، در زمینه گردشگری رمضان دارند. کشور‌های مذکور از دو یا سه ماه قبل از ماه رمضان تدارکات گردشگری را محیا ساخته و در ماه رمضان گردشگران زیادی جذب کرده و مزایای زیادی نیز از این طریق نصیب جامعه خود می­ کنند. گردشگری رمضان فقط در کشور‌های اسلامی یاد شده فعال نیست بلکه حتی در برخی کشور‌های اروپایی مانند اسپانیا که به عنوان کشور اسلامی محسوب نمی‌شود نیز با رونق خاصی جریان دارد و با فراهم آوردن امکانات گردشگری رمضان، سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به خود جلب می­ کند.

گردشگری رمضان در کشور ایران نیز ظرفیت بیشماری دارد چرا که فرهنگ روزه داری در هر گوشه ­ای از جامعه ما به شکل­‌های گوناگونی وجود دارد. رسوم و خرده فرهنگ­‌های ماه رمضان در میان ایرانیان قدمتی دیرینه دارد، همین قدمت بالای این فرهنگ اسلامی، بر جذابیت این آیین افزوده است و خیلی از گردشگران خارجی تمایل دارند آن را از نزدیک ببینند. صرف نظر از این خرده فرهنگ­‌های مذهبی و آیین ­های اسلامی، انواع خوراکی­ ها، نوشیدنی­ ها، نان­‌ها و شیرینی جات و... که در ایام ماه رمضان در کشور تهیه و در اختیار روزه داران قرار می­ گیرد برای بسیاری از گردشگران جذاب و دیدنی است. برگزاری غرفه­‌های افطاری، فروش مواد غذایی و خوراکی­‌های اصیل ایرانی، صنایع دستی که تا پاسی از شب فعال هستند، برپایی نمایشگا­های کتب قرآنی و اسلامی، جشن­‌های دینی هر کدام علاوه بر جذابیت­‌های زیادی که دارند، می­ توانند اثرات اقتصادی- اجتماعی بیشماری بر جامعه میزبان داشته باشد و برای حمایت از کالا و تولیدات اسلامی ایرانی گامی بزرگ بر دارد.

انچه بیش از همه، ضرورت توجه به مقوله گردشگری رمضان را حائز اهمیت می­ سازد؛ فرصت­‌های مادی، معنوی و فرهنگی است که توسعه گردشگری دینی، حلال و جذب گردشگران رمضان را برای هر کشوری به ارمغان می ­آورد و به همین علت، لزوم سیاست گذاری و برنامه ریزی صحیح در این حوزه بسیار اهمیت دارد. رونق گردشگری رمضان میان کشور‌ها و جوامع اسلامی و گشت و گذار گردشگران جهان موجب نزدیکی و آشنایی ملل مسلمان با یکدیگر شده و یافتن نقاط اشتراک و اختلاف میان فرهنگ ­ها را در پی خواهد داشت که این امر کمک شایانی در جهت رسیدن به فرهنگ مشترک اسلامی، بر قراری پیوند و اتحاد میان مسلمانان و احیای دوباره مفهوم امت واحد اسلام خواهد شد. حضور گردشگران غیر مسلمان در گردشگری رمضان نیز بسیاری از تبلیغات سوئی که علیه جهان اسلام می­‌شود را خنثی خواهد کرد و این دستاورد بسیار مهمی برای مسلمانان جهان محسوب می­ شود و نشان می­ دهد که بسیاری از کشور‌های اسلامی دارای ساختاری امن بوده و به لحاظ سیاسی می­ تواند چهره گردشگری اسلامی در جهان را ترمیم کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عاطفه خسروشاه
Germany
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
اطلاعات بسیار جالبی دستگیرم شد که تا پیش از این هیچ اطلاعی راجع بهشون نداشتم،به عنوان مثال اینکه گردشگری رمضان در کشوری مثل اسپانیا هم رواج داره!
بسیار ممنونم از سرکار خانم محمدی بابت نگاه تیزبینانه شون.
پربیننده ترین ها
آخرین عناوین