هیئات مذهبی به عنوان یکی از مهمترین نهاد‌های مردمی و اجتماعی، نقش بی بدیلی در رشد و تعالی جامعه اسلامی، ایفا می‌کنند. هیئات مذهبی می‌توانند در شکوفایی ظرفیت‌های دینی و معنوی خانواده و افراد جامعه پیشرو و اثرگذار باشند. کمااینکه هیئات در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و مبارزه با استبداد داخلی و استکبار جهانی این نقش را عهده دار شده و در آن مقطع حساس تاریخی، وظیفه خطیری در حفظ جریان مبارزه و روحیه ضداستکباری مردم ایفا کردند.
گروه وحدت فرهنگ سدید؛ مجید نجات‌پور: هیئات مذهبی به عنوان یکی از مهمترین نهاد‌های مردمی و اجتماعی، نقش بی بدیلی در رشد و تعالی جامعه اسلامی، ایفا می‌کنند. هیئآت مذهبی می‌توانند در شکوفایی ظرفیت‌های دینی و معنوی خانواده و افراد جامعه پیشرو و اثرگذار باشند. کمااینکه هیئات در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و مبارزه با استبداد داخلی و استکبار جهانی این نقش را عهده دار شده و در آن مقطع حساس تاریخی، وظیفه خطیری در حفظ جریان مبارزه و روحیه ضداستکباری مردم ایفا کردند. علیرغم اهمیت بسیار والای هیئت و تشکل‌­های مذهبی، همواره از گزند آسیب‌ها، بدعت‌ها و انحرافات دینی در امان نمانده و بعضاً مورد طمع دشمنان انقلاب و اسلام قرار گرفته اند.

امروزه بسیاری از نقاط ضعف و قوت­ فرهنگی که در میان جامعه مخاطب هیأت و تشکل‌­های دینی مشاهده می‌شود به برنامه‌ها و فعالیت‌های هیئات برمی­گردد. در سال‌­های اخیر برخی از هیئات، با مسائل و آسیب‌های گوناگونی از جمله رویکرد عرفی به دین، نفوذ فرقه­‌ها و جریان‌­های انحرافی و وحدت شکن و رواج گرایش تساهل مدارا نه­ی فرهنگی در جامعه مواجه هستند. به نظر می­‌رسد که بخشی از این ضعف‌ها و آسیب‌ها ناشی از نبود نظارت کافی، محتوای ضعیف برخی مداحان در انتقال مفاهیم و معانی متعالی اسلام باشد. محتوایی که مداحان برای مخاطب خود ارائه می­‌دهند نباید از منابع ضعیف و غیرمعتبر باشد و از هرگونه افراط و تفریط در شعائر مذهبی اجتناب نمایند.

متأسفانه در چند روز گذشته و در یکی از برنامه­‌های زنده تلویزیونی، یکی از مداحان، در جهت تحقق اهداف دشمنان جهان اسلام اعم از شیعه و سنی و اختلاف افکنی میان فرق اسلامی به اعتقادات اهل سنت هتک حرمت نموده است. به نظر می‌­رسد در شرایط کنونی جهان اسلام، باید هر چه بیشتر نسبت به تحریف‌ها، بدعت‌ها و خرافه‌ها از سوی برگزار کنندگان و مسئولان هیئات توجه و دقت کافی صورت گیرد و از هرگونه تفرقه افکنی میان مسلمانان از سوی مداحان پرهیز شود.

ویژگی مداحان در بیانات رهبر معظم انقلاب
رهبر معظم انقلاب به کرات در مورد مداحان، توصیه‌ها و نکاتی را بیان کرده­اند که اگر سرلوحه مداحان قرار گیرد، بسیاری از آسیب‌ها را شاهد نخواهیم بود. ایشان در بیاناتشان همواره مداحان را به عدم تحریک عصبیت‌های مذهبی، حفظ وحدت، ایجاد همبستگی و همدلی و پرهیز از اختلاف افکنی دعوت کرده اند.

تقویت انسجام اسلامی
«یکی از چیزهائی که من بخصوص می­خواهم تکیه کنم، مسئله‌ی «انسجام اسلامی» است که ما گفتیم. انسجام اسلامی یعنی عصبیت‌های بین‌المذاهبی مسلمان‌ها نباید تحریک شود. شما نباید کاری کنید که عصبیت آن مسلمانِ غیرشیعه علیه شما تحریک شود؛ او هم متقابلاً نباید کاری کند که غیرت و عصبیت شما را علیه خودش تحریک کند. آن‌ها همین را می‌خواهند» (۱۴ /۴ /۸۶).

«کاری کنند که عصبیت‌های شیعه و سنی را زنده کنند. به آن‌ها تفهیم کنند این‌ها شیعه‌اند؛ این‌ها صحابه را سب می­کنند؛ این‌ها مقدسین شما را چنین و چنان می­کنند. جدائی بیندازند؛ آن‌ها این را می­خواهند. منادی وحدت شیعه و سنی، از اوّلی که این فکر‌ها پیدا شده، این چیز‌ها مورد نظرش بوده است. یک عده‌ای چرا نمی­فهمند؟» (۱۴ /۴ /۸۶)

لزوم حفظ وحدت میان جامعه اسلامی
«وحدت را حفظ کنید. اگر دیدید در جامعه بین شما کسانی هستند که عکس این رفتار می­کنند، آن‌ها را طردشان کنید؛ مخالفت خودتان را به آن‌ها ابراز و اعلام کنید؛ این‌ها ضرر میزنند؛ ضربه میزنند. ضربه‌ای به اسلام میزنند، ضربه‌ای به تشیع میزنند، ضربه‌ای به جامعه‌ی اسلامی میزنند. این از جمله مسائل بسیار مهم است» (۱۴ /۴ /۸۶)

پرهیز از ایجاد تفرقه میان مومنین
«تفرقه‌ی بین مؤمنین کارِ خدائی نیست، برای هدفِ خدائی انجام نمی­گیرد؛ کار شیطانی است؛ کار شیطانی است. ایجاد بغضاء و کینه بین مؤمنین، فضای اختلاف را به وجود آوردن، این کار شیطان است، کار خدائی نیست. کار خدائی همدلی است» (۴/۴ /۸۷).

پرهیز از دامن زدن به اختلافات مذهبی و طایفه‌ای
«شما اینجا یک شعری بخوانید، امروز هم که ویدئو و اینترنت و وسائل گوناگون انتقال پیام وجود دارد؛ عکس و تفصیلات آن برود در فلان نقطه، چهار تا آدم جاهلِ متعصب را تحریک کند، بیندازد به جان یک مشت زن و بچه‌ی بی‌گناه، خون این‌ها را بریزد. مراقب این چیز‌ها باشید» (۱۱ /۲ /۱۳۹۲).

«اینکه بنده این همه اصرار می­کنم، تأکید می­کنم برای اینکه اختلافات مذهبی و طایفه‌ای را کمرنگ کنید، برای این است. کسی خیال نکند که اگر ما بخواهیم نعمت این عشقی که دل‌های مردم ما را بحمداللّه پر کرده و مالامال از محبت اهل‌بیت است، شکرگزاری کنیم و این عواطف را تحریک کنیم، راهش آن است؛ نه، اشتباه است» (۱۱ /۲ /۱۳۹۲).

«اختلاف افکنی یا تحریک عصبیت‌های اختلاف‌افکن، مصلحت نیست؛ نه امروز مصلحت است، نه زمان امام صادق (علیه السّلام) مصلحت بود؛ آن‌ها هم جلویش را گرفتند. بعضی از افراد سطحی‌نگر به این مسئله توجه ندارند» (۱۱ /۲ /۱۳۹۲)؛ بنابراین مداحان باید با انتخاب اشعار پرمحتوایی که برگرفته از منابع دینی و قرآنی است، اهداف و ارزش‌های والای اسلامی و انقلابی را در قالب و زبان هنر به مخاطبان خود منتقل کنند و پیوند میان شور و شعور حسینی برقرار کنند و میوه این پیوند، وحدت و همدلی ملی، انسجام داخلی، ایجاد انگیزه و امید و توانمندی برای مقاومت در برابر استکبار جهانی شود.

منبع:
بیانات رهبر معظم انقلاب، پایگاه اطلاع رسانی

ارسال نظر
captcha