تربیت کودک از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین و مربیان دلسوز مهد کودک‌ها است. استفاده از آموزش غیر مستقیم در تعلیم و تربیت کودکان جزو مؤثرترین روش‌های تربیتی محسوب می‌شود. یکی از پر کاربردترین و اثر گذارترین شیوه تربیتی، روش غیر مستقیم با استفاده از بازی و اسباب بازی است.
گروه تعلیم و تربیت فرهنگ سدید؛ محمدحسن فاطمی راد: انسان‌ها ذاتاً عاشق بازی هستند و بازی کردن را دوست دارند. بهترین فعالیت هر فرد در دوران کودکی بازی کردن است و شدیدترین محرومیت هر کودک، محروم کردن او از بازی است. علاقمندی کودکان به بازی نشانه سلامت روحی، روانی و جسمی آنان است. بازی همزاد انسان است و تا پایان زندگی همراه او می‌ماند. بازی امری فطری و غریزی است و همیشه و همه جا می‌تواند یار و یاور ما باشد. مربیان مهد کودک‌ها باید بدانند که بازی زمانی موثر خواهد بود که بازی دلخواه کودک باشد و اجباری نباشد. جاذبه داشته باشد قدرت تخیل کودک را رشد داده و همواره با یک نوع فعالیت جسمی یا ذهنی یا توأم با هم باشد و جنبه لذت جویی، سرگرمی، نشاط و شادابی را برای کودکان فراهم سازد. بازی مهم‌ترین ابزار تربیتی یک مربی کودک است همچنان که بازی‌ها یک وسیله سرگرمی برای کودکان است جنبه تعلیم و تربیتی هم دارند می‌تواند در آموزش مطالب به کمک مربیان و والدین آمده و از بازی به عنوان یکی ازبهترین ابزار‌ها برای تغییر رفتار کودکان استفاده می‌شود؛ بنابراین شایسته است والدین محترم و مربیان عزیز از معاشرت و رفتار کودکانه و شرکت در بازی‌های آن‌ها اجتناب نکرده بلکه حضوری فعال داشته باشند تا بتوانند مباحث تربیتی خود را در قالب بازی به شیوه غیر علنی و غیر مستقیم به کودکان انتقال دهند. هر چه حضور مربی و والدین در بازی فعال‌تر باشد روابط عاطفی بین آنان بیشتر می‌شود باید با مهربانی و صعه صدر به بازی ادامه داده از توسل به زور و خشونت اجتناب کنند.
مشارکت و معاشرت والدین در منزل، مربیان در مهد‌های کودک و شرکت در بازی‌های آنان باعث تقویت اعتماد به نفس و رشد خلاقیت کودکان می‌شود. کودک همواره به دیده محبت و احترام به والدین و مربیان می‌نگرد و از حضور و نظرات شما در بازی خود استقبال می‌کند و این امر باعث می‌شود شما را به عنوان الگوی خود در زندگی بشناسد.
مهد‌های کودک از عناصر مهم فرهنگ ساز و مروج فرهنگ برای کودکان در جوامع بشری محسوب می‌شوند که نقش مهم و تأثیرگذاری بر ترویج فرهنگ هر کشور و انتقال آن به نسل دیگر را دارند. مربیان مهد‌های کودک نقش سازنده‌ای در تعلیم و تربیت، تغییر رفتار و تبدیل کردن خرده فرهنگ‌ها به فرهنگ را برای کودکان دارند. تربیت کودک یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های والدین است. مهد کودک‌ها از طریق محتوای آموزشی، بازی، اسباب بازی و سرگرمی در فرهنگ پذیری و اجتماعی شدن کودکان موثرند. آموزش در دوران کودکی باید غیر مستقیم باشد بازی و اسباب بازی و سرگرمی‌های سالم می‌توانند از مهم‌ترین ابزار‌های تربیتی و آموزشی کودکان به شمار آیند به شرطی که مسئولین تربیتی کشور ابتدا مربیان حاذق، کار آمد و خلّاقی را در این حوزه تربیت و سپس به وسیله این ابزار‌ها کار‌های تربیتی را برای کودکان شروع کنند. تا قبل از ۷ سالگی بازی بهترین، مهم ترین، اثرگذارترین و مفیدترین ابزار تربیتی کودک است «دع ابتک یلعب سبع سنین، فرزندت را رها کن تا هفت سال بازی کند» (وسایل الشیعه، ج. ۱۵ ص. ۱۹۴)
در دنیای ماشینی امروز سبک زندگی کودکان و طرز تفکر آنان به زندگی با توجه به خوراک‌های فکری و فرهنگی موجود با کودکان ۲۰ سال قبل متفاوت است. والدین غرق در فضای مجازی و زندگی ماشینی خود شده اند همان گونه که جوامع بشری به لحاظ علمی امروز در ابعاد مختلف، پیشرفت‌هایی داشته است در بعد بازی کودکان نیز دستاورد‌های داشته است که برخی از آن‌ها برای کودکان ما مفید و برخی مضر است. شخصیت پردازی ها، فیلم ها، سریال ها، عروسک ها، بازی‌های رایانه‌ای و... که توسط دیگر کشور‌ها و مبتنی و متناسب با فرهنگ، آداب، رسوم و اعتقادات آن کشور‌ها ساخته شده در حال وارد شدن به کشورما است؛ لذا بازی و سرگمی‌های نام برده شده به عنوان خوراک فرهنگی نامناسب می‌تواند در فرهنگ سازی خرده فرهنگ‌های سایر کشور‌ها در کشور ما عمل کند؛ که در طولانی مدت اثرات آن‌ها را در جامعه خواهید دید. از طرفی هم زندگی ماشینی و عصر فناوری اطلاعات موجبات اعتیاد کودکان به بازی‌های رایانه‌ای را با توجه به جاذبه هایش فراهم ساخته است که این امر باعث شده والدین به عنوان یک دغدغه به آن بنگرند و به همین دلیل اکثر خانواده‌ها به دنبال جایگزین بازی‌های رایانه‌ای هستند که بازی‌های حرکتی و گروهی به ویژه خانوادگی بهترین جایگزین این بازی‌ها در منزل است.
خانواده اولین مدرسه تربیتی کودک است والدین مهم ترین، اولین، مؤثرترین مربیان تربیتی کودک در سنین اولیه هستند مبنای تعلیم و تربیت کودک تا ۷ سال را باید بر مبنای بازی طراحی کند. بهترین ابزار تقویت فکر و اندیشه کودک قبل از ۷ سال یا قبل از مدرسه رفتن، در خانه و مهد کودک بازی و اسباب بازی است در سنین مدرسه؛ هم درس است و هم بازی. پرورش خلاقیت، تقویت مسئولیت پذیری، تربیت آینده نگری و. در کودکان در دوران کودکی توسط خانواده‌ها پی ریزی می‌شود که بازی و اسباب بازی تأثیر ژگرف و عمیقی در تربیت آنان دارد؛ بنابراین والدین باید توجه داشته باشند بازی‌های شاد، متنوع، مناسب سن، فرهنگ و اعتقادات کودک و وجود همبازی خوب و اسباب بازی‌های پر جاذبه می‌تواند به رشد شخصیت و خلاقیت کودک و آموزش سبک زندگی به او به صورت غیر مستقیم تأثیرگذار باشد. والدین اگر به دنبال تربیت صحیح کودک خود هستند شایسته است بر بازی کودکان خود اخلاق و معنویت را حاکم کنند و مهارت‌های سبک زندگی اسلامی- ایرانی را در قالب بازی به او بیاموزند و به این وسیله دامنه بازی‌ها را گسترش دهند حتماً زمان خاصی را روزانه به کودک در قالب بازی اختصاص دهند تا کودکی سالم، پر نشاط، شاداب، مستعد، نیرومند، هوشمند تربیت نمایند و به وسیله این شیوه تربیتی پله‌های ترقی، پیشرفت و موفقیت کودکان خود ا. فراهم سازند این شیوه برخورد شامل مربیان مهد‌های کودک نیز می‌شود. هر چه حضور مربیان و والدین در بازی‌ها پر رنگ‌تر باشد آرامش خاطر کودکان بیشتر شده و بازی برای آنان لذت بخش‌تر خواهد بود.
تربیت کودک از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین و مربیان دلسوز مهد کودک‌ها است و همان گونه که قبلاً ذکر شد استفاده از آموزش غیر مستقیم در تعلیم و تربیت کودکان جزو مؤثرترین روش‌های تربیتی محسوب می‌شود. یکی از پر کاربردترین و اثر گذارترین شیوه تربیتی، روش غیر مستقیم با استفاده از بازی و اسباب بازی است. بازی به مربیان کمک می‌کند که به وسیله آن استعدادها، توانایی‌ها و توانمندی‌های ذهنی کودک را بشناسند و علایق، گرایش ها، آرزوها، تخیلات و نیاز‌های کودک را شناسایی شده و با برنامه ریزی صحیح آن‌ها را به کمک والدین شکوفا کنند؛ بنابراین مربیان و والدین به راحتی می‌توانند از طریق بازی‌ها به تربیت تفکرات، تخیلات، سبک زندگی، آشنایی با قوانین و مقررات، بالا بردن دقت، توجه و تمرکز بپردازند و از بازی‌ها برای پرورش احساسات کودک خود کمک بگیرند و حس زیبایی شناسی کودک خود را تقویت کنند. به وسیله بازی سلامت کودکان خود را تأمین کرده و موضوعات تربیتی را به ساده‌ترین روش به کودکان از طریق بازی بدون آن که کودک متوجه آموزشی شود، منتقل کنیم؛ بنابراین بازی نقش مهمی در تأمین سلامت جسمی، روحی، روانی کودک دارد.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
خیلی مفید بود امیدوارم مدل های کاربردی متناسب با فرهنگ ، اعتقادات و آداب و روسوم کشور خودمون هم ارایه بشه. و متولیان مهد کودک ها از این متد ها استفاده کنند.
Iran (Islamic Republic of)
Mehdi
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
بسیار عالی کاش این مسایل بیشتررعایت میشد تا از آسیبهای بی دلیل به کودکان جلوگیری بشه
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
سلام علیکم
خدا را شکر که بالاخره به مهمترین موضوع تحول و تمدن سازی اسلامی پرداخته شد. گرچه این آغاز است ولی اطمینان دارم با اساتید ارزشی چون استاد محترم فوق این مهم محقق خواهد شد. انشاءالله
Netherlands
مرتضی نجاتی
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
بسیار عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
فرزانه لشگری
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
آقای دکتر واقعا عالی بود
تجربه شخصی بنده در زمینه فرزندپروری منو به این نتیجه رسوند که بزرگترین چیزهایی رو که دلم میخواد دخترم یاد بگیره یا بپذیره تنها راهش بازی کردن و در قالب بازی نقش ایفا کردن هست و البته همونطور که شما فرمودین نه بازی اجباری بلکه بازی ای که واقعا دل بهش بدیم و بچه ازش لذت ببره؛
باتشکر از مقالات ارزشمندتون
Iran (Islamic Republic of)
ظهیری
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
عالی بود آقای دکتر مطمئنم با اساتیدی باارزش مثل شما این مهم محقق خواهد یافت
Germany
عطيه
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
بسيار فوق العاده تربيت وقتي أز كودكي خوب باشه اينده بسيار موفق خواهد بود
Germany
عطيه
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
بسيار فوق العاده تربيت وقتي أز كودكي خوب باشه اينده بسيار موفق خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
باسلام
اگر بازی به صورت افراطی شود و کودک فقط به دنبال بازی باشد با چه روشی میتوان این حس را در کودک کم کرد؟
France
عباس
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
سلام بسیار عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
مجيد سمناني
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
درتمامي كشورها از طريق ابزاري كه به آن اسباب بازي ميگويند،كودكان را به بهترين وضع سرگرم و نشاط و شادابي را برايشان فراهم مينمايند.تأثير روند حكومت و مسائل سياسي در رشد افكارعمومي بخصوص خانواده ها موجبات تغييرذهني در كودكان را بهمراه خواهدداشت،لذابنظرحقيرميبايستي پيش بيني وسائل بازي را درنظربگيرندتا تأثيرات مثبتي براي افكارعمومي را در پي داشته باشد در اين خصوص ، حقير آماده همكاري با شمارابراي هرچه بهترشدن وضعيت نسل جديدوخدمت به آيندگان عرض مينمايم. التماس دعا. مجيدسمناني
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
آقای دکتر بسیار عالی بود
Germany
علیرضا
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
مقاله مفیدی هستش، امیدوارم این نوع مقالات در کشور ما که با فرهنگ ما متناسب است بیشتر شود
Iran (Islamic Republic of)
انصاری
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
کاملا موافقم. چرا که بعضی از اسباب بازي‌ها در تقويت قدرت تمرکز و توجه موثرند. بعضي خلاقيت و قدرت فکري بچه‌ها رو بالا مي‌برند. بعضي اطلاعات عمومي ‌بچه‌ها رو بيشتر مي‌کنند و بعضیها موجب تقويت مهارت‌هاي حرکتي مي‌شن. گاهي هم ممکن است هدف خريد اسباب‌بازي‌ لذت بردن و شاد بودن بچه‌ها باشه، به هر حال، انتخاب اسباب‌بازي‌ مناسب باعث پرورش خلاقيت و افزايش توانايي‌هاي کودک و گسترش ارتباط او با ديگران و آماده‌سازي او براي نقش‌هاي واقعي‌اش او در زندگي آينده مي‌شه.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
مقاله مفیدی بود کاش متصدیان مهدهای کودک فکری به حال به روز رسانی دانش و مهارت مربیان مهد کودک ها بوده و محتوا خوب و ارزشمندی را برای آنان تولید کنند.
Germany
علیرضا آل محمد
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
با سلام
درود بر دکتر فاطمی که با نظرات تربیتی مناسب راهکارهای خوبی به والدین امروزی می دهند
Iran (Islamic Republic of)
‌حوریه‌
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
با‌سلام‌خسته‌نباشی‌خدمت‌استاد‌محترم‌
واقعا‌عالی‌بود‌
بازی‌کردن‌بهترین‌راه‌ابراز‌محبت‌و‌برقراری‌رابطه‌
صمیمانه‌با‌کودک‌‌است‌‌

Germany
مرسلویی
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
بسیار عالی ممنون از مقاله سودمندتون
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Maryam.koohestani
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
با سلام و احترام
اسباب بازی وسیله ی فرهنگی است و ابزاری برای آموزش و یادگیری کوکان می باشد.
بازی و اسباب بازی ها در شکل گیری شخصیت کودکان و ارتباطات آنها با دیگران تاثیر بسزایی دارند. والدین باید آگاهی لازم و دقت نظر مناسبی در انتخاب و خرید اسباب بازی ها داشته باشند، به نوعی که اسباب بازی ها سبب شادی و لذت بردن بچه ها شوند.
اسباب بازی ها هستند که سبب کسب مهارتهای مختلف در کودکان می شوند از جمله ی این مهارتها میتوان به پرورش خلاقیت، مهارتهای حرکتی، دیداری و شنیداری اشاره کرد.
توجه به کودکان همانند دیگر اقشار جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است چون کودکان امروز پدران و مادران آینده هستند.
با تشکر از مطالب مفید شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
سپاس برای توجه به این موضوع
France
کریمیان
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
سلام
نقطه نظرات نويسنده حاوي نكاتي است كه هر بخش آن نياز به تعمق و تامل دارد.
امروزه رها شدگي تربيت كودكان در سنين پائين موجب سردرگمي عموم مردم شده است و نياز به ارائه راهكار مبتني بر باورهاي مردم ضرورتي انكار ناپذير است و اين مطلب ميتواند الگويي براي متوليان اين امر باشد.
Iran (Islamic Republic of)
شفیعی
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
با عرض سلام وبا تشکر از آقای دکتر فاطمی بیشترین کار در مهدهای کودک با بازی همراه است در واقع آموزش غیر مستقیم که تاثیر بسزایی درامر آموزش داردمهارتهای زندگی ومهارتهای اجتماعی وسبک زندگی اسلامی ما با بازی ونمایش آموزش داده می شود ودر حافظه بلند مدت کودک ثبت می گردد اگر استاد محترم منابعی در اختیار ما قرار دهند ما بهتر می توانیم دراین امر مهم موفق شویم سپاسگزارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
سلام و درود بر استاد فاطمی عزیز.
بسیار خوب.
اگر راجع به تاثیر قرآن بر تربیت زیر هفت سال ، چه شکلی و چه محتوایی پرداخته شود هم خوب خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
پریناز
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
بازی ابزار مهمی درساختار شخصیت وزیربنای رفتار کودک درآینده محسوب میشود.
ترسیم الگوهای فرهنگی مناسبِ ایرانی وارائه ی آن درقالب بازی های رایانه ای، فیلم و انیمیشین های جذاب و باکیفیت میتواند براین مهم بیفزاید.
France
ناشناس
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
بازی دنیای زیبایی کودک است که با توجه به زندگی اپارتمانی و مشغله زیاد والدین از انها گرفته شده است و بهترین زمان انها با بازبهای مجازی طی میشود. متاسفانه نه در مهدکودک ها و نه در دوره دبستان امروزه به این امر مهم پرداخته نمیشود و ارزشمندترین لحظات انان در اثر بی توجهی مسئولین امر از والدین گرفته تا اموزش و پرورش تلف میشود. کاش اموزش و پرورش توجه ویژه ای از مهدکودکها تا پایان مفطع دبستان داشت
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه دالایی
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
در متون و منابع مختلف اسلامی و روانشناسی برای بازی در سنین قبل از هفت سالگی تاکید فراوانی شده است؛ طوریکه این دوره تحولی را با عنوان دوره کودکی اول، سن بازی و اکتشاف و کنجکاوی می شناسند. از آنجا که در این دوره سنی، آموزش کودک باید به صورت غیر مستقیم صورت بگیرد و از طرف دیگر این دوره، سن بازی کودک نامیده شده است، والدین و مربیان و متولیان آموزشی باید به این نکته توجه کنند که هر مطلب آموزشی در هر قالب و هر حیطه و بعدی از وجود کودک باید به گوهر بازی آمیخته شده و از طریق بازی به کودک آموزش داده شود. در حیطه تحولی و رشدی از رشد حرکتی کودک گرفته تا رشد شناختی و اجتماعی و عاطفی باید به بازی از یک سو و ابزار بازی از سوی دیگر توجه نمود و از طریق بازی بستری فراهم شود تا کودک در ان بستر و بافت بتواند بازی کند و به اکتشاف بپردازد، ابعاد و توانمندی های وجودی خود را نشان دهد و رشد نماید. این امر نیازمند توجه متولیان تربیتی و خانواده ها جهت زمینه سازی و فراهم سازی بازی های مناسب سنی و فرهنگی برای کودکان می باشد. اهمیت این موضوع تا به آن جاست که امروزه از بازی به عنوان روشی در درمان مسائل کودکان استفاده نموده و به وسیله بازی درمانی تلاش می کنند تا مشکلات عاطفی و هیجانی و شناختی و اجتماعی بچه را درمان نمایند.
ارسال نظر
captcha