استفاده از امکانات فاوای شهری و سفر‌های درون شهری و آلودگی هوا رابطه معکوس وجود دارد. به عبارت دیگر با توسعه زیرساخت‌ها و فناوری‌های نوین فاوا، می‌توان هر دو مشکل را به طور توامان حل کرد.

به گزارش سدید در مقاله پیش رو تلاش شده است «نقش فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات بر میزان کاهش سفر‌های درون شهری و آلودگی هوای کلان شهر‌ها» بررسی شود.

 

چکیده:

در عصر حاضر فناوري اطلاعات مهمترين ابزار براي مديريت صحيح كليه واحدهاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي محسوب ميگردد.

در شهر فاوایی، شهروندان در تمام اوقات شبانه روز به پايگاه هاي داده خدمات دولتي و بخش خصوصي بر روي شبكه وب دسترسي دارند. ايجاد این شهر ها،ا تاثيربسياري را در زمينه هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي براي اداره شهر و شهروندان به دنبال خواهد داشت.

استفاده از فاوا، نقش اساسي در حل مسائل ترافیکی كلان شهرها دارد. امروزه ترافيک در بسياري از کلا ن شهرهاي کشور به بزرگترين معضل شهر نشيني تبديل شده است. در آسيب شناسي معضل ترافيک که منشا خيلي از مشکلا ت امروز شهرها محسوب مي شود به مواردي بر مي خوريم که نشان مي دهد ريشه هاي حل ترافيک به حوزه هاي فرابخش شهرداري و شهروندي مي رسد.

پژوهش حاضرکه درمنطقه چهار تهران – شهرک گلستان انجام شد. روش تحقیق کاربردی – توسعه ای و روش اسنادی پیمایشی است. جهت جمع آوری اطلاعات از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و جهت تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. جامعه آماری جهت سنجش ICT از ساکنین شهرک گلستان منطقه 4 تهران، با استفاده از فرمول کوکران و پرسنامه تعداد228 خانه از بین 560 بلوک این شهرک انتخاب شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد بین سواد اطلاعاتی و مقبولیت جلوه های فاوا در سطح sig=0.001 رابطه معناداری وجود دارد. این معناداری بین سطح استفاده فاوا و سفرهای درون شهری و آلودگی هوا رابطه وجود دارد.

این تحقیق به این نتیجه رسید، بین استفاده از امکانات فاوای شهری و سفرهای درون شهری و آلودگی هوا رابطه معکوس وجود دارد. به عبارت دیگر با توسعه زیرساخت ها و فناوریهای نوین فاوا، می توان هر دو مشکل را به طور توامان حل کرد. در اين راه بن بست گونه معضل ترافيک توجه به زیر ساخت های فاوا و توسعه آن خودنمايي مي کند.این پدیده  در ابعاد گوناگون زندگي يک شهروند ساکن شهرهاي بزرگ نقش ايفا مي کند از دوره کودکي تا زمان پيري استفاده از امکانات فضاي مجازي ادارات مي تواند شهروندان را بدون جابه جايي به دريافت خدمات گوناگون شهري برساند .

واژگان کلیدی: شهرهای فاوایی شهرهای جهانی، شهر هوشمند، فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا)، ترافیک و ضریب نفوذ اینترنت.

برای دانلود کامل این مقاله بر روی فایل مقابل کلیک کنید:  نقش فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات بر میزان کاهش سفرهای درون شهری و آلودگی هوای کلان شهرها

 

 

ارسال نظر
captcha