پشت‌‌پرده «اصحاب عصا»؛
مصطفی دانشجو از مهره‌ها و عناصر طیف افراطی دراویش گنابادی، موسوم به «مجذوبان نور» است که در جریان حوادث گلستان هفتم تهران (زمستان ۱۳۹۶) در کنار دیگر لیدر‌ها و عناصر اصلی این گروهک (مانند «ک. ن»، «ص. م» و «ح. م»)، فرماندهی میدان را عهده‌دار بود.
به گزارش فرهنگ سدید؛ مصطفی دانشجو  از مهره‌ها و عناصر طیف افراطی دراویش گنابادی، موسوم به «مجذوبان نور» است که در جریان حوادث گلستان هفتم تهران (زمستان ۱۳۹۶) در کنار دیگر لیدر‌ها و عناصر اصلی این گروهک (مانند «ک. ن»، «ص. م» و «ح. م»)، فرماندهی میدان را عهده‌دار بود. وی که علاوه بر خط‌دهی رسانه‌ای از طریق سایت و کانال تلگرامی «مجذوبان‌نور»، در کلیه اقدامات میدانی و اغتشاش‌آفرینی‌های دراویش مشارکت فعال داشت، پس از حوادث کلانتری ۱۰۲ پاسداران و دستگیری عناصر افراطی اغتشاش‌گر، متواری گردید.

او با فعالیت در فضای مجازی، همسو با عنصر خارج‌نشین فرقه (مأذون مطرود، «مصطفی آزمایش») در راستای اهداف همیشگی مجذوبان‌نور یعنی سیاه‌نمایی علیه حاکمیت و نظام، نشر اکاذیب، تبلیغات سوء، ائتلاف با جریان‌های معاند و مظلوم‌نمایی از دراویش (با القای نقض حقوق شهروندی) گام برداشت. وی به صورتمستقیم در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نیز در این زمینه فعالیت داشته‌است.

«مصطفی دانشجو» که بود؟

دانشجو را باید از هسته‌های اولیه شکل‌دهنده گروه مجذوبان‌نور دانست که با ایجاد حلقه حقوق‌دان‌ها در تهران، زمینه را برای ایجاد این محفل و سایت مجذوبان‌نور فراهم ساخت. وی در کنار افراد دیگری، چون «ح. م» و «ک. ن»، نقش کلیدی در حوادث و وقایع محوری رخ‌داده توسط فرقه گنابادی طی سال‌های گذشته ایفا نموده‌است؛ از وقایع قم و بروجرد گرفته تا غائله کوار و تجمعات –غیرقانونی- سال‌های بعد در مقابل مجلس‌شورای اسلامی. دانشجو در برهه‌ای به سبب همین تحرکات و برخی اتهامات امنیتی دیگر، دستگیر و به زندان محکوم شد که البته مشمول عفو گردید و همراه با برخی دیگر عناصر این فرقه، پیش از موعد مققر از زندان آزادشد، اما بار دیگر فعالیت‌های خود را از سرگرفت.

دانشجو که تحصیل‌کرده رشته حقوق است، همواره کوشیده با ارائه وجهه‌ای حقوقی و اجتماعی، خود را حاشیه امن نگاه داشته و شخصیتی مقبول نزد مریدان بیاید. نگارش مجموعه مقالات حقوقی با مفاهیم القاکننده نقض‌حقوق دراویش در ایران، نقص و زیرسؤال بردن دستگاه قضایی و نظام حقوقی کشور در سایت مجذوبان‌نور، از اقدامات وی در این راستا می‌باشد. این در حالی است که به اذعان برخی دستگیرشدگان در حوادث اخیر، دانشجو از میدان‌داران و طراحان برنامه‌های مجازی-عملیاتی گروهک مذکور بوده و در تمامی وقایع نیز حضور و مشارکتی فعال داشته‌است که تصاویر و اسناد آن در فضای مجازی موجود است. در این زمینه می‌توان به حضور وی در تحصن غیرقانونی دراویش مقابل زندان اوین، تجمع مقابل منزل «نورعلی تابنده» (و حوادث بعد از آن در ایجاد درگیری با نیرو‌های پلیس و تخریب موتورسیکلت‌ها)، تجمع در برابر کلانتری ۱۰۲ پاسداران و وقایع گلستان هفتم، اشاره نمود.

نقطه اوج کیاسی دانشجو را در ایجاد حاشیه امن برای خود باید در ویدئویی مشاهده کرد که وی را در حال قرائت بیانیه نورعلی تابنده (قطب فرقه) مبنی بر دعوت افراد برای ترک خیابان‌های متنهی به منزل وی و لزوم سرسپردگی به این فرمان در میان دراویش می‌بینیم. جالب آنکه، دانشجو بعد از این نمایش در برابر دراویش، در کنار دیگر عناصر مجذوبانی، تکه‌های پازل نقشه خود را کنار هم قرار داده و بدون توجه به فرمان قطب، فرافکنی‌های خود را در فضای مجازی پی گرفت و با مجموعه تحرکات و اقداماتی که شاهد بودیم، طی کمتر از دو ماه وقایع پاسداران تهران را موجب گردید. این پشت‌پرده همان چهره همیشه خندان و تکیه‌زده بر عصاست که خود را «حقوق‌دانی درویش» می‌داند نه «درویشی حقوق‌دان» و در این دو معنا، فاصله زیادی وجود دارد. هرچند، کارنامه و سوابق وی ثابت کرده، وی حتی به مرام و مسلک درویشی مورد ادعای فرقه گنابادی نیز پایبندی نداشته و با ابداع «درویشی مدرن»، در پی ساماندهی قرائتی تازه از درویشی‌گری بود که تبرج‌خواهی، قدرت‌طلبی، سیاسی‌گری، بی توجهی به اوامر قطب واختلاف‌افکنی درون‌فرقه‌ای (از طریق حمله به مشایخ و مأذونین فرقه)، مهم‌ترین شاخص‌های آن است.

بی تردید، آگاهی از پشت‌پرده این شخصیت که بار‌ها به سبب تمرد از فرامین قطبیت از سوی بزرگان فرقه (با عناوینی، چون «اصحاب عصا») مورد شماتت قرار گرفته، می‌تواند ارزیابی منصفانه‌تری را درباره وی که هم‌اکنون به سوژه رسانه‌ای و به عبارت بهتر، بهانه تازه برای بازی با افکارعمومی و مظلوم‌نمایی گروهک مجذوبان‌نور مبدل شده، موجب گردد.
 
 
منبع: سایت فرقو ادیان
ارسال نظر
captcha